Tuesday, March 31, 2009

Iman Suraya Bab 4

“Awak ni tak periksa dulu ker kereta ni sebelum pergi sewa tadi.” Suraya mengomel marahkan Iman yang cuai sangat. Mana kereta dia pergi sewa entah. Baru setengah jam bergerak atas jalan raya, sudah mati enjin. Lepas tu tak boleh dihidupkan balik. Haru punya cerita.
Iman yang sedang memeriksa enjin kereta merengus geram. Makcik ni. bukan nak tolong. Macam ma’am besar marah-marahkan supirnya. Hush… Kemudian dia ke hadapan. Duduk di atas pembahagi jalan. Suraya yang sudah merah mukanya akibat terkena sinaran matahari begitu sibuk menghalakan kipas mini berkuasa bateri alkali pada wajahnya. Peluh yang mericik di lap dengan tisu poket.
“Kena panggil mekanik lah. Saya rasa karburator problem.” Iman meneka permasalahan kereta Kancil yang disewanya tadi. Memanglah masa di oversea buat engineering. Tapi buat sivil. Bukan mechanical. Memang tak reti.
“Cubalah telefon balik dekat orang yang awak pergi sewa kereta ni tadi.” Arah Suraya. Cermin mata hitamnya disangkut di atas kepala. Kipas mini tadi masih berputar menyejukkan badan yang terasa panas.
“Dah cuba dah tadi. Tapi tak dapat.”
“Awak ni. Habis macam mana ni?”
“Macam mana apa. Jalan kakilah.”
“Jalan kaki?” Suraya membulatkan mata. Biar betul ni. tengahari rembang macam ni nak berjalan kaki. Mahu hitam kulit muka. Mahu taknya gerhana bulan penuh dua tiga minggu.
“Awak ada cara lain ker?” Iman bertanya tanpa menoleh.
“Jauh lagi tak dari Pantai Cenang tu?” Suraya bertanya balik.
Iman meneliti peta Langkawi di tangan. Kalau nak diikutkan kat mana kita berada sekarang ni, dalam lima belas minit boleh sampai kut kalau naik kereta. Kalau jalan kaki, paling cepat pun empat puluh minit.”
Luas mulut Suraya ternganga. Tercabut skru kaki ni kalau berjalan kaki sejauh tu. Kemudian kepala ditunduk lemah. Namun cepat dinaikkan semula. Dia bingkas bangun. Beg galas dari dalam kereta dikeluarkan. “Jom.” Putusnya.
Iman sekadar menurut bila mana ma’am besar dah bagi arahan. Mereka berdua berjalan beriringan di tepi jalan raya. Sambil-sambil itu, tangannya masih lagi cuba menelefon tuan empunya kereta Kancil itu tadi. Sepanjang perjalanan masing-masing membisukan diri. Mungkin Suraya sudah penat kut. Dia juga begitu. Basah ketiak berjalan dalam panas macam ni. sudah macam berjalan tengah gurun pulak rasanya.
“Sue.” Panggil Iman apabila gadis yang bernama Suraya itu asyik sangat dengan kameranya. Semua benda yang dia Nampak semua diambil gambar. Burung terbang di langit pun dia pergi ambil gambar.
“Yup.” Suraya menoleh.
“Tak boring ker? Asyik ambil gambar ajer.” Tanya Iman. Sebenarnya dah tak tau nak bersembang apa lagi dengan Suraya. Perjalanan pun masih jauh lagi. Bosan jadinya bila berjalan senyap sunyi cenggini. Yang Suraya tu pulak sibuk semedang dengan kamera dia.
“Taklah. Dah hobi. Nak boring apa pulak.” Balas Suraya. Dia terus berjalan ke hadapan.
“Biasa kalau awak dengan tunang awak pun macam ni ker Sue?”
Suraya mengangguk. “Dia faham saya. Saya faham dia. Kami saling faham memahami.” Jawab Suraya tenang. “Awak ni banyak tanyalah Iman.” Sela Suraya kemudian. Memang pun Iman ini banyak tanya. Sejak kenal dengan Iman, memang dia ajerlah yang bertanya itu ini. Tak letih ker mulut tu. Dah macam pak polisi dekat Bukit Aman pulak.
“Kenapa? Salahkah?” Iman bertanya.
“Taklah sampai salah pun. Mana ada orang masuk jail sebab temu ramah orang. Tapi saya pelik sebab awak ni tak tau penat ker? Tanya saya itu ini. Saya yang dengar pun naik penat.” Balas Suraya.
Iman sekadar tersengih.
“Eh!! Iman. Awak tak cerita pun pasal awak dekat saya lagi. Semalam bila saya tanya apa cerita awak suruh gugurkan dari topic perbualan.” Gumam Suraya. Tak aci. Iman boleh pulak tanya dia macam-macam. Tapi soalan yang satu itu pun Iman tak jawab lagi.
“Eh!!.. Tengok tu.” Jari telunjuk Iman dihalakan pada papan tanda jalan yang tertulis Pantai Cenang. Suraya melihat ke arah yang ditunjuk oleh Iman tadi. Mereka berpandangan sesama sendiri. pecah ketawa akhirnya. Alhamdulillah. Nampak sudah tidak jauh lagi. Iman dan Suraya terus melajukan langkah kaki. Soalan Suraya tadi dibiarkan sepi tanpa jawapan. Suraya pun sudah lupa kut bila terlihat papan tanda ke Pantai Cenang tadi. Dia pun turut sama bergerak pantas untuk menuju ke tempat yang dituju itu.

“Lambatnya awak bersiap.” Rungut Iman.
“I’m sorry!!” Suraya buat gaya Amir Raja Lawak.
“Bilik air penuhlah tadi. Itu pun nak bising.” Memang pun penuh. Bukannya dia sengaja pun nak lambat. Selepas sampai ke Pantai Cenang tadi. Terus dua-dua cari bilik air. Membersihkan diri yang sudah berpeluh melekit-lekit sebab buat acara berjalan kaki dari tempat kereta sewa rosak sampai ke sini. Nasib memang dah spare awal-awal baju extra dalam beg. Kalau tidak tahan tak tahan kena pakai baliklah baju yang sudah masam kena peluh. Selepas mandi, kenalah pergi surau tunaikan tanggungjawab mengadapNya. Itu dah memang pesan abah sejak dulu lagi. Sibuk macam mana. Kekangan apa-apa. Sembahyang jangan tinggal. Semua sudah selesai barulah senang nak pergi makan. “Awak dah sembahyang ker?” Tanya Suraya kemudian.
Iman sekadar mengangguk perlahan. “Jomlah. Perut dah lapar ni.” Ujar Iman.
“Dekat mana?”
“Kat kedai makan tu?”
“Jom.”

“Iman, awak tak jawab pun soalan saya tadi. Awak ni asal ek. Semedang nak lari ajer.” Tanya Suraya. Ikan siakap bakar dicubit dan dicicahkan ke dalam air asam sebelum diletakkan diletakkan di atas nasi putih. Sayur kangkung goreng belacan disudu. Suraya makan dengan penuh selera. Walaupun bukan restoran mewah, tapi masakannya boleh tahan sedap. Sehingga menjilat jari pun boleh ni. Nasi disuap ke dalam mulut lagi.
Iman terdiam. Sangkaannya meleset. Budak Sue ini balik bertanya soalan yang sama. Air sirap limau disedut. “Apa yang awak nak tahu sangat?” Dia buat-buat tanya.
Suraya mengetap bibir. Berhenti makan seketika. Ek…elleh. Ini baru lepas makan pil pelupa ker tadi. Sah dan tidak syak lagi. Mamat ni memang tengah mengalami sindrom jiwa kacau. Symptom-simptom dan Nampak dah tu. “Saya tanya, apa kes yang buat awak datang sini. Tanya Suraya untuk kesekian kalinya.
“Untuk cari ketenangan.” Jawab Iman seringkas-ringkasnya.
“Cubalah spesifikkan sikit jawapan awak tu. Ikutkan saya datang sini pun sebab nak cari ketenangan jugak lepas kuar uni. Tapi ada reason lain jugak. Sebab hobi saya.” Suraya menjuih muncung bibir kea rah kamera di atas kerusi sebelah. “Awak frust dengan siapa?” Tanya Suraya lagi. Sorry lah bro kalau ingat nak lari. Aku ini sama hebat dengan Abang Naz Melodi. Main terjah. Main serkap. Main cekup. Main redah ajer………
“Kalau awak tanya saya frust dengan siapa, of course lah sebab perempuan. Takkan saya frust dengan anak kucing jiran sebelah rumah saya pulak.” Iman menjawab.
Suraya merengus geram. Loyer buruk pulak. “Perempuan tu, tuan punya anak kucing tu ker. Jiran sebelah rumah awak ker?” Suraya pun sudah bertukar jadi loyer buruk jugak.
Iman ketawa kecil. Nakal tangan kirinya menarik ke depan cap Adidas yang Suraya pakai.
“Ouchhh.” Refleks. Suraya menjeling dengan ekor mata. Dibetulkan kembali kedudukkan cap di kepala.
“Perempuan tu dah kahwin.” Iman menutur rendah. “Dengan abang saya sendiri.” Sambungnya kemudian.
Suraya ternganga. Tidak berkata apa-apa. Berat ni. Kekasih sendiri sudah jadi kakak ipar pulak tu. Memang berat bertan-tan sungguh. Hebat ajer perempuan yang dah jadi kakak ipar Iman ini. Macam mana boleh bercinta dengan adik tapi kahwin dengan abang.
“Sue, tutup mulut. Karang masuk lalat.” Ujar Iman apabila mulut Suraya masih tidak katup-katup lagi. Pantas Suraya menutup bila kena tegur dengan Iman. “Susah untuk saya terima keadaan tu Sue. Nak duduk sebumbung, makan semeja. Nak buat macam tak ada apa-apa yang berlaku. Nak kena berlakon.” Iman meneruskan cerita.
“Abang awak tak tau ker yang perempuan tu awek awak?” Sampuk Suraya.
Iman mengangguk kepala.
“Masa dia orang berdua cintan cintun tu, awak dengan perempuan tu still bf gf ker?” Tanya Suraya lagi.
Iman geleng kepala.
Suraya angkat kening. Tak faham dengan gelengan itu. Maksudnya apa tu?
“Kita orang dah putus masa tu.” Jawab Iman.
Laju siku kiri Suraya diletakkan di atas meja makan untuk menongkat kepala. Cehh… Sudah putus. Mati-mati tadi nak salahkan perempuan tu. Memanglah dia pantang kalau ada spesies tak setia pada yang satu. Pesen main belakang macam tu. Kalau sudah putus yang Iman mesti frust menonggeng, terlentang, berguling-guling apa kes? Suraya menjulingkan mata ke atas. “Kalau awak dengan dia dah putus, tak ada hal lah kalau dia orang bersama.” Balas Suraya.
“Masalahnya saya still berperasaan dengan dia lagi.” Gumam Iman rendah. Suraya memang tak faham perasaannya.
“Ah!!.. Jiwang karat sangat awak ni. Cari lain ajer. Apa susah. Kalau awak nak, kawan-kawan saya ramai ajer masih single. Masih available. Nak putih. Nak hitam manis. Nak sawo matang. Nak tinggi. Nak rendah. Sebut ajer. Saya boleh tolong adjust.” Beritahu Suraya. Teman satu bacth kat UPSI tu macam-macam bentuk, rupa, perangai ada. Boleh. Boleh. Tak ada hal kalau setakat nak kenalkan dengan Si Iman ni. Tapi..... Tapi dengan syarat tolong pergi potong rambut. Set mami jarum ni tolong buang jauh-jauh.
Iman sekadar tersenyum plastic. Kepala digeleng perlahan. Suraya memang tidak faham. “Saya bengang. Abang saya macam tak tau itu ex gurl saya. Sengaja betul. Cepat ajer masuk line kosong.” Keras Iman berkata. Digenggam erat tangan kirinya.
Errkk… Suraya menelan air liur. Macam dah masuk perang saudara ajer ni. Adoyai. Sebab benda macam ni pun adik beradik boleh bergaduh ker? Tak faham. Tak faham. Along dengan Angah tak pernah pun bergaduh pasal perempuan. Pernah ajer sejarah dulu-dulu Along dengan Angah minat pada budak perempuan yang sama. Kak Shira, anak Makcik Yah Kutu, ketua main kutu kat kampong Suraya. Tapi kanda-kanda ku ini dua-dua gentleman belaka. Tak pun bergaduh sakan. Wrestling kat rumah. Rilek ajer Along tolak kat Angah. Angah pun selamba ajer tolak balik kat Along. Last-last dua-dua melepas. Last-last Kak Shera kahwin dengan orang lain. Last-last sampai sekarang dua-dua membujang lagi. Sebab, aura kuciwa dengan Kak Shira masih lagi ada dalam hati masing-masing. Lawak. Lawak. Kanda-kanda aku ini punya cerita. Nasib baik sekarang ini masing-masing sudah boleh terima kenyataan. Kehidupan, kematian, jodoh, pertemuan itu semua kerja Tuhan. Hambanya hanya merancang. Apa-apa Tuhan yang tentukan. Bila baru boleh dapat kakak ipar Suraya tak tau sebab dia orang berdua ni dah gila dengan kerja masing-masing. Suraya kembali menala pandangan kea rah Iman. Tangan sudah pun dibasuh. “Awak berdendam dengan abang awak?” Tanya Suraya.
Iman sekadar senyum plastic yang dibuat-buat. “Macam ada bara api kat dalam badan saya ni bila tengok dia orang berdua berasmara dana.” Iman masih berkeras.
Parah. Parah. Bila sudah pakai bahasa sastera berapi-api tu dengan gaya penuh emosi penghayatan yang amat-amat bagus macam dalam drama bersiri Samarinda, memang petanda tengah marah sangatlah tu. Suraya menelan air liur. “Takkan sebab perempuan korang adik beradik nak bergaduh. Macam entah apa-apa ajer. Buat malu ajer.” Ujar Suraya.
“Sudahlah Sue. Cakap banyak dengan awak pun, bukannya awak boleh faham.” Rendah tanpa nada Iman menuturkannya. Lantas dia bangun. “Dah habis makan ker belum?” Iman bertanya. Suraya mengangguk. “Jom. Kata nak ambil gambar tepi laut.” Arahnya kemudian.
“Ni siapa yang kena bayar?” Suraya bertanya sambil tangannya menunjuk pinggan mangkuk di atas meja yang sudah licin berkilat.
Iman buat dek. Terus berjalan menuju ke pantai. Suraya mendengus geram. “Akulah tu.” Dia berkata sendiri. Kaki laju menuju ke kaunter.

Suraya buat muka selamba badak ajer mengambil gambar Iman. “Senyum…” Katanya dengan tawa. Yerlah pun. Iman ni pun satu. Selepas sessi temu ramah sejarah hidup dia tadi, terus berangin tak pasal-pasal. Kat tepi pantai ni punyalah romantic dengan angin sepoi-sepoi bahasa gitu. Yang dia nak tsunami apa kes. “Senyum lagi…” satu lagi gambar Iman masuk dalam kamera Suraya. “Lagi…” Dan satu lagi. “Iman…senyum sikit.” Dan lagi.. Dan lagi… Dan lagi….
Iman berpaling mengadap Suraya. Gagah dia bercekak pinggang.
Suraya terkedu. Alamak. Tengok tu. Mulut Iman dah herotlah. Biji mata macam dah nak terkeluar ajer tu. Suraya buat tak tau. Muka toya. Muka sardine. Tulun!!!...Tulun!!!...
“Sue, awak ni dah tak tau nak ambil gambar apa dah yer?” Iman bertanya. Keras sikit. Tapi taklah sampai nak gugur tangkai jantung Suraya. Suraya masih lagi bertahan dengan muka sardine.
Klik!! Bunyi camera. Satu lagi. Cun gila. Muka penuh. Jelas. Hidung Iman tengah kembang menahan geram. Apa benda tu? Owhhh… Bulu hidung. Bestlah Iman ni. Berapa banyaklah oksigen dia boleh sedut dengan lubang hidung dia tu. Suraya ketawa di dalam hati.
“Sue!!!”
Suraya kenyit mata. Apa lagi. Juara acara berlari dalam guni masa sekolah tadika mula menghayun langkah perlahan-lahan. Slow motion baby. (memori daun pisang betul. Memang boleh ingat sampai bila-bila kenangan kecik-kecik yang amat-amat seronok itu) Terus Suraya berlari bila Iman sudah mahu merampas kamera di tangan. Cabut!!!!!!!!!!!! Dan episode lari-lari tepi pantai ala-ala filem Hindustan pun bermula…
Sesekali Iman melihat Suraya yang duduk di belakang dengan cermin sisi teksi. Langsung Suraya tu tak penat dari tadi duk ketawakan dirinya. Sampai kecik mata Suraya menahan tawa. Tangan memang dari tadi tak lekang dari cover mulut dia yang tengah beriya-iya ketawa. Kalau Suraya ini Umairah, dah lama kena luku kepala.
“Kenapa anak, dari tadi pakcik tengok asyik duk ketawa ajer?” Tanya pakcik teksi. Pelik. Apa kenalah budak perempuan yang duduk kat belakang ni. start masuk teksi sampai dah nak sampai tak berhenti jugak tawanya itu. Mana terlepas.
Ketawa Suraya mati dengan pertanyaan pakcik teksi. Aduss… Pakcik ni sah dari tadi duk perhatikan aku dari cermin pandang belakang. Suraya menggeleng laju. “Tak ada apa-apa pakcik.” Jawab Suraya.
“Terlupa nak bagi makan ubat tadi pakcik.” Iman mencelah.
Pecah tawa pakcik teksi. Mata Suraya membutang bulat. Amboi.. Tak ada cover insurans punya mulut. Agak-agaklah sikit kalau nak kenakan aku balik pun. Tak agak-agak betul boleh balas balik depan pakcik teksi ni. Terus Suraya diam. Senyum tidak. Sengih tidak. Ketawa apatah lagi. Sepi di belakang.
“Sampai.” Beritahu pakcik teksi. Dua orang penumpangnya itu diturunkan di hadapan pintu masuk resort.
“Berapa pakcik?” Tanya Iman.
“Tiga puluh ringgit.”
Iman mendapatkan Suraya. “Lima belas.” Iman menghulurkan telapak tangan.
Suraya menjulingkan mata ke atas langit. Macamlah tak boleh dahulukan duit dia dulu. Poket seluar diraba. “Nah. Lima belas hinggit tunai.” Not sepuluh ringgit dan lima ringgit beralih tangan. Suraya hanya memerhati Iman membayar wang tambang kepada pakcik teksi. Kemudian dia terus berjalan tanpa perlu menunggu Iman. Selesai membayar tambang teksi Iman terus menyaingi Suraya yang sudah jauh berjalan ke hadapan.
“Esok macam mana?” Tanya Iman yang sudah pun berada di sebelah Suraya.
Suraya diam. Berfikir-fikir mengenai program esok hari. “Kita keluar lambat sikit ar. Aku penat gila hari ni.” Putusnya.
Iman mengangguk. “Okey.” Iman bersetuju. “Malam ni keluar makan ker tak?” Iman bertanya lagi.
Suraya menggeleng perlahan. “On diet.” Balasnya.
Iman ketawa. “Geli anak tekak saya ni dengan orang kurus cekeding, macam anak cicak kata on diet.” Kata Iman dengan tawa masih bersisa.
Suraya mencebik. Ek elleh… Ini dah boleh gelak macam tu, tu kira dah redalah angin tsunami dia tu. “Malas. Penat. Tapi kalau awak keluar makan, terasa nak buat pahala, tolonglah tapaukan apa-apa pun untuk saya ek. Saya ni jauh diperantauan.” Suraya buat muka sebelum menaiki tangga chalet.
Bueekk… Drama queen. “Yerlah.” Iman terus berlalu menuju ke chaletnya yang berada di sebelah.

3 comments:

MaY_LiN said...

amboi sue..
bercanda ria ngan iman yea..
bgtau tunang awak br tau..
hihihi

in_wired88 said...

azim x kol yer??

ruli ruliah said...

hahaha...lawk ler..sue!!