Friday, December 19, 2008

Baju Pengantin Mak Andam Bab 15

Buku setebal dua inci itu dipandang sepi. Kepala sudah dilabuhkan di atas meja belajar. Pen di tangan dipusing-pusing seperti kipas helicopter. Memang sejak dari pejabat lagi, terasa virus M.A.L.A.S telah menyerang masuk ke dalam badan. Pukul sepuluh pagi lagi simptom-simptom virus tersebut sudah jelas kelihatan. Mata stim, rasa mengantuk, tak ada mood dan bosan tahap gaban. Hari ini, satu kerja tak jalan dan satu hari jugaklah aku makan gaji buta. “Macam mana duit gaji nak berkat. Kalau makan gaji buta ajer.” Terdetik di dalam hati. “Alah, bukan hari-hari buat perangai macam ni. Esok-esok cover baliklah. Buat overtime tak payah claim.” Aleeya berkata sendiri. Macam-macam alasan dalam kepala apabila tahu diri sendiri sudah salah.

Alunan irama Umbrella dari Nokia 6500 Slide bergema kuat membuatkan Aleeya terbangun dari lenanya. Ya Allah. Sampai boleh tertidur dekat meja belajar. Macam buat kerja berat sahaja gayanya siang tadi. Skrin telefon bimbit dilihat sekilas. Nana calling. Aleeya tersenyum. Butang ‘answer’ ditekan.
“Assalamualaikum.” Aleeya memberi salam buat pemanggil di hujung talian sana.
Orang di sebelah sana mula mengekek ketawa. “Waalaikummussalam. Amboi. Anak saper la ni?”
“Anak Che Mah dengan anak Che Mi ler.” Aleeya turut sama menyaingi ketawa orang di sana.
“Kenapa suara rock semacam ajer ni. Kau demam ker?”
Ketawa Aleeya masih lagi bersisa. “Aku baru bangun tidur lah.” Mulut Aleeya menguap luas. Segera di tutup dengan telapak tangan. Sebelah tangannya mengosok-gosok mata agar boleh terbuka luas.
“Baru bangun tidur? Tak studi ker cik kak oii..”
“Aku tengah study tadi. Tiba-tiba boleh setidur la pulak.”
Nana ketawa lagi. Macam-macam ajer lah dengan Aleeya ini. Study-stidur. Tak pernah berubah.
“Cik, I miss you. Lama tak jumpa kau. Apa cer sekarang?” Nana bertanya kembali setelah dua-dua menyepi seketika.
“Tak ada cer la. Biasa ajer.” Aleeya menjawab lemah. Dah memang tak ada cerita nak dikongsi bersama. Takkan nak bukak cerita orang lain pulak. Itu mengumpat namanya. Buat ketupat malam-malam menambahkan dosa sahaja.
Tiba-tiba Nana melepaskan keluhan lemah. “Aleeya.” Nana merendahkan sedikit nada suaranya.
Aleeya mengerut dahi. Ini apahal tiba-tiba Nana jadi macam orang dah habis bateri sahaja. Entah-entah tengah bergaduh dengan Syah agaknya. Tue yang tiba-tiba, tak ada angin, tak ada ribut Nana call aku malam-malam buta macam ni. Nana ni pun sama jugak macam Kak Ana. Call jarang. Misscall selalu. Nak pekena aku. Suruh buat call back. Sebab takut kredit habis.
“Ini apahal. Kau gaduh dengan Syah ek?” Aleeya meneka.
Nana mengeluh lagi. Terfikir-fikir dia macam mana nak bagi tau teman yang seorang ini. Takut pulak nanti merosakkan mood Aleeya. “Aku dengan Syah okey lah. Bukan pasal kita orang tapi…” Ayat Nana tergantung di separuh jalan.
Tidak semena-mena, Aleeya mula menjadi gelisah. Apa kena dengan Nana ni? Lain macam benar dia malam ini. Apa yang tak kena? Aleeya mula berteka-teki sendiri. “Tapi apa Nana?” Aleeya menyoal kembali.
Nana masih membisu. Menyusun kata untuk dijadikan sebaris ayat. Bukan dia tidak boleh cakap. Boleh. Memang boleh. Bukan Nana tiba-tiba jadi bisu. Tiba-tiba jadi gagap. Tapi dia takut apa yang akan disampaikan nanti bakal mengembalikan semula Aleeya kepada kenangan lamanya. Nana tidak mahu Aleeya menangis sekali lagi. Nana cukup kenal sangat siapa Nurul Aleeya. Nampak keras di luar, tetapi di dalam, Aleeya punya hati yang cukup lembut. Masakan tidak. Sewaktu dia berpisah dengan Azizul dulu, ditabahkan jua hati untuk gelak ketawa bersama teman-teman sedangkan di dalam hati, dia menangis sendiri. Nak dijadikan cerita, Aleeya terkantoi apabila dia menangis ketika bercakap dengan Nana di dalam telefon. Semasa itu, Aleeya masih belajar di Politeknik Sabak Bernam. Katanya, dia mengalami batuk yang teruk akibat cuaca yang tidak menentu apabila Nana bertanya mengapa suaranya serak-serak basah. Tetapi, Nana cepat menghidu. Dan, pada malam itu Aleeya menceritakan segala-galanya. Tentang perpisahan dia dengan Azizul. Kasihan Aleeya. Pasti bengkak mata Aleeya ketika itu. Apa tidaknya, dia menangis teresak-esak sendiri akibat terlalu lama memendam perasaan. Rasa simpati menghambat diri buat sahabat yang amat disayangi itu. Rasa macam nak marah pun yer jugak. Ada ker dah sebulan clash dengan Azizul baru malam itu Aleeya bagi tahu. Tapi Nana, Abab dengan Julia memang bengang gila lah dengan Azizul. Mereka buat pakatan bertiga tanpa pengetahuan Aleeya buat serangan ke atas lelaki durjana itu. Teruk Azizul kena hentam dengan kata-kata makian sebab dengan sewenang-wenangnya lelaki itu berjaya membuat Aleeya terluka. Dengan muka tidak bersalah Azizul boleh buat kenyataan..

Aleeya masih budak. Tak mampu nak berfikir secara rasional. Dia tak matang. Saya perlukan seorang wanita yang matang. Yang boleh berfikir baik buruk. Bukan budak perempuan yang akan buat tindakan ikut suka tanpa boleh berfikir panjang. Macam mana dia nak jadi isteri yang baik. Isteri yang sempurna. Diri sendiri pun terkontang kanting, lintang pukang, haru biru….

Berasap tiga pasang telinga mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Azizul itu. Sebagai bekas guru yang pernah menumpahkan ilmu untuk mereka dahulu masih punya sedikit rasa hormat untuk itu. Tetapi, sebagai seorang lelaki, rasa hormat itu sudah menjadi zero. Azizul memberi alasan bodoh, macamlah Aleeya itu budak kecil berumur lima tahun. Ada betulnya cakap Aleeya ketika dia cuba menenangkan dirinya sendiri akibat perpisahan itu. Kalau dah benci, macam-macam alasan akan diberi. Sepatutnya Azizul mengaku yang dia sendiri tidak mampu untuk bersikap setia menjadi pencinta wanita sejati. Mudah-mudah sahaja dia berpaling pada perempuan lain. Itupun dengan bekas teman wanitanya dulu, yang pernah diludah tetapi sanggup dijilat semula.
Kalau boleh Nana memang mahu merahsiakan perkara ini dari pengetahuan Aleeya. Tapi rasanya dia tidak mampu lagi. Hati Syah perlu dijaga jugak. Sudah hampir sebulan Azizul cuba mengganggu hidupnya. Itu pun selepas terserempak dengan Azizul di Kinta City ketika sedang berbaris menunggu mee sizzling siap di masak. Punyalah baik ayat, mamat tu bagi. Merayu-rayu menyuruh aku memujuk Aleeya untuk menjawab panggilan telefonnya.
Sampai Syah mula hilang sabar apabila hampir setiap hari Azizul menghubungi Nana untuk meminta pertolongan supaya memberitahu Aleeya agar menjawab panggilannya. Disebabkan Azizul, Syah pula yang memboikot dirinya. Diajak dating tak mahu. Diajak bersembang dalam telefon dikatanya tengah sibuk. Tapi yang pelik bila di ‘offer’ belanja makan tau pulak boyfriend tersayang ini mengangguk kepala tanda setuju.
“Tapi apa Nana?” Sekali lagi Aleeya menyoal keras. Frekuensi suara sudah naik. Aleeya mula naik angin apabila Nana mendiamkan diri terlalu lama untuk memberitahu perkara apa yang ingin disampaikan tadi. Memang Aleeya betul-betul tengah hangin dengan Nana sekarang ini. Bukan lagi cobaan. Kalau Nana ada depan mata, dah lama aku curah dia dengan air paip. Apa yang difikirkannya lama sangat.
Nana yang terkejut dengan suara sergahan Aleeya itu terus menjawab laju. “Azizul cari kau. Dia suruh kau jawab panggilan telefon dia.” Senafas Nana menjawab soalan Aleeya tadi yang dirasakan mampu membuatkan gegendang telinganya rosak andai lagi dua kali Aleeya menggunakan frekuensi suara yang sama untuk menyoalnya macam tadi. Kali ini, telefon di halakan jauh sedikit dari telinga. Takut, mana tau nanti jika Aleeya mengamuk besar, menjerit-jerit mendengar perkhabaran yang baru masuk dalam lubang telinga. Sekurang-kurangnya, kalau Aleeya menjerit nanti, lubang telinga aku masih boleh diselamatkan lagi.
Aleeya mendengus geram tatkala nama Azizul dibangkit semula oleh Nana. “Sejak bila kau jadi orang suruhan dia ni? Sejak bila kau jadi juru cakap dia ni? Sejak bila pulak kau boleh jadi back up besar untuk mamat tu?” Getus Aleeya kepada Nana dengan soalan bertubi-tubi senafas tanpa berhenti. Suara sudah mula bertukar serius. Tiada lagi gelak ketawa seperti di awal perbualan tadi.
Nana melepas keluhan perlahan. Ditarik nafas dalam-dalam. Seperti yang dijangkakan. Pasti Aleeya tengah mengamuk besar sekarang ini. Harap-harap semua barang di dalam bilik Aleeya masih berada di posisi asal. Takut jugak. Bila Aleeya tengah melenting, habis semua barang boleh terpelanting.
“Jangan salah anggap Leeya. Aku bukan jadi back up besar pada mamat tu. Ikutkan aku pun sama bengang jugak dekat dia. Yang jadi masalahnya, dia tak habis-habis mengganggu hidup aku. Syah pun dah mula hangin dengan dia. Aku tak nak nanti tak pasal-pasal dia orang bergaduh. Tu satu hal. Kes Syah boikot aku sebab dia duk asyik telefon, sms aku merayu-rayu nak tahu pasal kau, belum ambil kira lagi. Aku harap kau faham.” Terang Nana satu persatu. Aleeya pasti tengah serabut dengan perkara ini. Fikir Nana lagi.
“Sorry. Aku tak tau pulak sebab gila Azizul tu, boleh buat hubungan korang tegang.” Balas Aleeya. Cuba dia berlagak tenang walaupun nada suara sudah bergetar. Namun, dia tidak mampu menahan air mata yang sudah mengalir. Kenapalah setiap kali bila timbul soal Azizul, empangan air matanya mudah sahaja pecah. Air mata diseka dengan belakang telapak tangan.
“Leeya kau okey?” Nana bertanya lembut.
“Aku okeylah.” Aleeya berpura-pura ketawa. Hajat dihati jelas untuk menyembunyikan perasaan sedih yang datang menghambat jiwa. Tapi Aleeya bukanlah pelakon wanita yang boleh menggondol Anugerah Pelakon Wanita terbaik di malam Anugerah Skrin. Masakan orang sedang ketawa, bersuara getar seperti menahan sendu. Di situ dia fail melakonkan wataknya.
Nana mengeluh lagi. Yer la tu Aleeya okey. Kalau dah ketawa macam bunyi kura-kura ketawa besar selepas menang perlumbaan dengan Sang Arnab, macamlah aku tak tau yang sekarang ini pasti sudah habis separuh tisu dalam kotak. Mengesat air mata yang sudah mengalir deras. Aleeya… Aleeya.. Suka sangat buat gaya, konon-konon diri tu kuat sangat. Kalau suruh Aleeya buat 3G sekarang ini, pasti terang-terangan Aleeya akan kantoi dengan Nana sekali lagi. Menangis sebab lelaki yang sama.
“Leeya, kau punya pilihan sama ada mahu menjawab panggilan mamat itu atau tidak. Tapi, kalau boleh kau fikirkanlah pasal aku dengan Syah jugak yer. Aku bukan apa. Syah kalau dah merajuk, susah aku nak pujuk. Kadang-kadang merajuk dia lagi teruk dari aku merajuk tau.” Tutur Nana lembut. Malas mahu menekan Aleeya lagi mengenai perkara ini. Kalau tidak kerana perangai Syah yang mengada-ngada merajuk macam budak umur lima tahun hanya kerana perkara kecil ini tak kuasa jugak Nana nak menimbulkan isu ini dengan Aleeya. Bukan dia tidak tahu yang Azizul itu bekas pakwenya Aleeya. Lagipun sudah acap kali diceritakan mengenai kisah silam Aleeya dan Azizul. Tapi dia tetap jugak nak jealous tak tentu pasal. Nak buat macam mana, dah Si Mummy Boy ini yang aku pilih untuk dijadikan teman lelaki dan insyaallah jika ada jodoh sebagai calon suami sehidup semati.
“Okeylah. Nanti aku call mamat tu. Suruh jangan kacau hidup kau lagi.” Balas Aleeya.
“Leeya.”
“Errmm.”
“Esok aku pos laju sepuluh kotak tisu kat rumah kau ek. Mesti stok tisu dah habis kan.” Gurau Nana.
“Hampeh. Kau perli aku yer?” Suara Aleeya mula ceria sedikit. Nana memang pandai memujuk. Patutlah dalam hubungannya dengan Syah, semedang dia sahaja yang kena jadi tukang pujuk. Nasib kau lah Nana, berkawan dengan Mummy Boy yang jambu dan manja itu.
Nana hanya tersengih seorang diri. Aleeya terasa dengan sindirannya tadi. Kan betul yang Aleeya sedang menangis tadi.
“Nana.” Panggil Aleeya lembut.
“Apa dia?”
“Macam mana ek, aku nak bina empangan yang kuat dan teguh kat kelopak mata aku ni supaya dapat menampung air mata dari mengalir. Nak pakai simen cap apa? Kapur nak letak banyak mana? Air nak guna berapa baldi?” Terpacul soalan bengong dari Aleeya. Soalan suka-suka, buat pengubat jiwa yang sedang berduka.
Tersembur ketawa Nana mendengar soalan Aleeya itu. “Leeya bengong. Kau patut tanya pada Tuan Enggineer. Bukan pada aku. Aku nama empangan kat Malaysia ini pun tak berapa nak tau, lagi kau nak tanya macam mana nak membinanya pulak. Dari kau buat projek bina empangan, baik kau buat projek bina masjid. Tu aku boleh tolong.” Balas Nana. Senyuman mekar dibibir.
“Sudahlah kau. Aku nak tidur ni.” Tak kuasa Aleeya mahu melayan Nana lagi.
Nana masih ketawa. Nak lari dari isu bina masjid la tu. “Tadi kata nak studi?” Tanya Nana.
“Dah tak ada mood.” Balas Aleeya pendek.
Mengekek Nana ketawa. “Okeylah. Good night. Assalamualaikum.”
“Waalaikummusallam.” Talian dimatikan.
Aleeya memandang jam di atas meja belajar. Sudah menginjak ke dua pagi rupanya. Nak bukak buku, rasanya mood sudah hilang. Nak tidur, mata masih lagi segar bugar. Mana tidaknya selepas Maghrib tadi tertidur sampai pukul sepuluh tadi baru tersedar. Itupun tersedar dari gangguan bunyi telefon. Astagfirullahulazim. Baru teringat. Belum solat Isyak lagi. Aleeya segera ke bilik air untuk mengambil wuduk. Menunaikan solat Isyak. Kemudian dia membuat solat hajat dua rakaat. Semoga hajatnya itu akan dipermudahkanNya.
Selesai melipat telekung dan sejadah, Aleeya melabuhkan kepala di atas bantal. Novel di tepi bantal dicapai. Menyambung pembacaan yang tertangguh semalam. Semoga cepat sedikit mata ini boleh terlelap. Baru ingin masuk ke bab yang seterusnya, telefon bimbitnya mula menjerit sekali lagi. Skrin telefon diperhatikan. “Ngee… Gila apa pukul tiga pagi telefon anak dara orang.” Getus Aleeya di dalam hati. Nak dimatikan telefon tak boleh. Aku bukan jenis yang boleh bangun secara automatic tanpa bantuan alarm. Idea!!! Aleeya petik jari. Panggilan dijawab.
“Harap maaf. Orang yang anda cuba hubungi tidak dapat dikesan. Esok-esok cuba lagi. Semoga anda berjaya. Chayok!!. Chayok!!.” Gaya operator tak terlatih menjawab panggilan. Talian terus dimatikan.

Zain memandang telefon ditangan. Terasa macam nak terputus urat kentut mendengarkan ayat kelakar Aleeya tadi. Pukul tiga pagi, Aleeya boleh buat lawak Maxis dengan aku. Ada ker operator Maxis boleh cakap macam tu. Siap ada chayok!! Chayok!! Baiknya Cik Operator. Boleh pulak suruh ‘esok-esok cuba lagi’. Itu yang tak boleh tahan. Zain geleng kepala. “Gadis itu memang istimewa.” Hatinya berperi.

5 comments:

Anonymous said...

ha3..lucu bnget la time aleeya jadi operator 2..crem pipi ne ktwa, cpt2 smbung ar..
~shira nazrina~

Anonymous said...

bestnyerrr......ada gaya jd operator sambilan....hehehe....

Nafisya said...

hahaha.. klakar la ayat operator dia.. best².. keep it up =)

-Nafisya-

artic_roses said...

alahai..comelnyer operator tue...
chaiyok2 zain...


nk lagii..

CiK DiDa said...

hahahaha..klako tol part leeya jd operator 2..gelak sakan aku..hahaha..

cik pnulis..cpt2 la smbung..besh gle cite ni..sempoi abs..ske sgt bce..hehehe.thnx 4 de story n keep up ur gud work! hehehe