Thursday, December 13, 2012

Kupilih Hatimu 17

Bab 17


“Siapa Im.” Tegur Puan Rahimah apabila melihat Imran baru sahaja meletakkan gagang telefon rumah. Intan yang sedang menolak kerusi roda Puan Rahimah dari belakang berhenti. Mereka sama-sama menanti jawapan dari Encik Imran.

“Amir baru lepas telefon. Lagi seminggu dia balik.” Beritahu Imran.

“Betul ni Imran.” Puan Rahimah menyoal. Dek kerana begitu teruja apabila mendapat tahu anak lelaki bongsunya akan pulang tidak lama lagi automatic kakinya cuba untuk berdiri. Intan dan Imran sama-sama terpana dengan aksi spontan Puan Rahimah itu. Namun tidak sampai beberapa minit dia terjatuh semula. Mujur Imran dan Intan sama-sama cepat memegang lengan Puan Rahimah dari terus jatuh terjelepok.

“Mak Wan…Mak Wan…” Puan Rahimah berteriak. Dia tidak hiraukan keadaan dirinya yang sedang dipegang kuat oleh Imran dan Intan.

“Yer puan.” Terkocoh-kocoh Mak Wan keluar dari dapur dengan bancuhan tepung untuk membuat cucur udang berselumut di tangan.

“Lagi seminggu Amir balik. Nanti Mak Wan siapkan semua makanan kegemaran dia yer.” Beritahu Puan Rahimah lagi. Hari ini adalah hari yang paling gembira untuk dirinya.



“Perasan tak tadi puan boleh berdiri?” Kata Intan kepada Imran sebaik sahaja Puan Rahimah masuk ke dalam biliknya.

“Yang saya perasan awak tu. Ambil kesempatan. Berani ya depan umi saya cuba-cuba pegang tangan saya.” Balas Imran bersahaja.

Intan menelan air liur. Mukanya merona merah. “Eh… Itu tindakan reflex lah. Kalau saya tahu Encik Imran nak pegang puan, tak adalah saya gatal-gatal nak pegang jugak.” Intan menjawab geram apabila dituduh cuba mengambil kesempatan.

Imran cuba sembunyi senyum. Hatinya digeletek apabila melihat mulut kecil Intan membebel tidak puas hati.

Intan merenung tajam Imran yang berwajah pelik apabila cuba menahan senyum. “Owhh.. Encik Imran tu, tadi bukan main syok lagi kan bila saya terpegang tangan Encik Imran lama-lama.” Ujar Intan lagi.

“Eh… Dah awak yang nak pegang saya. Saya biarlah. Lagipun free. Bukan kena bayar pun.” Giat Imran.

Intan menarik nafas geram. Dia menjeling sebelum meninggalkan Imran.

“Nak ke mana tu?” Imran berteriak.

“Nak basuh tangan dengan sabun cap kapak!!” Balas Intan masih lagi terbuku rasa geram.



Hari berganti hari, akhirnya hari yang dinanti sampai juga. Semua persiapan untuk menyambut kepulangan Megat Amir Haikal dilakukan dengan sempurna. Asalnya Puan Rahimah mahu membuat majlis kecil untuk menyambut kepulangan anak bongsunya itu, tetapi Amir telah awal-awal lagi memberi peringatan yang dia tidak mahu sebarang majlis untuk menyambut kepulangann. Cukuplah sekadar makan-makan bersama ahli keluarga. Lauk pauk kegemaran Amir telah siap terhidang. Penuh satu meja.

“Umi!!! Rindunya Amir dengan Umi.” Amir menerpa uminya sebaik tiba di rumah yang telah lama dia tinggalkan. Seingatnya kali terakhir dia balik ke sini adalah pada hari raya dua tahun yang lepas. Selepas itu dia terlalu sibuk dengan urusan kerja sehingga sukar untuk mendapat cuti panjang.

“Umi pun rindu sangat dengan Amir.” Balas Puan Rahimah. Amir dicium berkali-kali untuk melepaskan rindu.

“Mak Wan!!!” Amir berteriak apabila melihat Mak Wan keluar dari dapur. Wanita tua itu turut sama dipeluk.

“Mak Wan ni maintain cantiklah. Dari dulu sampai sekarang tak berubah.” Sengaja dia menggiat Mak Wan. “Single lagi tak?” Amir terus menggiat.

Seraya itu Mak Wan memukul lembut lengan anak muda itu. “Pandai ajerlah kamu ni.” Kata Mak Wan bersama ketawa.

Amir menghampiri gadis yang berdiri di sebelah kerusi roda umi. “Puteri Farhana.” Dia menyebut nama gadis itu. Farhana mengangguk.

“Dah besar dah adik Abang.” Amir mengusap-usap lembut kepala Farhana. Dia dan Farhana pertama kali bertemu ketika majlis pengkebumian arwah ayah dan ibu tirinya tiga tahun dahulu. Ketika itu Farhana tidaklah setinggi sekarang. Sekarang sudah tinggi lampai. Cantik juga adik perempuannya ini walaupun berlainan emak. Gen ayah tetap ada. Farhana tinggi lampai. Macam dia dan Along.

“Puan semua makanan saya dah hidang atas….meja….”

Mata Amir teralih pula kepada gadis manis berbaju kurung dan bertudung bawal di muka pintu dapur. Dia ralit memerhati si gadis. Kemudian dia tersenyum sambil memandang Along.

“Biar saya teka awak siapa? Intan Payung right?” Soalnya sengaja mahu mendapat kepastian.

“Intan betul. Payung salah.” Intan menjawab bersahaja.

Amir mengangguk-angguk. “Yup… Setiap kali Along emel saya, mesti ada sahaja cerita pasal awak.” Beritahu Amir. Imran yang berdiri tidak jauh dari mereka buat-buat memandang ke tempat lain apabila semua mata tertumpu ke arahnya. Ah… Amir ni sengajakah mahu buat dia kantoi di hadapan semua orang.

“Owhh…” Mulut Intan membulat. Kepalanya terangguk-angguk sambil mengerling Encik Imran.

“Encik Imran cerita apa dengan Encik Amir?” Intan menyoal ramah seperti sudah lama mengenali Amir.

Belum sempat Amir menjawab Imran cepat-cepat mencelah. “Errmm… Kau kata tadi lapar kan. Apa kata kita makan dulu. Kau kata tadi tak sabar nak makan kari kepala ikan Mak Wan.” Katanya terus menarik Amir ke meja makan.

Kata-kata Imran itu lebih menarik minat Amir. “Owhh… Haahlah. Dah rindu nak rasa masakan Mak Wan. ” Katanya girang.



“Eh… Encik Imran. Saya baru nak hantar Milo Encik Imran ni.” Tegur Intan apabila melihat Imran masuk ke dapur. Milo di dalam mug masih lagi dikacau perlahan sehingga serbuk milo benar-benar larut.

“Tak apa. Saya nak minum dekat sini ajer.” Ujar Imran. Dia menarik keluar kerusi tinggi di kaunter dapur.

“Okey.” Intan menjawab bersahaja. Mug Milo di letakkan di hadapan lelaki itu. “Nak biskut?” Dia menyoal. Imran mengangguk perlahan.

“Saya tak sangka pulak Encik Imran suka mengumpat pasal saya dengan adik Encik Imran.” Kata Intan selamba semasa membuka tin biskut cream crakers. Biskut itu disusun di dalam piring sebelum dibawa kepada Imran.

“Saya tak cakap benda buruk. Jadi awak tak boleh kata saya mengumpat awak.” Kata Imran pula ketika menyambut huluran piring berisi biskut.

“Maknanya Encik Imran selalu puji-puji sayalah yer dengan Encik Amir.” Kata Intan sedikit gembira. Dia menyandar pada kaunter bersebelahan dengan Imran. Imran tidak layan. Dia ambil biskut tadi, dicicah di dalam milo panas dan dibawa ke mulut. Intan mencebek apabila Imran buat muka tidak berperasaan.

“Saya tahu, saya adalah pembantu rumah yang terbaik selepas Mak Wan kan?” Katanya ceria dengan kening terangkat sebelah.

“Perasan.” Kata Imran sepatah.

Kata-kata Imran yang berbau sarkastik itu sedikit pun tidak buat Intan sentap. Alah.. Dia tahulah dia memang yang terbaik selepas Mak Wan. Encik Imran tu ajer yang malu nak berterus terang. Takut bila dia terus terang egonya akan jatuh ke lantai dapur dan lepas tu kena mop dengan Mak Wan.

Intan meninggalkan Imran menikmati biskut kering cicah milo sendiri. Dia kembali ke bahagian dapur. Mengelap kesan-kesan milo yang tertumpah sedikit tadi.

“Tapi awak lagi teruk.” Imran tiba-tiba bersuara.

Intan berpaling. Dahinya berkerut. “Kenapa pulak saya teruk.” Soalnya kurang faham.

“Awak selalu mengumpat saya kan.” Tebak Imran. Mug kosong di bawa ke singki.

“Eh mana ada. Bila masa pulak.” Intan cuba menafikan. Dia basuh mug kosong di dalam singki yang baru diletakkan oleh Encik Imran tadi.

Imran menyandar di sebelah singki. Dia berpeluk tubuh. “Awak ingat saya tak tahu. Bila awak dengan Mak Wan, ada ajer benda buruk pasal saya yang awak cerita dengan Mak Wan kan.”

“Ehh… Mana ada.” Intan menggeleng laju tanpa memandang ke muka Imran. Jika dia memandang Imran, dia pasti akan menunjukkan riak bersalah.

“Tak payah nak cover-cover. Kerusi dengan meja makan tu kalau boleh bercakap, boleh jadi saksi tau. Kat situ kan port awak bergosip dengan Mak Wan pasal saya.”

Intan berdecit. Dia turut sama bersandar. Memeluk tubuh dan berkata. “Saya cakap benda yang betul. Jadi Encik Imran tak bolehlah nak kata saya mengumpat Encik Imran.” Kata berani.

Imran bercekak pinggang. “Jadi saya ni memang lelaki teruklah.” Imran menyoal.

“Hah.” Intan mengangguk.

“Encik Imran suka marah-marah saya.” Kata Intan.

“Sebab saya suka marah-marah awak, jadi saya teruk.” Imran menyoal lagi.

Intan menelan air liur. “Encik Imran ada apa-apa lagi kan. Kalau tak ada saya nak masuk tidur.” Katanya terus terkedek-kedek melarikan diri dari sebarang bentuk soal siasat dari Encik Imran lagi.

Sebab rajin :P Sebab baik hati juga :P Sebab nak cepat-cepat habiskan cerita :P Kasilah satu lagi entry. Terima kasih sudi baca. Terima kasih jatuhkan komen. Terima kasih tak henti bagi semangat.  :)  

11 comments:

Aziela Azila said...

Yes....akak suka..akak suka... Sayangggg awak.

the sedo gang said...

Akak citer ni nnt wat novel jugak @ abeskan kt blog? Bestla citer ni.. ��

nea said...

bila nak keluar kak ?

areila sahimi said...

salam,
terima kasih komen.
bila nak cetak? tader jawapan lagi untuk soalan itu. :)
setakat ni bacalah dengan hati yg gembira dulu yer. :)

Anonymous said...

Best.. sambung banyak banyak!

nazril hayat said...

best!!!xsabaq..adakah amir akan jatuh hati dgn intan...??hehe

hk said...

yeay..hati saya gembira

Anonymous said...

best bestt,,,aa intan..nama akak tu..seb baik lelaki tu nama imran bukan ihsann..opsss

erma said...

yeahhh...!!!
saya gembira ad entry baru..:)
semoga kak eila berjaya menyiapkn citer ni..chaiyokkkk...!!!!

anishahuda said...

kak iela sambung cepat2 eh.. kalau keluar jd novel lg bagus :)

ruli ruliah said...

mat poyo vs minah slumber...2x5!!

~uly~