Tuesday, August 11, 2009

2 X 5 Bab 8

Sejak balik kampong bersama tiga bulan yang lepas tu, hubungan antara aku dan Zaim dah makin okey. Okeylah kalau sekadar kawan-kawan tu. Tapi bila timbul isu majlis kahwin yang dah nak dekat tu, masing-masing serabut balik. Aku okey. Bersemangat ajer nak kahwin. Tambah-tambah lagi bila tengok Zaim tu pun dah semakin okey dengan aku. Lagipun sekarang kita orang dah tak pakai ganti nama Kirin-Zaim yang macam skema gila tu. Sekarang dah tukar jadi saya-awak. Sweet jugak kan. Semakin dekat harinya, aku semakinlah excited. Tapi Zaim tak tau. Bila nak diajak berbincang pasal persiapan perkahwinan ada ajer modal dia nak mengelak. Untuk memastikan semuanya berjalan lancar dan persiapan siap mengikut masa yang tinggal ini ajer, aku buat cara kejam. Kalau Zaim banyak bunyi aku akan terus buat panggilan ke rumah Mak Ton. Hantar report. Kata bakal pengantin lelaki buat endah tak endah. Melecetlah pakcik tu. Takut umi sendiri membebel. Itu ajer caranya yang boleh buat Zaim akur untuk turut bersama-sama membuat persiapan perkahwinan ini.

Zaim ikut tapi gaya memang macam orang yang kena paksalah. Itu tak kena. Ini tak kena. Orang tak ikhlaslah katakan. Contohnya macam masa nak tempah kad undangan perkahwinan hari tu.

“Tak boleh ker kalau pilih yang biasa-biasa ajer. Ini nak yang wangilah. Nak ada bling-blinglah. Nak beriben bagai. Membazir ajerlah.”
“Kalau taknak membazir jangan bawak saya kat sini. Patutnya awak bawak saya pergi dekat Kedai Runcit Noridah dan Che In tak pun dekat Pasar Mini Ratnam Interprise yang ada mesen fotostat gedabak tu ajer. Senang. Kad kahwin kita pergi print fotostat dekat kedai runcit. Jimat.”
“Macam poyo gila letak gambar dekat depan kad.”
“Apa poyo pulak. Ini trendlah.”
“Trend apanyer..ermm.. Yerlah. Yerlah. Ikut awaklah.”


Entah apa-apa kan Zaim tu. Dia ingat nak buat kad kahwin tu sama ker dengan nak buat iklan anak kucing hilang yang senang-senang boleh fotostat tak pun macam iklan orang jual top up dekat bilik asrama kampus. Itu setuasi masa nak tempah kad kahwin dekat Central Market. Lepas tu dia buat perangai lagi semasa di butik Pengantin Mat Kacau dekat Green Town Mall. Agak memang nak flying kick ajer Zaim sebab banyak bunyi tak berhenti-henti. Dia kutuk-kutuk baju kahwin yang aku nak pakai nanti. Ada ker patut?

“Wajib pakai ker semua ni?”
“Tak adalah wajib. Tapi ini untuk upacara potong kek malam sanding tu.”
“Lain Macam ajer saya tengok awak pakai kembang-kembang ini.”
“apa pula lain macamnya. Cantik apa. Saya nak jugak merasa pakai gaun cinderrella macam ni.”
“Cinderrella apa pulak. Saya tengok dah macam mak Shin Chan Puan Misae tu ajer.”


Mulut busuk betul kata aku yang cantik pakai gaun kembang warna krim tu macam Nohara Misae. Dia ingat aku tak tengok Shin Chan apa. Aku tengok tau. Favourite kartun selepas Upin dan Ipin. Itu pun nasiblah aku bawak pergi Butik Mat Kacau, agak kalau aku bawak masuk Cosry ker, Radwan Radwill ker, Jovian Mandagie ker mahu sampai malam nikah Zaim membebel-bebel sebab tak agak-agak pergi masuk butik perkahwinan macamlah Bintang Popular Berita Harian yang nak kahwin. Barang hantaran lain pulak ceritanya.

Tempat: Butik Bonia KLCC


“Beg apa yang rege sampai lima rat ni.”
“Beg tanganlah.”
“Kenapa tak ambil beg kaki sekali. Kan ker senang. Satu set.”
“Beg kaki tak ada saya ganti beg duit boleh.”
“Jangan nak mengada bajet untuk beg tangan ajer.”
“Habis tu yang offer beg kaki tu saper suruh.”
“Maksud saya kasutlah.”
“Ada-ada. Ini hah.”
“Dua ratus?”
“Normalah tu. Bonia kan.”
“Dua ratus letak dekat kaki.”
“Mak Ton kata okey ajer.”
“Ambil ajerlah.”


Tempat: Kaunter minyak Wangi dalam Sogo

“Kalau minyak atar buat hantaran boleh tak. Halal pun halal.”
“Janganlah main-main. Saya rasa ini okey untuk awak. Issey Miyaki. Untuk saya Lancome Hypnose.”
“Saya tak pakai Issey Miyaki. Saya nak Bvlgari.”
“Okey.”
“Saya rasa awak sesuai dengan perfume Syahirah lah.”
“Hello Mak Ton…”
“Okey. Lancome Hypnose.”
“Gud boy.”


Tempat: Jakel, Jalan Tunku Abdul Rahman

“Saya rasa banyak ajer kain lace yang murah-murah dekat sana kenapa lace dari Dubai ni jugak yang awak nak.”
“Sebab suka.”
“Poket saya dah nipis ni pun awak sukalah.”
“Berkiralah awak ni. Kita kahwin sekali tau seumur hidup. Apa salahnya nak yang grand sikit. Lagi satu kita bukan kahwin koboi. Kalau kahwin koboi kes lain la.”
“Bolehlah yer. Tak mahal. Tujuh ratus ajer.”
“Sebelum awak mengadu dekat Mak Ton awak tu baiklah saya kata okey.”
“Bagus. Bagus. Bagus.”


Kejam gila kan gaya mengena Zaim ini. Tu lah. Main-main lagi. Macam aku pernah kata. Mungkin aku bukan artis popular femes sekampung nak buat wedding of the year. Tapi ‘grand satu kampong tu harus. Lagipun Mak Ton dengan emak dah cucuk-cucuk nak buat majlis ini Nampak besar sikit. Emak kata aku anak perempuan tunggal dia. mak ton pulak kata ini untuk anak bongsu dia. so. Bukan salah aku kalau mengopakkan poket Zaim. Semua hal persiapan rasanya sudah beres. Alhamdulillah. :) *senyum sampai ketelinga*




Sejak ajer balik dari kampong dengan Kirin dulu keadaan aku dengan dia kira dah makin okey. Aku pun kiranya dah pasrah ajer ni kalau Kirin tu dah memang jodoh aku. Tapi bila nak bercerita tentang persiapan majlis perkahwinan kami berdua tu nanti, alamak aku seriau dengan makcik ni. Kirin memang pandai memilih. Dia pun pandai membeli. Pada aku dia lagi pandai mengenakan aku di kaunter pembayaran. Kirin memang seronoklah membeli itu ini, aku jugak yang terpaksa berkorban duit nak memenuhi kehendak dia. Bila aku protes dia mulalah mengeluarkan senjata utamanya itu~handphone Nokia model N-Sekupang *Nokia dolu-dolu, yang jatuh tingkat lima hancur berderai boleh pakai balik tu (Nokia 3210)* dia tu. Saat bila Kirin memegang handphone dia tu, aku terasa nak ajer rampas dan pergi buang dalam Sungai Klang. Tapi aku rasa makcik ni bijak jugak. agak dia boleh baca apa yang aku nak buat. Sebab itu N95 dia pergi tukar dengan N-Sekupang setiap kali nak keluar beli barang perkahwinan bersama. Keji betul cara Kirin mengugut. Lebih kurang macam nilah.

“Tak boleh ker kalau pilih yang biasa-biasa ajer. Ini nak yang wangilah. Nak ada bling-blinglah. Nak beriben bagai. Membazir ajerlah.”
“Kalau taknak membazir jangan bawak saya kat sini. Patutnya awak bawak saya pergi dekat Kedai Runcit Noridah dan Che In tak pun dekat Pasar Mini Ratnam Interprise yang ada mesen fotostat gedabak tu ajer. Senang. Kad kahwin kita pergi print fotostat dekat kedai runcit. Jimat.”


Masa duk melawan ni rasa dah hangin jugak. aku pun tak adalah bodoh sangat nak pergi bagi tetamu jemputan kad kahwin fotostat. Tapi Kirin macam selamba ajer. Masa ni budak yang sedang mengambil pesanan dah ketawa terkekek-kekek.

“Macam poyo gila letak gambar dekat depan kad.”
“Apa poyo pulak. Ini trendlah.”
“Trend apanyer..ermm.. Yerlah. Yerlah. Ikut awaklah.”


Masa ni aku dah terdiam tak tau nak kata apa bila dengan bangganya Kirin mengeluarkan N-Sekupangnya untuk membuat panggilan telefon ke rumah umi. Fuhhh!! Berasap ajer aku tengok gaya Kirin. Akhirnya aku akur jugak. Cash money aku keluarkan untuk membayar duit muka tempahan kad kahwin. Lepas tu masa dekat butik Mat Kacau. Haihhh…Pening kepala dibuatnya.

“Wajib pakai ker semua ni?”
“Tak adalah wajib. Tapi ini untuk upacara potong kek malam sanding tu.”
“Lain Macam ajer saya tengok awak pakai kembang-kembang ini.”
“apa pula lain macamnya. Cantik apa. Saya nak jugak merasa pakai gaun cinderrella macam ni.”
“Cinderrella apa pulak. Saya tengok dah macam mak Shin Chan Puan Misae tu ajer.”


Aku mula terfikir. Orang perempuan memang macam ni kan. Kalau nak kahwin tu. Semua nak grand. Semua nak nampak mewah. Pada aku gaun kembang macam kelambu nyamuk ni tak ada pun taka pa. ini Kirin nak jugak. kali ini aku tak kuasa nak bertekak lidah pasal duit muka khidmat Mat Kacau. Tapi yang aku suka masa pergi pilih baju kahwin ni bila Syakirin jadi senyap tak membidas bila aku cakap dia pakai macam tu dah macam emak Shin Chan. Aku tau makcik ni berangin. Yess!!! Cerita tak habis sampai situ ajer. Masuk hal barang hantaran. Masalahnya lebih kurang macam gini.


Tempat: Butik Bonia KLCC


“Beg apa yang rege sampai lima rat ni.”
“Beg tanganlah.”
“Kenapa tak ambil beg kaki sekali. Kan ker senang. Satu set.”
“Beg kaki tak ada saya ganti beg duit boleh.”
“Jangan nak mengada bajet untuk beg tangan ajer.”
“Habis tu yang offer beg kaki tu saper suruh.”
“Maksud saya kasutlah.”
“Ada-ada. Ini hah.”
“Dua ratus?”
“Normalah tu. Bonia kan.”
“Dua ratus letak dekat kaki.”
“Mak Ton kata okey ajer.”
“Ambil ajerlah.”


Kirin macam biasa. Setiap kali aku komen. Setiap kali itulah dia menjawab. Aku tak cakap banyak pasal rege dua barang yang dia ambil ini. Sudah umi yang rekemenkan suruh Syakirin pilih Bonia aku nak cakap apa lagi. Aku diam dan macam biasa tunggu di kaunter ajer. Kredit card aku swap. Next tempat….

Tempat: Kaunter minyak Wangi dalam Sogo

“Kalau minyak atar buat hantaran boleh tak. Halal pun halal.”
“Janganlah main-main. Saya rasa ini okey untuk awak. Issey Miyaki. Untuk saya Lancome Hypnose.”
“Saya tak pakai Issey Miyaki. Saya nak Bvlgari.”
“Okey.”
“Saya rasa awak sesuai dengan perfume Syahirah lah.”
“Hello Mak Ton…”
“Okey. Lancome Hypnose.”
“Gud boy.”


Minyak wangi. Kali ini aku tak rasa boring. Sebab aku memang nak cari minyak wangi untuk kegunaan aku sendiri. Tapi, memandai ajer Kirin pilihkan aku Issey Miyaki dia pulak ambil Lancome Hypnose. Owhhh… Bijaklah sangat. Issey Miyaki aku murah seratus ringgit dari dia punya Lancome Hypnose tu. Tak aci!! Banyak cantik muka dia. Lastnya aku ambil Bvlgari. Dia bila aku offer Syahirah, cepat-cepat buat phone call dengan umi. Finally dia Lancome Hypnose aku Bvlgari. Yang pasti dekat kaunter aku jugak yang kena keluarkan dompet. Seterusnya…

Tempat: Jakel, Jalan Tunku Abdul Rahman


“Saya rasa banyak ajer kain lace yang murah-murah dekat sana kenapa lace dari Dubai ni jugak yang awak nak.”
“Sebab suka.”
“Poket saya dah nipis ni pun awak sukalah.”
“Berkiralah awak ni. Kita kahwin sekali tau seumur hidup. Apa salahnya nak yang grand sikit. Lagi satu kita bukan kahwin koboi. Kalau kahwin koboi kes lain la.”
“Bolehlah yer. Tak mahal. Tujuh ratus ajer.”
“Sebelum awak mengadu dekat Mak Ton awak tu baiklah saya kata okey.”
“Bagus. Bagus. Bagus.”


Kali ini aku rasa Kirin memang dah tau dah apa yang dia nak dalam Jakel ini. aku bajet dia dah buat servey terlebih dahulu. Masuk ajer dalam Jakel dia terus ajer menonong ke bahagian lace Dubai ini. Aku cuma menggeleng kepala bila aku cakap dan macam biasa Kirin akan menjawab balik. Dan aku pasrah jugaklah dengan pilihan hatinya itu. Lace Dubai berharga tujuh ratus ringgit sepasang.

Pengalaman aku masa nak bernikah dengan Sofea dulu tak adalah teruknya macam sekarang ini. dulu aku suka. jadi apa yang Sofea nak aku bagi ajerlah. Sebab dah memang sayang punya pasal. Ini bila aku tak bagi dia mengungut. Macam mana ker gaya ceritanya tu. Kalau dulu tu pun Sofia tak adalah kejam macam yang sekarang ini. Sofia dulu beli barang-barang untuk dia dengan duit dia sendiri. Kirin pulak bayar setakat sengih dengan gigi sebaris dia ajer. Yang keluar duit tetap aku. Walau apa pun persiapan hampir sempurna. Yer hampir sempurna semuanya dibuat dengan Cik Syakirin tu. Dia memang seronok sakanlah nak itu ini orang tolong bayarkan. Aku? Dompet rabak, Kocek koyak, Kredit kad kopak. Dan aku pun dah terasa nak buat loan pinjaman perkahwinan dekat Bank Rakyat ‘Bank Untuk Semua” ajer ni. :(

11 comments:

fisha said...

hahhahahaha...bagus tul la Kirin ni...byk modal dia nak kopakkan duit Zaim

Anonymous said...

SENYUM SAMPAI KE TELINGA BILA BACA BAB NI..RASA TEGANG PIPI SEBAB ASYIK SENYUM MEMANJANG..BEST2x...

Anonymous said...

hahaha..
tu lah..apsal suka
sgt cari pasal...
ketuk kirin jgn
x ketuk...

-ieja-

yunixx77 said...

pergh....kirin mengikis tak ingat
aku suka nikah sempoi2 ja
tak perlu pun benda2 yg kirin senaraikan tuh
hehehe

tp utk lelaki cam Zaim ni kira wajib la beli itu ini
kikis jangan tak kikis
haha

aqilah said...

waktu ni la nak ketuk sbb lepas kahwin dah tak leh dah, laki tak layan punya.

nacha said...

Eila.. akak rasa this is the best n3/post la. hahaha... sukanya bila Zaim kena 'pow' oleh Kirin. org laki ni mmg kena ajar cukup2 sebelum kawin. nanti dah kawin payah sket nak 'pow'. hahaha...

alreinsy said...

hahaha... lwk betul si kirin nih... bagus2... ajar sket...

keSENGALan teserlah.. said...

haha..
koman la tuh kan kirin kan..
orng nak kawen,,bkn nk g skola pakai minyak atar..
ekekee...
comey tol dorang due nieh..
da dkt ngn ary perkahwinan..
jeng3..
kobar2 nk taw next n3 nieh..
muehehe...
smbung2..

MaY_LiN said...

huhuhu..
memang habisan kirin memborong..
abis zaim..
pas kawin sesamela makan roti lo..
hikhikhik..

nin said...

hahahaha.. mmg klakar..baca pn smbil gelak..mmg best

in_wired88 said...

ciannya