Wednesday, July 8, 2009

2 X 5 Bab 1

“Tak nak abah.” Rengek Syakirin.
“Nak ker tak nak ker abah tak peduli. Kali ini Kirin kena ikut cakap abah.”
“Tapi abah…”
“Tak ada tapi-tapi lagi. Ini keputusan abah.” Abah sempat memotong.
Syakirin terus terduduk bila abah sudah memutuskan keputusan yang dia sendiri langsung tak rela ini. Boleh tak di zaman orang sibuk pegang handphone 3G, orang sibuk main Facebook, line internet pun dah pakai broadband abah boleh minta dia buat perkara macam zaman Tok Kaduk dulu. Kahwin atas dasar pilihan keluarga. Owwhhh… Sungguh aku tak rela. Tak sanggup!! Walaupun calon suami itu lelaki yang pernah namanya terpahat dihati. Aku percaya pada cinta. Kalau tidak ada cinta masakan aku dan orang tu boleh hidup bersama. Tak mungkin. Sayang dari satu pihak bukannya boleh bawa ke mana. Lagipun aku balik ke sini sekadar untuk nak merehatkan minda sahaja setelah lama sangat tak bercuti di kampung. Tak sangka pula ada yang datang membawa pinangan dari rumah di seberang jalan nun. Sudahlah aku ini calon tangkap muat. Terasa macam pemain simpanan pulak. Walaupun abah tak cakap macam tu aku bukan budak kecil yang langsung tak tahu apa-apa. Hampir dua tahun cerita Zaim tak jadi kahwin dengan Sofia alih-alih malam ini abah mintak persetujuan dari aku untuk menerima Zaim sebagai suami sedangkan awal-awal lagi abah sendiri dah setuju On behalf la konon. Mintak tolong. Bagi laluan. Aku bukan kategori teringin nak kahwin free.
“Mak…” Kirin cuba pula meraih simpati emak disebelah abah. Tolonglah. Aku taknak.
“Abahnya sudahlah tu kalau budak tu taknak. Buat apa nak dipaksa-paksa.” Emak cuba memainkan peranan.
Alhamdulillah. Ada orang backup. Mendengar emak memang sudah berpihak kepadanya, laju ajer kepala Syakirin mengangguk. Mengiyakan kata-kata emak. Betullah apa mak kata. Aku taknak buat apa nak dipaksa-paksa. Lagipun takkan abah tak pernah terlintas langsung yang orang tu nak ker dekat aku ni. Aku ini memanglah ada sikit-sikit feel dekat dia tapi dia? Eh!!... Tapi sikit-sikit feel tu dulu-dulu ajer tau. Lagipun bukan ‘banyak-banyak’. Hanyalah ‘sikit-sikit’, ‘jarang-jarang’, ‘kadang-kadang’. Itupun masa zaman sekolah. Masa dah rasa diri tu akhil baligh dan teringin sangat nak kenal apa makna cinta. Tapi rasanya masa tu pun feel yang ada tu macam suka-suka gitu ajerlah. Alah budak-budak sekolah bukankah memang suka simpan admire. Aku pun salah seorang daripadanya jugak. perasaan admire tu pun dah lama hilang bila mana Zaim masuk asrama. Masa tu pun tahu ajer yang Zaim ni dah mula pandai nak bercinta-cinta dengan Sofia budak RPS yang duduk dekat Kg. Sri Kinta tu. Yerlah kan. Kena terima kenyataanlah. Budak STAR memang mactchinglah dengan budak RPS yang konon-kononnya ‘Ratu Pilihan STAR’ itu. Lepas tu pulak Zaim ke luar negeri. Cinta hatinya itu melanjutkan pelajaran di Malaysia ajer. Ikutkan aku mana penah nak bawak perasaan yang entah apa-apa tu sampai ke besar macam ni. Lagipun bila dah besar ni terjumpa pulak dengan Megat Zakuan yang dirasakan seperti lelaki Melayu terakhir itu pada mulanya. Lelaki Melayu terakhir? Lebih baik letak lelaki hidung belang, buaya darat jenis jadian dekat mamat seorang ini. Kenapalah aku dipertemukan dengan lelaki yang hampeh dan langsung tak boleh pakai.
Kes terpaksa terima Zaim, abah ingat ini dalam babak novel cinta ker. Kalau kahwin paksa pun boleh hidup aman bahagia forever. Ini reality abah. Aku tak sanggup nak memperjudikan hidup sendiri sekali pun yang abah berkenan itu Ahmad Zaim Haji Hamidi. Aku pun adalah jugak dengar-dengar cerita dari sumber yang boleh dipercayai yang mengatakan begitu utuh sekali mereka berdua ini menyulam cinta. Yang tiba-tiba bilamana nak dekat tarikh pernikahan pergi putuskan hubungan apa kes. Yang tak semena-mena nama Nur Syakirin Abdul Majid yang kena petik minta tolong gantikan bakal pengantin apa cerita. Ingat cerita dah habis sampai situ ajer. Sebab memang dah lama gila kes ini berlaku.
“Awak diam. Abah tak kira yer Nur Syakirin. Selama ini abah bagi kebebasan untuk Kirin berkawan dengan siapa sahaja yang Kirin nak. Tapi sampai sekarang Kirin tetap tak ada siapa-siapa lagi. Kirin dengan Zaim bukan tak kenal. Dah berkawan sejak kecil lagi. Takkan Kirin tak kasihankan Mak Ton dengan Pak Midi. Dia orang berhajat sangat nak buat Kirin jadi menantu. Mak Ton takut sangat kalau Zaim tak kahwin selepas apa budak perempuan tu buat dekat dia. Takkan tak boleh berkorban sedikit Kirin.” Hambur abah satu nafas.
Sekarang abah nak bercakap pasal pengorbanan. Tapi kenapa aku yang dipilih. Takkan dikalangan saudara mara terdekat Mak Ton dan Pak Midi tak ada yang sanggup nak tolong. Takkanlah tak ada seorang pun yang rela berkorban. Kenapa mesti aku yang kena berkorban apa sahaja. Sudahlah pengorbanan itu pun termasuk berkorban body jugak. Kut yer pun Mak Ton takut anak teruna dia jadi bujang lapuk, alasan itu langsung tak boleh pakai. Apa kena mengena Zaim jadi bujang lapuk dengan aku pulak yang kena berkorban jadi isteri tak rela dia. Masuk akal ke nak buat semua benda tu. Lagipun aku tak ada siapa-siapa bukan masalahnya. Dah belum ada yang terasa berkenan di hati lepas tragedi putus cinta dengan mamat yang bernama Megat Zakuan tu. Nak buat macam mana dah nasib badan tersalah jumpa orang yang boleh di buat soulmate. Nasib jugak tahu cerita sebenar sebelum sempat buat apa-apa keputusan untuk hidup bersama. Kalau tidak ‘tak dapet den nak nolong’.
“Tapi kenapa mesti Kirin abah.” Syakirin bertanya sebak.
“Sebab Zaim yang pilih.” Abah bersuara rendah.
Hah!!! Syakirin sudah ternganga luas.


“Tak nak ayah.”
“Ini keputusan ayah. Kamu mesti terima.”
“Tapi ayah takkan tak ada orang lain. Kenapa mesti Kirin ayah.”
“Ahmad Zaim, kita dah tak ada masa. Syakirin tu ajer yang rela nak bersama-sama menutup malu keluarga kita. Lagipun umi dengan ayah dah lama berkenankan Kirin tu. Kamu ajer yang sibuk terkejar-kejar budak perempuan tu.”
Zaim melepas nafas lemah. Ayah cakap benda betul. Wanita yang aku puja rupanya bukanlah seperti yang dibayangkan. Memang aku terlalu cintakan dia. Tapi aku tak tau kenapa kesetiaan dia balas dengan satu pengkhianatan. Bertahun di negara orang aku tahankan diri dari tersungkur di hati wanita lain, tapi ini pula yang sebaliknya terjadi.
“Umi please umi. Sungguh Im tak ready nak kahwin umi. Benda tu bukankah dah lama umi.” Rayu Zaim. Aku sebenarnya tak memerlukan langsung mana-mana calon sekarang ini. Nak bercinta pun dia fobia apatah lagi nak berumah tangga. lagipun bukannya kad jemputan telah diedar pun. Benda ni pun dah dua tahun berlalu kenapa baru sekarang ayah dan umi nak bangkitkan isu yang dah basi ni. Aku pun dah seronok hidup single macam ni kenapa ayah dan umi beriya-iya pula nak carikan somebody. Perkara ini dah lama berlalu tapi ayah dan umi sahaja yang masih lagi melatah apabila mengingatkan kejadian di mana secara tiba-tiba bakal pengantin perempuannya itu hilang tanpa dapat dikesan ketika lagi setengah jam majlis pernikahan mereka berlangsung. Selepas kejadian itu, macam-macam calon diperkenalkan kepada aku. Dari senarai pendek terus jadi senarai panjang calon-calon yang ayah dan umi sediakan. Aku punya sengsara pun tak habis lagi ni, kena paksa pulak terima calon umi dan ayah dalam masa yang terdekat ini. itu pun calonnya…. Nur Syakirin Abdul Majid budak depan rumah ni. Syakirin yang dah lama tak bertegur sapa semenjak dia tamat sekolah. Syakirin yang langsunglah tak pernah dia jumpa selepas terbang ke luar negara. Syakirin yang memanglah tak boleh nak bayangkan macam mana orangnya sekarang ini walhal kami memang jiran tetangga.
“Memang benda ni dah lama berlaku. Tapi sampai sekarang pun malu ayah dan umi takkan hilang macam tu ajer Ahmad Zaim.” Kata Haji Hamidi garang. Makin melentik misai Haji Hamidi bila dia buat muka garang macam tu.
“Im ikut ajerlah cakap ayah. Lagipun Umi takut Im terkena badi tak kahwin sampai ke tua. Buat apa nak ditunggu bulan jatuh ke riba. Orang tu sudah tentu-tentu dah ada yang punya. Kita pun tak tau dia tu berada dekat mana. Takkan sebab tu M sampai bila-bila nak guna alasan tak sedia tu. Lagipun umur tu tahun ni dah masuk tiga puluh pun Im.” Pujuk Mak Ton lembut.
Sekali lagi Zaim melepaskan keluhan lemah. Habislah aku. Umi pun tak nak backing anak sendiri. Umi ni macam-macam. Kut yer pun nak menakutkan aku takkanlah sampai terkeluar badi tak kahwin sampai ke tua. Umi ni tak tau ker yang semua katanya itu boleh jadi satu doa. Aku pun tak sanggup jugak kalaulah tak kahwin sampai gigi dah tinggal dua. Ayah yang suka sangat dengan Kirin tu, dah siasat ker budak tu dah ada yang punya ke tak. Karang tak pasal-pasal ada pulak yang kena hentam sebab merampas hak orang. Ni yang sampai sekarang masih tak faham lagi dengan mentality orang veteran, apa pelik ker kalau umur mencecah tahap three siries langsung tak berumah tangga lagi. Kalau tengok betul-betul dalam calendar kuda pun angka tiga puluh masih pakai lagi tau.
“Tapi ayah…”
“Tak ada tapi-tapi lagi. Keputusan ayah muktamad.”
Muktamad!! Langsung tak ada talian hayat. Pelampung tak ada. Dua tapak kosong pun ilek. Pilihan objektif tak termasuk langsung. Aznil Hj. Nawawi pun tak boleh nak tolong kalau abah dah guna pakai word ‘muktamad’ dia tu.
Zaim masuk ke dalam biliknya dengan perasaan berbuku di hati. Badan dihempas ke atas katil bertilam empuk. Ayah buat keputusan terbesar untuk dirinya. Dia nak menolak. Tapi ayah bermati-matian dengan apa yang telah diputuskannya. Lengan kanan dia letak ke dahi. Melayang fikiran pada masa lalu yang ada dia dan Syakirin.

“Sakitlah!!!”
“Tahan sikit boleh tak!!”
“Pedihlah!!”
Syakirin menyapu kuat luka ditangan Zaim.
“Adoiii!!!” Zaim terjerit. Mukanya berkerut-kerut menahan pedih. Aku kalau tak sebab Kirin ni anak Pak Majid dah lama aku katuk kepala budak ni.
Syakirin muka toya. Tak berdosa ajer gayanya. Tu lah. Degil sangat. Siapa suruh pergi racing petang-petang macam ni. Kalau yer pun teringin sangat nak pergi lumba pergilah ke track bukan main racing basikal jipang dekat atas jalan raya. Macam tak tau luka terkena jalan tar sangat berbisa.
“Padan muka!!” Balas Syakirin selamba.
Zaim ambil tuala gud morning dah berbau masam itu lalu sengaja dia menekup ke muka Syakirin.
“Apa ni!!”
Meloncat Zaim berlari sambil terhinjut-hinjut. Syakirin membaling kasar tuala masam itu.
“Hampeh!!”

Bunyi pintu bilik dikuak mengejutkan Zaim.
“Umi.”
“Im janganlah lawan cakap ayah. Kirin budak baik. Umi tahu dia boleh jadi isteri yang terbaik untuk M.”
“Umi, boleh bahagia ker Umi kalau kahwin main macam ni. Im tak nampak langsung kebaikan dari apa yang ayah fikirkan tu.”
“Kenapa Im cakap macam tu. Kalau dah kahwin nanti Im dengan Kirin sendiri yang kena saling melengkapi untuk memastikan hidup kamu berdua boleh jadi bahagia.”
“Tapi Umi…”
“Jangan banyak tapi. Im anak Umi. Umi sentiasa akan doakan yang terbaik untuk anak-anak Umi tau. Lagipun kita kenal Kirin dengan keluarga dia. Mereka orang baik-baik.” Pujuk Hajjah Zaiton.
“Umi…”
“Im.. Tak teringin ker jadi macam Abang Zain. Ada family sendiri.”
Zaim menjulingkan mata ke atas. Umi dah mula dah. Memang tak ada nama lain. Abang Zain lagi sekali. Memanglah teringin nak jadi macam Abang Zain. Tapi keadaan aku dan Abang Zain beza macam langit dengan bumi. Beza lebih kurang kawah rendang tok dengan kuali goring berger. Abang Zain dengan Kak Aleeya kahwin atas dasar suka sama suka. aku dengan Kirin tak tau nak cakap apa. Main paksa pun yer. Main rela pun ya. Yang aku tau aku rela dalam terpaksa. Nak ikut senang main redah ajer….
“Kalau umi dengan ayah suka, Im ikut ajerlah.”
Hajjah Zaiton tersenyum segaris. Misi selesai!!!

***************************

Hari Rabu, hari upload N3. hehehe.. tapi tak janji lepas ni jadual Isnin, Rabu dan Jumaat ni boleh ikut lagi ker tak. almaklumlah. Cerita baru, mood pun baru. Idea nak masuk pun agak payah dan lembab jugak ni. harap korang faham.

macam biasa kalau buat cerita tanpa plot yang nyata hasilnya memang jelas tunggang langgang. hope korang enjoy bila baca stori ni.
2X5 menyingkap rasa hati Nur Syakirin dan Ahmad Zaim.....

23 comments:

miSz_cHa said...

seronok!~tulis banyak2 agy eaa...huhu

mia arisya said...

ada cte baru.....best2...
ni nk suggest la...kalo gnti pgilan M tu ngan Im...
just suggestion la...

kaypo said...

wah ila-je...cite baru...pasti best seperti yg lepas...dan setuju ngan cadangan mia...M tu ditukar ke IM..pelik M tu la..cam cite james bond lak..hahaha...

miss nina said...

hehhee..kirin-M
best2x...

areila sahimi said...

okie dokie...kita tukar M jadi Im...ekekeke...

*tang macam citer James Bond tu memang tak leh tahan*

banana+milk=banana milk shake said...

yeiy
dah ada en3 bwu.
jalan citer nmpk best!
x sba lak nk bce smbgn dia.

alreinsy said...

ada citer baru... seronok gak... nnt tulis byk2... akak setuju gak dgn yg lain2... gunapakai IM je la... M tu x sesuai la... IM is better... best2...

cucuratap said...

RPS awek budak STAR??
hahahaha!
adoyai~

Penulisan2u said...

jangan tukar M.... M = MUZRI hehehehehhehe

keSENGALan teserlah.. said...

ske2..
cite bru..
haha..
cm besh intro..
leeya n zain kawen..
haha..bgos2..
smbung lg taw..

missy said...

yea!!
de gak n3 cte nie...
xsaba tgu nex post...
chayok!

aqilah said...

intro best, akak follow.............

iyads said...

xpe..
so far bes la cte nie..
xsbr nk 2nggu n3 bru..
hehehe..cpt smbg eh..
chaiyok2x!!

Anonymous said...

RPS, STAR; ANDERSON, MGS,CONVENT... teringat kembali masa dulu2.. TAAYAH, IZZUDIN???

eilawaniey said...

wah citer baru..siap ada aleeya ngan zain lagi tuh...best2..maksudnya memang diorg kawen le akhirnya..huhu

MaY_LiN said...

adik ku shayang..
hikhikhik..
da smbg cite br yea..
toche..toche..
smg idea yang tanpa plot nie..
mencurah2 hendaknye...
amiiiinnnnn

Anonymous said...

citer bru!!1
yeyeyeye...
tp kan cik ila...
jgn la lmbt sgt upload...
skit mnunggu nye...
hukhukhuk

nurhakim said...

salam..
thnks writer 4 n3 baru nie..
zaim ngn kirin..
mla2 bc 2 ingatkn kirin 2 llki (cz sy pnggl kwn sy pn kirin tpi dia llki lah..2 yg cnfius skt 2..hihi)
last2 bru thu kirin 2 pmpuan sbnarnya...hehehe
pe2 pn chat2 smbng tau..
part yg x disngka aleeya kwin gak ngn zain..nice sgt..;)

Anonymous said...

walawei, yg ku tunggu2 dh smpai
tq eila

...aKu... said...

waaaaa..trujeaaaa...cite baru..beshnye..truje ni..ehehehe...bz nye sy smpai bru bke blog die..huhuhuhu..btw..ada psl aleya n zain...beshnyeeeeee!! hehehe

SyUhAdA said...

bes2..
suka baca...

asyah said...

aik,,syakirin??
nme abg sye laa~~hahaha

Nor suriyani Alias said...

best sgt2 citer ni.. hope dijadikan drama juga mcm citer setia hujung nyawa mesti meletup..