Monday, December 3, 2012

Kupilih Hatimu 12

Bab 12


Intan mundar mandir di ruangan menunggu hospital. Sesekali matanya melirik ke arah jam besar di dinding hospital. Sekejap-sekejap dia akan menjenguk ke luar. Sudah satu jam dia dan Puan Rahimah menunggu di sini tetapi bayang kereta Encik Imran masih tidak kelihatan.

“Intan, awak nak suruh saya tunggu sini berapa lama lagi.”

Intan berdecit perlahan apabila Puan Rahimah membebel lagi untuk sekian kalinya. Dalam masa satu jam, rasanya lebih dari sepuluh kali wanita itu membebel kerana terpaksa menunggu terlalu lama.

“Sekejaplah puan. Kita tunggulah dulu.” Ujarnya dengan muka blur tidak tahu mahu buat apa.

“Kita dah tunggu satu jam.” Puan Rahimah berkata keras.

Intan berdecit. Dia bercekak pinggang malas. Dahi berkerut-kerut mencari jalan penyelesaian untuk buat mulut Puan Rahimah berhenti membebel. “Apa kata kita tambah lagi satu jam.” Ujar Intan bersama jari telunjuk yang dinaikkan ke atas.

Mata Puan Rahimah terjegil. “Awak jangan nak main-mainkan saya Intan. Sudahlah tak boleh diharap. Nombor telefon Imran pun tak ingat.” Puan Rahimah terus membebel.

Intan membuat muka. “Puan pun macam mana pulak hari ni boleh tertinggal telefon bimbit puan tu.” Perlinya perlahan ketika kembali menjenguk kereta Imran di luar.

“Entah-entah meeting dengan client kut puan.” Tebak Intan. Dia mengambil tempat duduk yang berhadapan dengan kerusi roda Puan Rahimah.

“Habis tu takkan kita nak tunggu sampai dia habis meeting. Awak ingat Imran kalau meeting lima belas minit? Cepat panggilkan teksi.” Marah Puan Rahimah lagi.

“Tapi puan, Encik Imran dah pesan, jangan naik teksi. Tunggu sampai dia datang.” Intan cuba mengingatkan Puan Rahimah dengan bersungguh-sungguh tentang pesanan dari Imran sewaktu menghantar mereka ke hospital. Setiap kali berhenti di lampu merah, pasti Imran akan mengingatkan Intan lagi sambil memerli dengan mengatakan dia ni kecil-kecil selalu sangat makan sup semut sebab tu dia harus mengingatkan sentiasa. Lelaki Shrek mestilah suka bersikap sarkastik dengan semua orang kan!

Puan Rahimah melepaskan keluhan halus. Salahnya juga kerana menolak cadangan Imran untuk mempunyai seorang pemandu peribadi.

“Habis tu nak tunggu sampai malam.” Perli Puan Rahimah pula.

Intan menggaru kepala yang tidak gatal. Dia hilang idea mahu berkata apa lagi. Malas dia mahu berlawan kata dengan Puan Rahimah. Sah-sah dia akan kalah. Buat seketika mereka sama-sama mendiamkan diri. Masing-masing sudah kering air liur barangkali.

“Ehh… Auntie Rahimah. Lama tak jumpa. Auntie dah habis buat fisioterapi ker.”

Tiba-tiba datang satu suara menegur Puan Rahimah. Intan mengangkat muka. Matanya memandang figura gadis cantik dihadapannya. Cantiknya dia, macam ratu cantik. Puji Intan dalam hati.

“Errmm..”

Kemudian mata Intan memandang ke arah Puan Rahimah yang tiba-tiba bersikap dingin. Dia turut mengerling gadis cantik itu. Gadis itu kelihatan terkulat-kulat apabila Puan Rahimah melayannya begitu. Eh.. Puan Rahimah ni. Orang tu cakap elok-elok, tanya baik-baik Puan Rahimah boleh pulak buat muka tidak sudi macam tu. Intan pelik.

“Habis buat apa lagi dekat sini Auntie.”

Gadis itu masih lagi mahu beramah mesra dengan Puan Rahimah. Seperti tadi Puan Rahimah masih lagi mempamerkan wajah tanpa perasaan.

“Tunggu teksi.” Ujar Puan Rahimah tanpa memandang muka gadis itu. Intan semakin pelik.

“Intan apa lagi yang tercegat tu. Pergilah panggil teksi.” Jerkahan Puan Rahimah itu membuatkan Intan menjadi terpinga-pinga. Aktiviti memerhati cara dua makhluk ini berkomunikasi serta merta terhenti. Intan cepat bangun namun langkahnya terpasak di lantai apabila gadis itu cuba menahan.

“Eh… Tak apa Auntie. Lydia hantar.” Ujar gadis itu seterusnya menawarkan diri untuk menghantar kami berdua untuk pulang ke rumah.

“Tak apalah. Menyusahkan Lydia pula.” Puan Rahimah cuba menolak.

“Eh tak susah Auntie. Tak apa. Auntie tunggu sini. Lydia ambilkan kereta. Lagipun panas ni.” Balas gadis itu yang membahasakan dirinya sebagai Lydia itu. Dia segera berlalu menuju ke parkir keretanya. Di dalam perjalanan ke kereta bibirnya menarik senyum senang. Ah… Biarlah Kamal tu. Katanya sendiri apabila mengenangkan tujuan asalnya ke mari adalah untuk melawat Kamal yang terkena demam denggi, separa perjalanan dia ubah fikiran apabila terlihat Puan Rahimah. Mengambil hati Puan Rahimah lebih penting dari Kamal yang sedang demam denggi itu.

“Tunggu apa lagi. Cepat tolak saya sampai ke depan tu.” Puan Rahimah mengarah.

Ketika menolak kerusi roda Puan Rahimah mulut Intan kumat kamit mengajuk cakap Puan Rahimah itu. Huh…



“Mak Wan. Mak Wan.” Intan memanggil Mak Wan berulang kali apabila Mak Wan begitu tekun melakukan kerjanya.

“Apa dia…” Mak Wan sekadar menjawab.

“Siapa perempuan dengan Puan tu. Baik ajer dia dengan puan.” Intan menyoal.

“Owhh.. Itu Lydia. Bekas tunang Imran.” Mak Wan menjawab bersahaja.

Intan mengangguk-angguk. “Owhh.. Baik kan dia.” Dia berkata sambil tersengih memandang Mak Wan.

“Ermmm…” Mak Wan malas melayan.

“Baik. Cantik lagi tu. Rugilah Encik Imran. Agak-agak Cik Lydia tu tak sanggup kut kan nak lelaki yang sombong, cakap lepas, kerek, poyo…”

Mak Wan memintas. “Sudah. Sudah… Jangan nak ajak Mak Wan bergosip.” Tegur Mak Wan. Intan tersengih.

“Bawak jus oren ni untuk puan dengan Lydia dekat taman tu.” Arah Mak Wan.

Intan menurut. “Okey.” Ujarnya senang terus menatang dulang berisi dua gelas jus oren dan sepiring kek buah-buahan.



“Jemput minum Cik Lydia.” Pelawa Intan ketika meletakkan gelas jus oren di hadapan Syazrin.

“Terima kasih.” Jawab Syazrin bersama senyuman manis.

“Siapa ni Auntie. Lupa nak tanya tadi.” Lydia bertanya kepada Puan Rahimah.

“Imran ambil budak ni kerja dekat sini untuk tolong jaga Auntie.” Jawab Puan Rahimah sambil mengerling ke arah Intan yang tercegat sambil tersengih seperti kerang busuk di antara mereka berdua.

“Owhh….” Lydia mengangguk-angguk. “Ini yang ke sebelas kan Auntie.” Sinis Lydia.

Intan menahan ketawa apabila gadis cantik ini berani menyindir Puan Rahimah dihadapannya. Air muka Puan Rahimah pula serta merta bertukar merah kerana menahan geram.

“Hai… Saya Lydia. Lydia Datuk Hamdan.” Ujar Lydia sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman.

Intan menyambut huluran salam itu. “Intan.” Dia memperkenalkan diri dengan ringkas.

“Saya masuk dalam. Nak tolong Mak Wan.” Intan meminta diri.

“Okey. Nice to meet you.” Jawab Lydia mesra.

Intan begitu ingin sekali memuji sikap Lydia yang tidak sombong itu. Orangnya cantik dan pandai bergaya, rugi betullah Imran tidak jadi dengan Lydia. Mereka berdua sangat sepadan jika disandingkan bersama di atas pelamin. Walaupun Intan jelik dengan sikap Imran, tetapi dia tidak boleh menafikan yang Imran mempunyai personaliti yang menarik dan seperti kata Nadia dahulu Imran memang good looking. Agak kalau Imran tidak bermulut cabul rasanya boleh jadi dia juga akan terjatuh hati dengan lelaki Shrek itu.

“Lydia, kepala Auntie macam sakitlah. Berpusing-pusing. Auntie nak masuk bilik. Nak rehat.” Ujar Puan Rahimah sengaja memberi alasan kerana tidak mahu berlama-lama dengan Lydia.

“Intan…Intan….” Dia bertempik kuat.

Intan yang baru sahaja mahu membantu Mak Wan menghidang makanan tengahari untuk Puan Rahimah dan Lydia terkocoh-kocoh keluar ke taman. “Yer puan.” Intan termengah-mengah. Kalau Puan Rahimah sudah bertempik macam tu maknanya dia kena tangkas dan pantas. Kalau tidak wanita itu akan membebel sebanyak 350 perkataan tanpa henti atas kelembapannya itu.

“Bawak saya ke bilik.” Puan Rahimah mengarah.

Intan melihat Lydia yang terkulat-kulat.

“Cepat…” Puan Rahimah berkata apabila kerusi rodanya masih lagi tidak bergerak.

Intan menjulingkan mata ke atas. “Baik puan.” Dia akur.

Sebaik membawa Puan Rahimah masuk ke dalam biliknya Intan cepat-cepat mendapatkan Lydia semula. Lydia sudah mahu pulang. “Cik Lydia jangan kecil hati yer. Puan penat kut. Tu sebab dia tak dapat nak layan Cik Lydia lama-lama.” Intan cuba melegakan hati gadis itu yang kelihatan sangat kecewa dengan layanan Puan Rahimah kepadanya tadi.

“It’s ok. Bukan pertama kali pun.” Ujar Lydia seperti sudah biasa dengan layanan begitu.

Intan hanya mengangguk apabila muka gadis cantik ini tidak lagi semanis seperti semasa Puan Rahimah ada tadi. Mukanya berubah masam. Ishh.. Kalau terjadi pada dia pun dia akan menarik muka masam. Puan Rahimah entah kenapa anginnya berubah bila di hadapan Lydia.

“Cik Lydia tak mahu makan dulu ker. Semua dah siap.” Intan mempelawa.

“Tak apalah. Saya nak balik. Jumpa lagi.” Lydia menolak lembut. Dia masuk ke dalam perut kereta. Sebelum bergerak dia melambai tangan kepada gadis pembantu rumah itu. Intan membalasnya. Turut sama melambai tangan.

Sebaik kereta Lydia hilang dari pandangan Intan menjungkit bahu. “Macam-macam.” Ujarnya sendiri.





Dulang berisi gelas kosong hampir terlepas dari tangan apabila Imran tiba-tiba muncul di muka pintu bilik Puan Rahimah.

“Mari sini…” Imran menarik kasar lengan Intan. Intan di tarik jauh sedikit dari pintu bilik umi.

“Apa ni Encik Imran. Sakitlah.” Intan mengaduh. Dahinya berkerut-kerut menahan sakit. Imran segera melepaskan pegangan tangannya dari lengan Intan.

“Umi buat apa?” Imran menyoal sekadar untuk mukadimah.

“Puan berehat dekat biliklah. Baru lepas bagi dia makan ubat.” Intan menjawab.

“Awak ni tak faham bahasa ker. Saya dah cakap, tunggu sampai saya datang ambil. Kenapa pandai-pandai balik sendiri.” Hambur Imran sekali nafas.

“Puan yang nak balik cepat.” Balas Intan.

“Habis tu tak boleh nak telefon.” Marah Imran.

Intan berdecit. “Puan tertinggal telefon bimbit dia dekat rumahlah.” Ujarnya geram.

“Public phone kan ada!!” Imran tidak habis mencari kesalahan Intan.

“Manalah saya ingat nombor telefon Encik Imran.” Getus Intan.

“Awak takkan tak ada handphone sendiri. Takkan tak simpan nombor telefon bimbit saya.” Marah Imran lagi. Masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh Intan.

“Saya mana ada telefon bimbit.” Jawab Intan.

“Hahh.. Jangan nak tipu.” Imran tidak percaya. Intan cuba membohonginya.

“Ngeee… Encik Imran ni. Saya cakap saya tak ada handphone tak adalah.” Giliran Intan pula membentak geram.

“Eh.. Awak ni hidup dalam kurun ke berapa hah. Sampai telefon bimbit pun tak ada.” Tempelak Imran kepada Intan yang dirasakan sangat kolot sampai telefon bimbit pun tak ada.

Intan mencebek. Dia diam tidak mahu membalas.

“Habis tu tadi awak dengan umi balik naik teksi ker.” Imran bersuara lagi. Nadanya dikendurkan sedikit. Intan menggeleng.

“Habis dengan siapa.” Imran bertanya.

“Cik Lydia!” Ujar Intan seraya terus meninggalkan Imran termangu-mangu apabila nama Syazrin yang disebutnya.





“Encik Imran marah saya lagi ker pasal siang tadi tu.” Intan bertanya ketika Imran sedang menonton televisyen di ruang tamu atas. Mug Milo panas diletakkan di atas meja kopi.

“Taklah.” Imran menjawab tanpa memandang muka Intan. Matanya masih lagi focus pada layar skrin tv LCD di hadapan.

“Kalau macam tu tak apalah. Saya turun dulu.” Pinta Intan. Dia berasa sedikit lega.

“Tapi betul ni awak memang tak ada telefon bimbit.” Pertanyaan Imran itu membuatkan Intanb berpaling. Dia mengeluh perlahan.

“Laa… Encik Imran ni masih lagi tak percaya pada…”

Imran pantas memotong. “Saya cuma tanya betul ker awak tak ada telefon bimbit.”

“Betul Encik Imran.” Intan menjawab datar. Tidak larat rasanya mahu mengulangi benda yang sama dua tiga kali.

“Esok Sabtu. Awak ada buat apa-apa.” Imran bertanya aktiviti Intan pula.

“Buat kerja macam biasa.” Jawab Intan.

“Esok lepas sarapan ikut saya keluar.” Ajak Imran.

Imran terkejut. “Pergi mana.” Soalnya ingin tahu.

“Ikut ajerlah.” Jawab Imran. Dia kembali menonton televisyen.

“Puan?” Intan bertanya lagi.

“Tak apa. Nanti saya bagi tahu umi.” Imran menjawab. Dahi Intan berkerut. Apa mimpi pulak ni tiba-tiba lelaki Shrek ingin mengajaknya keluar pula. Desis Intan di dalam hati.

“Awak jangan siap lambat pulak. Perempuan ni kalau bersiap satu jam pun tak cukup.”

Intan mencebek apabila mendengar Imran sempat memerli ketika dia mahu menuruni tangga. Dasar lelaki Shrek!









No comments: