Thursday, November 19, 2009

Awatif Bab 1

Pintu dapur dibuka berhati-hati agar tidak mengeluarkan sebarang bunyi. Langkah dihayun terjengkek-jengkek agar tidak ada yang mendengar derap langkah kakinya. Awatif memanjat tangga dapur perlahan-lahan untuk menuju ke bilik yang terletak di atas.
Pap!!
Lampu menyala. Langkahnya mati.
“Awatif Rahman!!” Suara garau abah kedengaran dari arah dapur.
Perlahan dia berpaling. Kelihatan muka abah tegang macam baru cucuk botox setengah botol. Air liur yang ditelan terasa berpasir malah turut sama tersekat di tengah kerongkong. Dup-dap-dup-dap jantung berdegup kencang macam bunyi enjin motobot kehabisan minyak subsidi kerajaan Malaysia. Malam ini dia kantoi lagi!!
“Ke mana kamu?” Abah menyoal keras.
Awatif tegak berdiri di atas anak tangga ke tiga. Kepala digaru-garukan supaya otaknya dapat merangsang apa alasan yang boleh pakai untuk kali ini.
“Errrmmm….” Teragak-agak dia nak menjawab soalan abah. Sudahlah abah menyoal dengan pandangan mata yang tajam menikam. Lagilah kelu dia nak berbahasa. Macam mana dia tak kena renjatan tiba-tiba sampai boleh jadi gagap untuk berkata-kata kalau abah kat bawah tu dah macam standby nak telan orang jer gayanya.
“Ke mana kamu!!” Suara abah sudah bergema satu rumah.
Emak dan adik-adik yang lain meluru dari bilik masing-masing untuk melihat apa yang terjadi di dapur saat jam dinding sudah menunjukkan pukul 2.30 pagi waktu tempatan. Mereka semua pandang wajah bersalah yang masih lagi tak berganjak dari tempat dia berdiri tadi.
“Tif baru balik?” Tanya emak.
Awatif hanya mengangguk. Dia buat muka kesian depan emak. Mintaklah laku muka kesiannya ini. Matanya sudah mengantuk sangat ni. Nak terus masuk bilik dan tidur.
“Dah. Pergi masuk bilik.” Emak bersuara rendah.
Awatif mengangguk. Ahhh….Alhamdulillah. Baru sahaja menaiki satu lagi anak tangga dia dah dengar bunyi suara abah yang kuat di bawah.

“Jangan nak masuk ke bilik selagi kamu tak bagi tahu abah mana kamu pergi Awatif Rahman!!” Teriak abah.
“Abang sudahlah tu. Budak tu penat. Lagipun dah malam ni kan. Apa nanti jiran-jiran kita kata.” Emak bersuara perlahan. Cuba melembutkan hati suaminya.
“Sebab saya dah tak tahan dengan apa yang jiran-jiran kita ni cakaplah saya nak tanya anak awak tu kemana dia hilang. Kamu keluar ikut jantan yer Tif.” Abah sudah naik berang.
Awatif berpaling. Dia mengadap abah. “Mana ada abah.” Tukas Awatif. Dia tak suka bila abah senang-senang hati ajer menuduh dia keluar dengan lelaki. Ingat dia ni murah sangat ker sampai boleh merewang ke sana ke mari dengan mana-mana lelaki.
“Habis tu kamu ke mana? Keluar pagi. Balik pagi-pagi buta.” Soal abah lagi.
Mata dijulingkan ke atas. Dia malas nak berlawan kata dengan abah lagi. Selamba dia naik ke atas.
Laju langkah abah mengejarnya dari belakang. Tangan Awatif disentap. “Kamu cakap dengan abah kamu pergi mana?” Soal abah kuat.
Awatif lihat adik-adik yang lain semua dah menikus berdiri di belakang emak. “Abang sudahlah tu. Jangan nak di apa-apakan budak tu.” Rayu emak.
Abah tak pedulikan rayuan emak. abah dah naik minyak. “Cakap mana kamu pergi?” Frekuensi suara abah naik lagi.
“Apa ni abah!!” Kasar Awatif menarik kembali tangannya. “Tif keluar pergi KL. Tif tengok show Amanda dekat sana. Takkan nak keluar pergi KL pun tak boleh kut abah.” Jawab Awatif kasar. Senang-senang dia melawan cakap abah. Free-free jugak dia dapat dosa sebab meninggikan suara dengan orang tuanya sendiri.
Pang!!
Tangan abah dah naik ke pipi Awatif.
“Siapa ajar kamu cakap macam ni dengan abah hah!! Siapa ajar kamu jadi kurang ajar ni hah!!” Tangan abah sudah menonjol-nonjol kepala Awatif. Laju saja abah menarik Awatif masuk ke dalam biliknya.
“Abang!!”
“Awak diam. Pergi bawak yang lain masuk ke dalam bilik. Cepat!!” Arah abah.
Di dalam bilik, Awatif dihumban ke lantai.
“Sebab ni kan?? Sebab ni kan?? Kamu melawan cakap abah. Kamu pergi jugak ke KL tu kan.” Abah menunjuk-nunjuk poster penyanyi, pelakon dan Bintang Paling Popular yang memenuhi seluruh dinding bilik anaknya itu. Rakus tangan abah menarik semua poster di dinding dan mengoyakkannya menjadi cebisan-cebisan kecil.
“Abah jangan abah.” Awatif dah merayu macam budak kecil. Kaki abah dipegang. “Abah jangan abah.” Rayu Awatif lagi. Masa kena penampar tadi cukup kuat dia tahan air mata dari mengalir. Kini bila melihat hampir separuh poster yang dikumpulnya itu menjadi mangsa amarah abah buat dia hilang kawalan. Itu termasuk barang-barang yang dia sayang. Mana boleh abah suka-suka hati buat macam tu. Dahlah tu semua beli pakai duit. Bukannya pakai daun rambutan dekat depan laman rumah.
Mata abah merah memandang Awatif yang beriya-iya menangis mahu mempertahankan poster yang tak bernyawa ini. lantas abah beralih pula pada meja belajar. Bukan buku pelajaran yang penuh di atasnya tapi berselerak dengan segala majalah hiburan yang terpampang muka Amanda Dayana diva Negara itu. Kali ini abah koyak-koyakkan pula majalah yang dah berkurun Awatif simpan. Sudahlah tu, buku skrap hasil kerja tangan yang Awatif buat khas untuk bintang pujaannya itu juga menjadi mangsa abah. Huh..Tak sempat nak mintak autograph.
Bila tangan abah pantas mengambil CD album Amanda Dayana makin kuat suara Awatif menangis. “Abah jangan abah. Yang lain kalau abah nak koyak abah koyaklah. Tapi CD tu jangan abah. Tif sayang tu abah. Tif beli pakai duit raya tahun lepas tu abah.” Jatuh meleleh air mata Awatif saat dia merayu pada abah. Bersungguh-sungguh dia mempertahankan CD Amanda itu dari menjadi mangsa abah yang seterusnya.
Abah merenung tepat ke muka Awatif. Berkerut dahi abah. Kemudian CD tadi dicampak kembali di atas meja.
“Ingat yer. Mulai hari ini kamu duduk dekat rumah. Jangan nak keluar. Ini hukuman sebab kamu ingkar kata abah.” Kata abah berbau arahan.
Awatif hanya tunduk. “Ingat yer. Mulai hari ini kamu duduk dekat rumah. Jangan nak keluar. Ini hukuman sebab kamu ingkar kata abah.” Tersedu-sedu dia mengajuk cakap abah bila dia merasakan abah dah selamat keluar dari bilik. Huhh.. Awatif merengus kuat bila dia terpaksa mengutip cebisan-cebisan poster yang dah berselerak penuh satu lantai bilik.
“Kak Tif.” Tegur Wahida dari belakang.
“Diam.” Kata Awatif sepatah.
“Kak Tif.” Tegur Wahida lagi.
“Diam.” Bulat membuntang Awatif memandang Wahida. Dia cakap sekali pun susah nak faham.
Wahida hanya menjongket bahu. Perlahan dia memanjat naik ke katil atas. Kak Tif dibiarkan sendiri melayan lara bila poster bintang pujaannya sudah bersepah-sepah.

***************************************************************

Tak tau nak letak tajuk apa. So saya letak ajerlah nama heroin ni. AWATIF. Nanti2 saya akan usahakan nak bagi tajuk apa yang sesuai untuk cerita ini. Mungkinlah mengarut sikit untuk bab awal2 ni. Hope jangan ader yang marah. Enjoy reading!!

Salam sayang,
Eila.

13 comments:

.:me insan biasa:. said...

nama awatif pn ok gak..
jarang ader cerpen yg nama ni..
awal2 pn rsa best..
sambung lg yer..

Anonymous said...

apa makna awatif, bahasa arab nih aku kurang arif sejak sekolah agama aku kena bom dek jepon.-sangkuriang-

nacha said...

eh! ingatkan Eila nak ltk citer Hanni & Hanna tu? tapi takpe la. Awatif ni pun sounds good.

areila sahimi said...

me ~ tq. sedang berusaha membina plot yg seterusnya

sangkuriang ~ awatif --> kesayanganku

kak nacha ~ hehehe..mmglah kak..tp dah tertaip citer ni pulak..gegege...tq sebab tak jemu jatuhkan komen lagi...heheh..

...aKu... said...

awatif? thats really a weird name..x prnh dgr name ni b4 dis..ehehe...btw..sy tggu next n3..=)

Aisha @ Sara Hamza said...

Salam,

Saya pengunjung baru blog nie.....
name heroin yg sangat menarik....jarang org menggunakan nama2 yg mempunyai makna zaman sekarang ni....
pape pun plot permulaan je dh bagus....hehe teruskan lagi ye....hehe menunggu sambungannya....

sya[E] said...

best jgk nme awatif nih..
nwy best epi 1st nih..
i'm waiting 4 d nxt epi..
chaiyok2

Anonymous said...

aiikkk!! baru intro bab 1 member2 kau dah kata awatif best. ikhlas ke, atleast tunggu lah sampai bab pat ploh ke sratus ke baru leh kata best ke tak best -sangkuriang-

mardhiyyah said...

hooo.... baru aku tau....
best2... biar je tajuk awatif..
mmg dh ok.. unik..
tjk unik & pelik wat org tertarik nk bace...
chaiyok2!

Anonymous said...

awatif cm pelik jer...
klu nme len pon ok gak..hehe..
juz an opinion...
erm...bgi short name..."tiffy"...aha

Anonymous said...

dulu masa blaja ade kawan nama nur awatif..orang penang heheh..budak pandai tu

Cik Awatif said...

singgah sini... Nama saya Awatif.. hehe

Ukhuwah90 said...

sis nk buat novel nama awatif?
sure sy akan beli... nama sy pun awatif ...:)