Wednesday, April 22, 2009

Iman Suraya Bab 6

“Ni abah punya. Ni Along punya. Dan yang ini untuk Angah.” Suraya mengagih-agihkan buah tangan yang dibeli untuk abah dan abang-abangnya.
“T-Shirt ajer?” Along Sham bersuara tidak puas hati. Tshirt gambar helang besar itu di bentang di atas karpet. Dahinya berkerut. Punya rajin tak rajin jugak tadi mahu ke rumah abah sebab adinda yang seorang ini beriya-iya suruh balik segera sebab ada hadiah istimewa dari Pulau Langkawi, tengok-tengok hanya tshirt berwarna hitam gambar helang besar ini ajer. Sudahlah sama pulak dengan Angah dan abah Cuma warna sahaja yang lain. Apa budak Suraya ini, mahu abah dan abang-abangnya buat trio masuk pertandingan boria anak beranak kea pa.

Suraya mencebik. “Dah orang nak bagi tu pun kira okeylah tu. Cakaplah terima kasih. Ini banyak bunyi pulak. Nak komplen-komplen. Angah dengan abah tarak hal pun.” Suraya menjuih bibir. Matanya melirik pada Alongnya. Angah yang duduk sambil menonton televisyen tidak cakap apa. Bukan malas mahu masuk campur, tapi sebab timing tak kena. Maklumlah siaran televisyen favarote dia tengah main kat tv. Bukan Suraya tak tahu. Angah paling minat gila pada pelakon Hollywood, Kakak Jessica Alba tu. Ini sudah kali ker berapa HBO buat siaran ulangan Fantastic Four pun dia main layan tak bedip mata pun tengok kakak yang seorang itu berlakon. Abah pula buat tidak tahu. Abah memang Suraya dah faham sangat. Memang tak akan ambil port kalau anak-anak dia buat hal, bikin kecoh satu rumah mulut pot-pet-pot-pet macam ni.

“Along nak perfume ni.” Pantas tangan Along Sham mencapai kotak Issey Miyaki berwarna putih itu. Rakus tangannya membuka kotak minyak wangi tersebut.
Macam terkena tindakan reflex Suraya merampas botok minyak wangi di tangan Along Sham sebelum sempat Along Sham menyembur pada pergelangan tangannya.
“Ni bukan Along punya.” Marah Sue. Kotak minyak wangi yang sudah sedikit terkoyak itu di ambil semula. Botok minyak wangi itu dimasukkan semula ke dalam kotaknya.
“Ini bukan lelaki punya ker?” Along Sham buat-buat tanya. Dia bukan tak tau. Itu mesti untuk Azim. Amboi special sungguh buah tangan untuk Azim. Ini buat dia jadi jealous. Azim dibelinya minyak wangi Issey Miyaki. Dia yang tukang keluar satu riban Ringgit Malaysia ini hanya dapat sehelai tshirt ajer. Tak aci.

“Untuk Azim tunangku yang tercintalah.” Suraya tersengih.

Dia sekarang memang direct ajer nak bercakap apa mengenai orang yang dia sayang. Langsung tak rasa malu nak bercakap pasal Azim dengan Along, dengan Angah ataupun abah. Siapa kata adik beradik lelaki tak boleh berkongsi perasaan dengan adik perempuan sebab ada yang kata lelaki lebih senang bercakap dengan lelaki. Perempuan dengan perempuan. Bahasa senang kalau dah sama jenis mudah nak faham apa yang dirasa. Tu teori yang tak boleh pakai. Sebab pada Suraya, Along dengan Angah adalah insan yang paling faham apa yang dia rasa. Perasaan dia. Mungkin kerana itu yang membuatkan kami bertiga rapat. Dan dia pun rasa sangat-sangat bahagia bila ada dua orang hulubalang yang menjaga keselamatannya. Yang sama-sama ambil berat kalau ada masalah. Dan yang sama-sama atur plan macam mana nak pujuk Azim kalau tiba tang mamat tu merajuk manja dengan dia.

Along Sham mencebek. Suraya masih tersengih. Nampaknya Along Sham memang tak puas hati.

“Abah tengok budak kecik ni. Untuk Azim bukan main lagi. Minyak wangi, minyak gamat, semua benda dia belikan. Kita ni abah dapat tshirt printed satu patern lain color ajer.” Along Sham buat-buat merajuk. Dia berdrama dengan memek muka yang memang tak tahan innocent. Dengan tune bunyi sadis sangat. Samarinda. Samarinda.

Suraya memandang Along Sham. Kekanda aku ni dah mula dah. Nak buat sinetron malam-malam buta macam ni ingat ada orang boleh layan ker. Suraya menjeling dengan ekor mata apabila Along Sham mula meminta simpati abah dan Angah. Nak buat pakatanlah konon. Dan nampaknya memang tak ada orang nak layan Along Sham malam ni sebab abah dengan Angah sibuk melayan Kakak Jessica Alba kat televisyen.

“Lan, kau tengok budak kecik ni bagi kita apa Lan.” Along Sham menyua tshirt berwarna biru itu kepada Azlan.

Suraya menarik senyum mengejek apabila Along Sham tengah berusaha sedaya upaya mendapatkan perhatian Angah Lan yang ternyata sikit pun tidak mudah terpedaya dengan kata-kata Along Sham itu. Ya. Nampaknya memang Angah Sham sedang kemarukkan Kakak Jessica Alba di depan mata. Tengok ajer gayanya. Langsung tak berganjak dari tadi. Pegun. Batu. Terarah pada satu hala matanya memandang Jessica Alba di kaca televisyen. Gila punya minat.

“Lan, kau tengoklah ni…” Along Sham berkata lagi. Masih lagi berusaha. Lengan Azlan ditarik.
“Apa ni Long. Kacau ar. Orang tengah layan cerita ni.” Marah Azlan. Nak kena ni. Adakah patut diganggu orang yang tengah layan feeling tengok pujaan hatiku dekat tv, Along Sham sibuk pulak nak suruh tengok tshirt yang Suraya belikan.

Meletus ketawa Suraya tanpa dapat ditahan-tahan. Padan muka. Kena sebijik. Tu la yang pergi kacau orang tengah tengok tv tu saper suruh. Kan tak pasal-pasal adik sendiri melangkah daulat pergi marah abang kandung dia sendiri. Suraya menjelirkan lidah. Hadiah untuk orang yang baru kena marah dengan Angah Lan tadi. “Buekk…”

Tangan Along Sham pantas mencapai kusyen kecil di atas sofa. Laju sahaja dia membaling ke arah Suraya. Dan memang pun balingannya tepat terkena pada kepala berjambul adik bongsunya. Suraya yang tersentak dengan tindakan Along Sham tadi segera memberi serangan balas. Dia tidak hebat dalam acara baling membaling ni. Tapi, sebabkan Along Sham yang mula dulu, dia mesti berusaha kuat supaya balingannya terkena tepat pada sasaran.

“Ass…” Mati salam yang diberikan secara tiba-tiba.

Gedebuk. Kusyen kecil tadi melayang tepat terkena pada tetamu yang tiba-tiba muncul di pintu rumah. Suraya menepuk dahi. Alamak!!... Bakal abang ipar kena baling dengan kusyen ar. Suraya sekadar tersengih memandang Abang Norman yang sudah masuk ke dalam rumah dengan kusyen terbang yang terhinggap ke kepalanya tadi. Abang Norman terlebih dahulu memberi kusyen tadi kepada Suraya sebelum dia bersalaman dengan abah, Along dan Angah.

“Sorry Abang Man. Sue tak sengaja.” Suraya masih tersengih. Abah menggeleng kepala. Along dan Angah sama-sama ketawa.
“Its okey. Macam mana holiday. Best ker?” Abang Norman bertanya ramah.
Suraya mengangguk perlahan. “Ooo…Ooo..Okey, Abang Man.” Suraya menjawab gagap.
“Sejak bila Sue jadi gagap ni.” Sengaja Along Sham cari sebab nak mengacau Suraya. “Takkan dengan bakal abang ipar pun dah cuak. Bukan depan bakal mak mertua.” Sambung Along Sham lagi.

Suraya mencebik geram. Dilihat Along Sham, Angah dengan Abang Norman sama-sama ketawa. Diorang dah jumpa kroni satu kepala. Habislah dia. Memang bungkus ar kalau dah tiga-tiga ekor ni boleh ketawa bersama-sama sambil tepuk-tepuk bahu ketawakan dirinya. Along ni memang nak kena. Tak agak-agak betul buat kelakar maut macam tu depan Abang Norman. Bukan malu. Tapi kurang selesa. Suraya melangkah kaki ke dapur. Terlupa yang tetamu tak diundang itu sudah hampir sepuluh minit tiba tapi secawan air pun tak dijamu lagi.

Norman yang masih bersisa tawanya menghantar Suraya ke dapur dengan pandangan mata. Dia pasti, Suraya mesti perasan dengan tindak tanduknya selama ini. Mana mungkin orang yang ada mata, tak perasan perubahan sikapnya. Dia bukan sengaja nak buat Suraya jadi tak selesa. Dia bukan tak tau yang Suraya itu bakal adik iparnya. Tapi entah tak tau apa jadi pada hati, pertama kali Azim memperkenalkan Suraya pada seluruh ahli keluarga membuatkan dia jadi tidak keruan. Tidak tau apa istimewanya Suraya. Tapi kenyataan yang susah untuk diterima adalah dia juga berperasaan pada gadis yang bakal dinikahi adiknya sendiri. Dan kehadirannya acap kali ke rumah di tanah lot Chempaka Sari ini, bukan sekadar nak tolong tengok-tengokkan Suraya seperti yang dipesan adiknya, tapi lebih untuk melepaskan rindu di hati sendiri.

Sementara menunggu air yang dijerang di atas dapur masak, Suraya memanjangkan leher menjenguk ke ruang tamu rumah. Dilihat Along, Angah, abah dan Abang Norman sedang bersembang. Entah apa butir bicara mereka berempat Suraya tidak ambil tahu. Apa yang pasti. Kehadiran Abang Norman ke sini benar-benar buat dia rasa serabut dan pening kepala. Tak tau nak halau macam mana dekat tetamu yang tak diundang ni. Tak tau nak cakap macam mana supaya Abang Norman tidak lagi datang ke sini. Kalau Abang Norman bukan abang Azim, dah lama mamat ni kena baling dengan selipar Jepun bila mana dia nak melangkah masuk ke dalam rumah.

Suraya melabuhkan punggung pada kaunter hidangan di cabinet dapur. Dia melepaskan keluhan lemah. Dia memang kurang selesa dengan pandangan mata abang Azim ini. bukan nak perasan. Tapi memang cara Abang Norman memandang dia sejak kali pertama diperkenalkan oleh Azim dahulu membuatkan dirinya rasa lain macam. Terasa lemas. Lagi tak tahan. Semenjak dia tamat belajar dan tinggal bersama abah di Ipoh ni, lagi kerap Abang Norman datang melawat di rumah. Pernah juga disuarakan rasa tak sedap hati ini pada Azim dulu akibat selalu sangat Abang Norman melawatnya di rumah, tetapi Azim hanya berkata itu hanyalah lawatan untuk beramah mesra. Azim menyuruh dia menganggap kehadiran Abang Norman ke rumah, sebagai merapatkan tali persaudaraan yang bakal terjalin tidak lama lagi. Azim menyuruh dia menganggap Abang Norman sama seperti Along dan Angah. Eh.. Hellooo… Along dan Angah abang kandung seabah seibu. Dan kalau nak ikutkan hukum agama pun memang mahram dia sendiri. Yang bersentuhan kulit pun tak akan batal air sembahyang. Yang Abang Norman ni pulak hanya bakal-abang-ipar.

Macam tak masuk akal ajer bila bakal abang ipar datang melawat dengan bawak bunga ros merah. Apa rasionalnya bunga ros merah tu. Kalau bagi Ferrari color merah tu sedap ar jugak. Abah pun memandang lain macam ajer. Dan tak pasal-pasal dia terpaksa merangka cerita bohong mengatakan bunga ros itu pemberian dari Azim yang mewakili abangnya sendiri untuk jadi tukang hantar. Dan tak pasal-pasal jugak dia mendapat dosa kering. Memang serabut dalam kepala otak ni, bila duk memikirkan buat apa Tuan Timbalan Pendakwa Raya ni selalu sangat datang ke rumah. Apa dah tak ada kerja nak kena buat ker kat Mahkamah Sesyen Ipoh tu. Dah tak ada fail yang nak kena baca ker. Dah tak ada kes yang nak kena settle ker.

Bunyi cerek air panas yang sudah masak mengejutkan Suraya yang dari tadi duduk termenung. Segera teko kaca dikeluarkan dari cabinet atas. Tangan mencapai botol kopi Che Nah dan gula pasir. Disudu kopi Che Nah dan gula mengikut sukatan yang betul dan dimasukkan ke dalam teko. Air panas dari dalam cerek dituang dengan berhati-hati. Kemudian tangannya mengacau perlahan bancuhan kopi di dalam teko. Siap. Suraya mengeluarkan pula empat biji cawan dan piring lalu di susun di atas dulang. Kopi yang siap dibancuh dituang ke dalam cawan yang sudah tersusun. Biskut empat segi Hup Seng dikeluarkan dari dalam tin dan diletakkan di atas piring. Piring biskut diletakkan di atas dulang bersama-sama dengan cawan yang sudah berisi air kopi panas. Perlahan-lahan dia mengatur langkah membawa dulang tadi ke ruang tamu rumah. Di ruang tamu, Suraya menyusun cawan kopi dan piring biskut di atas meja kopi. Kemudian dia melabuhkan punggung di atas sofa bersebelahan dengan Angah.

“Sue, hulurkanlah cawan kopi tu pada bakal abang ipar.” Along Sham bersuara apabila Suraya sudah pun duduk disebelah Angah.

Sekali lagi Suraya membuntangkan mata. Along ni memang saja nak kena tau. Dia sekarang pun dalam dilema sama ada patut bangun atau tak semata-mata nak hulurkan secawan kopi Che Nah ni pada Abang Norman. Akhirnya, Suraya akur juga. Dia bangun. Cawan kopi dihulurkan pada Abang Norman. Tiba-tiba…
“Ouchh!!!”

Habis tumpah air kopi di atas tshirt yang Abang Norman. Angah cepat-cepat menghulurkan kotak tisu pada Suraya. Suraya yang sedikit kalut segera mengambil kotak tisu tersebut dan mengeluarkan dua tiga helai lalu tangannya pantas mengelap air kopi yang terkena pada tshirt Abang Norman. Apa sudah jadi Sue. Macam mana boleh secuai ini.

“Sorry Abang Man. Sue memang tak sengaja.” Suraya berkata sambil tangannya masih lagi mengelap baju Abang Norman. Selesai mengelap baju Abang Norman, Suraya bergegas ke dapur untuk mengambil kain lap pula. Karpet di ruang tamu sudah habis kotor kena air kopi yang tertumpah tadi.



“Kalau iyer pun bengang dengan Norman janganlah sampai lecurkan dia dengan kopi panas.” Azlan menegur dari belakang. Memang dia nampak apa yang dah terjadi tadi. Memanglah patut Suraya tersentak campur terkejut bila tiba-tiba jari jemari Norman dengan sengaja menyentuh jari-jari runcingnya. Tapi tak sangka pulak kopi hitam likat itu boleh terlepas dari tangan Suraya dengan tindakan Norman tadi.
Suraya berpaling lipat maut. Memandang Angahnya yang duduk bersandar di cabinet dapur. Tuala Good Morning putih dikeluarkan dari laci. Kemudian dia mengisyaratkan dengan tangan agar Angah datang sedikit dekat dengannya. Di balik dinding dapur. Azlan yang faham isyarat yang diberikan segera menghampiri adiknya.

Suraya memandang kiri kanan. Line clear. “Angah nampak ker apa Abang Man buat tadi?” Suraya berbisik ke telinga Azlan.
“Nampak.”
“Nampak??” Suara Suraya sedikit kuat. Tapi masih lagi terkawal.
“Sue tak sukalah dia tu. Bengang betul. Ambil kesempatan tak kena tempat.” Suraya merungut-rungut mengutuk Norman di hadapan Azlan.
“Dia syok dengan Sue kut?” Azlan cuba menduga.

“Eeee… Please ar.. Mintak simpang. Sue dah ada Azim.” Suraya buat muka. Memang dia tengah geram. Apakehalnya jari-jari Abang Norman merayap sampai terkena jari-jarinya. Padan muka kena mandi dengan kopi. Sepatutnya Abang Norman itu dimandi dengan kopi yang betul-betul panas, bukan suam-suam kuku macam tadi. Menyesal pulak pergi tuangkan kopi ke dalam cawan awal-awal.

Azlan hanya ketawa melihat Suraya buat muka. Nak kata apa yang Suraya buat tadi salah, tak juga. Memang patut juga Norman disiram dengan air kopi. Yang nak miang sangat dengan tunang adik sendiri siapa suruh.

“Dahlah tu. Pergi lap kopi yang tumpah kat atas karpet tu.” Ujar Azlan perlahan.
“Angahlah pergi lap.”
“Apa pulak Angah. Sue yang tumpahkan tadi.”
“Sue tak bolehlah nak mengadap muka mamat tu. Rasa macam nak cungkil-cungkil ajer biji mata dia dengan scoop ais krim tau.”
“Buat-buat tak tau sudah.”

Suraya mendengus perlahan. Nak tak nak memang dia jugak yang kena ke depan dan mengelap kopi yang tumpah tadi. Harap hanya Angah ajer yang perasan. Dan hari ini dia memang sedang bengang sangat dengan Along. Kalau tak sebab Along yang suruh berikan cawan kopi kat Abang Norman tadi, mesti semua ni tak jadi.

4 comments:

in_wired88 said...

padan muke kat norman tu.. gatal sgt...

Miss Kira said...

tu la..
pdn muka..
azim gi mna..
napa srh abg dia dtg tgk...

MaY_LiN said...

ei.xnak la ngannorman.
gatai nye..

alkene87 said...

ish..awatnya la si norman tu gatal merela sgt..ngn tunang adik sniri pon nak kebas gak ka?

kalo aku jd si sue tu,
abis seteko aku siram si norman tu ngn air kopi..menggatai sgt..hah amik ko.
padan muka dpt mandi lulur air kopi..