Tuesday, November 3, 2009

2 X 5 Bab 18

“Misya Ellana Mohd Aminuddin!!!” Jerit Syakirin pada anak buah yang ketegak sangat tu. Abang sengaja betul menyuruh aku menjaga Misya sementara dia nak berdating dengan Kak Yati. Suka menjadikan rumah aku macam nursery. Lepas tu aku ni jadi baby sitter tak bergaji. Bukannya tak tau yang aku dengan puteri sulungnya itu langsung tidak ada chemistry. Budak ni pun satu. Degil ya amat. Main panjat-panjat macam lelaki. Buatlah kalau terjatuh nanti. Siapa yang akan disalahkan. Mummy Ngah jugak.
“Misya…Turun sayang.” Tegur Zaim lembut. Gadis kecil menginjak usia enam tahun itu didukung dari atas palang tempat dia sedang berdiri. Manja sahaja gaya Misya di dalam dukungan Zaim.
Syakirin sekadar mencebek bila Misya tersengih memandangnya. Sajer tau Misya ni. Mummy Ngah pun tak pernah kena dukung dengan Pak Ngah dia tu macam tu.
“Misya kalau nakal-nakal macam ni Mummy Ngah report dekat papa okey.” Ugut Syakirin.
“Pak Ngah tengok Mummy Ngah ni. sikit-sikit report papa. Sikit-sikit report papa.” Petah Misya mengajuk gaya Mummy Ngahnya itu bercakap tadi.
Nggee… “Tak padan dengan kecik.” Tocang ekor kuda Misya ditarik.
“Pak Ngah….” Rengek Misya manja di sisi Zaim.
“Awak ni sudahlah tu.” Kata Zaim. “Jom kita balik. Dah nak dekat senja dah ni.” Ajak Zaim. Sudah berjam duduk di taman permainan ini. Hari pun dah nak keluar mambang kuning ajer ni.

Di dalam kereta Syakirin dan Zaim sekadar mendiamkan diri Cuma sesekali terdengar suara kecil di tempat duduk belakang menyanyi girang. Tak tahan betul dengan anak lawyer sorang ni. umur baru nak masuk enam tahun sudah pandai menyanyi lagu Yuna. Misya dibiarkan sahaja mensumbangkan suara dibelakang. Cuma Zaim ajer sesekali ketawa kecil bila mendengar Misya tersasul mahupun tersilap menyanyikan bait-bait kata di dalam lagu Dan Sebenarnya dendangan Yunalis Dato’ Mat Zarai yang merupakan anak seorang lawyer itu jugak.
“Pak Ngah…” Panggil Misya manja.
“Apa dia sayang…” Sahut Zaim.
“Malam ni Misya tidur sekali dengan Pak Ngah ek.”
Zaim sekadar tersenyum mendengar permintaan gadis kecil yang sudah pun bersandar dibelakang. Penat barangkali. Penat memencak satu padang permainan tadi.
“Mana boleh. Pak Ngah tidur dengan Mummy Ngah. Awak tidur depan tv.” Syakirin menjawab bagi pihak Zaim. Sengaja mahu menyakat anak dara abang tu.
“Taknak.. Nak tidur sekali dengan Pak Ngah dengan Mummy Ngah…” Rengek Misya. Matanya sudah mula berkaca. Mummy Ngah kejam. Idea untuk suruh tidur seorang diri di depan tv sangat kejam.
“Rinn..” Zaim bersuara panjang sambil menjeling kea rah Syakirin. Syakirin mula sedaya upaya menahan tawa apabila melihat gadis kecil itu sudah mula mahu menitiskan air mata. Salah satu hobinya sejak dua menjak ini adalah menyakat Misya. Itulah satu-satunya anak saudara yang menjadi pengarang jantung hatinya. Dia sayangkan Misya. Sayang sangat. Tapi semakin besar semakin menjadi mulut si kecil ini membidas kata-katanya kalau ada yang tidak kena padanya. Tu yang buat geram tu. Mengikut gaya abang. Maklumlah. Anak lawyer kan. Dimana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
“Pak Ngah tak mau tidur kat luar.” Kata Misya teresak-esak.
“Yerlah. Malam nanti sayang tidur dengan Mummy Ngah dengan Pak Ngah okey. Tak mau menangis-menangis. Tak cantik dah Pak Ngah tengok.”
Mendengar kata-kata dari Pak Ngahnya itu membuatkan Misya tersenyum kelat. Bila sahaja mendengar diri sudah tidak cantik terus sahaja dia berhenti menangis. Air mata yang mengalir diseka.
“Pak Ngah…”
“Apa dia sayang.”
“Suruhlah Mummy Ngah tidur luar. Biar dia kena kacau dengan momok.”
Kata-kata Misya itu benar-benar melucukan. Ketawa besar Zaim dibuatnya. Syakirin pula sudah bengkek ajer gayanya. Matanya dibuntangkan mengadap Zaim yang masih rancak ketawanya tanpa ada sebarang tanda mahu berhenti. Amboi cik adik seorang ini. Sudahlah Pak Ngahnya memanggil sayang. Aku pun Zaim tak pernah nak panggil sayang tau. Lepas tu ada hati nak menghalau Mummy Ngahnya keluar dari bilik. Sabar ajerlah aku dengan anak abang ni. Abang!!! Ambillah anak awak cepat. Betul-betul menganggu privasi rumah tangga orang tau tak!!! Ngomel Syakirin di dalam hati.


“Shusshhh!!!” Jari telunjuk Syakirin diletakkan pada bibir apabila melihat wajah Zaim terpacul dari luar pintu bilik.
Zaim yang baru sahaja pulang dari masjid menjenguk ke dalam bilik. Lar.. Dah tidur budak ni. Syakirin duduk di atas katil bersebelahan Syakirin yang masih lagi menepuk lembut badan anak saudaranya itu. Seketika kemudian tangannya membelai rambut panjang Misya. Kemudian dahi si kecil itu dicium. Zaim yang sekadar memerhati sekadar mengulum senyum. Misya..Misya.. Mummy Ngah awak ni tak adalah teruk sangat pun. Detik hatinya.
“Buat saya Nescafe.” Pinta Zaim lembut ditepi telinga Syakirin.
“Tak boleh buat sendiri ker.” Jawab Syakirin acuh tak acuh. Tangannya masih lagi membelai Misya yang sudah jauh diulit mimpi.
“Boleh. Tapi saya paling suka Nescafe yang awak buat.”
“Sama ajerkan rasanya.”
Zaim menggeleng perlahan. “Awak…” Panggil Zaim panjang. “Nescafe satu ek.” Pintanya lagi. Dibuat muka kesian.
“Ngadalah awak ni.” Lengan Zaim dicubit manja.
“Please…”
Syakirin menjulingkan mata mengadap kipas siling yang ligat berpusing. “Yerlah.” Patuh juga dia bangun dari duduk dan menuju ke dapur.

Mug dikeluarkan dari cabinet dapur. Botol Nescafe dicapai dari raknya. Tangannya menyudu Nescafe dan dimasukkan ke dalam mug. Kemudian beralih pula kepada Coffee Mate. Setelah semuanya dimasukkan ke dalam mug, air panas dari termos dituangkan ke dalam. Aroma Nescafe bersama Coffe Mate yang telah bercampur sejati terbit membangkitkan selera. Memang sedap menghirup Nescafe panas dalam keadaan dingin dengan renyai hujan di luar.
“Ouchhh!!!” Syakirin memalingkan badan. Dilihat Zaim sedang ketawa mengekek sebab Berjaya untuk mengejutkannya buat kesekian kalinya. Sajer tau Zaim ni. Suka main kejut-kejutkan aku macam tu. Buatlah kalau tertumpah Nescafe panas ni tadi. Tak ker melecur orang yang kena. “Pergilah duduk depan. Nanti saya bawakkan air awak.” Kata Syakirin malas. Tangannya menyambung kembali mengacau air Nescafe yang di’oder’ oleh Zaim tadi.
“Naaa…” Zaim menggeleng perlahan. “Saya duduk kat sinilah. Temankan awak.”
“Suka hatilah. Ambil ni. Air awak dah siap. Saya nak menjenguk Misya kejap. Karang menangis pulak tengok diri sorang-sorang dekat dalam bilik tu.”
“Tak payahlah. Siang tadi jenuh bermain. Penat. Lena ajer saya tengok Misya tidur. Apa kata awak temankan saya minum okey. Kita share air Nescafe ni.”
“Awak ni kan…Berapa lama dah kahwin dengan saya. Saya tak minum Nescafelah. Milo panas satu yer.” Tiba giliran Syakirin pula membuat pesanan. Keningnya terangkat sebelah sambil tersengih nakal.
“Okey ma’am!!” Zaim tabik spring sebelum dia pula mengambil tugas tukang bancuh air untuk ma’am besar yang sudah pun ke ruang tamu rumah.
“Milo panas satu.”
“Thank you bos!!”
Tin biskut marrie coklat yang dibawa tadi dibuka. Dicelup ke dalam milo panas dan dibawa ke mulut. Sedapnya. Tak hengat!!!
“Rinn…”
“Errrmm…” Sahut Syakirin tanpa menoleh. Matanya tertumpu pada filem Summer Holiday yang membariskan bintang terkenal dari Hongkong seperti Sammy Cheng dan Jerry Jen. Syok betul layan filem ni. Dah lama tak tengok. Bagus tau channel8 ni. Macam tau-tau ajer aku lama merindui mahu menonton filem lakonan Sammy Chen ini.
“Kita dah kahwin hampir setahun setengah tapi saya tak taulah bila kita boleh merasa ada baby sendiri yer. Asyik menumpang sayang dengan anak abang, anak Along Zain ajer kita ni.” Perlahan Zaim menuturkannya. Dia tahu. Kalau Kirin sudah melagut menonton filem yang dia suka bukannya diambil port sangat dengan orang disebelah. Sudah masak sangat dengan perangai isterinya itu. Kaki tengok wayang. Kaki tengok tv jugak. Tak rugi bayar Astro bila duduk satu rumah dengan orang yang kerjanya memanglah suka tengok tv.
Syakirin berpaling lipat kilat. Dia memandang Zaim yang sedang membelek Readers Digest ditangan. Kemudian dia melepaskan keluhan lemah. Sudah berpuluh kali Zaim berrtanya soalan yang sama. Dan juga sudah berpuluh kali jugak dia pening memikirkan jawapan terbaik yang harus diberikan. Kalau kira-kira pakai jari tangan, jari kaki tak payah nak tekan calculator digital pun dia memang tau yang usia perkahwinannya itu sudah pun menjangkau setahun setengah. Tang kira-kira ilmu hisab Zaim memang terror. Tapi Zaim lupa kut yang enam bulan buat hal sendiri-sendiri tu tak tau pulak dia nak tolak. Kalau nak dikutkan yang betul-betul jadi suami isteri tu pun dalam setahun ajer.
“Zaim. Saya tak pernah merancang tau. Belum ada rezeki lagi. Insyaallah nanti-nanti tu adalah.”
“Saya teringin nak ada anak sendiri.”
Sekali lagi Syakirin melepaskan keluhan lemah. Sah dia ni dah buat dah perangai tak paham Bahasa Melayunya itu. “Saya pun teringin nak ada anak sendiri. Kita berdoalah. Semoga tuhan makbulkan permintaan kita.” Jelas Syakirin. Dia pun berharap benar agar dapat menimang anak sendiri. Sudah lama sangat dia mengidam mahu melengkapkan kehidupan mereka suami isteri dengan kehadiran cahaya mata. Tapi nak buat macam mana. Tuhan belum nak bagi. Hari-hari pun dia tidak pernah lupa berdoa agar dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah lewat sembahyangnya. Zaim ni macam tak tau yang setiap orang ‘power’nya lain-lain. Tak kiralah kalau saban hari membedal pemangkin Pearl Kacip Fatimah mahupun Ali Café yang boleh menambahkan power dari Power Root tu. Kalau yang di atas sana tidak berkehendak untuk memberi kita selaku hambanya haruslah sentiasa berdoa dan bertawakal disamping disertakan dengan usaha yang mantop!! Zaim. Tu pun nak kena ajar ker.
Zaim sekadar memerhati raut wajah Syakirin yang tiba-tiba berubah menjadi sugul. Terasa bersalah pula dia membangkitkan hal ini. bukan mereka berdua tidak pernah berbincang mengenai hal ini. malah sudah acap kali jugak hal ini dijadikan topic perbualan utama. tapi bila terpandangkan wajah Misya perasaan ingin memiliki cahaya mata sendiri semakin meluap-luap. Tak tau lah pulak Kirin akan touching lebih mala mini.
“Sorry.”
Syakirin mengalih pandang pada Zaim. “Sorry kenapa?” Syakirin menyoal pelik. Ellehh… Macamlah tak tau sorry untuk apa-apa. Kura-kura tercekik tauhu, buat-buat tak tahu. Deyyyhhh….Piirrraahhhh!!!!!!
“Saya tau awak mesti terasa hati sekarang ni kan. I’m so sorry.”
“Taka pa. Saya tak kisah. Kita jangan berhenti berdoa okey.”
“Dan berusaha jugak.” Sambung Zaim dengan senyuman nakal menggoda.
Merah muka Syakirin tidak dapat dibendung lagi. Ngeee… Gatal!!!...Ma’am kecil tu ada dalam bilik. Jangan nak buat pasal.
“Awak tidur dekat luar lah yer. Lagipun malam ni MU lawan Chelsea.” Kata Syakirin dengan sengih kerang busuknya. Macam biasalah kalau ma’am kecil itu menumpang tidur di sini, Zaim kenalah tidur di luar ataupun di bilik sebelah. Misya jenis lesak. Katil bersaiz queen tu pun aku ni sipi-sipi ajer muat.
“La…Pak Ngahlah pulak kena tidur dekat luar.” Kata Zaim buat-buat merajuk. Mukanya monyok.
Ketawa kecil Syakirin apabila melihat muka Zaim berubah menjadi macam tu. “Yerlah. Takkan Pak Ngah nak bagi Mummy Ngah tidur dekat luar pulak kan.. Pak Ngah sayang Mummy Ngah kan.” Syakirin bersuara manja. Mata kirinya dikenyit sebelum terus masuk ke dalam bilik.
“Yerlah…” Sahut Zaim malas. Mummy Ngah.. Mummy Ngah… Dah macam Auntie Zaza ajer rupanya. Mug sendiri pun main letak ajer dekat sini. Opppsss!! Lupa pulak. Pak Ngah kan ker ada.

6 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

kak eila...!!
mekaseh2..
ade n3 ari selasa..
haha..
so,,esok ade n3 gak kee..
or mggu dpn plak..
uuuu...

comey je kirin n zaim nieh..
tp npe rse cm lompat2 ek cite neh...
ke akak potong2 sket cz nk publish buku??ngeeee...
sweet bangat zaim n kirin...
=)

nacha said...

hehehe.. so sweet & cute la derang nih. gurau2 manja gitu.

epy elina said...

hoohooh sweet...
best2..
smbung2x..

aqilah said...

sabar zaim, baru lagi. honeymoon puas2. esok2 dah ada tentera, susah nak honeymoon! mcm akak ni! hehehe............

alreinsy said...

nice n3... hehehe... suka2...

heart day said...

hehehhe .. best-2 la citer niem .. tp syang r x blh nk baca sampai abis ,, nk beli novel niem lambat agy c0z x de masa ... skang da feldat jadual r ..

blh x kak iela smbngkan lg cter dye ??? best-2 sesngat la ~~~