Thursday, April 23, 2009

Iman Suraya Bab 7

“Hai.” Amelia menyapa lembut.
Iman yang sedang berehat menikmati angin malam tersentak dengan kehadiran kakak iparnya itu. “Hai.” Dia menjawab sepatah.
“Thanks.”
Iman angkat kening. “For what?” Ringkas dia bertanya.
“Untuk scarf batik yang Iman belikan untuk kakak.” Tersekat-sekat Amelia berbicara. Ini adalah kali pertama dia berborak dengan Iman semenjak dia menjadi isteri Adam. Agak kelam kelibut jugak patah kata yang keluar. Maklumlah. Dulu bersaya-awak. Berdarling-honey. Sekarang jadi Iman-kakak pulak.
“Suka?” Tanya Iman.

Amelia hanya mengangguk perlahan.

Suasana malam dihambat sunyi. Abang Adam outstation di Johor Bahru. Mungkin dikesempatan ini, Amelia boleh terasa selesa untuk berbual dengan Iman. Bukan mahu membelakangkan suami apatah lagi mahu menduakan lelaki yang sudah sah menjadi suaminya itu. Tetapi, dia sendiri sentiasa dihambat dengan perasaan bersalah, bila mana sehingga sekarang pun Iman dan suaminya masih tidak bertegur sapa. Dia adalah punca segala-galanya. Masakan soal hati yang terlalu subjektif ini boleh dihuraikan dengan mudah. Dulu bukan dia tak sayangkan Iman. Dulu bukan dia tak cintakan Iman. Tetapi, dia tidak sanggup lagi untuk terus membutakan mata, memekakkan telinga dengan cerita-cerita yang di dengari dari teman-teman yang sama-sama belajar dengan Iman diluar Negara. Iman selalu sahaja berkepit dengan junior-junior dari Malaysia yang baru menjejakkan kaki di sana. Konon-konon dia adalah abang senior yang paling hensem semua perempuan dia mahu sapu. Sapu bersih. Habuk pun tak ada. Dia sendiri tak pasti Iman mewarisi perangai siapa di dalam ahli keluarganya yang suka bermain perempuan. Iman tak setia. Iman menduakan kasihnya. Dia sudah tidak tahan lagi. Akhirnya dia terpaksa memutuskan untuk menamatkan hubungan ini.
Sakit. Memang sakit. Sakitnya hati. Terseksanya perasaan apabila cinta yang disemai itu putus ditengah jalan. Di saat hati dirundung pilu, Adam datang. Lelaki itu berusaha memulihkan keadaan. Lelaki itu juga yang berusaha memujuk dia untuk jangan bertindak terburu-buru. Hubungan dia dan Iman masih boleh diselamatkan. Dia tidak mengendahkan semua itu. Iman sudah terlalu banyak diberi peluang. Iman Radiff perlu diberi pengajaran. Adam menghormati pendirian dirinya. Tak tau kenapa. Sikap ambil berat Adam pada dirinya membibitkan rasa cinta untuk lelaki itu. Dia bukan berkahwin dengan Adam kerana ingin membalas dendam dengan Iman. Tidak sama sekali. Dia setuju berkahwin dengan Adam kerana lelaki itu cukup sempurna pada pandangan matanya. Jika dibezakan dengan Iman memang mereka berdua bagai langit dengan bumi.

“Iman, kakak minta maaf andai kehadiran kakak di dalam keluarga ini membuatkan Iman jadi tak selesa.” Amelia bersuara rendah. “Kakak faham jika Iman tak sukakan kehadiran kakak di sini. Tapi jangan kerana kakak, Iman dengan abang Iman jadi musuh. Sian ibu.” Sambung Suraya lagi.

“Tak ada apa nak dimaafkan. Kakak tak buat salah pun. Dah ditakdirkan benda ni nak jadi. Siapa kita nak menolak ketentuan yang Tuhan dah tentukan.” Iman bersuara datar.

Dia pun tidak berminat mahu mengulas lebih lanjut pasal benda ini. Dia pun tak pasti, sama ada Amelia itu sudah dimaafkan atau tidak. Dia pun keliru sama ada Amelia dulu pernah buat salah dengan dia atau tidak. Seingat-ingat dia tidak pernah sekalipun Amelia melakukan sebarang kesalahan semasa mereka masih bersama. Yang selalu buat salah pun dia jugak. Amelia memang tak pernah. Kesalahan yang dilihat pada diri Amelia yang dia perasan pun masa gadis itu membuat keputusan untuk berkahwin dengan abangnya sendiri. Tu bukan benda salah. Dah hubungan mereka memang dah lama putus masa tu. Kira kalau dia rasa salah pun, sebab dialah yang perasan sendiri kut. Kalau tak perasan mesti dia akan jadi selamba ajer. Buat macam tak ada apa-apa yang berlaku. Agak-agaknya dulu tu, masa diorang kahwin dia terkena sawan meraban kekasihku-diambil-orang kut. Agaknyalah. Nasib sekarang keadaan sudah terkawal. Kalau tak. Memang jenuh.

Iman mendongakkan pandangan ke dada langit. Suasana kembali senyap. Dia sebenarnya malas mahu bersembang-sembang dengan Amelia. Nak kata dia masih berperasaan terhadap kakak iparnya itu, mungkin juga. Maklumlah, Amelia adalah perempuan yang paling lama bertahan dengannya. Pendek kata, Amelia ini memang jenis tahan sabar sebab boleh tahan dengan sikapnya. Lagipun dia memang dah lama couple dengan Amelia. Buat dia malas beramah mesra sangat dengan kakak iparnya ini adalah disebabkan tidak mahu Abang Adam salah anggap. Ibu pun sudah berkali bagi amaran, hari-hari bagi peringatan, yang Amelia itu sudah menjadi kakak iparnya. Jangan nak buat hal dengan isteri abang sendiri. Dan dia pun memang tak berniat atau memang pasang niat nak buat hal dengan perempuan yang sudah menjadi isteri orang itu. Apa barang. Taste dia, tetap anak dara, solid-molid, cutting cantik. Iman Radiff memang susah nak berubah. Hahahaha… Yang gaya frust berguling dulu tu hanya drama Akasia ala-ala SpaQ semata-mata.

“Kakak harap Iman boleh berubah. Jangan sesekali melukakan hati perempuan. Kakak takut nanti bila sekali Iman kehilangan orang yang betul-betul Iman sayang, yang Iman cinta, Iman akan merana.” Nasihat Amelia jujur setelah agak lama mendiamkan diri. Iman Radiff perlu berubah. Dia tidak mahu melihat Iman mempermain-mainkan perempuan lain seperti dirinya. Kalau boleh dia mahu Iman belajar menghargai apa yang dimilikinya. Walaupun pada dirinya cinta Iman tidak sepenuh hati, dia amat berharap Iman dapat menghargai dan mencintai wanita lain yang diciptakan untuknya dengan sepenuh hati. Cerita dia dan Iman sudah tamat.

Iman buat muka bosan. Sejak bila Amelia berubah menjadi seorang doctor cinta dia pun tak tau. Yerlah. Mesti belajar dari Abang Adam. Abang Adam bukankah memang terror bab-bab kasi nasihat dekat orang. Bernanah juga telinga duduk di sini lama-lama. Takut makin panjang pulak syarahan Amelia kepada dirinya. Memanglah dia pun ada buat salah. Salah pada kaum hawa. Tapi salah yang di buat tu pun asalnya dari perempuan-perempuan tu jugak. Habis tu yang datang menyerah diri semuanya kategori cek mek molek. Yang datang tu kategori berdahi licin. Yang datang tu kategori hot babes. Yang datang tu kategori aweks-aweks. Siapa dapat tahan. Dia pulak jenis kategori iman tak kuat walaupun nama kat surat beranak terang-terangan tertulis Iman Radiff. Lagipun semua ni dulu untuk suka-suka. Semua ni dulu untuk main-main. Tak pernah pulak selama dia buat semua ni dulu, dia pernah masuk sampai acara touch-n-go. Tak pun fesyen cuba-try-test. Tak pernah. Memang tak pernah kerana dia masih tau dosa pahala, syurga neraka lagi.

Iman melepaskan keluhan lemah. Kemudian dia bangun. Dia mesti beredar dari sini. Dah lama sangat pulak duduk diluar bertemankan rembulan purnama dengan Amelia. Tak manis. Lagipun, dia takut-takut, kalau Amelia berhasrat nak panjangkan lagi sessi syarahannya tadi.

“Kak, Iman masuk dulu ar. Ngantok.” Iman buat-buat menguap walaupun hakikatnya dia bukannya nak tidur pun. Cuma cari akal untuk melepaskan diri.
Amelia sekadar mengangguk perlahan.

Badan dihempas lemah di atas tilam. Tangan dilapangkan selagi mahu. Macam kapal terbang. Seketika kemudian lengan kanannya dibawa ke dahi. Dia menimbang-nimbang kembali apa yang dikatakan oleh Amelia tadi. Betul. Tadi dia cuma mengikut rasa egonya. Sebab itu tak nak mengaku salah sendiri. Lagipun, tiba masa untuk dia berubah. Umur pun dah tua. Dia perlu ada perancangan hidup.

Iman bangun dari baringnya. Dia menuju ke arah cermin panjang pada dinding bilik. Diri sendiri ditilik dari atas ke bawah. Hujung rambut ker hujung kaki. Kemudian dia tersenyum sendiri. Patutlah ibu bising. Tengok gaya pun macam samseng Kampung Dusun. Patutlah Suraya masa mula-mula jumpa dulu pun pandang lain macam ajer. Suraya??? Apa khabar gadis senget itu sekarang. Bertahan betul Suraya. Sampai sekarang, satu mesej, satu panggilan telefon pun tak ada dari dirinya. Iman mengetuk kepala. Ne no ne no. Twikle-twinkle little star keliling kepala. Pening. Sakit sikit. “Apakerhalnya tiba-tiba boleh naik nama perempuan yang dah jadi tunang orang tu. Agaknya aku dah mengantuk kut.” Iman berkata sendiri. Segera dia mematikan suis lampu. Baring. Dan.. kroh…kroh…kroh…

5 comments:

MaY_LiN said...

ala..nak wat iman-suraya ke..?
cian tunang ie..
(~_~)

aqilah said...

adakah disebabkan norman, azim dan sue akan terputus tunang? dan bertemu iman akan merawat luka di hati????? jeng....jeng..... apapun akak follow........................

aqilah said...

best ni, i'm waiting.................

k.e.k.w.a said...

tak naK Iman ngan sue..
tidak..

alkene87 said...

x nak la azim ngn sue,
nnti bile dorg dah kawen..
ntah2 lagi menggatai si norman tu
bkn leh percaye sgt lelaki sewel cm norman tu..
hak adik sniri pon nk intai
mcm obses sgt la pulak
eee..takutnyer norman tu
cm ade sindrom jer