Thursday, November 29, 2012

Kupilih Hatimu 11

Bab 11


Intan melangkah perlahan-lahan cuba merapati wanita tua itu. Mak Wan sedang sibuk di dapur. “Mak Wan.”Jerkah Intan dari belakang.

“Intan!! Jangan kejutkan Mak Wan macam tu. Nasib baik Mak Wan tak ada sakit jantung tau.” Marah Mak Wan. Lengan Intan dipukul-pukul. Dadanya diurut laju.

Intan sekadar mengekek ketawa meliha ekspresi muka Mak Wan yang terkejut itu.

“Alalala… Comel lah Mak Wan ni bila marah. Tapi Mak Wan tak pulak melatah kan.” Ujarnya seraya menyandar tubuh di cabinet dapur.

Mak Wan sekadar menggeleng perlahan dengan sikap Intan yang cukup gemar mengejutkannya. “Puan dah tidur ker?” Mak Wan sekadar menyoal.

Intan mengangguk kepala. “Dah. Tadi lepas makan ubat, dia sembang-sembang kejap dengan Intan lepas tu dia suruh Intan keluar. Mengantuk katanya. Nak tidur.” Terang Intan. Dia menarik tin biskut dan dibawa ke peha. Dibuka, lalu biskut empat segi Jacobs itu dibawa masuk ke dalam mulut.

“Macam mana kerja dekat sini?” Mak Wan menyoal lagi. Ingin mengetahui perasaan gadis ini yang sudah hampir sebulan berkerja di sini.

“Bolehlah….” Intan menjawab lemah. Siku diletak di atas tin biskut. Dia menunggu kunyahan terakhir biskut empat segi habis di dalam mulutnya sebelum menyambung lagi untuk berkata-kata.

“Huh… Tapi kalau bukan sebab tak ada siapa-siapa dekat sini tak kuasa Intan nak terus kerja dekat sini. Mak Wan tahu, Puan tu semua yang Intan buat, semua tak kena. Itu tak kena, ini tak kena. Lepas tu Encik Imran pun sama. Ada jer benda yang dia nak complaint.” Intan mengadu. Walaupun Puan Rahimah tidak pernah marah-marah tetapi ada sahaja sikap wanita itu buat Intan tidak senang. Puan Rahimah ada sahaja modal untuk menempelak setiap kerja yang dia lakukan. Alah.. Anak lelakinya juga begitu. Pendek kata setiap kerja yang Intan buat mesti akan mendapat teguran dan kritikan. Tak pernah sikit pun kerjanya itu dipuji walaupun dia sudah merasakan segala tugas dan arahan yang diberikan itu telah dilakukan dengan cukup baik.

“Mak Wan harap Intan sabar yer. Puan memang macam tu, tapi hati dia baik. Mak Wan dah berpuluh tahun kerja dekat sini. Dari Imran belum lahir lagi. Lagipun Mak Wan tau, Intan boleh buat. Kita sama-sama tolong Imran ya. Semenjak ayah dia meninggal, umi dia jadi macam tu, semua tanggungjawab dalam rumah ni dia yang pikul. Dengan syarikat lagi. Mak Wan kadang-kadang kesian juga tengok Imran.” Ujar Mak Wan. Bahu Intan ditepuk lembut.

Intan menoleh ke arah Mak Wan.

“Encik Imran ada berapa orang adik beradik?” Intan bertanya.

“Kalau yang satu emak satu ayah, Amir jerlah.” Beritahu Mak Wan.

Intan tersenyum. “Owhhh… Yang gambar dia dekat frame depan tu ya.” Ujarnya masih lagi tersenyum. Sudah lama dia berhajat mahu bertanya siapakah gerangan anak muda yang fotonya banyak tersimpan di atas almari perhiasan di ruang tamu. Tapi awal-awal Intan dapat mengangak pasti salah seorang ahli keluarga di dalam banglo ini. Cuma mahu bertanya siapakah nama pemuda itu Intan malu. Nanti kata dia cuba menggatal pulak.

“Megat Amir Haikal. Sekarang dia tak ada dekat sini. Dia kerja dekat London.” Ujar Mak Wan tanpa diminta.

Intan mengangguk kepala. Tiba-tiba dia menjadi teringat pula pada Micheal. Micheal juga bekerja di London seperti Megat Amir. Ah.. Rindulah pada lelaki bermata sepet itu. Apa khabar agaknya dirinya sekarang. Selepas sahaja peristiwa Mak Su mematahkan sim card dan mengambil telefon bimbit pemberian Micheal dahulu, Intan benar-benar telah terputus hubungan dengan lelaki bermata sepet itu. Menyesal pula kerana terlalu malu untuk meminta nombor telefon Micheal dari Auntie May seperti yang disarankan oleh Nadia.

Intan mengeluh perlahan. Pandangannya dihalakan ke luar tingkap dapur. Dah sebulan dekat sini, bukan dengan Micheal sahaja dia terputus hubunga. Dengan Nadia juga. Dia langsung tak kirim khabar berita kepada Nadia.

“Intan.” Mak Wan menepuk bahu Intan perlahan.

Teguran Mak Wan membuatkan Intan terpinga-pinga. Kemudian dia menarik sengih.

“Megat Amir tu taknak balik kerja dekat sini ke Mak Wan. Ya lah. Bapak dia tinggalkan syarikat besar untuk dia dengan Encik Imran. Rugilah kalau dia tak nak kerja dekat syarikat sendiri . Jadi bos.”

“Itulah yang selalu buat Puan Rahimah membebel. Entah apa yang dicari dekat London tu pun tak tahu. Lepas ajer habis belajar, taknak balik Malaysia. Balik Malaysia sebab nak sambut raya ajer.”

“Kekasih dia orang putih kut Mak Wan.” Tebak Intan bersama sengih

“Entahlah.” Mak Wan menjongket bahu. Perbualan yang rancak seperti terhenti apabila masing-masing sibuk membuat kerja. Intan membantu Mak Wan di dapur menyediakan bahan-bahan untuk memasak sarapan untuk pagi esok.

Intan duduk di hadapan Mak Wan. Dia mengambil bekas berisi ikan bilis. Ikan bilis itu dibelah bahagian tengah untuk membuang isi perutnya. Melihat bahan-bahan masakan yang ada di atas meja, rasanya menu sarapan pagi esok tentu sahaja nasi lemak istimewa Mak Wan.

“Tapi kan Intan, arwah Tuan Megat dulu ada kawen muda.” Tiba-tiba Mak Wan mula membuka rahsia. Suaranya sedikit berbisik.

Mata Intan terbeliak. Mulutnya ternganga. “Hahh…” Ingatkan perbualan tentang ahli keluarga Encik Imran sudah tamat. Rupanya ada lagi rahsia yang dia tidak tahu.

“Imran dengan Amir ada seorang adik perempuan. Anak ayah dan emak tiri mereka. Puteri Farhana. Kalau tak silap Mak Wan sekarang Nana baru tingkatan empat.” Cerita Mak Wan bermula.

Intan menukar posisi duduknya. Dia mengambil tempat duduk disebelah Mak Wan agar mudah untuk dia mendengar kata-kata Mak Wan yang seakan-akan sedang berbisik itu. “Habis adik perempuan dia dekat mana. Tak duduk sini ker?” Intan bertanya, turut sama berbisik. Tidak sabar mahu mendengar cerita dari Mak Wan lagi.

Mak Wan memandang Intan. Dia bangun dari duduk dan pergi ke cabinet dapur untuk membancuh Milo untuk Imran. Waktu-waktu begini adalah waktu untuk Imran menikmati Milo kegemarannya itu.

Intan mengekori Mak Wan. Dia masih lagi menanti dengan sabar cerita yang seterusnya daripada Mak Wan.

“Farhana, Imran hantar masuk asrama anak yatim selepas Tuan Megat dan ibu Farhana meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya.” Mak Wan menyambung.

Intan berdicit. “Kejamnya…” Getusnya.

“Puan tak nak panggil Farhana tinggal di sini ker?” Dia menyoal.

“Puan tak cakap apa. Mungkin Puan masih terasa hati lagi dengan arwah mama Farhana yang merampas suami dia. Yerlah. Dulu arwah mama Farhana cuma setiausaha kepada Tuan Megat jer. Tuan Megat kahwin senyap-senyap dengan mama Farhana dekat sempadan. Tu yang Puan marah sangat. Puan tuduh Cik Marlia tu perampas suami dia.

Puan layan Cik Marlia dulu baik sangat. Cik Marlia tu pun Puan dah anggap macam adik dia sendiri. Tapi Cik Marlia boleh merampas Tuan Megat. Perkahwinan diorang tu tak ada siapa pun yang tahu. Pandai mereka sorok. Macam tak ada apa-apa. Sehinggalah semasa Tuan Megat dan Cik Marlia kemalangan dan meninggal dunia. Masa tu la semua perkara ni terbongkar. Puan kecewa sangat.” Mak Wan mula memasuk episod bagaimana skandal arwah Tuan Megat Husaini dengan arwah Cik Marlia dahulu.

Intan mendengar dengan penuh kusyuk. Sambil itu dia menangguk-angguk seperti faham bagaimana keadaan Puan Rahimah waktu itu. Yerlah…. Suami kena rampas oleh orang yang paling dipercayai. Haruslah sentap tak habis!

“Takkan tak ada seorang pun yang tahu arwah Tuan Megat ada skandal dengan setiausaha dia.” Intan cuba mengorek lagi.

“Imran. Imran seorang ajer yang tahu. Tapi dia tak sanggup nak beritahu umi dia tentang rahsia perkahwinan Tuan Megat dengan Cik Marlia. Imran tak mahu Puan tertekan. Yerlah kan Tuan Megat mula pandai mencari perempuan lain selepas Puan lumpuh. Inilah sebabnya Imran tak pernah berbaik dengan arwah Tuan Megat.” Ujar Mak Wan lagi.

Intan mengeluh. Samarinda betul konflik keluarga mereka ini.

“Tapi tu kan dah cerita lama Mak Wan. Lagipun Farhana tak salah. Kenapa mesti asingkan dia dari keluarga dia sendiri. Encik Imran pun tak bolehlah buat macam tu. Farhana tu adik dia juga. Farhana tetap juga ada hak dalam rumah ni.” Intan memberi pendapat.

“Entahlah Intan. Mak Wan pun tak faham kenapa Imran jadi keras kepala sampai macam tu sekali. Tuan Megat dah tak ada pun dia masih lagi simpan perasaan marah.” Ujar Mak Wan bernada kecewa dengan sikap Imran.

“Orang-orang dalam rumah ni pun tak pernah bangkitkan soal Farhana. Farhana macam tak pernah wujud dalam keluarga ni.” Sambung Mak Wan lagi.

“Habis tu Farhana memang tak pernah duduk sinilah?”

Mak Wan sekadar menggeleng.

“Kesiannya.” Ujar Intan sepatah. Terbit rasa simpati pada Puteri Farhana. Walaupun dia tidak mengenali apatah lagi bersua muka dengan Puteri Farhana, Intan yakin gadis itu pasti sengsara. Intan juga anak yatim piatu. Dia faham bagaimana menjadi sebatang kara walaupun hakikatnya masih ada ahli keluarga lain yang boleh menjadi tempat untuk menumpang kasih sayang.

“Intan tolong Mak Wan hantarkan Milo ni pada Imran Lutut Mak Wan sakitlah. Tak larat nak naik tangga.” Pinta Mak Wan menolak mug berisi Milo panas itu kepada Intan.

“Ok.” Intan menurut. Di dalam perjalanan ke bilik Imran dia berfikir bagaimana caranya untuk melembutkan hati-hati penghuni rumah ini. Dia bukan menyibuk, dia mahu lakukan tanggungjawab sosial!

“Assalamualaikum. Boleh saya masuk.” Intan memberi salam seterusnya meminta keizinan untuk memasuki ke dalam bilik lelaki itu.

“Masuklah.” Ujar Imran dari dalam.

Intan masuk ke dalam bilik. Matanya mengitari setiap inci bilik Imran. Kalau ikut skala pemarkahan Intan boleh berikan 9/10 kepada bilik lelaki ini. Kemas. Semenjak berkerja di sini dia tidak pernah lagi masuk ke dalam bilik Imran. Hanya Mak Wan sahaja yang diberi mandate untuk masuk ke sini. Imran mempunyai sifat berjaga-jaga yang agak keterlaluan. Mak Wan pernah berpesan kepada Intan agar jangan cuba mengusik barang-barang milik Imran tanpa kebenarannya. Kalau nak lihat lelaki ini bertukar menjadi Incredible Hulk, Intan boleh cuba. Itu yang telah Mak Wan pesan berkali-kali.

“Encik Imran.”

“Yer.” Imran menjawab tanpa mengangkat muka. Dia masih lagi tekun mengadap kerja yang sengaja di bawa pulang ke rumah. Laporan ini harus dibaca dan disemak. Imran tidak mahu ada kesilapan.

Intan menelan air liur. Imran nampak serius. Sangat serius. Dalam tempoh masa sebulan dia di sini, Intan telah mengklasifikasikan Imran sebagai lelaki yang sangat komited dengan kerja, tidak mempunyai kehidupan sosial dan juga tidak mempunyai teman wanita. Kalau sudah asyik kerja sahaja yang ada di dalam kepala pastilah kehidupan sosial lelaki ini ditahap yang sangat menyedihkan. Sudah berumur 32 tahun tetapi masih lagi hidup single adalah lebih menyedihkan lagi. Owhh… Intan begitu memberi perhatian kepada lelaki Shrek ini.

“Awak nak apa?” Ujar Imran. Mengangkat kepala. Cermin mata dilurutkan. Dia memicit pangkal hidung.

Intan tersengih. “Tak ada apa. Ni Mak Wan suruh hantar air Milo ni tuk Encik Imran.” Ujar Intan yang masih lagi menatang dulang berisi mug Milo panas Imran.

“Letak ajer dekat situ.” Arah Imran. Telunjuknya menghala ke hujung meja kerja.

Intan masih lagi tercegat.

“Ada apa-apa lagi?” Soalan dari Imran itu membuatkan Intan menjadi terpinga. Cepat-cepat dia menggeleng.

“Hah.. tak ada apa-apa.” Ujarnya sedikit gagap.

“Kalau tak ada apa-apa boleh tak awak keluar. Saya ada kerja nak buat ni.” Imran menghalau.

Intan buat muka. “Poyo!!” Getusnya perlahan apabila tangannya mula memulas tombol pintu.

“Intan.” Panggil Imran.

“Hah.” Intan cepat berpaling semula.

“Esok umi ada temujanji dengan doktor. Pastikan awak siap awal. Saya hantar.” Tutur Imran bernada arahan.

“Yerlah.” Intan menjawab malas. Terus dia berlalu meninggalkan lelaki Shrek itu.





1 comment:

Anonymous said...

Eiiiii best sangattttt cik eila!!!