Monday, December 3, 2012

Kupilih Hatimu 13

Bab 13


Seawal pagi Intan telah bersiap. Selepas solat Subuh tadi dia terus mengenakan sepasang baju kurung kain kapas dan tudung bawal di kepala. Seperti biasa ini sahajalah fesyen yang dia tahu. Bedak baby Johnson di sapu ke muka. Setelah berpuas hati dengan penambilan diri, dia turun ke bawah untuk membantu Mak Wan. Lengan baju kurung dilipat. Bihun goring yang sudah siap digoreng oleh Mak Wan disenduk ke dalam mangkuk lalu di bawa ke hadapan. Dia membantu Mak Wan membancuh teh pula.

“Dah siap?” Imran menyoal di muka pintu dapur.

Intan dan Mak Wan sama-sama berpaling. “Dah.” Intan menjawab sambil tersengih seperti berbangga dengan fesyen baju kurung dan tudung bawal yang dipakainya ini.

“Macam ni ajer.” Imran bertanya dengan bola matanya memandang Intan dari atas ke bawah.

“Macam nilah. Habis tu nak macam mana lagi.” Intan menjawab polos.

“Errmm.. Tak kisahlah. Jom cepat.” Imran tidak ada masa. Dia cepat mengarah.

“Sarapan?”

“Tak payah. Sarapan dekat luar jer. Cepatlah.”

“Yerlah.” Intan mengambil tote bag yang ada di atas meja makan. Dia bersalaman dengan Mak Wan terlebih dahulu sebelum menuruti Imran yang sudah berada di dalam kereta.





“Awak sarapan dekat sini dulu. Saya nak masuk pejabat sekejap. Ada kerja nak buat.” Imran berkata ketika memberhentikan keretanya di hadapan kopitiam yang berhadapan dengan pejabatnya.

“Sorang-sorang? Tak mahulah. Saya ikut Encik Imran ya.” Pinta Intan.

“Awak gila. Dekat office saya mana ada orang. Kalau kena tangkap basah nanti awak nak kahwin free dengan saya.”

Intan menggeleng laju. Tak sanggup rasanya mahu berkahwin dengan lelaki Shrek seperti Imran. Berkahwin dalam mimpi pun dia tak rela.

“Tunggu ajer dekat sini. Saya pergi sekejap ajer.” Imran berjanji.

“Cik Imran jangan lama-lama. Saya tak biasa dekat sini.” Kata Intan.

“Tunggu ajerlah.” Imran menjawab.





Intan menarik nafas lega apabila melihat kelibat Imran dari seberang jalan menuju ke mari. Wajah Imran masih selamba walaupun sudah membiarkan dia menanti di sini hampir dua jam.

“Kata sekejap.” Omel Intan.

“Dah habis makan?” Imran bertanya tanpa mempedulikan omelan dan wajah mencuka Intan.

“Dah.” Balas Intan geram.

“Adik bil.” Imran mengangkat tangan meminta bil dari pelayan kopitiam ini.

“Jom.” Imran terus mengajak Intan pergi tanpa sedikit pun kata-kata maaf membiarkan gadis itu ditinggalkan lama-lama seorang diri di kopitiam ini.

Intan syak Imran mesti sengaja mahu mempermainkan dia hari ini. Kalau itulah niat Imran pasti balik nanti dia akan mengadu domba dengan Puan Rahimah. Intan menunggu selepas ini ke mana lagi Imran akan membawa dia pergi.

Intan mula rasa yang sangkaannya tadi meleset apabila Imran membawanya ke pusat membeli Mines. Kini dia berada ditingkat atas yang menjual pelbagai jenis gadjet dan telefon bimbit.

“Pilih.” Imran berkata lebih bernada arahan apabila dia dan Intan memasuki ke dalam sebuah kedai telefon bimbit.

“Hah..” Intan blur. Tidak faham.

“Pilih awak nak yang mana.” Ujar Imran. Matanya turut sama melihat-lihat telefon bimbit yang ada di dalam rak kaca.

“Hah..” Intan masih tidak faham lagi.

Imran memandang ke wajah Intan. “Pilihlah awak nak telefon yang mana satu.” Ujarnya lebih jelas.

Intan menelan air liur. Dia memandang Intan dan tauke kedai telefon silih berganti. “Tapi…Tapi… Saya mana ada duit nak beli telefon bimbit sekarang ni Encik Imran.” Dia cuba berbisik di telinga Imran.

“Saya suruh awak pilih. Maknanya pilih ajerlah. Saya bayar.” Imran berkata serius.

“Errmm…” Intan ragu-ragu.

“Cepatlah!!” Suara Imran sedikit meninggi.

“Okey.” Intan menjawab. Dia mengambil masa melihat-lihat telefon bimbit di dalam rak kaca itu dahulu kemudian jarinya menuding ke arah telefon bimbit biasa berjenama Nokia itu.

“Kasi yang ni bos.” Intan bersuarau.

“Eh sekejap.” Imran menahan. Dia memandang Intan sambil kepala menggeleng-geleng.

“Awak ni taste ke laut.” Tempelak Imran. Tauke Cina dihadapan mereka cuba menahan ketawa. Intan sebal dengan sikap Imran yang telah memalukannya di hadapan tauke Cina ini.

“Bos kasi tunjuk yang itu.” Kata Imran seraya telunjuk terarah kepada Iphone 4S yang berada dihadapan rak. Tauke Cina itu mengeluarkan telefon bimbit yang ditunjuk. Pembalut pelastik dibuka sebelum diberikan kepada Imran. Imran membelek-belek Iphone yang sudah berada ditangan.

“Macam mana?” Soalnya kepada Intan.

“Cantik.” Intan menjawab sepatah tanpa perasaan.

“Beli telefon bimbit bukan kira cantik atau tak. Kira feature yang ada pada telefon bimbit tu.” Imran membebel lagi. Intan menjuling mata ke atas. Lantaklah kau! desisnya.

“Berapa ni bos.” Imran bertanya harga telefon bimbit ini pula.

“RM2000.” Jawab tauke Cina itu senang sambil tersenyum.

“Encik Imran.” Intan memanggil Imran yang asyik berborak dengan tauke Cina tentang Iphone tersebut. Lengan tshirt Polo yang dipakai Imran ditarik-tarik perlahan.

“Apa dia?”

“Kita ambil yang biasa-biasa ajerlah.” Ujar Intan sedikit berbisik.

“Kenapa? Baguslah telefon ni. Awak boleh Facebook. Awak boleh Twitter. Pelik betul tahun zaman canggih macam ni ada manusia tak ada akaun Facebook.” Kata Imran.

Untuk kali ke seratus lima puluh kut Imran memperlekehkan Intan lagi. Intan berdecit. “Memanglah bagus tapi mahal sangat ni. Nanti mesti banyak tiap-tiap bulan Encik Imran akan potong gaji saya untuk bayar balik duit beli telefon bimbit ni. Tak kisahlah taste ke laut ker ke tasik ker janji saya nak beli telefon yang saya mampu. Ikut ketebalan poket saya, bukan ketebalan poket Encik Imran. Lagipun tak payah nak bangga sangatlah dengan akaun Facebook tu.” Intan meluahkan kebimbangan dalam sekali nafas. Bagaimana dia mahu mengumpul wang kalau setiap bulan gajinya akan dipotong untuk membayar kembali harga telefon bimbit yang mahal ini. Lambat lagilah dia akan jadi kaya!

“Saya ada cakap suruh awak bayar balik tak. Saya dah kata saya belikan telefon ni untuk awak maknanya saya belikan. Tak faham-faham bahasa.” Ujar Imran. Sengaja kata-katanya itu ditekan.

Intan terkulat-kulat. Dia menjeling touke Cina yang tersenyum-senyum sumbing ke arahnya.

“Bos, yang ni.” Intan sekadar menurut sahaja apabila Imran sudahpun memutuskan itulah telefon bimbit yang akan dibelinya untuk Intan. Suka atau tidak Intan terpaksa menerima juga pemberian yang disifatkan terlalu mewah itu.



“Sekarang awak pilih nombor mana yang awak nak.” Ujar Imran sebaik sahaja kami berdua memasuki ke dalam gerai Maxis pula.

Tanpa berfikir panjang Intan jari telunjuknya menunjuk ke nombor yang berada di atas sekali. “Yang ni.” Katanya.

“Eh sekejap.” Seperti dikedai telefon bimbit tadi, Imran sekali lagi menahan pekerja Maxis itu mengambil nombor yang ditunjuk oleh Intan. “Adik yang tu.” Jarinya menunjuk nombor pilihan dia pula.

“Nombor berterabur nanti susah awak nak ingat. Awak kan jenis yang susah nak ingat nombor-nombor kan. Nanti haru kalau nombor telefon sendiri pun tak ingat.” Ngomel Imran.

Intan diam tidak menjawab. Dia sekadar membuat muka bosan. Dia berikan segala hak untuk lelaki Shrek ini berkata apa sahaja yang ingin dia katakan. Intan tidak kuasa mahu melayan lebih-lebih.

“Bagi IC awak. Nak register.” Imran minta kad pengenalan dari Intan.

Tanpa banyak cakap Intan menurut. Kad pengenalan dikeluarkan dari dompetnya dan dihulurkan kepada Imran. Kad pengenalan Intan sudah berada ditangan Imran. Imran mengekek ketawa apabila melihat kad pengelanalan Intan itu.

“Menakutkan betullah gambar dalam kad pengenalan awak ni. Skema.” Dia mengata.

Intan sekadar menjeling. Macamlah gambar di dalam kad pengenalan dia tu fotogenik sangat! Intan memarahi Imran di dalam hati.

Setelah siap semua urusan di kedai Maxis itu Imran menghulurkan beg kertas berisi telefon bimbit kepada Intan. “Okey. Siap. Ambil. Telefon baru awak. Pastikan kalau awak pergi ke mana-mana awak bawak sekali telefon ni. Supaya senang saya cari awak.” Dia mengingatkan.

Intan menyambut huluran beg kertas itu dengan dada yang sedikit sebak. Sebelum ini tidak ada seorang pun yang pernah memberinya hadiah, apatah lagi hadiah semahal ini. Jika ada pun hanya arwah ayah sahaja pernah memberikannya hadiah berupa seutas rantai dengan loket berbentuk hati kecil yang sentiasa dipakai sehingga kini. Rantai dan loket berbentuk hati ini sepatutnya arwah ayah ingin hadiahkan kepada ibu tetapi hajatnya tidak kesampaian apabila ibu menghilangkan diri selepas tamat proses penceraian mereka berdua.

“Terima kasih.” Ucap Intan.

“Okey. Sekarang kita pergi makan dululah sebelum balik. Awak nak makan apa?” Imran meminta cadangan.

“Apa-apa ajerlah.” Jawab Intan tidak kisah.

“Dekat sini tak ada kedai yang jual ‘apa-apa ajerlah’.” Ujar Imran sarkastik.

“McDonald.” Kata Intan apabila mereka sekarang betul-betul berdiri di dalam restoran McDonald yang agak penuh dengan orang.

“McDonald?” Imran menyoal kembali. “Awak ni macam budak-budaklah.” Buat sekian kalinya dia menempelak pilihan Intan lagi.

“Encik Imran ni tadi tanya saya lepas tu complaint.” Getus Intan seterusnya meluahkan rasa geram yang ditahan sejak tadi. Lihatlah Imran. Ada sahaja yang nak kritik, nak complaint. Huh!!

Imran ketawa besar mendengar Intan mengomel memarahinya. “Yerlah…. Yerlah… Jom.” Kali ini dia menurut kata gadis itu pula.



Sementara menunggu Imran membuat pesanan di kaunter Intan menunggu di meja yang agak terlindung sedikit berhampiran tempat permainan kanak-kanak. Beberapa minit kemudian Imran datang sambil menatang dulang berisi dua set Chicken McDulux.

“Awak okey kerja dekat rumah saya.” Imran memulakan perpualan untuk melenyapkan suasana sunyi antara mereka.

“Okey.” Intan menjawab tanpa mengangkat muka. Dia menikmati keenakan daging ayam yang digoreng empuk dengan roti jagung berserta salad segar itu dengan penuh nikmat.

“Dengan umi saya.” Imran menyoal lagi.

Intan mengangkat muka sekejap. Memandang Imran. “Ooo…keylah….” Katanya pandang sambil tangan kiri diawang-awangkan.

Imran tersenyum. “Saya kagum dengan awak.” Katanya berpura-pura tidak melihat Intan.

“Errmm..” Intan menghabiskan makanan di dalam mulutnya dahulu. Dia merenung wajah Imran.

“Saya kagum dengan awak sebab boleh bertahan dengan umi saya.” Imran memuji. Tidak ada apa lagi yang boleh dia luahkan selain dari rasa kagum terhadap keupayaan Intan melayani setiap tingkah Umi. Intan juga seperti tidak peduli dengan tindakan umi yang kadang-kadang agak gemar membuli dan membebel di tepi telinganya.

Intan ketawa kecil. “Encik Imran tengah puji saya ker?” Dia bertanya girang.

“Biasa mana-mana gadis yang saya upah untuk jaga umi seminggu dah lari.” Imran bercerita.

“Telinga saya kalis maki.” Kata Intan sambil kening terangkat-angkat.

“Awak tak pernah cerita pasal diri awak.” Kata Imran.

Intan terdiam. Dia memberi pandangan hambar. “Tak pernah tanya.” Katanya ringkas sebelum membawa kembali berger ke dalam mulut.

“Sekarang saya tanya.”

Intan menyedut air. “Tak ada yang menarik pun tentang saya yang nak diceritakan.” Katanya tidak berminat.

“Okey.” Imran tidak memaksa. “Nanti jangan bising pulak bila saya sebagai majikan tak pernah nak ambil tahu hal pekerja.” Ujarnya cuba mengingatkan.

“Encik Imran saya nak tanya sikit boleh tak?” Tiba giliran Intan pula menyoal.

“Errmm..”

“Tapi mungkin sensitif sikit.” Intan sedikit ragu-ragu.

Dahi Imran berkerut. “Pasal apa?” Dia menyoal serius.

“Puteri….. Farhana.” Intan berkata sepatah-sepatah.

Imran tersentak.

“Jangan kerana hari ni saya belikan awak Iphone 4S dan belanja makan McDonald awak boleh cuba nak masuk campur urusan peribadi keluarga saya.” Imran memberi amaran. Intan menelan air liur mendengar suara Imran sudah bernada tegas dan keras.

“Tapi…”

Imran pantas memotong.

“Habiskan berger awak. Lepas ni saya kerja nak kena buat.”

Intan terkulat-kulat. Terasa menyesal pula bertanyakan hal ini pada waktu yang salah. Patut tanya selepas makan. Seleranya mati. Nak mengunyah berger pun payah. Macam nak tercekik bila Imran kadang-kadang mengerling ke arahnya dengan pandangan tajam. Sudahnya separuh berger tadi tidak mampu dihabiskan.













5 comments:

baby mio said...

CEPATLAH SAMBUNG YA.

HaPpY DaY... said...

Sweetnyer...

sara pedrosa said...

best!!
bab 1-13..marathon sekaligus hari ni..hee

adiek_galcute said...

ala..tak jd la ek dia tgh ank tauke bunga tu...alaaaaaa...

ruli ruliah said...

best sgt2..marathon bace cter nie

~ uly~