Thursday, November 8, 2012

Kupilih Hatimu 4

Bab 4


“So macam mana? Dah cuba call dia ker?” Soal Nadia ingin tahu ketika menghantar Intan ke tempat kerja pada suatu hari.

Intan mengeluh perlahan. Sudah sebulan Micheal pulang semula ke London, namun tiada lagi khabar berita dari lelaki itu yang diterimanya. Intan terasa seperti dipermain-mainkan pula. Setiap hari dia menanti Micheal menelefonnya di sini, tetapi hampa kerana itulah semalam dia telah meluahkan kegusaran di hati kepada Nadia.

“Patutlah kau awal kau datang ambil aku hari ni kan. Rupanya sibuk nak ambil tahu pasal perkara ni.” Getus Intan geram. Tangannya membetulkan tudung yang senget benget akibat mahu cepat tadi.

“Alah… bagus kan. Nanti lagi lama, lagilah panjang bebelan Mak Su kau tu kan.” Balas Nadia. Dia sudah sedia maklum, ibu saudara Intan itu selalu sahaja mencari kesalahan Intan tak kira masa dan tempat. Pagi-pagi buta pun ada sahaja modalnya mahu memarahi Intan tanpa sebab.

“Betul juga kan. Thanks!” Ujar Intan sedikit gembira kerana pagi ini telinganya bebas dari mendengar bebelan Mak Su yang tidak sudah-sudah itu.

“So amacam?” Nadia menyoal kembali soalan yang belum lagi mendapat jawapan yang dikehendakinya itu.

“Aku tak call pun. Text dia pun tak.” Ujar Intan jujur.

“Dah kenapa!” Suara Nadia sedikit kuat. “Dah tahu dia tak call, tak sms, kau lah yang call.” Nadia berkata geram.

“Aku malu!” Balas Intan. Dalam perkara-perkara begini dia perlu menjaga reputasi dirinya sebagai seorang perempuan. Jadi perempuan tidak perlu tersua-sua dan menunjuk sangat yang rasa suka pada seorang lelaki. Tambah-tambah perempuan Melayu. Lagipun Micheal yang bersungguh-sungguh mahu mengenali dia dengan lebih rapat sehingga sanggup menghadiahkan sebuat telefon bimbit kepadanya agar perkenalan ini tidak putus sekerat jalan. Tapi kini lelaki itu pula mendiamkan diri apabila sudah berada di sana. Agaknya Micheal memang bermulut manis kut. Di London dia memilih si gadis set-set minah saleh berwarna biru. Apabila dia pulang ke tanah air, dia pilih yang made in Malaysia pula. Dan yang lebih menyedihkan di dalam kisah ini adalah mangsa made in Malaysia lelaki itu adalah si gadis Melayu yang polos ini!! Hati Intan dicucuk-cucuk rasa geram apabila mindanya tidak habis-habis mengatakan Micheal memang orang yang macam itu!!

Nadia mencebek. “Mengadanya kau. Malu tapi bahu!” Katanya dengan nada sedikit memerli.

“Suka hati kaulah nak cakap apa. Aku kena jaga reputasi aku. Lagipun kalau Mak Su tau aku dengan apek tu, mati aku.” Ujar Intan lagi. Beberapa minggu ini dia dapat rasakan seolah-olah Mak Su Maria sedang memerhati apa yang dia lakukan.

“Tak payahlah kau nak takut sangat dengan ugutan Mak Su kau yang tak bagi kau nak bercinta-cinta tu. Kau dah 24 tahun kut. Bukan budak kecil lagi. Ish kalau aku kan. Aku dah lama keluar dari rumah Mak Su kau tu. Kau dah besar dah boleh jaga diri kau sendiri. Ni kau duduk rumah dia, sanggup jer menjadi hamba dia.” Balas Nadia meluah rasa bengang terhadap sikap terlalu berdiam diri sahabatnya itu sehingga apa sahaja yang dilakukan oleh ibu saudaranya itu dibiarkan sahaja.

Intan sekadar mendiamkan diri. Kalau nak dia boleh lari dari rumah Mak Su. Dia boleh hidup sendiri, tetapi di dalam dunia ini dia hanya Mak Su sahaja saudara yang dia ada.

“Kau nak buat apa ni?” Intan menyoal apabila sebelah tangan Nadia sudah mula memegang Blackberry dan sebelah lagi memegang stereng kereta.

“Kau malu kan nak call dia, mari sini aku yang call dia.” Balas Nadia nekad.

“Eh tak payahlah. Kau tengah drive tu.” Intan menghalang.

“Bak lah sini.” Nadia tidak mahu mengalah. Ketika itu, tanpa dia perasan ada kereta lain yang baru mahu keluar dari simpang tiga.

“Nadd!!!!!!” Jerit Intan.

Tiba-tiba terdengar bunyi brek kereta ditekan kuat.

Intan dan Nadia terkehadapan. Masing-masing berpandangan sesama sendiri. Mereka menarik nafas lega apabila pasti tiada yang cedera. Namun kelegaan mereka itu hanya sebentar. Dua orang lelaki telah keluar dari perut Harrier putih yang nyaris-nyaris berlanggar dengan Myvi Nadia. Salah seorang daripada lelaki ini nampaknya sedang marah sangat. Dia mengetuk-ngetuk cermin tingkap pemandu. Lantas Nadia menurunkan cermin keretanya.

“Hoiii…. Ni ada lessen ker tak ada lesen bawak kereta ni. Sekolah memandu mana yang bagi lessen dekat awak ni.” Marah lelaki itu bersungguh-sungguh.

“Sorry.” Ujar Nadia dengan sengih kerang busuk.

“Sorry. Sorry. Sorry.” Lelaki itu cuba mengajuk Nadia. “Eh.. Sorry naik lorry lah. Kalau apa-apa jadi dekat kereta saya tadi macam mana?” Soalnya sedikit sombong sambil telunjuk dihalakan ke arah Harrier putihnya itu.

“Alah. Lepaklah bro. Belum kena lagi kut.” Intan menjawab bagi pihak Nadia. Nadia sudah terdiam. Mungkin takut akibat diherdik oleh lelaki ini.

“Belum kena lagi! Habis tu kalau terkena macam mana? Awak mampu nak bayar ganti rugi?” Sekali lagi lelaki ini menunjukkan sikap sombongnya. Intan sedikit jelik apabila masih ada lagi orang kita yang tak tahu beradab bila bercakap. Lantas dia keluar dari perut kereta. Turut sama menunjukkan sikap samsengnya juga. Lengan baju kurung yang dipakai di selingsing hingga ke lengan.

“Hello… Kan tak kena. Syukur Alhamdulillah lah kan. Tak payahlah nak herdik-herdik orang macam tu.” Intan menunjuk jarak antara Myvi Nadia dan Harrier lelaki itu. “Jarak yang begitu besar macam ni gajah dan rakan-rakannya lalu pun boleh.” Sambung Intan lagi dengan nada memerli.

Lelaki itu kelihatan semakin bengkek. Pandangannya yang tajam mencerun tepat ke wajah Intan. Intan sedikit gugup. Tetapi dia cuba menyembunyikan perasaannya.

“Lagipun kereta encik ni bukan Ferrari pun.” Balasnya sedikit menyindir.

Nadia yang turut sama telah keluar dari kereta sedikit kagum dengan keberanian Intan membidas setiap dari kata-kata lelaki itu.

“Apa dia?” Lelaki itu menyoal. Dia menghampiri Intan. Sedikit terkebelakang Intan apabila lelaki itu semakin dekat dengannya sehingga dia terpaksa bersandar pada badan Harrier putih itu. “Awak cakap apa tadi?” Haba panas yang keluar dari mulut lelaki itu terasa-terasa di muka. Intan cuak. Mukanya bertukar menjadi pucat lesi.

“Imran sudahlah tu. Semua okeylah.” Teman kepada lelaki yang biadap itu mula bersuara setelah hanya menjadi pemerhati sahaja kepada insiden perang mulut antara Intan dan temannya itu. Lelaki itu di tarik agar menjauhi Intan. Nadia juga cepat-cepat menarik Intan jauh dari tuan punya Harrier itu.

“Minta maaf yer Encik. Kami tak sengaja. Insyaallah lain kali kami akan lebih berhati-hati dan tidak akan membahayakan nyawa pengguna jalan raya yang lain.” Ujar Nadia laju sambil kepalanya mengangguk-angguk memohon maaf. Intan pula masih cuba merenung lelaki itu dengan pandangan yang begitu tajam.

Telunjuk lelaki itu naik menghala ke muka Intan. Intan buat tidak peduli. Dia masih lagi merenung tajam lelaki itu. “Nasib baik kawan awak ni tau nak minta maaf. Kalau tak memang saya takkan lepaskan awak tau.” Ujarnya sebelum berlalu.







“Yang kau ni dah kenapa pergi layan bertekak dengan mamat tu. Sah-sah kita yang salah kan.” Ujar Nadia setelah lelaki itu pergi.

“Bukan kita, tapi kau yang salah. Kau yang memandu sambil main-main telefon sampai nyaris tak excident lepas tu kau kata aku yang salah pulak.” Tukas Intan.

“Yerlah.. Yerlah. Tu aku mengaku, aku yang salah. Tapi tak patutlah kau pergi bergaduh macam tu dekat tengah-tengah jalan raya macam ni. Ini nasib baik awal pagi tau, kereta pun tak banyak. Kalau tak, jadi bahan tontonan umum pulak.”

“Aku geram dengan lelaki yang biadap macam tu. Nak bercakap ikut sedap mulut dia ajer. Apa dia ingat dia bawak kereta mahal boleh nak tunjuk sombong dengan semua orang ker.”

Nadia hanya mendiamkan diri.

“Yang kau ni dah kenapa pulak tiba-tiba senyap ajer bila kena herdik-herdik macam tu. Selalu kau lagi hebat bergaduh dari aku kan.” Soal Intan tidak faham dengan kebisuan Nadia tadi.

“Aku terkesima. Aku tak mampulah nak bergaduh dengan mamat good looking macam tu.” Balas Nadia selamba sambil tersengih gatal.

“Good looking? Maknanya kau nak kata mamat tadi tu handsome?” Intan menyoal berkali-kali.

“Handsome dowh!!” Dengan teruja Nadia membalas.

Intan menggeleng kepala. “Cepatlah hantar aku. Karang lambat lagi.” Intan mengarah kerana malas mahu memanjangkan cerita. Doanya hanya satu, semoga dia tidak lagi akan berjumpa dengan lelaki sombong, bongkak, riak berlagak seperti itu lagi walaupun Nadia mengatakan yang lelaki itu good looking!

Tiba-tiba telefon bimbit Intan berbunyi menandakan ada mesej yang baru diterima. Dia melihat nama pengirim sms. Dari rasa marah, jelik dan sebal, hati Intan kini bertukar menjadi berbunga-bunga. Dia mengukir senyuman segaris. Mesej dari dia… Dari dia Lee Dong Wook pujaan hatiku itu!

No comments: