Tuesday, February 14, 2012

Pencinta Terbaik 2

BAB 2

“Kad kahwin siapa ni mak.” Soal Affendi. Kad jemputan walimatulurus berwarna perak bertulisan emas di atas rak tv diambil

“Lutfi dengan Fiza. Hari minggu ni. Dah alang-alang kamu ada kat kampung, jangan tak pergi pulak. Pakcik Borhan dengan Makcik Latifah dah jemput kita semua satu keluarga.” Beritahu Cik Ton tanpa memandangkan ke wajah anak terunanya itu. pandanganya masih setia pada skrin televisyen.

Mulut Affendi sedikit melopong mendengar kata-kata emaknya itu. “Lutfi dengan Fiza? Bukan Lutfi dengan Aira.” Ujar Fendi cuba mendapatkan sedikit penjelasan daripada emaknya yang masih lagi fokus menonton aksi Baim Wong di dalam senetron. Haihhh Cik Ton. Patutlah ayah bising-bising sahaja semenjak menambah pakej IndoPek di dalam bil Astro. Emak langsung tak jadi kerja dibuatnya. Pagi petang siang malam asyik dengan sinetron.

“Tu la kamu Fendi, balik kampung tu jarang. Tu sebab banyak benda sensasi yang jadi dekat kampung ni pun kamu terlepas. Lutfi dengan Fiza, deme dah kahwin tiga bulan sebelum deme tu balik Malaysia.” Ujar Cik Ton senafas.

“Sungguh mak.” Mata Affendi sudah bersinar-sinar seperti bersinarnya hatinya kala ini. Maknanya, jalan untuk dia sudah terbuka luas. Tanpa pesaing, pastilah dia boleh menang tanpa bertanding.

“Yerlah. Ini cuma tinggal kenduri ajerlah.” Ujar Cik Ton lagi.

“Bulan lepas Fendi balik tak ada dengar cerita pun.” Kata Affendi pelik pula. Angin tiada, ribut tiada, tiba-tiba Fiza dengan Lutfi pula.

“Keluarga Fiza dengan Lutfi senyap-senyap jer masa deme nikah tu. Nak bagi surprise satu kampung kut.” Balas Cik Ton.

“Memang surprise ni mak.” Kata Affendi. Tanpa dia sedar dia mengukir senyuman manis.

“Padanlah tu, dua dua doktor. Dua dua belajar luar negeri. Dua dua bijak.”

“Habis kalau Fiza dengan Lutfi tu sepadan Aira macam mana pulak mak. Bukan satu kampung ke tahu Aira dengan Lutfi tu pasangan paling ideal sekali ker.” Kata Affendi pula. Dari intonansi suaranya itu, jelas dia cukup jelik dengan jolokan yang diberikan oleh orang kampung tentang betapa idealnya Lutfi dan Airani dahulu.

Cik Ton terdiam sejenak. Dia memerhati Fendi yang sudah duduk disebelahnya. Teringat pula pada budak Airani itu. Semalam semasa dia singgah sebentar di rumah Cik Zaharah selepas pulang dari klinik, kelihatannya Airani agak teruk juga. Sedih memanjang kata Cik Zaharah. Terkejut barangkali. Mana tidaknya, Airani bercuti di kampung untuk bertemu Lutfi yang baru pulang dari luar negara, alih-alih berita ini pula yang dia terima. “Dah tak ada jodoh la tu.” Balas Cik Ton perlahan. Dia memang kasihan melihat Airani. Kalau boleh mahu sahaja Airani itu dibuat menantu. Itupun kalau Fendi mahulah. Tapi kalau Fendi mahu belum tentu Airani mahukan anak terunanya itu. Mereka dari kecil sampai ke dewasa tak pernah berbaik-baik. Bergaduh memanjang.

“Laa… Macam tu jer.”

“Habis tu kamu nak macam mana.”

“Bagus juga. Ada chance la lagi Fendi nak cuba usha line si Aira tu.” Tanpa memandang wajah emak kening Fendi sudah mula menari ronggeng bersama senyuman yang sukar untuk ditafsirkan. Belum tentu jadi, dia yakin seratus peratus, ini pasti senyuman bahagia.

Automatik kepala Cik Ton berpaling ke tepi untuk memandang wajah anak terunanya. “Apa dia?” Soal Cik Ton cuba mendekatkan cuping telinganya kepada Fendi. Dia mahu mendengar kembali apa yang diucapkan oleh Fendi tadi.

Fendi kalut. Dia tidak mahu kantoi di hadapan emak. Lagipun dia tidak mahu emak menyedari yang selama ini emak mempunyai seorang anak lelaki yang jiwang memendam perasaan pada anak dara Makcik Zaharah dan Pakcik Marzuki itu. Malulah, kerana selama ini emak bukan tahu pun yang dia syok gila pada Airani. Yang emak tahu, dia dan Airani seteru. “Eh…Tak adalah mak. Emak tukar yer mak. Tak habis-habislah mak ni dari siang bawak ke malam tengok sinetron. Slang pun kadang-kadang Fendi dengar dah macam orang seberang jer.” Affendi cuba mengalih topik. Remote controller diambil. Kini turn dia pula melayan ESPN.

“Kamu jangan nak mengada. Emak nak tengok Baim Wong tu.” Marah Cik Ton. Remote controller dari tangan Fendi diambil. Cepat-cepat dia mengalih semula ke channel Pelangi.

Affendi mengeluh lemah apabila dia juga terpaksa melayan anak angkat emak si Baim Wong ini juga. “Alah emak ni. Kenapalah masa mak mengandungkan Fendi dulu emak tak tengok cerita-cerita yang ada hero hensem ni. Kalau tak terkenan jugak Fendi ni muka yang konon-konon emak kata kacak sangat tu.”

Cik Ton tidak menghiraukan bebelan Fendi itu. “Kamu tu terlebih gen bapak kamu. Kalau ikut gen mak, kamu duk sebelah Tom Cruise pun orang tak boleh cam, kamu Tom Cruise ker, Tom Cruise tu kamu.” Ujar Cik Ton.

Affendi melopong mendengar kata-kata emaknya itu. Canggih juga impian emak mahukan anak lelaki setampan Tom Cruise. “Wahh… Bukan main lagi mak ni. Sejak bila keturunan mak ada darah-darah mat salleh. Mak bukan jawa ker.” Kata Affendi terus melepaskan ketawa. Emaknya memang begitu. Pandai bergurau. Tak reti nak marah-marah. Patutlah emak dan ayah sepadan. Kalau tengok dari gaya ayah, jangan berani nak dibuat main. Ayah tu garang gila.

“Sudahlah Fendi. Mengacau jer mak nak layan sinetron. Pergi buat benda lain.” Arah Cik Ton agar Affendi pergi dari sini dan berhenti mengacau dia yang sedang menonton sinetron. Inilah peluang dapat tengok siaran ulangan. Kalau nak ikut waktu sebenar, tak masak lah dia jawabnya. Tengok ulangan pun jadilah.

Affendi sekadar tersenyum sahaja apabila dihalau dari ruang tamu rumah oelh emaknya. Dia turun duduk di kerusi rehat luar rumah. Ketika berehat-rehat kelihatan Zaki bersama kapcainya masuk ke halaman rumah.

“Assalamualaikum…” Zaki memberi salam bersama gayanya yang biasa. Gaya ala-ala wakil rakyat turun padang apabila tarikh mengundi semakin dekat.

“Waalaikummusalam.” Jawab Affendi. Mereka berdua bersalaman.

“Eyyhh…Der, kau balik tak bagi tahu aku kut....” Ujar Zaki dengan gaya brutal pula.

“Aku baru sampai petang tadi. Penat pun tak habis lagi.” Beritahu Affendi. Dia sengaja bersandar malas di tepi Vios putih yang masih lagi kusyen di dalamnya bau kedai. Dia mahu menunjuk di hadapan Zaki yang kini dia sudah ada sebuah kereta walaupun separuh down payment adalah ehsan dari duit ayah.

“Elleehh!!” Zaki mencebek melihat muka riak Fendi itu. “Eyh… Taknak bagi aku naik kereta baru ker.” Tanya Zaki sambil mengusap-ngusap badan Vios putih milik Fendi itu. Dia sangat-sangat menunjuk minat yang tinggi terhadap kereta keluaran negara Jepun itu. Tak mampu nak beli, dapat naik pusing satu kampung pun jadilah!

Lengan Fendi memaut bahu Zaki. “Kau nak? Boleh. Tak ada hal. Kau nak pergi ke mana. Cakap jer.” Katanya ikhlas. Dia dan Zaki sudah lama bersahabat walaupun terdapat jurang perbezaan yang besar antara mereka berdua. Zaki bekerja sebagai mekanik di bengkel Ah Chai, Fendi pula berkat dari sikap garang ayah, dapat menjadi jurutera. Kalau bukan sebab garang ayah, mungkin dia jadi kutu kut.

“Jamming nak. Lamalah tak asah bakat.” Ajak Zaki.

“Bukak ker lagi studio jamming Ah Tuck tu.” Soal Fendi pula apabila jam di pergelangan tangan sudah menginjak ke pukul 9.30 malam.

“Tak payah Ah Tuck. Kedai makan Abang Roslan sekarang dah ada full set alat muzik wa cakap sama lu. Sebiji Ah Tuck. Kita boleh buat show tau. Live lagi.” Cerita Zaki penuh bersemangat tentang kemajuan yang telah dicapai oleh kedai makan Abang Roslan.

Mata Fendi membulat mendengar cerita Zaki. “Biar betul. Gila maju bisness dia.” Balas Fendi menunjukkan rasa kagum yang amat sangat.

“Alah, tu pun dia buat side income lah. kau ingat dia suka-suka hati nak bagi kita main free. Bayarlah. Kita kumpul budak kita. Lepas tu macam biasalah. Tong-tong. Atau malam ni kau nak sponser. Maklumlah antara samseng-samseng yang ada dekat kampung ni, kaulah samseng paling berjaya kut.” Ujar Zaki bersama sebelah kening sudah terjongket-jongket.

Fendi sekadar ketawa. Dia bukanlah jenis manusia yang berkira sangat bila dengan kawan-kawan baik. Sekali sekala belanja mereka tiada hal untuk dia. “Ah…Tak ada hal lah. Kau tunggu kejap, aku pergi ambil kunci kereta.”

“Wokey bro.”

“Kamu nak ke mana ni Fendi.” Soal Haji Lokman sebaik pulang dari masjid.

“Keluar sekejap ayah.” Jawab Fendi sedikit tergagap.

“Ayah ajak kamu pergi masjid tadi kamu kata penat. Ini Zaki ajak keluar hilang pulak penat kamu ni.” Kata Haji Lokman serius.

Fendi sekadar terkulat-kulat di hadapan ayahnya. “Pergi dulu ayah.” Pinta Fendi sambil berlalu sopan.

Ketika memasuki ke dalam perut kereta Zaki ketawa mengekek. “Kau dah besar-besar macam ni pun bapak kau training kau macam polis kadet jugak ker.” Katanya bersama ketawa yang masih lagi bersisa.

Fendi sekadar senyum semata. “Tu la punca aku jadi samseng paling berjaya.” Balasnya. Dia pasti di kedai Abang Roslan nanti, mesti dia jadi bahan. Dah besar-besar pun masih lagi kena sound tempek dengan bapak sendiri. Umur dah 29 tahun kut!

“Betul…betul… Tu aku sokong.”

“Kita nak pergi mana dulu ni.” Fendi menyoal.

“Pergi ambik Syam dulu, lepas tu terus ar pergi kedai Abang Roslan. Rashid dah tunggu dekat sana.”

“Okey.”

6 comments:

guli-guli marble said...

yerr..saye suke..

guli-guli marble said...

yeee..saye sukee

Anonymous said...

seronok la cite ni...wlwpn tjuk dye jiwang ckit...huhuhuhuhu

Anonymous said...

menarik la jln cite dye...wlwpn tjuk dye jiwang ckit...lain drpd tjuk2 ARIELA SAHIMI yg biase...but it interesting..

MOHD FAHMI JAES said...

teruskan usaha

peminat said...

jln citer mmg best w`pun tajuk jiwa2 ckit. btl kata p`komen2 kat atas nuuu.... mmg bbeza dr tajuk2 novel y dulu. apa2pun, calon jodoh utk adik sy dh abis baca n xsaba2 tggu pecinta terbaik kuar... teruskan,eila..teruskan y gempak2. sy sentiasa tggu karya tbaru awak!!