Thursday, November 26, 2009

Awatif Bab 2

Kain satin berwarna biru lembut terhampar di atas lantai rumah. Sudah hampir dua puluh minit Awatif merenung kosong kain satin itu namun tangannya masih lagi kaku untuk mengunting kain tersebut seperti ukuran yang telah emak tandakan dengan kapur berwarna. Sepanjang tempoh berkurung di dalam rumah, ini ajerlah kerja yang boleh dilakukan. Jika dulu dia lincah sahaja menjadi tukang kacau di kolam ikan keli abah, tetapi sekarang tidak lagi. Tidak semena-mena professionnya juga turut berubah. Daripada menjadi tukang kacau dia menjadi tukang gunting kain untuk para pelanggan yang menempah baju dengan emak. Pening jadinya macam mana nak menggunting kain satin yang lembut dan licin macam ni. Baru letak gunting sikit, ianya telah bergerak-gerak. Stress gila bila dipaksa buat kerja yang lemah gemalai, yang berseni-seni macam ni. Lagi lama dia kena berkurung lagi tension dia dibuatnya. Tambahan pula sekarang ini semakin menghampiri musim cuti sekolah. Makin bertambah kencanglah tempahan jahitan yang emak akan terima dari penduduk kampong. Dan makin bertambah terbebanlah dia yang tak pasal-pasal kena take over kerja gunting mengunting kain ni. Emak hanya menanda. Kerja mengunting dia yang lakukan.
Gunting direnggangkan dan kain satin biru lembut itu dimasukkan ke celahnya.
“Bismillahirrahmanirahim.” Sebutnya perlahan saat gunting sudah mula menjalankan kerjanya. Berhati-hati Awatif mengunting kain satin ini. takut benar andai tersalah gunting. Maklum sahajalah kain satin ini kepunyaan anak Cikgu Mat Dom yang ingin dijahitkan kurung moden berlengan Datuk Siti Nurhaliza untuk majlis pernikahannya bulan depan. Kalaulah tersalah gunting tak pasal-pasal elaunnya akan ditolak semata-mata mahu mengganti kain yang telah rosak. Sudahlah poket pun selalu sahaja kering, kalau elaun yang ada ini pun kena potong alamatnya dia pasti akan menjadi insan yang papa kedana. Tak sanggup!!
“Tif!! Tif!! Tif!!”
Suara pekikan dari Nabila membuatkan hampir sahaja gunting ditangan Awatif terlari dari line yang emak sudah tandakan.
“Ila!!!” Jeritnya menahan geram. Dia tahu Nabila jauh lagi. Tapi suara Nabila yang ala-ala Diva Anita Sarawak itu sudah sampai dulu menerjah ke dalam lubang telinga.
“Tif!! Tif!! Tif!!” Jerit Nabila lagi dari bawah rumah. Selamba Nabila mencampak basikal Rally miliknya ke tanah.
Gunting ditangan dicampakkan sahaja ke tepi. Cermin mata yang disangkut di telinga dilurutkan lalu diletakkan sahaja di atas kain satin biru lembut itu. Bergegas langkah kaki dihayun menuju ke tingkap. Kelihatan Nabila sudah tercungap-cungap. Lelah barangkali. Mana tidaknya memekik sambil menunggang basikal. Pasti sahaja kederasan jantung berdegup lebih hebat daripada biasa.
“Apa kena dengan kau ni Ila. Terpekik-pekik. Apasal?” Soal Awatif sedikit menjerit juga.
“Aku ada berita gempak nak bagi tahu kau ni!!” Balas Nabila dengan suara yang nyaring. Mereka bercakap macam seorang di hulu seorang lagi dihilir. Kuat. Langsung tak tau nak menjaga aurat suara seorang muslimah yang sepatutnya menjaga tutur kata. Main redah ajer keduanya.
Awatif buat muka. Apa sahajalah cerita sensasi yang ingin Nabila khabarkan ini. Dia memang sedia maklum yang temannya itu memang berpotensi untuk menjadi agen Murai.Com. sebab boleh dikatakan semua benda yang berlaku di dalam kampong ini semua Nabila akan tahu. Pendek kata, sebelum orang kampong dapat tahu Nabila akan tahu terlebih dahulu. Nabila sentiasa mendapat berita yang up-to-date. Dan dia pulak akan setia meng’update’ berita semasa.
“Apa yang gempak sangat tu?” Soal Awatif malas. Time-time dia banyak kerja yang perlu dibereskan ada pula yang datang menganggu.
Tangan Nabila menyeluk ke dalam kocek track bottom yang dipakai. Dikeluarkan sehelai kertas putih bersaiz separuh A4 lalu di regangkan mengadap Awatif yang masih lagi berdiri di tepi tingkap. “Cuba kau tengok ni?” Nabila berkata girang.
Awatif cuba meneliti apa yang tertulis pada kertas di tangan Nabila itu. Tetapi gagal. Rabunnya makin teruk barangkali. Jarak yang hanya tak sampai tiga meter ke bawah itu pun dia tidak dapat membaca tulisan yang ada pada kertas itu. Awatif cuba mengecilkan matanya. Sedaya upaya dia cuba mengamati kertas apa yang sebenarnya di pegang oleh Nabila. Dia gagal lagi.
“Naiklah. Aku tak nampak apa yang tertulis atas kertas tu.” Kata Awatif.
Terus sahaja langkah kaki Nabila deras mendaki anak tangga batu untuk naik ke atas rumah Awatif.
“Tengok ni. Tengok ni.” Nabila masih lagi teruja untuk menunjuk apa yang tercatit pada kertas ditangannya kepada Awatif.
Kertas ditangan Nabila dipegang. Awatif lihat dekat-dekat apa yang tertulis di atasnya. Tak sampai seminit matanya membulat. Mulutnya juga telah ternganga luas. Dia pandang Nabila yang sudah tersengih bangga dengan hidung turut sama sudah kembang sedepa. Kemudian matanya terarah kembali pada kertas di tangan. Dia pandang Nabila semula.
Nabila mengangguk laju. Dia faham benar bila Awatif sudah mula buat muka blurnya itu.
“Amanda Dayana ada dekat kampong kita Tif. Dia tengah shooting dekat anak parit sebelah sawah Lebai Deraman.” Beritahu Nabila. Nabila masih seperti tadi. Terujanya melebih-lebih.
Awatif terkaku. Kayu sekejap dia jadinya bila mendengar berita yang Nabila sampaikan itu. Kemudian…..
“Arrrgghhhh!!!!!” Terlepas jeritan Awatif dan Nabila menggegarkan rumah papan Pakcik Rahman dan Makcik Samsiah. Mereka saling berpegangan tangan sambil melompat-lompat kegembiraan.
“Tif!! Ila!! Apa kena dengan kamu berdua nih!!” Suara Makcik Samsiah bergema dari muka pintu rumah. Dari jauh dia sudah mendengar orang menjerit-jerit macam naik hantu. Rumahnya ini pun sudah bergegar jadinya. Mujur sahaja tidak runtuh menyembah ke bumi.
Awatif dan Nabila yang meroyan melompat-lompat terkejut dengan sergahan dari Makcik Samsiah. Mereka saling berpandangan. Kemudian keduanya menarik sengih di bibir.
Makcik Samsiah hanya menggelengkan kepala melihat keduanya. Tak sedar diri budak berdua ini. Makcik Samsiah tahu apa yang menyebabkan anak daranya dan anak dara Kak Munah ini terkinja-kinja tadi. Mana tidaknya, idola keduanya berada di kampong halaman mereka. Tentu sahajalah Awatif dan Nabila akan melebih-lebih terujanya. Semasa dia di kedai runcit Che Ah tadi pun semua orang sibuk duk bercerita hal kedatangan bintang popular itu ke sini. Tiba-tiba kampong Sungai Lang dilanda tsunami disebabkan kedatanganan Amanda Dayana.
“Mak, Tif nak tengok Amanda shooting mak.” Pinta Awatif. Telapak tangannya dirapatkan. Dia pohon agar hari ini perintah berkurungnya dilonggarkan sedikit. Dia benar-benar mahu bertemu dengan Amanda Dayana dari jarak dekat. Dua minggu lepas tu dia hanya melihat Amanda dari jauh sahaja kerana tiket yang dia beli untuk show penyanyi dan pelakon pujaannya itu berharga paling murah. Dia mana mampu nak beli tiket VVIP yang boleh duduk betul-betul depan pentas. Tapi dia puas jugak, sekurang-kurangnya hajatnya nak melihat persembahan Amanda Dayana menjadi kenyataan walaupun Amanda Dayana kelihatan macam semut kecil sahaja dari jauh. Jadilah. Janji dapat. Tak kisahlah dia mendapat habuan dari abah di atas kedegilannya untuk ke sana juga.
Makcik Samsiah memandang Awatif dengan mata yang bulat. “Tif tak ingat ker pesan abah. Nanti tak pasal-pasal kena lagi.” Makcik Samsiah memberi peringatan kepada Awatif dengan amaran suaminya itu. Suaminya jangan dibuat main. Kalau sudah kata jangan dibuat, maknanya janganlah dibuat. Walau hanya untuk cuba-cuba. Nanti teruk jadinya.
Awatif buat muka. Dia sudah jemu dengan amaran abah. “Emak bolehlah. Sekejap jer.” Awatif merayu lagi. Kali ini dia hanya nak ke tepi parit kecil di hujung sawah milik Lebai Deraman tu ajer. Dia bukan nak ke mana pun. Ke situ sekadar untuk melihat wajah Amanda Dayana dari dekat. Itu ajer. Takkan tak boleh.
“Jangan cari pasallah Awatif.” Pesan Makcik Samsiah lagi. Dia tidak mahu ada rebut taufan macam dua minggu lepas lagi. Cukuplah. Dia tak mahu melihat suaminya itu naik angin dengan Awatif. Lagipun suaminya itu bukan sihat benar. Nanti takut pulak darah tingginnya naik.
“Sekejap ajer mak.” Awatif menekankan sedikit suaranya.
“Jangan…” Kata Makcik Samsiah lembut.
“Mak….” Awatif sudah mula merengek macam budak kecil.
Nabila hanya diam memerhati. Dia rasa serba salah pula mengkhabarkan perkara ini. Dia bukan tak tau yang Awatif sekarang dalam perintah berkurung. Mana boleh keluar kalau itu yang sudah ditetapkan Pakcik Rahman.
“Alah Tif. Rileklah. Amanda tu ada dekat sini sebulan. Diorang shooting filem tu lama.” Pujuk Nabila. Nabila tak mahulah Awatif ingkar pada perintah orang tuanya hanya kerana penyanyi dan pelakon itu.
“Mak…” Awatif tak habis merengek.
“Kenapa nih?” Soal Pakcik Rahman tiba-tiba.
Semua mata tertumpu pada Pakcik Rahman di muka pintu. Pakcik Rahman yang baru pulang dari kolam ikan keli miliknya kelihatan sedikit penat. Badannya sudah bermandi peluh. Dikaki seluar pula ada kesan lumpur.
Awatif menelan air liur bila melihat abahnya yang terpacak di depan pintu. Tak sempat dia nak larikan diri dengan Nabila ke tempat Amanda shooting abah sudah pulang ke rumah. Alamatnya tak ada rezeki dialah untuk berjumpa dengan Amanda hari ini.
“Kenapa nih?” Soal Pakcik Rahman lagi. Botol air dan mangkuk tingkat yang dibekalkan oleh isterinya pagi tadi diletakkan di atas lantai. Pakcik Rahman duduk di atas tangga rumah membelakangkan semua yang ada.
Makcik Samsiah mengisyaratkan sesuatu kepada Awatif agar jangan sengaja membangkitkan hal ini di hadapan abahnya memandangkan abahnya itu baru pulang dari kolam ikan keli. Penat lagi. Karang tak pasal-pasal hangin pulak jadinya.
Awatif mencebek. Dia diam sahaja. Nabila juga sudah terasa cuak bila Pakcik Rahman ada di sini. Dia bukan berani sangat pun dengan Pakcik Rahman. Kalau dengan Makcik Samsiah senang nak kawtim. Kalau dengan Pakcik Rahman memang pasti akan kena kaw-kaw punya. Ngeri.
Makcik Samsiah mengangkat botol air dan mangkuk di atas lantai. Dia terus ke dapur untuk membancuh air kopi untuk suaminya. Sudah menjadi kebiasaan setiap kali suaminya pulang dari kolam pasti suaminya itu mahu meminum kopi panas kampong yang ditumbuk sendiri.
“Abah…” Panggil Awatif perlahan.
Seraya itu lengan Awatif dicuit Nabila. Nabila juga mengisyaratkan kepada Awatif supaya jangan nak cari pasal petang-petang yang bahagia ini.
Awatif sekadar membiarkan sahaja.
“Abah…” Panggil Awatif lagi. Manalah tahu jika dia diizinkan keluar jika cuba berdiplomasi baik-baik dengan abah.
“Errrmm….” Jawab Pakcik Rahman.
Awatif menelan air liur. “Tif nak keluar sekejap.” Katanya tergagap-gagap.
Pakcik Rahman berpaling mengadap Awatif dan Nabila silih berganti. Nabila sudah ketar lutut bila Pakcik Rahman sudah mula memandang macam tu.
“Sekejap ajer abah. Tif janji sebelum Maghrib Tif sampai rumah. Tak jauh abah. Kat tepi tali air tu ajer.” Lancar Awatif menyuarakan hajat dihati. “Abah, Amanda Dayana tu ada shooting dekat sini. Bukan selalu jumpa artis femes abah. Bolehlah.” Tambah Awatif lagi. Suaranya lembut sahaja menyapa telinga sesiapa yang mendengarnya. Bukankah dia mahu berdiplomasi baik-baik dengan abah. Jadi ini macam trick lah kononnya.
Pakcik Rahman hanya memandang seraut wajah Awatif yang penuh mengharap. Dia sudah tahu. Satu kampong sudah kecoh bila ada produksi filem sedang menjalankan pengambaran filem di sini.
“Bolehlah abah.” Awatif cuba merayu lagi.
Pakcik Rahman mendengus kuat.
Mendengar sahaja bunyi dengusan kasar dari abah membuatkan Awatif sedikit kecewa. Confirm hari ini dia tak ada rezeki nak berjumpa dengan Amanda.
“Nanti kalau kau ke sana Ila kirim salam aku pada Amanda.” Kata Awatif perlahan kepada Nabila.
Nabila terkebil-kebil. Macamlah dia ini suka-suka hati boleh mendekati untuk menyampaikan salam Awatif kepada Amanda yang dikawal bagai anak raja di tempat pengambaran tu. Nak dapat autograph pun payah. Inikan pula mahu bersembang-sembang sambil berutus salam.
Awatif melangkah longlai masuk ke dalam bilik.
“Balik sebelum Maghrib.” Kata Pakcik Rahman ketika Awatif sudah melangkah perlahan menuju ke bilik. Faham sangat. Merajuklah tu.
Awatif berpaling lipat maut. Dia pandang wajah abah.
“Balik sebelum Maghrib.” Ulang Pakcik Rahman lagi.
Mata Awatif sudah bersinar-sinar. Menjadi jugak drama sebabaknya tadi.
Awatif terus mendapatkan abahnya yang masih lagi duduk mengambil angin di atas tangga rumah. Dia melutut. Terus abah dipeluk. Dia cium-cium muka abah. Dia sudah tidak kisah dengan bau masam peluh pada badan abah dan kotor lumpur pada baju abah. Janji dia dibebaskan. Yahoooo…
“Ingat, balik sebelum Maghrib.” Pesan Pakcik Rahman tegas.
“Janji bah. Janji.” Awatif menaikkan lima jarinya berjanji akan mengikut arahan itu dengan sebaik-baiknya.
“Jom Ila.” Panggil Awatif kepada Nabila yang berdiri dibelakang.
“Pergi dulu yer pakcik.” Ucap Nabila kepada Pakcik Rahman ketika dia berlalu di tepi Pakcik Rahman. Bibirnya dipaksa sengih di depan Pakcik Rahman.
“Cepatlah.” Awatif sudah berteriak dari bawah. Dia telah pun mencapai basikal mountain bikenya.
“Kamu pun Ila. Jangan nak memerap dekat sana lama-lama.” Sempat juga Pakcik Rahman berpesan kepada Nabila.
“Janji pakcik. Janji.” Nabila turut sama mengangkat lima jarinya ke atas. Dia lakukan sepertimana yang Awatif lakukan tadi.
“Pergi dulu abah!! Pergi dulu mak!!” Jerit Awatif bila basikalnya telah memecut laju meninggalkan halaman rumah.
Di dapur rumah, Makcik Samsiah yang sedang memotong kuih tepung pelita kurma hanya tersenyum sendirian. Dia faham sifat sebenar suaminya itu. Suaminya cukup sayang dengan semua anak-anaknya. Tegasnya hanya untuk mengajar. Yang mana salah harus dibetulkan kerana itu adalah tanggungjawab menjadi ketua keluarga.

3 comments:

mady+yana said...

best la citer nieh..keep it up writer..na taw gak ape yg jadi lepas nie...dpt ker awatif jumpa amanda?
;)

...aKu... said...

cius cite ni len..sy bese bce cite ala2 cite cnta je..cnta ant laki n pmpuan..yg ni len..si awatif 2 mnat gile amanda..curious nk tau pe jd sterusnye sbb rse x logik la kalu awatif jth cnta dgn amanda kn? ngeeeeeeeee...*waiting 4 de next n3*

MaY_LiN said...

alololo..
[~_~]