Wednesday, May 16, 2012

Pencinta Terbaik 7

Setelah bercuti lebih dari satu minggu di kampung, kini Airani pulang semula ke Kuala Lumpur. Kehidupannya mula berubah secara total setelah tamatnya kisah cinta penuh sadis antara dia dan Lutfi. Hari-hari kehidupannya melankolik sahaja. Mood happy-happy juga sudah hilang. Hari-hari dia hanya melayan rasa jiwang. Dengar lagu di radio pun semua lagu-lagu jiwang juga. Lagu jiwang karat tahap kecewa gila! Huh… Begini rupanya parah bila sakit putus cinta.




“Nah… Buang cepat. Kalau boleh, dalam friend list pun buang juga.” Ujar Syila sambil menghulurkan Macbook kepunyaannya ketika Airani sedang bergolek-golek di atas katil sambil melayan jiwa yang melankolik tak habis-habis.

Airani bingkas bangun dan duduk memanang Syila yang berwajah serius. “Kau nak aku buat apa ni.” Soalnya malas. Airani kurang faham apa maksud Syila datang ke biliknya dengan sebiji macbook saat dia sedang berehat untuk menenangkan fikiran yang berserabut.

“Cepatlah. Log in id Facebook kau. Lepas tu pergi delete semua gambar Lutfi yang ada dalam tu. Delete juga dia dari friend list kau.” Kata Syila bernada mengarah. Macbook itu dihulurkan rapat ke arah Airani.

“Ngee… Malaslah. Kau ni. Nantilah.” Airani menjawab malas. Arahan Syila dibiarkan sahaja. Dia kembali berbaring, melihat ke siling sambil berangan-angan sama ada malam ini waktu tidur ku akan ditemani mimpi indah berjumpa putera idaman atau tidak. Wajah Syila mencuka. Airani mengiring ke sebelah membelakanginya. Malaslah dia mahu melayan Syila malam-malam buta begini.

“Tak ada nantinya. Sekarang. Selagi kau tak delete selagi tu la macam mati laki jer. Cepatlah bangun. Bangun cepat….”

Airani terpaksa bangun apabila Syila sudah mula bergaya seperti ibu tiri. Syila juga tanpa belas telah memukul-mukul bontot sebelah kiri dia apabila dia mengiring ke tepi tidak mahu melayan arahan Syila itu. Sebelum dia mendapat mimpi buruk memiliki bontot yang besar sebelah lebih baik dia turutkan sahaja arahan Syila itu.

“Dah. Puas hati.” Ujar Airani selepas membuang ke semua gambar-gambar yang ada kena mengena dnegna Lutfi di dalam laman Facebook ku itu. “Menyesal betul upload banyak-banyak. Penat nak buat spring cleaning.” Ngomel Airani sendiri sebelum kembali berbaring semula.

“Ada lagi. Dalam friend list pun jangan ada nama dia. nama fiza tu pun jangan.” Syila mengarah lagi. Muncungnya panjang menghala ke skrin macbook.

“Eyhhh…mana boleh, macam mana nak tahu perkembangan diorang kalau dalam friend list pun nak kena delete.” Ujar Airani sedikit keras. Agak melampau Syila malam ini. takkanlah sampai di dalam senarai teman pun dia perlu delete nama mereka berdua. Walaupun dia tidak berniat mahu berteman mahu pun bersahabat lagi dengan dua orang makhluk itu, tetapi dia mahu juga mengetahui berita terkini tentang kehidupan pasangan bahagia itu. mana tahu, tang-tang berlaku krisis, dia boleh juga menyelit. Huh!! Kenapa di dalam fikiran selalu sahaja mempunyai niat buruk. Airani mengutuk dirinya sendiri kerana masih lagi menyimpan perasaan hasad dalam hati. mungkin kerana itulah jiwa selalu tidak tenang. Asyik tahu dengki sahaja.



“Kau jangan nak gatal sibuk nak ambil tahu hal suami orang. Cepat.” Kali ini Syila sudah memarahi Airani.

Airani mengetap bibir. “Ngee… Kau ni kecohlah.” Getusnya geram.

“Kecoh tak kecoh. Cepat. Nak suruh aku jadi kaunselor tak bertauliah kan. Baik kau buat apa yang aku suruh.” Ujar Syila. Dengan gaya memberontak Airani menekan kasar papan kekunci macbook Syila itu.

“Nah…Dah delete. Puas?!” Kata Airani sebaik selesai memadam nama Lutfi dan Fiza dari senarai kawan Facebook. Macbook Syila itu ditolak kembali kepada tuannya secara kasar. Syila berdehem.

“Handphone mana, handphone.” Ujarnya lagi. Tangannya diunjuk, meminta telefon bimbit milik Airani.

“Handphone nak buat apa pulak.” Soal Airani pula. Apa lagi kaunselor tidak bertauliah ini ingin lakukan lagi ni. menyesal pula dia mengupah Syila menjadi kaunselor tidak bergajinya.

“Adalah. Meh sini sekejap kau punya handphone.” Kata Syila.

“Nah.” Aku menyerahkan telefon bimbitku kepadanya kerana malas mahu mendegar radio rosak itu membebel lagi.

“Nama comel kau yang dia panggil Lola Bunny kan. Mesti nama dia Bugs Bunny. Yess. I got it!” Syila berkata-kata sendiri sambil menekan-nekan keypad telefon bimbit Airani. Kemudian dia menjerit apabila menjumpai apa yang dicarinya.

“Delete.” Arah Syila lagi.

“Takkan nombor telefon pun nak kena delete jugak. Nanti kalau ada apa-apa hal kecemasan susahlah aku nak call dia.” Kali ini Airani bagai hilang sabar dengan Syila. Ini sudah melebih-lebih. Takkan semua benda nak kena delete. Nombor telefon Lutfi tu penting. Manalah tahu kalau ada kecemasan, bolehlah minta tolong.

“Tak payah nak beralasan. Kalau ada kecemasan sekalipun macamlah kau tak boleh panggil orang lain. apahal pulak nak gatal pergi telefon Lutfi. Cepat delete.” Syila masih lagi melayan Airani bagai anak tiri. Semua kata-kata malam ini adalah satu bentuk arahan. Tidak ada sebaris ayat pun merupakan ayat penyata. Airani menggetus geram untuk kesekian kalinya lagi.

“Sekejap.” Kata Airani sepatah. Dia mengambil pen dan diari hitam di atas meja.

“Eyhh…kau nak buat apa tu.” Tanya Syila yang datang menghampiri Airani di meja tulis.

“Nak tulis dalam diari.” Ujar Airani selamba. Ballpen di tangan sudah mula mahu menari untuk menulis nombor telefon milik Lutfi di dalam diari hitam miliknya itu.

“Tak payah. Kalau tulis dalam diari, what’s the point aku suruh kau delete nombor dia dalam handphone kau.” Kata Syila. Dia merampas diari hitam itu tanpa sempat untuk Airani mencatit nombor telefon Lutfi di situ.

“Kau tak ada hak tau nak suruh aku buang semua benda yang berkaitan dengan Lutfi.” Airani bernada sendu. Air matanya mula mengalir. Dia sedih kalau semua benda nak kena buang. Semua benda nak kena delete. Walaupun Lutfi dah mengecewakannya, tapi dia masih sayang lagi kepada Lutfi. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula Lutfi yang dia pernah sayang dan cinta separuh mati. Huhhh!!... Tak bolehlah semua benda nak kena buang secara drastik. Kut yer pun nak ajar dia untuk melupakan Lutfi, buatlah pelan-pelan. Ini dalam satu malam semua kena buang parahlah!

Syila memengang kedua belah bahu Airani. Wajah Airani yang menjadi sugul itu ditatap. Dia melepaskan keluhan lemah seketika. “Aku kawan kau, yang nak tengok kau gembira. Aku tak mahu kawan aku yang asyik sendu jer dua tiga bulan ni sebab lelaki yang tak setia. Kalau kau buang semua benda yang boleh buat kau ingat dengan Lutfi, kau akan lebih rasa lega.” Kata Syila kepada Airani. Bukanlah dia terlalu zalim mahu terus membuat Airani menderita dengan tindakannya itu tetapi itu adalah yang terbaik. Airani ni selagi ada sahaja barang atau apa-apa perkara yang ada kena mengena dengan Lutfi begitulah dia. Sendu sahaja.

Airani memandang ke dalam mata Syila. Mencari kebenaran pada kata-kata sahabatnya itu.

“Mana kau tahu.” Soal Airani tidak percaya. Takkanlah semuda itu untuk dia lupakan Lutfi. Buang semua barang yang berkaitan denga Lutfi bermakna dia boleh lupa lelaki itu. Habis tu bagaimana pula dengan nama Lutfi yang terukir indah di dalam hatinya ini. Kalau begitu, sekeping hati milik Dian Airani pun perlu dibuang juga. Barulah boleh lupakan Lutfi. Kan!!

Syila berdehem. “Aku tahulah. Aku pun pernah kena kecewa dengan lelaki yang spesies macam ni jugak. Tapi aku okey. Tapi aku kental. Tak macam kau. Hati kecik. Jiwa halus.” Kata Syila sedikit angkuh.

Airani mencebek. Dia teringat bagaimana Syila putus cinta dua tahun lepas. Syila cuma menangis satu hari satu malam sahaja. keesokkan harinya Syila sudah boleh kembali ketawa sambil buat lawak bodoh seperti biasa. Tiga bulan lepas tu, Syila bertemu dengan Fauzi. Setahun kemudian mereka bertunang. Kini dalam empat lima bulan Syila dan Fauzi akan berkahwin. Owhh… Begitu mudah Syila menggantikan cintanya. Baiklah. Dia juga perlu optimis seperti Syila. Putus cinta bukan bermakna berakhirnya sebuah kehidupan yang gembira. Dian Airani boleh!

“Maknanya aku kena buang semua barang-barnag yang Lutfi pernah hadiahkan ker.” Kali ini Airani menyoal dengan nada yang penuh semangat. Diharapkan dengan semangat ini akan mendorong dia menjadi seperti Syila. Semoga tiga bulan akan datang dia akan berjumpa dengan lelaki yang terbaik. Yang boleh menjadi pencinta terbaik untuk dia.

Syila tersenyum melihat Airani yang sudah kembali bersemangat. “Haruslah… Tu.. Teddy bear teddy bear atas katil tu, buang. Jangan simpan satu pun.” Ujar Syila. Telunjuknya menunjuk kepada beberapa biji teddy bear comel pemberian Lutfi yang tersusun di atas katil Airani.

“Sayang kut.” Airani bersuara lemah. Semangatnya yang berkobar-kobar tadi seperti ditiup angin apabila mengenangkan tidurnya nanti tidak lagi akan berteman beruang-beruang comel ini.

“Tu mahal tau.” Sambung Airani lagi apabila Syila sudah mula membulatkan biji matanya.

“Kau kata nak belajar lupakan Lutfikan. Ini silibus pertama kau kena belajar. Belajar buang apa-apa yang kena mengena dengan lutfi.” Kata Syila tegas. “Tak apa. kalau kau tak sanggup nak buang, biar aku yang tolong buang.” Kata Syila lagi seraya lincah tangannya memasukkan semua teddy bear yang berbagai saiz itu ke dalam plastic hitam. Airani pula sekadar memerhati sahaja tindakan Syila itu. Huhh!!! Rasa macam nak makan ajer Syila ni tau!!

“Tapi tinggal lah satu untuk aku.” Rayu Airani tidak tahan lagi melihat Syila yang begitu senang hati memasukkan satu persatu teddy bear pemberian Lutfi itu ke dalam plastic hitam. Paling tidak tinggal satu pun jadilah, buat peneman waktu tidurnya nanti.

Syila mencebek. Memek mukannya seperti orang mahu termuntah hijau. “Mengadalah kau ni. Nah. Ni jer.” Ujarnya sebelum menghulur sebiji teddy bear kecil kepada Airani yang berwajah penuh mengharap.

“Keciknya. Bagilah yang besar. Aku nak buat peluk bila tidur.” Kata Airani tidak puas hati. Cinonit sangat teddy bear yang diberikan oleh Syila ini. Bukan boleh buat peluk pun.

“Huh.. tu lagi bahaya. Kecik tu cukup. Yang lain-lain aku kasi hadiah dekat anak buah aku ek. Owhhh yer… kita pun boleh tolak dekat kedai bundle. Maklumlah kau pun kata, semua teddy bear yang Lutfi bagi pada kau ni semuanya mahal-mahalkan. Masyuk wei.. masyuk!!!” Ujar Syila dengan teruja bersama kening yang terjongket-jongket.

Dahi Airani berkerut mendengar cadangan Syila itu. Syila ini memang otak tahu mahu untung sahaja. “Suka hati kaulah. Tapi kau jangan lupa. Aku 70. Kau 30.” Balas Airani seperti sudah mengalah untuk terus merayu agar diberikan teddy bear yang besar sedikit itu. Dia kenal Syila. Sekali tidak, maknanya tidaklah. Errmm..

“Aku buang semua gambar-gambar Lutfi atas meja ni yer. Eh… Nanti dalam lappy jangan lupa buat spring cleaning yer. Buang semua gambar-gambar kau dengan Lutfi.” Ujar Syila.

“Yerlah.” Balas Airani yang sekadar memerhati Syila yang kini sudah lebih bertindak seperti makcik cleaner. Habis semua gambar-gambar Lutfi yang bertampal di dinding, dalam bingkai dimasukkan ke dalam plastik hitam. Tidak tinggal sekeping pun. Habis semuanya. Licin!.

Huh!! Syila melepaskan lelah. Dua belah tapak tangan dikibas-kibas. “Clear beb!” Ujarnya sambil ketawa kecil setelah melihat meja tulis Airani yang kini kosong tanpa sebarang hiasan bingkai gambar yang selama ini telah memenuhkan meja tulis itu. “Ermm… Tak apalah. Nanti aku masukkan gambar Remy Ishak. Kau sukakan.” Sengaja Syila mahu menggiat Airani.

Airani tersenyum nipis. Tiba-tiba dia menjadi malu-malu kucing pula. “Jadi dengan menganggtikan gambar lutfi dengan gambar Remy tu bermakna bakal teman lelaki aku selepas ini dialah.”

Syila menjongket bahu. “Itu kau kena tanya mak kaulah. Kalau lulus okeylah. Kau untung couple dengan orang fofular. Kelas kau Jah!” Telunjuk Syila menolak lembut bahu Airani.

Kali ini Airani benar- benar ketawa tanpa di paksa. Dia tidak akan sesekali berani mahu mengutarakan kepada emak jika lelaki seterusnya yang ingin dia jadikan bakal suami itu adalah Remy Ishak. Emak pernah berpesan, kalau setakat mengagumi pelakon lelaki popular itu sebagai seorang peminat boleh. Tetapi kalau sampai berangan mahu ada hubungan istimewa lupakan sahaja. Emak tidak mahu dia berhubungan dengna lelaki popular kerana emak tidak sanggup melihat satu-satunya anak gadis emak ini berkongsi kasih dengan ramai wanita di luar sana. Fuh!!! Sungguh extraordinary fikiran emak kala itu. Abah yang sedang minum pun boleh tersedak. Dia pula sudah berguling-guling ketawa. Nur Kasih The Movie menjadi filem lucu pada malam itu.

“Semoga lepas ni, kau akan kembali ceria kawan!” Ucap Syila sebelum keluar meninggalkan Airani yang masih lagi ketawa.



“Semoga esok ada sinar bahagia dan hidup kembali ceria.” Ucap Airani di dalam hati apabila sudah bersedia untuk beradu.

3 comments:

Unknown said...

whoa. akhirnya update. haha!

Suria November said...

assalamualaikum..

akak, sambunglah cepat! tak sabar tunggu next entri.

Unknown said...

nak lagiiiiiiiiiii~