Wednesday, August 19, 2009

2 X 5 Bab 9

“Kau rasa betul tak apa yang aku buat ni Fiq.” Syakirin bertanya.
Fiqa memandang sekilas bakal pengantin baru di sebelahnya ini. Cantik bila profesianal yang mencanting warna solekan pada wajah Kirin. Kehebatan Mat Kacau tidak dapat disangkal lagi. Tabik spring sama Mat Kacau.
“Asal kau cakap macam tu.” Soal Fiqa. Dah lawa-lawa macam ni yang muka sememeh tu apa hal entah budak ni. Setahu aku dari minggu lepas Kirin ni happy semacam. Muka berseri-seri. Maklumlah bakal naik pelaminlah katakana. Tapi bila sudah tiba harinya berubah rupa pulak dia. Confius. Confius.
“Tak adalah. Kau tengok ajerlah aku ketuk Zaim tu macam mana. Mesti dia bajet aku perempuan materialistic sekali dengan beg plastic jugak. Lepas tu, aku takut. Yang excited aku sorang ajer. Dia tu macam tak ada rasa apa-apa pun.” Syakirin berkata rendah. Sekarang dia berasa cuak nak berdepan semua ini. Hal kahwin bukan benda main. Sekarang dia dah terasa macam buat percaturan hidup mati pulak rasanya.
“Mana kau tau. Korang kan ker dah okey. Kalau dia tak rasa apa-apa tak adalah dia dah duduk tercogok depan tok kadi sekarang ini.” Fiqa berkata disebalik pintu bilik syakirin yang sudah terbuka sedikit. Dari tadi dia duk terintai-intai apa yang sedang terjadi di ruang tamu rumah Pak Majid. Majlis nikah dekat rumah sahaja. Kelihatan Zaim segak dengan baju Melayu cekak musang berwarna krim dipadankan pula dengan samping tenunan Terengganu tekun mendengar tazkirah daripada tok kadi. Syakirin dipandang semula. Air muka Syakirin masih seperti tadi. Tidak berkocak. Kelihatan blur dengan keadaan yang sekarang ini.
“Relekslah. Kau janganlah nak buat muka macam ni. Nanti pelik semua tetamu nanti. Asal muka pengantin perempuan kelat semacam.” Ujar Fiqa menyedapkan hati Syakirin.
“Tapi Fiq….”
“Kau diam boleh tak. Cubalah dengar apa yang tok kadi tu cakap. Ini pot-pet-pot-pet.” Potong Fiqa sebelum Syakirin meneruskan katanya.
Terdengar bunyi orang mendengus kuat. Syakirin melontar pandang ke tepi. Fiqa bukannya faham apa yang aku rasa sekarang ini.
Fiqa menghampiri Syakirin yang duduk di tepi katil. Dia melabuhkan punggung disebelah Syakirin. “Senang-senang macam ni. Kalau kau rasa tak yakin, aku rasa kau ada masa lagi nak lari. Tingkap bilik kau ni tak adalah tinggi sangat aku tengok. Boleh ajer kalau kau nak melompat keluar. Guna skill lompat tinggi macam masa kau jadi wakil rumah biru hari sukan sekolah kita dulu. Lepas tu kau pun akan jadi ala-ala Runway Bride.” Kata Fiqa selamba.
“Kau ni ke situ pulak. Tak adalah sampai nak lari pakai baju pengantin ni. aku Cuma nak tau apa yang aku buat ni betul ke tak.” Balas Syakirin geram.
“Kau suka Zaim?”
Angguk.
“Kau nak kahwin dengan dia?”
Angguk.
“Gatal!!.” Lengang Syakirin dicubit manja.
“Fiq aku nervous.”
“Biasalah tu.”
“Fiq aku takut.”
Shusshhh!!! Fiqa meletakkan telunjuk dimulut.
Syakirin diam.

Aku nikahkankah akan dikau dengan Nur Syakirin Abdul Majid dengan mas kahwinnya seratus satu ringgit tunai.
Aku terima nikahnya Nur Syakirin Abdul Majid dengan mas kahwinnya seratus satu ringgit tunai.


Air mata mengalir perlahan tanpa dapat ditahan saat Zaim melafazkan akad nikah dengan begitu tenang sekali. Fiqa disebelah telah awal-awal standby dengan tisu. Tugas pengapit. Mekap cair kena lap. Air mata mengalir kena lap jugak.
Zaim masuk ke dalam bilik pengantin dengan seutas gelang tangan emas di tangan. Gelang tangan tadi dipakaikan di pergelangan tangan Syakirin. Tangan dia dan Syakirin bertaut. Hangat terasa saat Syakirin mencium tangannya. Kemudian dahi isteri yang baru dinikahinya tadi di cium. Tanggungjawab sudah sedia untuk dipikul oleh keduanya.




Syakirin mengeringkan rambut yang basah dengan tuala mandi. Penat terasa seluruh badan. Teruklah diorang ni. Ada ke patut pengantin baru kena dera mencuci kawah rendang tok. Zaim masih di luar. Sedang berborak dengan abah dan abang.
Kreekk… Bunyi pintu ditolak. Zaim masuk ke dalam bilik. Dia lihat Syakirin sedang duduk di hadapan meja solek.
Syakirin sedikit tersentak. Segan. Sekarang ini dia lepak ajer pakai speggety dengan seluar pendek atas lutut. Zaim dah pandang tak berkelip. Amboi dia memandang aku macam geram ajer. Semalam lepas ajer tamat acara memotong kek aku terus cepat-cepat masuk tidur. Masuk tidur cepat sebab takut. Mengerikan bila mengenangkan malam pertama. Fiqa punya kureng seminggu sebelum majlis berlangsung siap hadiahkan buku cakar harimau. Paling tak tahan siap highlight lagi lepas baca ‘hari-hari mau’. Fuhhh… Fiqa punya penerangan sangat mengerikan. Tokok tambah memang juara. Yang auta melebihi yang fakta. Padahal buku tu tak ada apa-apa pun, hanya sekadar rujukan di dalam hubungan suami isteri berlandaskan hukum Islam ajer. Itu setakat sempat membaca helaian yang diselak ajerlah. Paginya bila bangun tidur untuk solat subuh baru perasan yang semalaman Zaim hanya tidur diatas lantai sekadar beralaskan karpet sahaja. okey. Ini siapa yang takut sebenarnya. Agaknya Zaim lagi teruk kut. Siap rela ajer tidur atas karpet dari tidur atas tilam empuk jenama King Koil yang emak baru beli dari Courts Mammoth.
Suasana di dalam bilik senyap sunyi. Hari dah malam ni. Jarum jam pun sudah menginjak ke pukul dua belas tengah malam. Mata dah berat jawabnya nak tidurlah. Zaim duduk dibirai katil belah kanan. Syakirin masih lagi duduk di atas kerusi kecil dihadapan meja solek.
“Errrmmm…” Ucap Syakirin ringkas sekadar untuk membuka bicara. “Awak nak tidur kat bawah ke kat atas?” Sambung Syakirin.
“Errrmmm…” Zaim teragak-agak. “Awak nak saya tidur atas ke tidur bawah.”Zaim bertanya kembali.
“Errmmm…” Syakirin mengerut dahi. Ikutkan dia tak kesah. Zaim nak tidur atas pun boleh. Tidur bawah pun dia tak halang. “Kat bawah sejuk nanti. Awak ambil site kiri saya pergi site kanan boleh?” Syakirin mengangkat kening. Okeylah idea tu kan?
“Okey. Kalau awak tak kisah.” Kata Zaim.
“Saya tak kisah.”
“Okey.” Badan sudah berbaring sedap di atas tilam di bahagian kiri katil. Sedapnya. Nikmat. Semalam habis sengal satu badan tidur atas karpet. Sudahlah sini bila malam menjelma keadaannya sejuk bedi semacam. Kirin tu pulak kemain lagi dia concore katil queen size ini sengsorang. Haram tak bagi ruang barang seinci. Macam mana dia nak tidur di atas katil. Nak dikejutkan mintak ganjak sedikit tak sampai hati. Muka penat gila. Akhirnya atas karpet pun jadilah.
Syakirin memandang raut wajah Zaim yang sudah jauh bermimpi. Penat tu sebenarnya. Mana tidaknya. Zaim lagi teruk kena dera tadi. Abang memang tak bagi can. Suruh Zaim cuci kawah rendang tok. Periuk belanga kenduri kendara yang besar-besar gedabak masak orang pun boleh tu. Kasihan Zaim. Dia ni sekadar tukang tolong ajer. Tolong sikit-sikit. Mana larat nak berus pakai berus sabut jelaga yang melekat kalau tak ada kederat lelaki yang kena buat. Dia sekadar tukang curah air ajer. Itu pun air paip. Kalau air telaga, confirm macam semalam jugaklah. Masuk bilik terus tidur. Zaim dipandang lagi. Alhamdulillah selamat sudah majlis. Dalam hati Syakirin mengucapkan syukur. Bantal ditepuk-tepuk perlahan. bimbang akan mengejutkan Zaim. Badan diletak lembut di sebelah kanan katil. Tangannya menutup suis lampu tidur. Mata dipejamkan. Zzzzz…….

11 comments:

Anonymous said...

heheh...
pe yang jadi lepas ni..
xsabar nak tgg ari rabu depan..
slamt b'pose writer..

saadiah~~ said...

best2..smbg lgk yer..

Anonymous said...

nape ringkas jer ari ni yongggg ;-)ngantuk yeeee

keSENGALan teserlah.. said...

haha..kawen akhirnye...
ske2..
mas kahwin tuh mmg mmg laen ke??tok kadi kte 101..zaim kte 80..
huhu...
comey je kirin nieh..
nk lgi..smbung2,,

nacha said...

hahaha.. pandainya si Fiqa tu ye. cakar harimau la...hari2 mau la..
comey nyer episod nih... :-)

missy said...

hoho..kawen gak akhirnyer...iridi

MaY_LiN said...

waaaa
kawen gak akhirnyeee

atiQah said...

sweet jek..huhu..besh2

Anonymous said...

nape n3 kali ni mcm pendek je.... xsabar nk tggu next n3...lamenye lg...huhuhu... kirin & zaim mmg couple yg cute!

~ mardhiyyah ~

yunix77 said...

hehehe....cuak gak Kirin yer
takut kena tuduh 'materialistik'
tp mmg ketuk habis laaa
penat wooo jadi pengantin

nextttt

pu3indah said...

hehehe kpak bing bing jugak akhirnya kirin dgn zaim...

Ramadhan Al Mubarak untuk semua :)