Thursday, November 29, 2012

Kupilih Hatimu 8

Bab 8


Ketika di dalam perjalanan pulang dari kedai Auntie May selepas tamat waktu bekerja hujan turun dengan lebatnya. Intan terpaksa pulang ke rumah untuk menyalin pakaian terlebih dahulu sebelum menyambung tugasan di restoran Mak Su pula. Di rumah kepalanya berpusing hebat. Mungkin akibat terkena air hujan. Intan tidak tahan jika terkena hujan. Terkena sedikit pun pasti dia akan mendapat demam. Ya Allah. Dia memicit-micit kepala yang berat. Mahu berdiri pun dia hampir merasa pitam bagaimana dia harus bekerja di restoran Mak Su malam nanti. Intan menuruni anak tangga ke bawah dengan berhati-hati. Dia pergi ke meja telefon kecil yang terletak di penjuru ruang tamu rumah. Nombor telefon Mak Su di dail.

“Hello.” Terdengar suara Mak Su dari hujung talian. Intan menelan air liur.

“Mak su, hari ni boleh tak kalau Intan nak cuti sehari.” Ujar Intan teragak-agak. Dia bimbang jika Mak Su tidak mengizinkannya untuk bercuti satu hari. Dia benar-benar tidak larat untuk berkerja. Tambah lagi badannya terlalu penat kerana di kedai Auntie May tadi terlalu banyak kerja yang dia lakukan.

“Dah kenapa kau ni.” Suara Mak Su yang kedengaran kuat itu membuatkan jantung Intan berdebar kencang.

“Intan tak sihatlah Mak Su. Intan rasa macam nak demam.” Intan bersuara.

“Kau ni tak payah nak bagi alasan. Siang tadi boleh pulak kau kerja dekat kedai bunga tu.” Marah Mak Su.

“Balik tadi Intan kena hujan Mak Su. Kepala Intan pening sangat ni.” Beritahu Intan mengharapkan kali ini biarlah Mak Su faham tentang keadaannya. Dia bukan suka-suka mahu ponteng kerja. Dia betul-betul tidak sihat.

Dari hujung talian Intan mendengar Mak Su mengeluh kasar. “Yerlah…Yerlah.. Kau ni macam-macamlah.” Ujar Mak Su terus mematikan talian.

Intan bersyukur sangat apabila akhirnya Mak Su memberi keizinan untuk dia berehat dari menjalankan tugas di restoran selama satu malam. Tanpa membuang masa dia terus ke dapur. Panadol Active Fast dikeluarkan dari peti kecemasan yang terletak di atas peti sejuk. Air masak dituang ke dalam gelas. Dia menelan dua biji Active Fast sebelum kembali naik ke biliknya yang terletak di atas untuk berehat.



“Kenapa sayang.” Tegur Khalil apabila melihat wajahnya isterinya itu sedang mencuka.

“Intan ni yang. Peninglah. Demamlah. Ada ajer modal nak ponteng kerja.” Maria merungut.

“Habis dia tak datanglah malam ni.” Khalil seperti teruja ingin tahu.

“Tak adalah. Nak rehat dekat rumah katanya.” Maria menjawab seadannya. Dia sibuk membuat kira-kira di kaunter hadapan. Khalil mengukir senyum penuh maknanya. Di kepalanya sudah terbayangkan ‘lauk kenduri’ malam ini.

“Yang awak ni dah kenapa senyum-senyum.” Maria menyoal suaminya yang tiba-tiba mengukir senyuman. Pelik!

Senyuman di bibir Khalil mati sejurus terdengar suara isterinya itu. Sebelum Maria memetir lebih baik dia pergi dari sini. Fikirnya. “Eh tak ada apa-apa. Saya pergi ambil pesanan pelanggan dulu ya.” Ujar Khalil terus melarikan diri dari disoal siasat.



Mata Maria mengitari seluruh restoran. Kemudian dia berinjak ke dapur pula namun bayang yang dicari-cari tidak jumpa. “Ada siapa-siapa nampak Khalil tak.” Soalnya kuat agar kedengaran jelas dek kerana bunyi bising kuali, senduk sudip berlaga sesame sendiri. Masing-masing berpandangan. Kemudian mereka menjongket bahu. “Tak tahu bos.” Ujar mereka serentak bersama-sama. Semua pekerja di restoran ini bukan pernah mahu mengambil tahu tentang Khalil. Khalil isteri bos. Karang kalau mereka mengadu tentang Khalil yang gemar curi tulang silap hari bulan Puan Maria akan memarahi mereka kembali. Pernah dulu Abang Mail mengadu pada Puan Maria yang Khalil pernah mencuri duit dari kaunter, mati-mati Puan Maria tidak percaya. Akhirnya Puan Maria pula menuduh para pekerja cuba memburukkan suaminya. Masa itu, semua gaji pekerja dipotong untuk menampung duit yang shot.

“Korang semua ni memang tak boleh haraplah.” Getus Maria bengang.

“Hah ni dari mana ni. Ponteng kerja?” Sembur Maria apabila melihat Talhah dan Asmadi muncul dari pintu belakang dapur.

“Mana ada bos. Pergi bakar diri.” Jawab Talhah selamba sambil dua jari dikepitkan dan bergaya seakan sedang merokok.

“Kau orang berdua nampak mana Khalil?” Soal Maria kepada Talhah dan Asmadi.

“Tadi masa kita orang membakar diri tadi nampak dia bergegas ikut pintu belakang.” Beritahu Asmadi pula.

Khalil keluar curi-curi ikut pintu belakang? Maria menyoal sendiri. Hatinya tiba-tiba menjadi tidak sedap.

“Talha!!” Panggil Maria.

“Yer bos.”

“Jaga kaunter sekejap. Aku nak balik rumah. Yang lain kerja!!” Maria mengarah.

“Yes bos.” Jawab mereka semua serentak.

Maria terus ke kaunter hadapan. Beg tangan dan kunci kereta dikeluar dari dalam laci yang berkunci. Dia bergegas untuk pulang ke rumah. Di dalam kepalanya berlegar-legar perkara buruk yang akan terjadi.





Khalil memerhati sekujur tubuh dihadapannya kini. Intan yang sedang tidur tidak menyedari langsung kehadiran lelaki itu. Khalil cuba mendekati Intan. Kain baju kurung yang sedikit terselak dan menampakkan betis putih bersih membuatkan jantungnya berdegup kencang. Perlahan-lahan dia cuba merapatkan dirinya dengan badan Intan.

Intan terjaga apabila terasa ada benda berat yang menghempap badannya. Pantas Khalil di tolak kuat.

“Apa ni Pak Su!!” Jeritnya kuat. Dia cepat-cepat bangun dan membawa diri duduk di birai katil dengan perasaan takut yang amat sangat.

“Shusshh… Jangan bising. Nanti orang dengar.” Ujar Khalil menggoda. Tali pinggang yang dipakai dilurut perlahan. Dia cuba mendekati Intan lagi.

“Pak Su jangan Pak Su.” Intan menjerit. Dia cuba melarikan diri namun Khalil terlebih dahulu memeluk erat pinggangnya.

“Pak Su tolong Pak Su. Jangan pak Su.” Intan cuba merayu apabila Khalil sudah mula mencium tengkuknya beberapa kali.

“Kau tau aku memang dah lama menantikan saat ini.” Ujar Khalil terus bibirnya mencari wajah Intan pula. Wajah Intan dikucup sepuas-puasnya.

“Pak Su.”Suara Intan seakan tenggelam timbul apabila dirasakan dia sudah semakin lemas diperlakukan begitu oleh Khalil. Di dalam keadaan lemah dia cuba mengumpul seluruh kudrat yang ada untuk cuba melepaskan diri. Namun sekuat mana pun kudrat seorang wanita sukar untuk dia meloloskan diri apabila nafsu Khalil sudah semakin menggila. Intan di tolak kasar ke katil.



“Khalil!!!!” Maria bertempik kuat. Khalil terpempan. Cepat-cepat dia melepaskan Intan. Pantas dia menarik kembali zip seluar yang terbuka. Intan cuba berlari dan berdiri di belakang Mak Su. Dia teresak-esak menangis. Di dalam hati dia memanjatkan rasa syukur apabila Mak Su tiba sebelum sempat Khalil mengapa-apakan dirinya.

Mata Maria merah memandang Khalil. Dia bagaikan seekor singa yang sudah bersedia mahu membaham mangsanya. Khalil sedikit gelabah.

“Sayang, awak tengok anak saudara awak ni. Dia cuba menggoda saya.” Khalil berkata tersekat-sekat. Telunjuknya menuding ke arah Intan yang bersembunyi dibelakang isterinya itu.

“Awak buat apa dekat sini. Bukan sepatutnya awak ada di kedai ker?” Maria memetir.

“Saya balik nak ambil barang yang tertinggal, tiba-tiba anak saudara awak menggoda saya.” Tipu Khalil, meletakkan kesalahan di bahu Intan. Dia berlagak seperti terlalu suci untuk melakukan perbuatan terkutuk itu. Mata Maria terarah kepada Intan yang masih tersedu sedan.

Intan menggeleng laju. “Mak Su tak Mak Su. Pak Su tipu.” Dia cuba membela diri. Melihat Mak Su yang hanya mendiamkan diri Intan tahu pasti Mak Su lebih mempercayai kata-kata suaminya.

“Mak Su… Intan tak salah Mak Su.” Intan berkata lirih. Masih lagi mahu mengharap simpati daripada Mak Su.

Setelah mendiamkan diri selama beberapa minit tanpa menghiraukan esakan dan kata-kata anak saudaranya itu tiba-tiba melayang satu tamparan tepat terkena pada muka putih bersih Intan.

Panggg!!!

Intan jatuh terjelepok ke lantai. “Mak Su…” Katanya sepatah. Tangan meraba pipi kanan yang terasa perit.

“Kau ni kan sudah aku bela sampai besar ini yang kau balas. Hey, dengan laki aku pun kau nak cuba ker. Engkau dengan mak kau ni sama ajer.” Maria sudah seperti hilang pedoman. Rambut panjang Intan di tarik. Gadis itu dipukul tanpa belas. Dia melempiaskan segala amarah yang terbuku pada tubuh anak saudaranya itu.

“Mak Su ampun mak Su. Intan tak buat.” Intan cuba merayu. Namun rayuannya itu tidak dipedulikan. Khalil pula seperti sudah sedia untuk berjoget lambak apabila isterinya lebih mempercayai kata-katanya daripada Intan.

“Kau keluar. Kau berambus dari rumah aku.” Maria menarik kasar badan Intan yang lemah. Dia menolak gadis itu ke muka pintu rumah. Kemudian dia masuk ke dalam dan kembali semula ke depan dengan beg pakaian milik Intan. “Ambil semua kain baju harta benda kau ni.” Beg pakaian itu dilempar kasar. “Pergi!! Pergi. Aku tak mahu tengok lagi muka kau dekat sini. Pergi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!” Maria terus memetir.

“Mak Su tolong Mak Su. Jangan halau Intan keluar macam ni Mak Su. Intan sujud kaki Mak Su.” Intan merangkul erat kaki Mak Su. Dia merayu semahu-mahunya agar ada sedikit simpati dalam diri Mak Su untuk dirinya.

“Sudah. Aku tak ada anak sedara macam kau lagi. Pergi!! Pergi!!” Tempik Maria kuat sebelum pintu rumah dihempas.

Dalam keadaan badan yang masih lagi demam Intan gagahkan diri untuk pergi dari sini. Dia buntu mahu pergi ke mana. Mahu menumpang di rumah Nadia, mereka sekeluarga tidak ada dirumah. Petang tadi Nadia tergesa-gesa memberitahu kepada Intan yang mereka sekeluarga akan pulang ke Pulau Pinang kerana ibu saudaranya telah meninggal dunia. Mungkin akan berada di sana dalam dua tiga hari. Kali ini Intan hanya mampu mengikut langkah kakinya sahaja. Sehingga ke mana kakinya larat berjalan, dia akan ikut. Andai malam ini dia perlu bermalam di kaki lima, dia pasrah.

Nasib Intan dirundung malang lagi. Tanpa disangka-sangka malam ini hujan turun dengan lebat seperti petang tadi. Dia bergegas berlari untuk menuju ke pondok menunggu bas di seberang jalan. Di dalam keadaan malam yang samar-samar dan kepala yang masih lagi berpusing Intan terus melintas jalan tanpa perasaan ada kereta yang sedang bergerak laju. Tiba-tiba……….



















No comments: