Tuesday, May 12, 2015

KERETA KANCIL, PROTON SAGA : BAB 6


Bab 6
“Tuck, kalau lu ada problem kita boleh kasi bincang sama-sama ma.  Kenapa sampai mahu pinjam itu sama Along.”  Ujar Mat.  Sejak dua minggu yang lalu bengkel mereka sering didatangi oleh dua tiga orang
“Wa tak mahu susahkan kawan-kawan.  Wa ingat dulu wa mampu bayar itu hutang.  Tapi lu orang pun tahu kan, bisness wa sudah kurang.  Pelanggan ramai lari itu bengkel yang baru buka.”
Wali kerut dahi.  Dia pun sudah habis idea sebenarnya macam mana mahu membantu Ah Tuck.  “Tuck, aku mintak maaf.  Mungkin kesan daripada video stereng lock aku tu bagi kesan pada bengkel kau.”  TUturnya serba salah.  Semenjak video stereng lock tersebar, ramai pelanggan Ah Tuck sudah beralih ke bengkel yang lain. Dahulu ramai juga awek-awek datang baiki kereta di bengkel AhTuck kerana servis yang sangat mesra pelanggan sekarang ni pelanggan yang datang boleh dikira dengan jari.
“Tak apalah.  Bukan salah lu pun Wali.  Wa yang salah.  Wa pinjam Along sebab mahu main judi.  Nasib wa yang tak ada ong.  Wa kalah teruk.  Cuma wa mahu minta maaf sama lu orang.  Wa rasa wa sudah tidak mampu buat itu bisnes.  Wa mahu jual wa punya bengkel.  Nanti itu duit hasil jualan wa boleh buat bayar hutang Along.  Anak bini wa pun tak payah nak hidup takut-takut lagi.”  Ah Tuck sudah puas fikir. Rasanya ini adalah keputusan yang terbaik.  Menyesal sangat kerana terpengaruh dengan ajakan teman-teman untuk bermain judi.  Sudahnya dia terpaksa bergolok bergadai. 
“Jangan Tuck.  Lu bukak itu bengkel sudah lama.  Kita boleh tolong selesaikan masalah ini sama-sama.”  Mat cepat menghalang.
“Wa tak mahu susahkan lu sama Wali la Mat.”  Ujar Ah Tuck yang seakan sudah berputus asa.  Tidak mengapalah kalau dia menjual bengkel ini.  Nanti-nanti bila sudah cukup modal semula, dia akan buka bengkel yang baru pula.  Apa yang penting sekarang adalah keselamatan anak dan isterinya.  Along-along ini sudah mula mengganggu anak dan isterinya dirumah. 
“Nanti dulu Tuck.  Kita masih boleh fikir cara macam mana nak bayar hutang Along tu.  Lu jangan risau okey.  Kita akan hadapi masalah ini bersama-sama.”  Janji Wali.  Mat turut sama mengangguk mengiyakan.
Air mata Ah Tuck mengalir perlahan.  Dia peluk Wali dan Mat bersilih berganti.  Uniknya persahabatan yang terjalin antara mereka bertiga.  Walaupun berlainan bangsa dan agama, mereka masih lagi bersatu dalam menghadapi masalah besar ini bersama-sama. 
 
“Kau dah ada jalan ker macam mana nak tolong Ah Tuck, Li?”  Soal Mat.  “Aku ni kalau setakat seratus dua ratus tu boleh la jugak.  Kalau sampai RM30 ribu tu memang tak mampu la.  Duit dalam tabung kahwin aku tu pun tak cukup-cukup lagi.  Itu pun tunang aku dah bising-bising tanya bila boleh tetapkan tarikh kahwin.  Tunang dah lama kahwin tak jugak.”  Dia mengeluh.
Wali teguk teh tarik yang sudah suam.  “Kau tak payah risaulah Mat.  Kau simpan ajer duit kau tu untuk belanja kahwin.  Aku pun dah tak lalu tengok kau angkut Saleha tu merata-rata, tapi kahwin-kahwin jugak.”  Ujar Wali tenang.
Mat tersengih.  Banyak kali dah Wali nasihatkan dia kurang-kurangkanlah duk mengangkut Saleha tu ke hulu ke hilir dengan motor EX5 tu.  Semua tu mengundang cercaan masyarakat.  “Kau ada idea ker macam mana nak tolong Li?”  Tanya Mat bila tengok Wali rilek ajer.  Bengkel Ah Tuck tu sumber rezeki mereka berdua.  Kalaulah Ah Tuck tutup bengkel tu alamat kat mana lagi tempat diorang berdua nak cari makan.  Sekarang bukan senang nak dapat kerja.
“Idea tu belum la ada lagi, tapi nantilah aku fikirkan lagi.  Nanti-nanti tu adalah caranya macam mana nak tolong Ah Tuck.”  Balas Wali.  Sejujurnya dia belum dapat jalan lagi macam mana nak bantu Ah Tuck selesaikan hutang dengan Along tu.  Duit simpanan setakat RM10 000 dalam ASB tu belum cukup untuk membantu Ah Tuck.  Dia masih perlukan RM20 000 lagi.  Inilah yang bahayanya meminjam wang daripada lintah darat.  Jumlah yang dipinjam cuma RM3000 sahaja, tapi bila nak bayar jumlahnya menjadi berganda-ganda disebabkan bunga. 
“Aku ni kalau ada adik beradik saudara mara yang kaya memang aku mintak tolong Li.  Tapi tu la, adik beradik aku pun hidup lebih kurang aku jugak.”  Ujar Mat. 
Wali senyum nipis. 
“Kau tak ada ker saudara mara yang banyak duit yang boleh tolong pinjamkan untuk bayar hutang Along tu Li?” 
“Mana ada.  Kau pun tahu aku hidup sebatang kara.”  Tutur Wali.  Dekat lima tahun dia dan Mat bersahabat namun Mat sikit pun tak pernah tahu siapa Wali yang sebenarnya.  Wali pun tak pernah nak cerita pada Mat dia siapa.  Dia dah buang jauh-jauh kehidupannya dahulu.  Kalau dia mahu, ayahnya boleh senang-senang longgokkan RM30000 depan mata sekarang juga.  Jumlah RM30000 itu apalah sangat bagi seorang yang bernama Tan Sri Ismail Mokhtar.  Wali pegang pada prinsipnya.  Meminta bantuan dari ayah sama seperti menjilat ludahnya sendiri. 
“Kalaulah ada orang yang boleh bantu kita sekarang ni tak payahlah kita susah-susah nak fikir macam mana nak cari duit lebih.”  Mat terus mengeluh.
“Tak ada masalah Encik.  Saya Misbun dari GTV.  Saya boleh tolong selesaikan masalah kewangan yang sedang Encik berdua hadapi asalkan Encik sanggup berkerjasama dalam projek terbaru kami.” 
Wali dan Mat sama-sama terperanjat bila tiba-tiba ada orang datang menyapa.  Mereka berdua blur-blur melihat lelaki dari GTV itu.  Kuat sangatkah mereka berborak tadi sehinggakan ada pelanggan lain di dalam kedai mamak ni pun boleh dengar.  Orang GTV pulak tu! 
Misbun cuma tersengih sambil menaikkan kening beberapa kali.  Tugas untuk menjejak dua orang pelakon utama dalam projek Nancy berjaya juga akhirnya.
 
 
 
 
 
 

No comments: