Tuesday, April 21, 2009

Iman Suraya Bab 5

BAB 5
Suraya sudah siap berkemas. Lima hari empat malam sudah pun berlalu. Hari ini dah boleh balik. Semalam dia dan Iman jenuh pusing satu pekan Kuah. Macam-macam yang dia shopping. Untuk abah. Untuk Along. Untuk Angah. Untuk Mak Yang. Dan sudah tentu untuk yang tersayang Cik Abang Azim. Mana boleh lupa. Sumber inspirasi. Sampul surat bersaiz A4 di atas katil di ambil. Isi dalam dikeluarkan. Matanya melihat satu persatu gambar yang sudah siap dicuci. Kemudian dia tersenyum sendiri. Siap semua Suraya keluar dari bilik chalet. Iman sudah pun menunggu di luar. Iman membantu Suraya membawa beg troli miliknya. Amboi. Baik pulak mamat ni. Macam gaya budak AF kena tendang dari akademi ajer sebab tak dapat undian banyak.

“Tak ada yang tertinggal ker?” Iman bertanya apabila Suraya sudah selesai urusan di kaunter.
Suraya menggeleng perlahan.
“Dah cek betul-betul?” Iman bertanya lagi. Inginkan kepastian. Buatnya ada benda yang Suraya tertinggal nanti tidakkah jenuh mahu patah balik ke chalet.
Suraya sekadar mengukir senyuman segaris. Bukan main pulak mamat ni bersoal siasat. Pantas Suraya menganggukkan kepala. “Dah.” Jawabnya sepatah.
“Awak nak saya hantar sampai ke jeti ker?”
Suraya menggeleng. Ya Allah dia ni. Dah macam life guard pulak. Tak pun pak guard. Nak kasi up sikit macam body guard la pulak. Encik Iman, saya ini orang dah besar. Tak payahlah nak bersusah payah tak tentu hala. “Tak apa. saya boleh pergi sendiri.” Jawab Suraya. Kemudian tangannya menghulurkan sampul surat bersaiz A4 tadi kepada Iman.

Iman menyambut. Sampul surat A4 tadi sudah pun bertukar tangan. Dengan perlahan Iman mengeluarkan isi dalam sampul surat tersebut. Bulat matanya memandang gambar-gambar ditangannya. Dilihat satu persatu. Kemudian dia menghalakan pandang pada Suraya yang cuba sedaya upaya menahan tawanya.

“Untuk awak.” Kata Suraya. Masih ketawa.

Iman mengerut dahi. Kalaulah tidak mengenangkan yang tengah syok ketawa kat depan ni anak orang dan bukannya anak beruang, dah lama Suraya disekeh-sekeh. Slumber betul tunang orang yang sorang ni mengenakan aku. Muka tak bersalah ajer pergi gelakkan aku berbakul-bakul macam tu.

“Supaya bila awak tengok balik gambar tu, awak akan sedar yang awak tak handsome bila tengah marah. Tengah serabut.” Suraya mengangkat kening. Senyuman ditarik dipinggir bibir. Masih tidak lekang dari tadi.
“Dan gambar yang last sekali tu, pada saya paling cantik. Gambar seorang lelaki di dalam pencarian. Mungkin jugak sedang mencari cinta sejati.” Sambung Suraya lagi.

Sekeping gambar Iman yang di ambil dari jarak jauh ketika pemuda itu sedang menanti dia yang sedang pergi ke tandas. Gambar Iman di bawah helang gergasi. Masa itu, angin sedap menghembus perlahan. Iman yang duduk di atas dataran sambil memandang ke laut dengan seribu kekusutan bersarang di dalam kepala. Suraya tidak berminat mahu bertanyakan lebih lanjut apa lagi yang telah berlaku. Dia memang tidak suka mencampuri urusan peribadi orang lain. Kalau Iman ingin bercerita, dia boleh mendengar. Jika tidak, dia tidak memaksa. Tawaran untuk menjadi pendengar setia hanya di sini sahaja. Tidak selepas ini. Kerana itu Suraya tidak berhajat untuk memberi nombor telefonnya kepada Iman. Biar setakat di sini. Jika dipanjang-panjang sampai pulang ke rumah nanti, apa kata abah. Azim pasti mengamuk sakan jika nombor telefonnya diberikan kepada lelaki lain. Azim itu cemburu orangnya. Tak pasal-pasal dituduh main belakang pulak nanti. Tak sanggup. Biasanya orang darah manis memang macam-macam dugaan. Ini salah satu cara nak elak dugaanlah ni. Walaupun dalam hati memang dah tahu, dia dengan Iman tak ada apa-apa sebab dalam hati hanya Azim yang bertahta. Selama-lamanya. Forever and ever. Cehwah… Sue.. Sue. Sudah masuk mood jiwang karat.

Iman yang melihat gambar yang dimaksudkan oleh Suraya itu terus tersenyum. Pandai Suraya. Pandai dia menilik setiap gambar yang di ambil mengikut pada perspektif dia sendiri. Dan memang Sue ini memandai-mandai ajer mengemukakan pandangannya tadi. Yoyooooii ajer makcik ni bercakap. Padahal masa menunggu Suraya di Dataran Helang kelmarin bukan sebab dia tengah kusut sebab kes Amelia kahwin dengan Abang Adam. Dia tengah kusut sebab terpaksa menahan hajat akibat menunggu Suraya yang macam berak batu ajer kat dalam toilet tu. Dia pun tengah sakit perut jugak masa tu. Bukan tak nak masuk tandas. Tapi Suraya pandai-pandai ajer menyuruh dia menjaga tote bag penuh muka Sponge Bob dengan Patrick miliknya sementara dia memerut kat dalam tandas. Malu punya hal untuk mengangkut Patrick dengan Sponge Bob tadi masuk toilet lelaki terpaksa hajat yang nak-tak-nak keluar itu ditahan. Boleh tahan azab jugaklah. Sebab tu dahi berkerut-kerut. Itu sebab sebenar. Memang simpang sangat dengan apa yang Suraya gambarkan tadi. Memanglah Suraya sepatutnya menjadi orang seni. Kalau tak sebab yang kena nilai tu diri sendiri, memang bajet-bajet percaya ajer apa yang Cik Tukang Tangkap Gambar ni cakap tadi.
“Awak dah delete ker semuanya dalam kamera awak.” Iman bertanya.

Suraya mengangguk sambil tersenyum. “Sudah. Cuma yang sekeping itu sahaja yang saya tinggalkan. Sebab….”

“Sebab lelaki dalam gambar ni kecik ajer kan. Helang ni lagi besar kan. Sebab tu awak berani simpan.” Iman pantas memotong.
Pasti Suraya mahu berhati-hati. Apa kes dalam kamera sendiri penuh gambar lelaki lain. Mahu mengamuk tunangnya itu. Dalam hati Iman tersenyum sendiri, mengenangkan dirinya yang sebenar. Suraya macam pakai balik trick yang dia pernah guna dulu ajer. Memang dia kategori abang-penggoda-berbisa. Sebab tu Amelia tidak tahan. Sebab tu Amelia mintak putus. Sebab tu Amelia mengubah kasih beralih pada Abang Adam. Dan bila rasa diri tu terlepas sesuatu yang berharga sebab perangai mata keranjang sendirilah yang buat Iman betul-betul rasa kehilangan. Memang pun dia terasa sangat bila Amelia nak kahwin dengan Abang Adam. Macam tak ada lelaki lain. Tapi bagus jugak. Sekurang-kurangnya dia sendiri sudah terasa insaf sikit. Buat diri berubah. Sudah taubat dari pegang gelaran lelaki buaya darat. Nasib hakikat sebenar tidak dicerita pada ibu. Kalau tak. Jenuh kena brainwash.

“Tau tak pa. lagipun serius, gambar tu cantik. Sayang saya nak buang. Balik nanti saya kasi edit sikit, sure lagi lawa.” Ujar Suraya. Dia masih lagi berpegang pada teorinya yang tadi. Tidak berubah pandangannya mengenai gambar Iman yang satu itu.
“Baguslah macam tu. Saya taknaklah nanti tunang awak fikirkan yang bukan-bukan.” Iman menterbalikkan gambar tadi ke belakang. Tertulis sesuatu di setiap belakang gambar-gambar di tangannya.

Keep In Touch. ~Sue_Nia~

“Sue_Nia?” Iman bertanya. Keningnya terangkat sedikit. Siapa ini Sue_Nia? Lawyer. Majestric. Ahli muzik.
“Suraya Dania.” Beritahu Suraya.
Iman hanya mampu menarik senyum segaris. “Iman Radiff.”

Pecah ketawa mereka berdua. Hari terakhir baru mereka berdua tahu nama penuh masing-masing. Teksi sudah sampai. Suraya menarik beg trolinya perlahan menuju ke teksi yang sudah menunggu. Perlahan-lahan dia masuk ke dalam perut teksi. Ketika pintu teksi ingin ditutup, Iman berlari sambil membawa sekeping kertas. Suraya mengangkat kening.

“Alamat, nombor telefon saya.” Beritahu Iman. Cebisan kertas kecil yang dikoyak dari sampul surat tadi diberikan kepada Suraya.
“Tak mintak pun.” Suraya berkata selamba.

Iman menjulingkan mata ke atas. Ni satu sebab kenapa sejak lima hari yang lalu mengenali bakal cikgu yang sorang ni membuatkan dirinya rasa senang. Ini kerana bakal cikgu yang sorang ni memang selamba. Tak pernah pun makcik ni tahu nak pakai filter bila dia bercakap. Relevankah makcik ni buat ayat penyata macam tu. Orang dah bagi tu. Ambil ajerlah.
“Saya tahu. Awak tak akan bagi alamat awak. Sekurang-kurangnya kalau nak kahwin nanti, jangan lupa kirim kad.” Iman menjelaskan keadaan. Ini mesti kes Suraya ditimpa perasan lagi. Konon-konon aku nak mengorat dia. Cehh…

Suraya tersenyum. Kemudian dia mengangguk perlahan. “Sorrylah Iman. Nombor telefon aku itu biarlah rahsia.” Bisik hati Suraya.

“Sue, kita kawan sampai mati kan?” Iman bertanya lagi. Bukan apa, pada Iman, Suraya itu teman yang baik. Sue gila-gila. Tapi Sue penuh dengan nasihat berguna. Sue itu kadang-kadang senget juga. Tapi Sue pandai menghidupkan suasana. Sue itu….. ermm… Sue itu lawa jugak. Tapi sayang dah ada orang punyalah pulak.

Suraya mengangguk. Senyuman manis terukir dipinggir bibir. “Ingat. Jangan kerana perempuan awak adik beradik berantakan. Apa-apa pun benda dah jadi. Awak kena terima. Mungkin jodoh awak dengan orang lain.” Sempat Suraya berpesan. “Jangan berdendam dengan darah daging sendiri.” Sambung Suraya lagi.

Iman sekadar tersenyum. Sebijak-bijak Suraya bercakap ada jugak ngok-ngeknya. Tak tau cerita sebenar Suraya boleh bagi nasihat macam tu. Tapi ikutkan ajer. Nasihat yang diberi tu pun berguna jugak. Tambah-tambah dah dekat sebulan lebih dia tidak bercakap denganAbang Adam. Agak-agak mesti Suraya mengamuk sakan kalau tau dia ni dulu orang gatal yang kerjanya duk kejar perempuan ajer.

Iman tak tau nak cakap apa dah. Kemudian dia mengangguk perlahan. Pintu teksi ditutup. Iman mengenggam tangan kanannya dan di bawa ke dada. Memberi isyarat kepada Suraya yang gadis itu akan sentiasa di ingati sebagai seorang sahabat yang banyak memberi nasihat kepadanya agar menjaga perhubungan dia adik beradik. Dilihat Suraya hanya tersenyum memandang apabila teksi yang membawa gadis itu sudah mula bergerak. Tangan dilambaikan. Sebaik sahaja teksi yang membawa gadis itu hilang dari pandangan mata. Iman segera melangkah menuju ke chalet untuk berkemas apa yang patut kerana penerbangannya akan berlepas ke KLIA pukul lima petang karang.

5 comments:

MaY_LiN said...

wa sis..da smbg..?
me acih..

in_wired88 said...

so.. hehe.. kire iman ni dah xde jodoh ke ngan sue??
sue pun dh tunang org although in the reality lifes pun tunang bleh putus..
but kire ok la,sue simpan thats pic wpun iman kecik je dlm tu..

aisyah said...

best n menarik!
x saba nk tau nex ep..
ntah2 nnt iman ngan sue..
huuhu...

Anonymous said...

ko ni orang ipoh ke?
SMKPPI tu stands for sekolah menenhgah kampung pasir puteh ke?
saje tanya coz aku dak sekolah tu dulu...
-me

areila sahimi said...

hohoho...SMKKPPI stand 4 Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Pasir Puteh.
~akubintangbiasa~