Wednesday, September 17, 2014

Yes Ma'am : Part 2 : Bab 3

Bab 3


“Adib dengan Baby mana ni Surti.” Aryana bertanya sebaik sahaja dia keluar dari perut kereta. Matanya melilau mengitari sekitar kawasan rumah mencari kelibat anak-anaknya. Biasa kalau dengar sahaja enjin kereta dia memasuki kawasan rumah banglo ini pasti anak-anaknya menderu keluar mendapatkannya.

“Owhh….Tadi Tuan Ilham mampir ke mari mbak. Katanya malam ini anak-anak tidur di rumah dia aja.” Ujar Surti.

Mata Aryana membuntang apabila mendengar kata-kata Surti itu. “Tidur rumah dia? Esok kan Adib sekolah. Siapa yang pandai-pandai bagi kebenaran ni. Tuan kamu tu tak tahu ker turn dia dengan anak-anak hujung minggu sahaja.” Sedas Aryana. Selepas berpisah, anak-anak memang tinggal dengan dia dan hanya akan bersama bapa mereka setiap hujung minggu sahaja. Ini bukanlah atas sebab keputusan mahkamah, tapi atas dasar ‘faham-faham sendiri’ antara dia dan Ilham. Baik Aryana mahupun Ilham masing-masing tidak mahu membawa hak penjagaan anak-anak ke dalam mahkamah. Yang terputus kasih cuma dia dan Ilham sahaja dan bukan anak-anaknya.

Surti menggaru kepala yang tidak gatal. Terkebil-kebil dia memandang ke arah wajah Aryana yang tegang. “Mana lagi saya tahu mbak. Datin sendiri sudah diijinin. Saya itu mbak hanya menurut perintah.” Balasnya serba salah.

Aryana berdecit. “Sorrylah Surti. Tak sengaja naik suara tadi. Saya bengang sangat dengan tuan kamu ni. Suka-suka hati ajer ambil anak-anak tak bagi tahu saya dulu. Sekurang-kurangnya smslah tak adalah saya bengang sangat.” Omel Aryana sambil memeluk tubuh.

“Maafin saya mbak…” Ujar Surti lagi.

“Tak apalah. Bukan salah kamu pun. Sudahlah saya nak baliklah kalau macam ni.” Kata Aryana.

“Ehh…Nanti dulu mbak.” Surti sempat menahan Aryana dari masuk ke dalam kereta semula. “Datin suruh mbak Yana masuk ke dalam dahulu. Katanya mau ngobrol sama mbak Yana.” Kata Surti menyampaikan pesanan Datin Rokiah Kamsan kepadanya tadi.

“Ngobrol? Nak ngobrol apanya. Saya dah penat nih. Kalau nak ngobrol sangat suruh Datin Skype ajer dengan saya. Kalau tak pun, Whassap ajer.” Balas Aryana.

“Mana lagi saya tahu mbak. Cepatin mbak, Datin lagi nunggu mbak di dalam. Kalau mbak Yana pamit duluan saya bisa dimarahin sama Datin. Kasihani saya mbak. Kalau Datin sudah marahin saya bisa-bisa saja saya terpaksa pulang untuk lebaran nanti dengan kapal tongkang mbak. Saya enggak mahu naik tongkang mbak. Saya mahu naik Garuda. Kalau enggak bisa naik Garuda naik MAS pun okey mbak.” Surti merayu.

Aryana ketawa mendengar rayuan Surti yang panjang berjela. Dari stress penat mencari kerja dan bengangkan Ilham terus rasa ceria balik mendengar jenaka Surti.

“Waduh…Waduh….Kamu ini kalau sudah acting bagus sekali. Over tau. Sepatutnya kamu bukan jadi bibik dekat sini tapi jadi pemeran senetron. Acting sama namanya Baim Wong!” Balas Aryana.

Surti tersengih-sengih. “Rejekinya sudah di sini mbak.” Balasnya. “Ayuh mbak…” Dia terus menggesa.

“Yerlah…Jom!” Balas Aryana terus berjalan sama-sama Surti untuk masuk ke dalam rumah.





Kaki Aryana terus menuju ke ruangan dapur apabila hidungnya dapat menangkap bau yang enak. Kelihatan Datin Rokiah Kamsan sedang memasak sesuatu. Dari bau yang dihidu, mesti ibu mertuanya itu sedang menggoreng cucur udang.

“Masak apa tu mama?” Aryana sekadar menyoal sebaik bersalaman dengan ibu mertuanya itu.

“Cucur udang. Abah kamu telefon mama dari pejabat tadi katanya nak teringin nak makan cucur udang.” Jawab Datin Rokiah Kamsan.



“Langkah kananlah Yana hari ni dapat merasa cucur udang buatan mama.” Kata Aryana sambil mengekek ketawa. Cucur udang di dalam tapis yang sudah siap bergoreng diambil sebiji dan terus dibawa masuk ke dalam mulut.

“Macam mana hari ini? Dapat?” Datin Rokiah Kamsan menyoal sama ada Aryana berjaya atau tidak mendapat kerja setelah seminggu lebih mencari pekerjaan.

Aryana berdecit. Dia berlalu ke peti ais untuk mengambil air sejuk. Jus oren Marigold dituang ke dalam gelas. “Dapat penat adalah mama.” Aryana menjawab lemah sebelum meneguk jus oren.

“Gatal. Tu lah… Dah elok-elok duduk rumah jaga anak nak jugak kerja.” Sedas Datin Rokiah Kamsan.

Aryana menarik muka. Bila ada peluang memang ibu mertuanya ini akan bagi ayat pedas-pedas punya. “Maaa…kenapa mama izinkan abang ambil budak-budak tu ma?” Soal Aryana cuba mengalih topik.

Datin Rokiah Kamsan berpaling mengadap Aryana yang duduk di kerusi tinggi berhadapan dengan kaunter dapur. “Laa.. Yana nih. Tu bukan anak-anak dia jugak ker. Takkanlah mama nak halang. Lagipun memang Adib dengan Baby yang nak ikut balik tidur rumah abah mereka.” Selar Datin Rokiah Kamsan.

Aryana terkebil-kebil. Betullah tu. Apa hak dia nak halang-halang seorang Ilham dari berjumpa dengan anak-anaknya.

“Tolong mama bawa air kopi dengan cawan ke depan. Sekejap lagi abah kamu balik.” Datin Rokiah Kamsan mengarah.

Aryana hanya mengikut arahan. Cawan dan piring jenama Vantage dikeluarkan dari dalam kabinet dan disusun di atas dulang. Dia kemudian mengekori langkah ibu mertuanya menuju ke sofa. Dia melabuhkan punggung bersebelahan dengan wanita itu. Sementara menanti abah balik, dia dan mama sama-sama menonton televisyen.

“Yana bukan nak halang mama. Tapi esok kan Adib sekolah. Tu esok tu berkedut-kedutlah baju sekolah Adib tu. Abang Am bukan pandai gosok baju.” Omelan Aryana bernada lembut. Ilham tu anak Datin Rokiah Kamsan. Sedikit sebanyak pasti Datin Rokiah Kamsan akan membela anaknya juga. Aryana kena bijak berkomunikasi kalau mahu terus mendapat sokongan dari mertuanya itu.

“Tu Yana tak payah risau. Mama dah suruh Surti gosokkan baju Adib tu. Beg sekolah Adib pun mama dah tolong kemaskan.” Ujarnya Datin Rokiah Kamsan.

“Okey……..” Akhirnya sepatah perkataan itu sahaja yang keluar dari mulut Aryana menandakan perbualan mengenai Ilham sudah tamat.

“Assalamualaikum”

Sapaan Datuk Maarof di muka pintu membuatkan Aryana dan Datin Rokiah Kamsan sama-sama berpaling. “Walaikummusalam.” Mereka menjawab serentak.

Aryana menghampiri bapa mertuanya itu untuk bersalaman. Dia tersenyum kecil apabila melihat bagaimana mesranya ibu mertuanya menyambut suami pulang dari kerja. Mama bersalaman sambil mencium tangan abah, lalu abah terus mengucup lembut dahi mama. Abah dan mama bukan lagi muda dan sudah berkahwin berpuluh-puluh tahun tapi romantic mereka macam pasangan yang baru berbulan madu. Romantik ya amat!

“Lama dah ker sampai Yana?” Datuk Maarof menyoal.

“Tak adalah lama sangat. Kira baru jugaklah abah.” Jawab Aryana.

Datuk Maarof mengangguk-angguk kepala. “Hah…Ada awak buatkan cucur udang yang saya minta tu.” Soalan Datuk Maarof beralih kepada isterinya pula.

“Ada. Dah siap dah pun. Jomlah kita makan sama-sama sementara masih panas.” Ujar Datin Rokiah.

“Tu la yang buat abang sayangkan awak tau Datin Rokiah Kamsan. Pandai menjaga perut saya.” Datuk Maarof mencuit hidung.

“Yerlah tu Datuk Maarof ooii… Awak ni memang pandai memuji kan.” Balas Datin Rokiah Kamsan pula.

Aryana tersenyum kelat melihat abah dan mama saling bergurau. Terpalit rasa sayu. Masa dia menjadi isteri Ilham dahulu segala-gala apa yang Ilham ingin makan dia cuba sediakan. Aryana yang tidak pernah-pernah masak masakan Mexico pun terpaksa Google bagaimana menyediakan hidangan Paela yang berasal dari benua Amerika Latin itu hanya kerana Ilham mengidam nak makan nasi Paela gara-gara menonton rancangan masakan di Channel AFC. Last-last apa yang dia dapat?

“Yana!”

Aryana tersentak apabila bahunya ditepuk perlahan.

“Hah..Apa dia ma?”

“Mengalamun pulak budak ni. Jom. Makan. Yana tunggu apa lagi dekat sini.” Aryana ketawa kecil. Agak-agak berapa lama dia mengalamun tadi. Ilham ni walaupun tidak ada depan mata pun bayang-bayangnya selalu sahaja datang menghantui. Berhantu sangat!





“Macam mana? Dapat kerja?” Datuk Maarof memulakan perbualan agar suasana minum petang hari ini tidak dingin.

Aryana mengeluh. Dia menjongket bahu. “Entahlah abah. Susah sangat nak cari kerja sekarang nih.” Tutur Aryana lemah.

Datuk Maarof senyum sahaja.

“Yana nak abah tolong dapatkan kerja dekat mana-mana syarikat kawan abah ker?” Ujarnya menawarkan pertolongan agar mudah sedikit Aryana mendapat kerja yang diinginkan.

Aryana ketawa kecil. “Rekemen Yana dekat syarikat kawan-kawan abah? Ishh… Tak mahulah abah. Yana tak mahulah guna kedudukan abah untuk kepentingan Yana.” Aryana menolak secara baik.

“Kalau susah-susah sangat marilah kerja dengan abah balik. PA Ilham baru berhenti. Kosong dekat tempat tu.” Datuk Maarof memberi tawaran yang seterusnya pula.

Dahi Aryana automatik berkerut seribu. “Suri berhenti, kenapa abah?” Soalnya ingin tahu. Agak lama benar dia tidak menghubungi Suri. Dengan keadaan diri yang menimbun-nimbun dengan masalah, Aryana hampir terlupa kewujudan Suri. Hari ni apabila Datuk Maarof memberitahu Suri sudah berhenti kerja baru dia teringatkan gadis itu. Adakah kerana Ilham sudah mengetahui yang selama ini Suri adalah pengintipnya membuatkan gadis itu dipecat. Atau Suri telah mendapat peluang kerja di tempat lain, atau Suri sudah pergi menyambung pelajaran ke peringkat Sarjana di luar negara seperti impiannya dahulu? Bertalu-talu soalan berkaitan dengan Suri keluar dari otaknya.

“Entah. Berhenti mengejut.” Jawab Datuk Maarof bersahaja.

Aryana diam berfikir. Apa kena dengan Suri ini. Kutlah Suri ada masalah lain kenapa tidak menghubungi dia. Errmm… Hati Aryana melonjak-lonjak ingin tahu apa yang terjadi pada Suri sehingga perlu berhenti kerja secara mengejut.

“Macam mana? Nak ker tidak kerja dengan abah. Jadi PA Ilham. Teruk sangat Am tu abah tengok bila PA dia berhenti kerja.” Datuk Maarof menyoal lagi.

“Kerja dengan abah sebagai PA Ilham balik? Memang taklah abah.” Tutur Aryana diselang seli dengan ketawa lucu. Memang lawak tak berapa nak lawaklah cadangan abah yang menawarkan perkerjaan sebagai PA Ilham. Desperado tahap gaban pun, tak ingin dia kerja dengan Ilham.

“Yana…Yana….Yana dengan Ilham ni kan 2x5 ajer tau.” Keluh Datuk Maarof. Takkanlah mudah sangat kasih sayang dan cinta antara mereka hilang dalam tempoh masa sesingkat ini.

Aryana senyum payau apabila melihat wajah kecewa abah. “Abah jangan risau. Yana yakin, esok-esok adalah rezeki Yana nak dapat kerja. Yana pun bukannya jenis memelih kerja sangat. Asal halal okey dah.” Tuturnya seakan memujuk.

Datuk Maarof dan Datin Rokiah Kamsan hanya mampu menggeleng-gelengkan kepala sahaja.

“Okeylah mama, abah. Yana nak balik dululah.” Aryana minta izin untuk pulang. Badannya sudah melekit-lekit. Sebelum azan Maghrib berkumandang eloklah dia minta diri dahulu.

“Taknak makan malam dulu ker?” Datin Rokiah Kamsan bertanya ketika Aryana bersalaman dengannya.

“Tak apalah ma. Dah kenyang makan cucur udang mama ni. Yana balik dulu ya.” Tutur Aryana. “Balik dulu abah.” Dia bersalaman dengan bapa mertuanya pula.

“Hati-hati bawa kereta tu.” Sempat Datin Rokiah Kamsan berpesan sebelum Aryana masuk ke dalam perut kereta. Aryana hanya balas dengan senyum sahaja.

“Ishh…Dua-dua pun dalam kepala ada batu. Tak boleh nak bawak berbincang langsung.” Ngomel Datin Rokiah Kamsan sebaik bayang kereta Aryana hilang dari kawasan rumah.











Pesanan Penaja: Terima kasih sudi baca.  Terima kasih untuk komen juga.  Part 1 memang N3 setakat itu sahaja.  :)

1 comment:

iyads said...

kak pendek n sikit sangat la..huhu..xpuas baca..hmm..xmo la deme berpisah lama..ilham pun rujuk la cepat ngn yana..huhu.. chaiyok3x!!