Tuesday, May 25, 2010

YESS BOSS!! BAB 10

BAB 10
“Aryana hujung minggu ni punya jadual awak dah susun ker. Turn siapa minggu ni.”
Aryana yang lagut dengan kerja mendongak memandang wajah bos. Seperti hari Jumaat yang biasa. Itulah soalan yang sering ditanya oleh bos sebaik sahaja jam di dinding menunjuk lagi sepuluh minit pukul lima. Sebelum Aryana cepat-cepat melarikan diri dari pejabat, bos pasti jugak akan cepat-cepat bertanya mengenai jadual hari minggunya itu.
Diari hitam yang di dalam rak di tepi meja dicapai. Setiap helaian diselak perlahan. Mencari helaian tarikh hujung minggu ini. Matanya menari atas bawah meneliti tulisan tangannya yang tercoret di dalam helaian tersebut. Kelihatannya banyak aturcara sudah di list. Tak cukup dengan helaian diari, sambungan senarai itu ditulis di atas post it kuning dan dilekatkan di atas helaian diari itu. Tapi semuanya terpaksa dipotong. Di sana sini kelihatan senarai aktiviti bos telah pun siap dipotong dengan pen berwarna merah. Mata Aryana jatuh pulak pada senarai terakhir. Yang ditulis menggunakan huruf besar dengan dakwat pen berwarna merah. Yang mana itulah satu-satunya aktiviti yang dijadualkan hujung minggu ini yang masih gagah berdiri tanpa ada palang yang nak memotongnya. Haiiihh… Tu dari Datin Rokiah Kamsan mana boleh main potong!!
Ini kerana selain dari temujanji dengan girlfren bos yang ke dua puluh lima dan juga aktiviti bos yang lain itu bos ada lagi satu aturcara yang wajib dihadiri. Tidak boleh tidak. Kalau bos tak ada alamatnya bernanahlah telingannya ini terpaksa mendengar bebelan dari mulut Datin Rokiah Kamsan. Semalam pun sudah tahi telingannya pun sudah mencair mendengar bebelan Datin Rokiah Kamsan di dalam telefon untuk mengingatkan bos pulang ke rumah pada hari minggu ini. Dia dan Datin Rokiah Kamsan baru sekali sahaja bertemu tetapi bila bercakap di dalam telefon bagai mereka berdua sudah biasa dan telah kenal lama. Sebab tu lah pun Datin Rokiah Kamsan selamba sahaja membebel di telinganya. Bebelan itu sebenarnya untuk bos, tapi telinga dia pulak yang perlu menjadi tempat tadahan.
“Sepatutnya minggu ni bos keluar dengan Cik Sally Salimi.” Kata Aryana datar.
“Sepatutnya..” Ilham menaikkan kening. “Habis minggu ni saya keluar dengan siapa.” Soal Ilham ingin tahu. Kalau setakat tak jadi keluar dengan Sally Salimi yang terlalu banyak skandal dengan laki-laki di luar sana apalah sangat tapi dia nak tahu minggu ini dia bakal dating dengan siapa. Siapa yang Aryana telah aturkan untuknya. Maklumlah, dia ni bukan boleh ingat pun nama setiap perempuan yang menjadi stok simpanannya. Banyak sangat.
“Bos tak keluar dengna siapa-siapa. Esok bos kena balik rumah parents bos. Esok hari jadi Datin Rokiah Kamsan.” Lancar Aryana berkata-kata.
“Haahh…” Mata Ilham membutang. Terkezut sakan.
Aryana mengangguk.
Ilham menepuk dahi. Hampir terlupa pada hari jadi mama. Mujur ada Aryana yang tolong menjadi reminder bergeraknya. Hari jadi mama. Wajib bawa hadiah. Tapi dia langsung tak beli apa-apa lagi untuk mama.
“Aryana kerja dah siap?” Soal Ilham.
Aryana mengangguk.
“Okey good. Ikut saya.”
“Pergi mana?”
“Birthday Datin Rokiah Kamsan. Semua anak-anak dia diwajibkan bawa hadiah.”
“So…”
“Tolong saya pilih present untuk mama saya.”
“Taknaklah. Nanti makcik saya bisinglah bos.”
“Kalau takut makcik awak bising telefonlah dia. Bagi tahu. Yang awak keluar dengan saya.”
Aryana merengus. Senangnya bos bercakap. Macamlah bila keluar dengan bos tu dia akan dijamin selamat dan boleh buat Mak Ngah kat rumah tu senang hati mengizinkan dia keluar dengan bos.
“Bos. Perlu ker saya kena temankan bos.”
“Perlu.”
“Abang Harun mana? Girlfren bos mana? Kenapa tak suruh mereka ajer yang temankan.”
“Kalau taknak sudah!!” Keras Ilham bersuara. Aryana dijeling sekilas sebelum dia masuk ke dalam biliknya.
“Kalau taknak sudah!!” Aryana mengajuk. Bencilah bos nih. Nak merajuk pulak dah. Jari Aryana menekan butang intercom.
“Bos nak keluar pukul berapa?” Dia bertanya apabila bos di dalam bilik sudah mengangkat panggilannya.


Selesai membeli hadiah untuk Datin Rokiah Kamsan, Aryana dan bos singgah sebentar di pasar malam berdekatan dengan taman perumahannya. Aryana yang mengajak bos untuk pergi ke pasar malam kerana tadi dia telah berjanji kepada Mak Ngah yang dia akan belanja Mak Ngah dengan nasi kerabu mantap yang berlaukkan ikan goring tepung, daging bakar barbecue, solok lada dan telur masin andai Mak Ngah mengizinkannya keluar dengan bos. Keizinan yang bersyarat. Terpaksalah tunaikan bila sudah berjanji.
Bau yang menyelerakan masuk ke dalam hidung sebaik sahaja apabila mereka berdua lalu dihadapan gerai yang menjual char kuew tiaw. Abang tukang goring keaw tiaw tu macho sahaja gayanya menghayun senduk dan sudip untuk mengacau kuew tiaw di dalam kuali. Aryana dan bos saling berpandangan melihat aksi abang tukang goring kuew tiaw.
“Bos nak makan kuew tiaw jap.” Pinta Aryana. Aryana buat muka. Dia nak makan char kuew tiaw walaupun perutnya masih penuh lagi dengan ayam goring kfc yang bos belanja sebelum menemaninya membeli hadiah tadi.
“Mengarutlah. Tadi kan ker dah makan.” Tukas Ilham.
“Bos nak makan kuew tiaw.” Kata Aryana.
“Makan kat sini.” Ilham berkata. Matanya beralih dari arah dalam gerai kanopi yang mempunyai meja dan bangku tempat semua pelanggan menjamu kuew tiaw di tapak pasar malam ini.
Aryana menarik sengih. Dia angguk kepala.
“No.” Ilham berkata dengan jengkel.
Dia takkan makan di tempat kotor macam ni. Nak buat keputusan untuk pergi pasar mala mini pun dia berada di dalam persimpangan delema sama ada ingin diturut kehendak aryana atau tidak tadi. Melampaulah Aryana tu jika memaksa dia untuk makan di sini. Malulah kalau dia terserempak dengan sesiapa yang mengenalinya. Reputasi kena jaga selaku anak seorang tokoh korporat yang berjaya. Mana boleh mukanya bersepah di sana sini. Lagipun sejak mukanya ini masuk di dalam majalah tempoh hari, dia bagai telah di aimed. Banyak kali dia mengelak apabila ada sahaja wartawan yang mahu menemuramah dia berkenaan dirinya yang dikaitkan dengan model temulawak tu. Kalau jumpa wartawan macam mana? Haiihh.. Cik Aryana ni macam tak faham-faham lagi.
“Boss…”
“Aryana no.”
“Sekejap ajer bos. Yana teringin sangat nak makan char kuew tiaw.” Rayu Aryana.
“Aryana please. You already know who I’m right. Saya ikut awak ke sini untuk belikan nasi kerabu makcik awak pun dah cukup baik. Jangan nak mintak yang bukan-bukan.”
“Boss!!”
“Jom. Jangan nak mengada. Saya bos awak bukan boyfriend awak yang boleh awak suruh itu ini.”
Aryana tersentak dengan kata-kata bos itu. Dia dah buat macam-macam untuk bos. Kerja lewat malam tanpa claim OT. Kongsi bekalan yang dibawa. Selalu kena marah dengan girlfriend bos setiap kali dia bertindak cuba melindungi. Tempat tadahan bebelan dari Datin Rokiah Kamsan. Kalau nak disenaraikan satu persatu, berkajang kertas kena pakai. Tapi apabila dia minta teman sebentar untuk menikmati char kuew tiaw, bos boleh tergamak cakap macam tu.
“Yess boss..” Aryana bersuara rendah. Dia berjalan terus menuju ke kereta bos. Sebaik alarm kunci berbunyi Aryana terus masuk ke dalam tanpa bercakap sepatah. Dia masih sedih kerana kempunan nak makan char kuew tiaw.
Ketika hendak menghidupkan enjin kereta, Ilham sempat mengerling sekilas ke rah Aryana yang diam menikus. Muka Aryana jelas kelihatan monyok. Merajuk sebab tak dapat makan char kuew tiaw. Enjin dihidupkan. Ilham bermain dengan free gear dan pedal minyak yang ditekan. Dia mengeluh perlahan. Enjin kereta di matikan.
“Jom.” Putus Ilham.
Aryana berpaling. Dahinya berkerut. Tidak faham pada ‘jom’ bos itu.
“Jom. Makan char kuew tiaw.” Kata Ilham sambil mempamer senyumannya.
Muka Aryana kembali ceria.
“Betul ni bos.” Mata Aryana mula bersinar gembira.
“Yezzer..Jom.”
“Best lah bos ni.” Aryana melompat keluar dari perut Harrier.
“Best jer?”
“Inilah yang buat Yana suka bos ni.”
“Suka jer?”
Aryana gigit bibir bawah. “Jomlah bos.” Dia meninggalkan bos dan terus menuju kembali ke gerai menjual char kuew tiaw.


Ilham merenung Aryana yang berselera menjamah char kuew tiaw yang masih berasap bersama lada hijau jeruk. Berseleranya Aryana macam tadi tak makan apa-apa. Ilham memandang pula piring char kuew tiawnya yang masih belum bersentuh. Sedikit was-was untuk dia makan char kuew tiaw ini. Apatah lagi tempat makannya tidak selesa. Meja panjang ini turut ada dua tiga pasangan yang turut makan sekali dengan mereka.
“Bos kenapa?” Aryana menjongket kening. Dia menghela nafas lemah. Tahu bos tak lalu nak makan char kuew tiaw di tempat macam ni. Aryana menyudu char kuew tiaw bersama sepotong lada jeruk dari pinggan polistren bos. “Aaa…” Bos disuruh buka mulut.
Ilham menaik kening.
“Cuba rasa. Sedaplah..” Sudu plastik masih lagi dihala pada mulut bos.
Ishhh…Ilham merengus. Sudu plastik dari tangan Aryana di ambil. “Saya boleh makan sendiri.”
Aryana menjongket bahu. Dia menanti bos merasa char kuew tiawnya.
Ilham memasukkan sudu berisi char kuew tiaw ke mulut. Terasa tidak puas merasa dengan hanya sesudu lalu disudu lagi kuew tiaw itu dan masuk ke dalam mulut.
“How?”
“Sedaplah Yana..” Kata Ilham laju.
Aryana hanya ketawa melihat keletah bos. Makan dengan pelahapnya. Kesian, dah tua baru dapat merasa nikmatnya makan char kuew tiaw bersama lada jeruk. Tu la orang kata. Belum cuba belum tahu. Bila dah cuba, sepinggan pun tak cukup. Bos makan dua pinggan char kuew tiaw tau.
Selesai makan bos menghantar dia ke rumah. Terasa penat badan menemani bos membeli hadiah Datin Rokiah Kamsan selepas berkerja sepanjang hari bagai hilang dibawa angin lalu apabila hati ini makin rasa bahagia. Satu lagi peristiwa manis yang akan dicoretkan pada lembaran baru diari hatinya. Hari ini macam hanya ada ‘aku, dia dan char kuew tiaw….

------------------------------------------------------------------------


Untuk korang,

Enjoy okey.

P/S: tiba2 rasa teringin char kuew tiaw ketika membaca kembali n3 ini. :)


luvs,
eila

12 comments:

...CiKdiDa... said...

alalala...tomeynye yana merengek n majuk n mkn char kuey teow..sampai ilham x smpai ati..ngeh2..em..aku..dia n chaw kue teow? ske2!!

mao lg..=)

aqilah said...

alamak....bestlah kepala boss!!!!!
nak yana dgn boss!!!!!!!

miz ruha said...

suke2,,,,

xde something2 ke bos ngan yana nie,,,???

hehehehe,,,,

zhafrina said...

yup...sodapnyo kalu dpt char kuey teow gak...

Aisha @ Sara Hamza said...

ahahahh best gak kalo name tajuk jadi aku, dia dan char kue teow..

alreinsy said...

rasa2nya ilham dah suka kt yana... cuma yana jer yg thn dgn dia... huhuhu... yana pun ada sket perasaan kt ilham... suka2... nk lg sambungannya... hehehe

agent_sesat said...

bos makan laju..kebuluq naaa~~ :p

ha-ra said...

yana nk suap bas tue...
hahaha...yana da cm tgkap lntok je...
siap mjuk2 lgi..hehehhe
bos pon pndai je mmujuk...hehehehe
nk lgi...

MaY_LiN said...

amboi bos..
malu la konon..
skali..bedal sampai 2 pinggan..

miznza84 said...

sweet je.. ble la cinta nk berputik dia hati sang arjuna yer????? sambung lagi...

aNYsa said...

uwaaaa...
nak char kuey teow gak...
cheq rindu char kuey teow sani zaman dok penang dolu-dolu...

Fill@ @naheR said...

best gila~~ tomey dungguh~~