Wednesday, November 11, 2009

2 X 5 Bab 19

“Im kau ada pergi Bahagian Kewangan tak hari ni.” Soal Hairi ketika dia dan Zaim sedang sibuk memilih lauk di gerai nasi campur yang terletak tidak jauh dari pejabat mereka berdua.
“Aku naik Bahagian Kewangan tu kalau tiba hari gaji ajer. Itu pun sebab nak ambil payslip. Kalau tidak, tak kuasa nak menapak ke tingkat tujuh tu kalau semata-mata nak buat pemantauan dekat situ. Lainlah kau yang banyak sangat masa terluang sampai boleh buat buat lawatan dekat sana tu mengalahkan GM.” Sedas Zaim.
“Amboi kau. Mengata tak menoleh langsung. Jagalah hati aku ni sikit. Ni main lepas ajer. Sah belajar dari Kirin ni. Kau dengan bini kau tu pun aku tengok dah sama ajer perangai. Aku naik ke atas tu pasal loan rumah yang aku nak buat tulah.” Balas Hairi. Kemain lagi Zaim ni sekarang berkata. Ada ajer benda yang aku beat tak kena. Macamlah tak tau sekarang ni aku berurusan dengan kewangan tu pun sebab hal loan rumah yang tak lepas-lepas keluar lagi dari bilik akauntan syarikat. Nak buat macam mana, Minggu lepas dia submit form, dan-dan pulak Cathrine Chong, akauntan bermata sepet tu dikhabarkan sudah berhenti kerj kerana mendapat tawaran kerja di luar Negara. Kenapalah Cat ni berhenti kerja time aku nak sangat mintak tandatangan dia tu. Terpaksalah menunggu akauntan baru masuk. Pagi tadi dapat ajer berita yang akauntan baru yang menggantikan tempat Cathrine Chong sudah masuk pejabat terus ajer dia pergi bertanyakan perihal borang pinjaman perumahannya itu. Dan…inilah benda yang tak sabar sangat nak diceritakan pada Zaim.
Sekejap kemudian Hairi mula mempamerkan barisan gigi-giginya yang bersusun cantik. Meang tak sabar sangat dah ni nak mula bukak cerita.
“Ni apa hal tiba-tiba tersengih macam kerang busuk. Rosak ark au ni Ri aku tengok. Makin lama sengal kau tu makin menjadi. Patutlah tak ada satu pun calon yang boleh melekat dengan kau.” Kata Zaim selamba. Nasi yang sudah bercampur dengan ikan keli berlada dan sayur kangkung goring belacan dibawa ke mulut.
“Aku ada benda nak cerita dengan kau ni.”
“Hal perempuan?” Teka Zaim. Alahh.. Sudah berapa lama berkawan dengan Hairi ni. Macamlah tak tau cerita apa yang ingin disampaikan oleh Hairi kalau dia sudah mula jadi tersengih memanjang, dengan excited yang melebih itu. Pasti-pasti sahaja hal perempuan. Hairi memang selalu begitu. Hal perempuan ajerlah topic utama kalau dia nak berborak. Tak ada hal lain. Tu sebab Kirin tu tak berapa nak berkenan aku berkawan dengan Hairi. Hairi tu mata keranjang katanya. Kata Kirin lagi, agak kalau orang hutan dekat Zoo Negara di paksa pakai mini skirt berwarna merah jambu mahunya dengan orang hutan pun Hairi akan terpikat.
“Kau memang kawan yang sangat memahami aku lah Im. Ni buat I sayang you lebih.” Kata Hairi bersama sengih yang dari tadi tak lekang dari bibir
“Bab sayang-sayang ni kau kasi pelan sikit okey. Buat orang dengar nanti tak ker dituduhnya aku ni ada skandal dengan kau. Tak lalu aku.” Zaim memberi amaran keras.
Hairi ketawa besar mendengar amaran keras Zaim itu. Ngok betul punya kawan. aku pun tak hadaplah lelaki sama jenis ni. Apa daaa…. “Aku dah jumpa akauntan syarikat yang baru. Cantik siot wa cakap sama lu. Macam anak pak arab daa….” Kata Hairi sambil menaikkan ibu jari kirinya. Memang lawa ar akauntan baru tu. Tak rugi pagi-pagi tadi menapak ke atas semata-mata nak bertanya perihal borang permohonan pinjaman perumahannya tadi. Sambil menyelam minum air. Sharifah Nur Sofea Syed Barakbah. Aduhhh!!! Akan aku pahat nama itu dihati ini.
“Betullah cakap Kirin. Kau kalau orang hutan dekat Zoo Negara pakai mini skirt pun kau akan kata cantik jugak. silap hari bulan boleh flirt sekali.” Kata Zaim sambil ketawa kecil melihat gaya Hairi menceritakan perihal akauntan baru yang dia jumpa pagi tadi.
“Isshhh…Melampau betul bini kau mengutuk aku Im. Betul. Kali ini aku yakin terkena pahanan cinta pandang pertama. Tak adalah macam yang bini kau nak rekemenkan dekat aku tu. Saper nama budak tu. Fi…Fi..Fi..” Berkerut dahi Hairi cuba mengingatkan nama si gadis yang pernah ingin di’adjust’ oleh isteri Zaim itu. Fuhhh… Fesyen sama ajer. Kepala ting-tong. Mengerikan betul bila mengingatkan pertemuan pertama yang di atur oleh Zaim dengan Syakirin. Sungguh tak sanggup kalau perempuan patern itu yang ingin dibuat calon.
“Fiqa.” Sebut Zaim. Membantu temannya itu pulih ingatan terhadap kawan Syakirin juga merupakan budak sekampung dia jugak. Memang lawak kalau tengok first time mereka berdua ini berjumpa dulu. Serba tak kena. Serba tak masuk. Ada ajer benda yang nak ditelagahkan. Kalaulah bukan Syakirin yang beriya-iya benar mahu memadankan Hairi dengan Figa dia pun malas mahu masuk campur. Bukan tak tau perangai Hairi. Fiqa tu pun dia kenal ajer kalau dah namanya pun budak sekampung. Nasib tak menjadi. Kalau tak lagi teruk dua-duanya.
“Hah!!! Fiqa. Ngeee…” Laju Hairi menggeleng kepala. Ngeri sangat ajer bila dia mendengar semula nama Fiqa.
“Okey what. Lawa apa. Pakai tudung…. Pakai tudung…Haaaa..” Zaim mula mahu menjalankan aktiviti menggiatnya. Jari telunjuknya digerak ke atas dan ke bawah dengan kening dijongkang jongket. Hairi sudah kena bahan. Memang seronok bila sekali sekala dapat membahankan Hairi. Jangan ingat dia ajer yang reti membahankan orang. Aku pun tau jugak tau. “Mak kau sukakan. Kalau mak kau jumpa mesti berkenan terus.” Zaim tidak habis mengusik lagi. Usik jangan tak usik.
“Tak sanggup aku. Mulut longkang ar budak tu. Ada ker mengata aku direct ajer tak kona-kona. Depan-depan pulak tu.” Kata Hairi sambil ketawa geram bila teringat satu-persatu kata-kata menyakitkan hati yang keluar dari mulut Fiqa tu. Memang bukan citarasa aku sungguh.
“Kau jangan membenci sangat Ri. Takut nanti tak tidur malam pulak kau dengan budak Fiqa tu.” Giat Zaim lagi.
Hairi mendengus geram. “Boleh tak kalau kau gugurkan nama budak Fiqa tu. Sekarang ni aku lebih berminat dengan akauntan syarikat yang bernama Syarifah Nur Sofea Syed Barakbah.” Kata Hairi. Nama si akauntan yang cantik itu disebut dengan sejelas-jelasnya. Cukup hokum dia menyebutnya.
Tersedak Zaim mendengar nama yang baru disebut oleh Hairi tadi.
“Asal kau? Baru aku sebut nama dah tersedak macam tu. Belum lagi jumpa dengan orangnya.” Hairi mengangkat kening sebelah.
“Siapa nama akauntan tu?” Soal Zaim inginkan kepastian.
“Syarifah Nur Sofea Syed Barakbah.” Ulang Hairi.
“Sofea.” Teka Zaim di dalam hati.
“Im..Im.. Memang rezeki kau lah nak tengok buah hati baru aku ni. Dia datang. Dia datang.” Kata Hairi bersemangat. Dan-dan itu jugak sikat dikeluarkan dari poket slack yang dipakai. Dirapikan sikit rambutnya. Jambul di depan dia kasi terangkat. Barulah ada gaya. “Cik Sofea.” Dengan muka tak malu Hairi menegur akauntan syarikat yang baru itu. Dia berdiri apabila dilihat Sofea datang menghampiri meja makannya.
“Eyyhhh!! Encik Hairi. Makan disini jugak.” Lunak suara Sofea menyapa Hairi.
Zaim sekadar tunduk mengadap pinggan nasi yang telah kosong sambil berdoa di dalam hati. Semoga Syarifah Nur Sofea Syed Barakbah itu bukanlah Sofea yang dia pernah kenali dulu. Telinganya dapat menangkap jelas suara empunya nama yang disapa oleh Hairi itu. Ya Allah. Betul ker dia.
“Mari saya kenalkan. Senior architect kita. Ahmad Zaim.” Ramah Hairi memperkenalkan Zaim kepada Sofea.
Perlahan Zaim mengangkat muka. Dia bangun. “Hai.” Katanya sepatah sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman.
“Ha…Ha..Hai..” Sedikit tergagap Sofea menuturkannya. “Zaim?” Katanya perlahan.
Zaim sekadar mengangguk lemah.
“Korang kenal each other?” Hairi pula menyampuk dengan muka pelik.
“Sofea ni kawan lama aku.” Beritahu Zaim tenang.
“Ya. Kawan.” Sofea mengiyakan. “Kawan lama.”
“Buat suspen ajer tadi. Nasib kawan lama. Ingat kekasih lama.” Selar Hairi sambil mengurut dadanya.


“Ri aku ingat nak balik office dululah.” Bisik Zaim perlahan kepada Hairi.
“Kau ni Im macam tau-tau ajer apa dalam kepala aku ni. Bagus jugak kau gerak dulu. Aku dah nak atur ayat ni.” Jawab Hairi bersama tawa gatalnya sambil mata melirik Sofea yang sedang memesan sesuatu pada kaunter pembayaran.
“Apa-apa ajerlah Ri. Janji kau jangan sampai lupa nak masuk pejabat sudah. Nanti tak pasal-pasal bos kau memekak tepi telinga aku sebab membiarkan engineer dia mengulat dekat restoran ini lama-lama. Macam kau tak tau perangai bos kau tu.”
“Yer. Yer. Aku paham. Jangan risau. Habis ajer rehat aku baliklah pejabat. Kau doakan semoga aku berjaya yer.”
“Suka hati kaulah.”
Terus Zaim berlalu meninggalkan Hairi dengan agendanya itu.




“Lambatnya awak balik hari ini. Dah pukul Sembilan malam.” Tegur Syakirin ketika menyambut kepulangan suami tercinta. Tangan Zaim disalam lalu dicium. Scroller lukisan dan briefcase dari tangan Zaim telah pun berpindah kepada tangannya. “Awak nak makan. Saya siapkan.” Kata Syakirin lagi.
Zaim mengangguk perlahan. “Tapi saya nak mandi dulu.”
“Okey.”
Usai mandi dan bersolat Isyak, Zaim duduk di meja makan. Syakirin telah sedia menanti. Nasi disenduk ke pinggan Zaim. Mala mini menu makan malam mereka berdua adalah sayur campur, ayam goreng berempah dan jugak sambal tumis udang. Itu semua makanan kegemaran Zaim. Sekarang ini dia sendiri sudah mahir memasak apa sahaja makanan kegemaran suaminya itu kecuali….ermmm…gulai tempoyak!! Kalau Zaim nak makan gulai tempoyaknya itu tunggu balik kampunglah. Suruh emak yang masakkan. Kalau dia yang nak masak, kirim salam banyak-banyak. Tak sanggup!!
Di meja makan Zaim senyap sahaja menjamah hidangan makan malamnya. Sedikit gusar hati Syakirin melihat sikap Zaim mala mini. Selalunya Zaim tidak begini. Pasti ada ajer kata-kata pujian terhadap masakannya walaupun dia pun tau sebenarnya dia masak tak adalah sedap mana pun. Tapi Zaim tidak lekang memuji. Itu buat dia terasa dihargai dan rasa sangat seronok menyediakan semua kelengkapan dan apa sahaja yang Zaim inginkan. Zaim pandai berterima kasih. Itu yang buat semakin hari semakin sayang.
“Awak tak sihat ker?” Syakirin mula menyoal apabila Zaim sudah bangun menuju ke singki. Dah masak macam-macam Zaim makan sikit ajer. Tidak sihatkah dia? Desis hati kecil Syakirin.
“Saya tak apa-apa. Cuma penat ajer. By the way, sangat sedap awak masak hari ini.” Puji Zaim seperti biasa.
Syakirin mengulum senyum. Tapi dihati tetap timbul tanda tanya. Macamlah baru hari ini Zaim tu penat bekerja. Setahu dia hari-hari Zaim ni kerja menimbun. Tak pernah lah pulak berkeadaan macam ni. Pasti ada yang tidak kena. Desis Syakriin di dalam hati.

Selesai mengemas dapur, Syakirin masuk ke dalam bilik. Zaim sudah duduk bersandar dikepala katil melakukan aktiviti biasanya sebelum tidur. Membaca majalah. Syakirin pula turut sama berbuat demikian. Pelangi di atas meja tepi katil dicapai. Dia mula membuka halaman bertanda untuk menyambung bacaannya yang terhenti semalam. Dah masuk cerita baru rupanya. Semalam dia Berjaya menghabiskan cerita Syud. Hari ini dia mula baca cerita barulah pulak. Ked’s Story mula memasuki bab pertama. Dia pembaca tegar apa sahaja tulisan Doktor Hlovate ini yang dirasakan semuanya best-best belaka.

Sepuluh minit membaca, Syakirin mula menjadi bosan. Selalu kalau baca novel macam ni pasti dia tak lepas dari berborak perihal cerita yang sedang dibacanya tika ini. Macam semalam. Tengok ajer cara dia bukak cerita Usamah dengan Iman dengan Zaim semalam punyalah bersemangat kental sungguh menerangkan watak-watak dan jalan cerita Syud itu. Usamah itu lah. Usamah inilah. Iman itulah. Iman inilah. Yang Zaim pula sekadar tersenyum ajer. Lastnya yang terkeluar dari mulut Zaim, ‘awak ni banyak betul modalnya’. Heheheh… Tapi mala mini…errrmmm..macam serius ajer Zaim membelek majalah. Dia sendiri takut hendak menyapa.
Naskhah Pelangi ditutup. Bacaannya terhenti setakat bab enam sahaja. dia sudah tidak ada mood mahu meneruskannya. Zaim masih lagi senyap. Perlahan-lahan Syakirin melentokkan kepalanya pada bahu Zaim.
“Rinn..saya penatlah. Tidur yer.” Kata Zaim lalu terus majalah ditangan diletakkan dimeja tepi katil sebelah kanan. Lampu tidur ditutup.
Baru ingat nak bermanja. Nak tidur pulak dia ni. sah ada yang tak kena. Ngomel Syakirin di dalam hati.


__________________________________________________________________________________

Assalamualaikum,

Pertama sekali saya, Eila nak menyusun sepuluh jari memohon maaf andai apa yang ingin dimaklumkan di sini akan buat ramai bengang, tension, stress, rasa nak bakar blog ni dan yang sewaktu dengannya.

Secara rasminya saya nak katakan di sini, 2X5 akan berhenti setakat ini sahaja. Insyaallah, edisi bercetaknya akan menyusul kemudian hari. Harap semua dapat bersabar dan maafkanlah saya andai membuat anda semua tertunggu-tunggu. Apakan daya, saya hanya sekadar menghormati permintaan pihak penerbit.

Saya harap semua pembaca yang disayangi boleh terhibur untuk N3 terakhir. Saya pun dah tak sabar nak mengasah pensel Steadler Noris 2B untuk mula menconteng 'Terbang Tinggi-Tinggi'. Test pad yang baru pun dah siap beli memandangkan test pad yang ada sudah dihabiskan untuk mencoret kira2 2X5 itu.


Harap semua bertabah okey!! Saya hargai anda semua di dalam hidup saya.

Sekian.

Salam sayang untuk semua,

*Eila*

23 comments:

nacha said...

wsh! terkejut akak tgk pagi2 dah ada n3. tapi sedih la plak bila tgk ni adalah n3 terakhir kat blog. semoga ianya akan cpt2 diterbitkan.

selamat menulis citer baru. bak kata Ray & Dina 'semangat'... hehehe..

pu3indah said...

tak sabar rasanya menunggu edisi cetak ini...

syabas

Anonymous said...

eila, sampai hati, huhu. tp x pe. saya tungguuuuu

nin said...

sedihnya x ble baca abis, pe pun sy ucapkan tahniah.. agak2nya bila edisi bcetak ni akan keluar ye..

aqilah said...

nak buat camne.................... kena beli la jugak gamaknye...................apapun, tahniah!!!!!!!

laskarpelangi.stesen said...

ala syg nk tinggal kan..tp takper la kalu nk diterbitkan pun bagus jugak cuma nanti tersiksa nk menunggu..cpat2 yer terbitkan..

epy elina said...

hohohoh...
dah la last n3 mnykitkat ati ngn kmunculan sofea..
x pe la slamat mnulis n brjaya..
moga brjaya..
x slh mngejar impian..
thniah kpda pnulis..

keSENGALan teserlah.. said...

waddduuhh..
sofea suda dtg..
bermakna..cerita makin suspen..
hehe..
nnti kalo da nk publish,,gtaw ek..
tak saba nk bli..
huhu..

nailofargurlz said...

ala baru jer syok nak baca dah kna publish..tp congrat lah iela..dah x sbar nak tunggu publish..chaiyok2..

...aKu... said...

dh nk stop tls kt cni?? ala..........huhuhuhu...em...xpe la..sbb nk kuor bercetak..leh sy bli..tp baju pngantin mak andam 2 smpai skg x jmpe ag..sdey tol..huuu~ gud luck 2 u..nnt buat la lg cite besh2..sy x sabo tggu cite ni kuor..suspen lak ble sofea 2 dtg blk..hehehe

saadiah~~ said...

takpe2...cpt2 ek kuar versi cetak nyer..
nak beli...bertmbh ler koleksi novel cik eila nih..uhuk2..

Anonymous said...

alah!!! x bes lah.. cepat2 skit kuar kan novel ni.. jgan tukar tajuk ye.. nnt senang nk cri.. good luck!!

.:farah:. said...

ala..
xpe r..
nnti bila da kluar..
khabar2 ler nyer..
hu~
mau beli..

missnina said...

tahniah cik eila :)
teruskan menulis

geemus said...

tahniah eila..mmg best 2x5..semoga sukses selalu:)

Anonymous said...

laaa..nk kuar edisi cetak ke?xtaw pon..syarikt mne yg kuarkn2?hehe;)nk beli la..

wanyrynz said...

cepat2 yerk kuar kat kedai..dah xsabar nak g beli ni...

LiNa said...

nnti bgtau bila dah kuar yer..

pinkpurle amie said...

wawawawawa...best la cter nie...ble dah kuar jgn lupa ckp tau..;p

ati said...

dah beli dah...
first novel yg saya beli...
hehehee...

cara penulisan yang berbeza...
lucu + best = :)

kiera'sakura said...

dah katam novel nie.. best sgt.. tahniah kt iela sbb buat cerite yang best sgt... saye nangis bace crite nie mase dkt ending tue... crite nie yang sedih ke sy yg emo?... hohoho
gud luck iela...

kiera'sakura said...

dah bace novel nie...

best + kelakar + sedih....

tang sedih tue sye yg emo ke atau crite nie yg sedih? hohoho
btw chayokkk2.. gud luck.. wat lagi novel yg best2 erk.. sye mesti beli..

nurul ekema said...

da abs da bce 2 x 5 ... fuyoooo ... bes gler cite 2 ... congrats 2 iela .. fighting !! chaiyok !! hehehe ..