Friday, May 4, 2012

Pencinta Terbaik 5

Airani melihat penampilannya di cermin. Dari baju kurung Pahang yang dia pakai sehinggalah ke solekan nipis yang tercalit di muka, kelihatan segalanya cukup sempurna. Dia cuba mengukir senyum segaris. Aku boleh lakukannya. Desisnya di dalam hati seraya mahu menanam semangat.


Hari ini dia perlukan kekuatan diri untuk berdiri teguh di hadapan mereka. Dia perlu tunjukkan kepada setiap dari mereka yang dia mampu menerima takdir yang sudah tertulis untuknya. Dia juga mahu mereka tahu, dia tidak akan biarkan dirinya terus berduka lara di atas kebahagian mereka berdua. Dia mahu mereka tahu dia wanita yang kental jiwa raga dan bukannya seperti tipikal perempuan yang akan frust berguling bila mana cinta dikhianati. Owhh… Drama ini sudah masuk episod keberapa ya?

Seperti mana episod pertamanya dahulu, dia sanggup melepaskan Lutfi untuk lelaki itu mengejar cita-citanya. Dia masih ingat waktu itu, Lutfi telah berjanji untuk terus setia kepadaku walaupun dilambakkan dengan sedozen perempuan mat saleh bermata biru di hadapannya. Ahh!! Manis sungguh ayat seorang lelaki. Dan dia yang terlalu naïf kala itu, bagaikan terus terpesona dengan janji-janji manis seorang lelaki. Iyalah, konon-konon waktu itu pangeran cintanya yang berbicara sebegitu, haruslah terpesona.

“Aira!!!!!!!! Dian Airani!!!!!!” Suara pekikan emak di luar pintu bilik menyedarkan Airani. Kerap benar pula sekarang ini dia asyik teringatkan detik-detik indah percintaannya bersama Lutfi dahulu.

“Ya mak.” Airani membalas malas. Sekali lagi Airani lihat penampilannya. Bolehlah. Keyakinannya yang tadi menggunung tinggi kini bagai ditarah sedikit demi sedikit bilamana dia sedar yang dia akan menghadiri ke majlis resepsi perkahwinan Lutfi Adam dan Nurhafizah. Owhh…tuhan. Berikan aku sedikit kekuatan. Doanya di dalam hati.

Airani keluar dari bilik dengan senyuman plastic menghias bibir.

“Apakehal lama sangat bersiapnya ni.” Mak Mah jelas sudah bising-bising kepada Airani. Airani sekadar berdecit sebelum berkata-kata. “Alah mak ni. Anak dara bersiap memanglah lama.” Balasnya pula. Dia lihat emak sedang memerhati tingkahnya. Emak tersenyum sayu.

“Kalau Aira rasa tak mampu, tak payah pergi. Emak tak paksa Aira pergi.” Ujar Mak Mah sambil menepuk-nepuk bahu puteri kesayangannya itu.

Ah… Airani terasa mahu menangis tetapi ditahan empangan kelopak matanya dari pecah. Jika dia menangis lagi, dia akan membuat emak berasa susah hati. Dan jika dia menangis lagi, dia takut, usul emak yang mahu mengenenkan dia dengna anak jiran sebelah rumah itu akan kedengaran lagi. Siapa mahu lelaki mulut puaka seperti Affendi Imran. Bagi free pun dia tidak mahu.

Dalam penuh rasa kepura-puraan Airani mengukir senyum segaris. “Emak ni, Aira okey lah. Lagipun, apa kata Pakcik Borhan dengan Makcik Latifah kan kalau Aira tak pergi sedangkan Aira ada dekat sini.” Kata Airani cuba meyakinkan emak. Walaupun dia dan Lutfi tidak ada jodoh, dia tidak pernah sekali pun memutuskan hubungan baiknya dengan Pakcik Borhan dan Makcik Latifah. Mereka sudah lama dia anggap seperti orang tuanya sendiri. Cumanya, dahulu ketika dia dan Lutfi masih berpacaran, dua mengangap mereka berdua seperti bakal ayah dan ibu mertuaku tapi kini…Bakal-mertua-tak-jadi!!!

“Apa lagi yang diborakkan tu. Cepatlah. Ayah dah lapar ni.”

Airani dan emak sama-sama tersengih apabila ayah mencelah tiba-tiba. Bagus timing ayah. Kalaulah ikutkan melankolik Airani hari ini, boleh kebuluran ayah jadinya. Khabarnya untuk majlis Lutfi dan Kak Fiza, Pakcik Borhan dan Makcik Latifah telah menumbang dua ekor lembu untuk dibuat kari daging dan rendang tok. Itu belum lagi termasuk lauk-lauk lain. Yerlahkan, doktor sama doktor yang kahwin. Haruslah besar-besaran!

Dengan kuat semangat Airani menuruti langkah emak yang sudah berjalan bersama ayah menuju ke kereta.



“Mak Pah harap Aira bersabar ya. Mungkin jodoh Aira dengan orang lain. Insyaallah aka nada lelaki lain yang lagi baik dari Lutfi untuk Aira nanti.”

Ujar Makcik Latifah ketika Airani bersalaman dengannya. Dengan payah, Airani paksa bibir mengukir senyum nipis dan mengangguk perlahan.

“Tak mengapalah Pah. Aira akan tetap doakan kebahagian Lutfi dan Fiza. Lagipun mereka dahulu kan bersahabat. Tak gitu Aira.”

Emak menyampuk sambil mengerling ke arah Airani. Ah… Kenapa pula aku perlu mendoakan kebahagian mereka berdua sedangkan sah-sah kedua mereka telah mengkhianati aku. Desis hati kecilku.

Airani berpura-pura senyum sambil mengangguk laju apabila emak menyiku lengannya.

“Baguslah macam tu. Asyik berborak sahaja kita ni, jemputlah makan.” Makcik Lafitah mempelawa tetamu-tetamunya itu ke meja hidangan.

“Yerlah Pah. Kami pergi dulu.” Kata emak sebelum menarik Airani pergi menuju ke khemah.

“Boleh tak kalau muka tu jangan masam macam ni. Kan emak dah kata tadi, kalau tak tahan, tak payah datang kan. Nanti apa makcik Pah fikir kalau Aira datang sini dengan muka kelat macam ni.”

Mak Mah memarahi Airani apabila anak gadisnya itu gagal menyembunyikan muka ketatnya apabila berhadapan dengan ibunya Lutfi tadi.

Airani berdecit sambil membuat muka lagi. Dia tidak tahu kenapa, ketika melalui sahaja pintu gerbang yang dihiasi bunga berwarna ungu dan putih tadi pun dia sudah mula menarik muncung sedepa. Dia tidak bersedia untuk menghadiri majlis ini barangkali. Lagi yang buat mukanya bertambah ketat adalah apabila mendengar Cik Kiah Mekropon menyanyi karaoke lagu ‘Pelamin Anganku Musnah’ tengah-tengah hari rembang begini. Sentap Airani mendengarnya. Entah dimana logiknya di tengah majlis yang meriah ini ada pula yang mensumbangkan lagu begini. Makin hot lah dia jadinya. Ini semua gara-gara Cik Kiah Mekropon itu!

“Senyum…”

Arah Mak Mah kepada Airani agar senyum dan tidak terus-terusan bermuka masam begini.

Dengan selama Airani melebarkan bibir, lalu ditayang sebarisan giginya yang putih ini kepada emak. Senyumman Airani tidak ubah seperti model iklan ubat gigi!

Automatik kepit ketam emak mengena ke lengan. “Emak. Sakitlah.” Dia mengaduh. Tangannya laju menggosok-gosok bahagian lengan yang terkena kepit ketam emak itu. Perit.

“Main-main dengan emak ya.”

Automatik Airani melepaskan ketawa melihat muka emak pula yang berubah ketat. “Yerlah. Yerlah. Orang senyum semanis-manisnya untuk emak. Ini untuk emak Okey. Bukan untuk pengantin atau siapa-siapa pun.” Kata Airani manja sambil mengelip-ngelipkan mata.

Melihat tinggah dia yang begitu emak hanya mampu menggeleng-gelengkan kepalanya. Airani tahu, emak faham sangat yang dia belum mahu redha, jadi tidak perlu lah nak berpura-pura suci hati sangat.

“Emak jomlah makan. Boifren emak tu mesti hangin jer tunggu kita tak datang-datang. Padahal dah suruh cop tempat tadi.” Ujar Airani sambil menggosok perut yang sudah mula kelaparan. Bengang-bengang pun, daging dendeng, ayam masak merah, dalca sayur, acar rampai, nasi minyak hujan panas haruslah disantap juga. Ingat senang nak makan nasi minyak kenduri kahwin bekas boyfriend sendiri. Huh!!

“Boyfriend emak? Bila masa pula mak ada boyfriend ni.”

Emak menyoal kurang faham. “Tu. Abah.” Airani berkata sambil bibir menjuih kea rah abah yang masih lagi setia menanti kami di bawah khemah.

“Jom mak.” Giliran Airani pula menarik tangna emak apabila melihat abah yang sudah melambai-lambai kea rah kami.





Airani membawa pinggan makan yang penuh dengan pelbagai jenis lauk ke meja panjang. Dia mengambil tempat betul-betul bersebelahan abah. Matanya automatik juling naik keatas apabila baru tersedar yang tetamu yang makan di hadapannya ini adalah Fendi. Ya. Fendi dan ibu bapanya sedang makan mengadap kami anak beranak. Seperti dirancang-rancang. Airani melihat mata Fendi yang sedang memandang pinggannya tanpa berkelip.

“Gila banyak. Kuat makan!” Ujarnya sengaja mahu menyakitkan hati gadis itu.

“Biarlah. Kau ada masalah ker.” Balas Airani pula. Dia mengerling ke sebelah. Emak dan abah sedang rancak bersembang dengan ibu bapa Fendi.

“Owhhh… Bukan senang kan, nak makan nasi minyak bekas boifren. Tak apa. Aku faham.”

Berdesing telinga Airani mendengar sindiran Fendi itu. Fendu seperti tahu-tahu sahaja apa yang dia fikirkan tadi. Airani makan dengan berselerananya tanpa mempedulikan Fendi yang berada dihadapan.

Lantak Fendilah jika mahu menjadi saksi bagaimana dia yang kurus cekeding dan berbadan kecil molek ini boleh menghabiskan sepinggan nasi minyak hujan panas bersama lauk-lauk yang penuh diletakkan di atasnya.

“Aira macam mana? Dah okey.” Hampir tersedak Airani apabila Makcik Zaharah bertanya kepadanya kala dia sedang enak menikmati hidangan lauk kenduri ini. Gelas berisi air sirap yang berada agak jauh sedikit itu dicapai. Segera air sirap itu diteguk agar tidak tercekik sebelum bersuara.

“Okey.” Balas Airani sepatah sambil mengukir senyuman.

“Baguslah. Takapa Aira. Jodoh dengan orang lain kut.” Kata Makcik Zaharah sambil tersenyum simpul memandang emak. Emak juga begitu. Membalas dengan senyuman makcik Zaharah dengan satu senyumana yang penuh makna. Ah sudah! Airani senyum payah.

“Awak minum air saya.”

Tegur Fendi, apabila Airani meneguk lagi air di dalam gelas itu. Mujur air yang Airani minum sempat masuk ke dalam salur kerongkong, kalau tidak Fendi pasti akan bermandi dengan air semburan dari mulutnya. Oucchhh!! Muka Airani pasti merona merah. Bagaimana dia boleh terlupa yang dia memang tak ambil air tadi. Airani menjadi kelu kerana sekarang dia benar-benar sedang menanggung malu.

“taka pa. mula-mula berkongsi air, nanti mana tahu boleh berkongsi kasih sayang pulak.” Ujar Fendi bersama senyuman nakal. Gelas air sirap itu dimain-main.

“Ngee… tak mahu aku. Kirim salam!” Balas Airani serta merta. Walaupun suara Fendi itu perlahan sahaja, tetapi dia jelas dapat menangkap seketul-ketul perkataan yang keluar dari mulut Fendi itu. Amboi, tingginya impian. Melebih-lebih sampai mahu berkongsi kasih sayang pulak dah.

Fendi ketawa kecil mendengar kata-kata Airani itu. Getik Airani melihat Fendi yang ketawa begitu. Dia sekadar menjeling sahaja.

“Tu dia. Pengantin dah datang.” Pekik dua tiga orang tetamu yang sedang sama-sama menikmati hidangan di meja kami. Bunyi paluan kompang menggamat kan suasana. Kelihatannya Lutfi dan Kak Fiza sedang jalan beriringan. Mereka mengenakan busana pengantin berwarna ungu perlahan.

Cantiknya. Desis hati kecil Airani yang turut mengakui kenyataan yang mereka berdua sangat cantik dan sepadan. Saat ini, dia seperti cemburu melihat kak Fiza. Sepatutnya dialah pengantin perempuan yang berjalan beriringan dengan lutfi dan menerima doa dari seluruh tetamu untuk kebahagian kami berdua. Tapi, huh… sukarnya mahu menerima kenyataan yang ianya bukanlah Dian Airani. Ia adalah kak fiza. Kak fiza itulah. Kak fiza kakak angkat Airani yang konon-konon telah berjanji mahu menjaga Lutfi untuk Airani dahulu yang rupa-rupanya memang berhajat mahu menjaga lutfi untuk seluruh kehidupannya. Airani merengus kasar. Pandangannya kea rah pasangan pengantin itu penuh dengan rasa dendam dan marah yang amat sangat! Ya. Yang amat-amat sangat!

“emak nak balik.” Airani bersuara. Tidak betah berlama-lama di sini.

“Alah… Emak nak tengok pengantin bersanding.”

Balas emak yang masih lagi beriya-iya mahu melihat bakal menantu tidak jadinya itu bersanding. Emak ni dasyatlah. Tak sentap langsung kan dia. Lutfi tu kan ker bakal menantu yang sepatutnya berkahwin dengan anak emak yang malang ni. Huh.. desis hati kecil Airani lagi.

“Tak apalah. Orang balik jalna kaki ajer. Bukan jauh pun.” Airani berkata lagi.

“Pergilah. Jalan elok-elok.”

Pesan emak.

“Yerlah.” Airani menjawab rendah. “Eh… Ini bunga telur ni tak nak bawak balik ker.” Emak bersuara apabila Airani tidak mengambil bakul kaca kecil berisi telur, cenderahati hati pasangan pengantin untuk tetamu yang hadir. Sebagai kenang-kenangan. “Mak bawaklah.” Airani bersuara sebelum terus pergi. Malas eh… siapa lagi mahu cenderahati kenangan-kenangan dari majlis mereka. Cemuhnya sendiri.

Fendi melihat Aira yang sudah pergi meninggalkan majlis. “Emak…emak nak balik.”

“Ish kamu ni. Mak belum tengok lagi pengantin bersanding ni.” Balas Puan Zaharah.

“Taka pa-apa. Fendi jalan kaki jer.” Ujar Fendi sedikit tergesa-gesa.

“Fendi…” Panggil Puan Zaharah.

Fendi berpaling. “Apa dia mak.” Soalnya cepat.

“Be a man!”

Hahaha… fendi benar-benar ketawa besar mendengar kata-kata semangat dari ibunya itu. Ya. Anak emak ini memang seorang lelaki. Lelaki budiman kaedahnya. Sebagai seorang lelaki budiman dia tidak akan membiarkan seorang perempuan berjalan kaki pulang ke rumah seorang diri dalam keadaan sedih setelah melihat pelamin angannya musnah! Wah!! Seperti lagu nyanyian Cik Kiah Mekropon tadi.





“Aira…sekejap.”

Airani berpaling kebelakang melihat gerangan pemilik suara yang menyapanya. Kelihatan Fendi sedang berlari-lari anak untuk menyaingi langkah bersama-sama. Airani sekadar buat tidak tahu. Langkah laju terus dihayunkan.

“Aira.. sekejaplah. Gila laju awak berjalan.” Ujar Fendi lagi apabila dia sudah mula jalan beriringan dengan aku.

“Kau ikut aku.” Airani bertanya bersama kening yang terjongket sebelah.

Fendi menggeleng laju. “Tak. Mana ada. Saya nak balik.” Ujarnya sambil tersengih.

Airani menjuling mata ke atas. “Yerlah tu.” Balasnya senada.

“Bila nak balik KL.” Sengaja Fendi menyoal bagi menghilangkan kesunyian antara mereka berdua.

“Kau sibuk nak tahu apa hal.” Balas Airani sombong.

“Tak payahlah nak sombong sangat. Apasal awak sombong sangat dengan saya hah. Rasa kecil-kecil dahulu kita okey jerk an.”

“Fendi kau dengan aku tak pernah okey dari kecik.” Marah Airani lagi.

“Okey… kalau macam tu apa kata kita okeykan keadaan tu sekarang. At least tak terlewat kan. Awak dan saya jadi kawan.”

“Kawan dengan kau. MImpilah! Dah pergi jalan jauh-jauh. Jangan jalan dekat-dekat aku.”

“Tak apa. take your time. Saya teman awak balik ya.”

“Kau ni memang jenis tak faham bahasa melayu kan.” Ujar Airani tanpa mahu menghabiskan air liur untuk berbicara dengan orang yang tidak pernah faham bahasa seperti Fendi ini. Dia terus mempercepatkan langkah untuk pulang ke rumah agar dapat menonton Panggung Sabtu di tv3.









2 comments:

Anonymous said...

huhu best best. tapi nape diorang bahasakan diri sekejap saya sekejap aku? nampak tak seimbanglah... D:

Anonymous said...

bukan ker awl2 bab tu makcik zaharah tu mak si airani naper bab ni jadik mak fendi lah...