Friday, September 5, 2014

Yes Ma'am : Part 1 : Bab 8

Bab 8


Ilham mengetuk-ngetuk meja restoran sementara menanti pesanannya tiba. Sudah masuk hari ke lima dia makan di luar. Sekarang, bukan Aryana yang mogok tak nak masak, tapi dia sengaja nak tunjuk perasaan tak mahu menjamah masakan Aryana. Biar Aryana tahu, yang bukan Aryana ajer yang tahu macam mana nak lancar mogok, dia pun boleh.

“Ehhh…Bos. Makan sorang ajer ker. Aryana dengan anak-anak tak ikut sekali ker?” Tegur Harun yang kebetulan singgah ke restoran Seri Maju untuk membungkus kuewtiaw goreng untuk Leha.

“Aku sorang ajer. Dari pejabat. Singgah sini sekejap, isi perut.” Tutur Ilham malas. Nescafe ais disedut.

Dahi Harun berkerut. “Ehh… Aryana tak masak ker?” Soalnya.

“Masak……” Ilham menjawab malas.

“Habis tu?” Soal Harun lagi.

“Aku saja tunjuk perasaan. Cemburu sampai naik lemas aku jadinya.” Tutur Ilham.

Harun hanya senyum segaris. “Owwhhh….Tengah gaduh lah nih.” Dia sengaja menyoal.

“Yerlah. Gaduhlah. Apa lagi. Aku dengan Yana dalam sebulan kalau tak perang kan tak sah.” Balas Ilham geram.

Harun ketawa mendengar omelan Ilham. “Bos, bos kalau tengah bergaduh dengan Yana, tidur asing ker tidur sekali jugak bos.” Harun berbisik sedikit.

Soalan nakal Harun itu membuatkan Ilham ketawa. Telunjuknya menari memberi isyarat agar Harun datang dekat kepadanya.

“Aku ni Run ikut petua kau. Tiap-tiap malam, malam Jumaat.” Ilham berbisik sambil ketawa mengekek.

“Propa ajerlah mogok bos tu.” Balas Harun yang turut sama ketawa mengekek.

“Aku mogok makan dekat rumah ajer. Yang lain takkan aku nak mogok jugak. Rugilah aku Run.” Balas Ilham terus mengekek ketawa.

“Bos…Bos…” Harun menggeleng kepala. “Habis sampai bila nak makan dekat luar.” Harun menyoal.

“Tengoklah. Kalau lagi dua hari Yana tak pujuk aku, aku surrendar la. Tak lalu dah aku makan makanan kedai.” Ilham menggumam.

“Nasi pataya bang.” Adik pelayan datang membawa nasi pataya yang dipesan oleh Ilham.

“Terima kasih.” Ucap Ilham.

“Eh..Kau tak makan ker Run.” Ilham berkata acuh tak acuh ketika mahu menyuap nasi goreng pattaya ke dalam mulut.

“Boleh ker bos?” Tersengih-sengih Harun bertanya.

“Order ajerlah Run. Aku bayar. Dengan Leha punya pun nanti aku bayarkan. Apa ada hal. Aku bos kan!” Balas Ilham, tidak kisah.

Sengih Harun melebar sebelum berteriak memanggil adik pelayan.

“Adik!!”





No comments: