Wednesday, April 15, 2015

KERETA KANCIL, PROTON SAGA : BAB 1

Bab 1

Aku tak sangka video berdurasi 12 minit itu ditonton lebih dari 500ribu orang pengunjung Youtube sejak ianya dimuatkan di dalam laman itu dua hari lalu.  Aku pun tak sangka jumlah followers dalam FanPage Facebook Awek Kancil Teraniaya dah mencapai 400ribu orang.  Itu belum lagi aku kira hashtag pasal Awek Kancil yang bersepah-sepah di dalam Twitter, Facebook dan Instagram.   Bagi masa lagi seminggu aku rasa hashtag Awek Kancil ni akan jadi worldwide trending.
Kalau bukan sebab Naimah yang tunjuk video ini kepada aku semalam aku pun tak tahu yang aku sudah jadi glemer satu Malaysia.  Aku ni kan boleh dikatakan golongan minority masyarakat Malaysia yang tidak berdaftar dengan mana-mana media sosial. 
Disebabkan video itu juga pagi tadi berdering-dering telefon bimbitku berbunyi.  Abang Long, Abang Ngah, Abang Teh, Acu, semua menghubungiku apabila mereka semua juga sudah menonton video itu.  Aku tak tahu siapa punya kerja yang pergi upload video insiden dua hari lepas dalam media sosial.  Aku kalau boleh nak lupakan semua yang dah jadi.  Aku tak nak ingat lagi.  Bayangkan sebab insiden itu aku terpaksa mengurungkan diri dalam rumah.  Aku takut mamat stereng lock tu cari aku lagi.  Memang laporan polis telah dibuat tapi apa jaminan polis akan menjaga keselamatanku selepas laporan di buat kan?
Abang-abang aku dah bising-bising suruh aku balik kampung.  Kata mereka keselamatanku lebih terjamin.  Alahai takkanlah sebab ni aku nak balik kampong.  Aku baru sebulan kerja dekat Alaudin and Co tu.  Memang aku takut tapi takkanlah sebab tu ajer aku kena berhenti kerja dan duduk dekat kampong.  Dekat kampong apa ajer yang boleh aku buat.  Aku tak minat nak uruskan homestay abah tu. 
Aku cakap pada mereka semua jangan risau lebih-lebih.  Lepas sembahyang tolong doakan aku sudahlah.  Last-last dia orang akur juga.
Nak ikutkan bukan keluarga aku sahaja malah geng sekolah rendah dan sekolah menengah juga ada yang menghubungi aku semata-mata mahu mengucapkan tahniah kepada aku yang dalam sekelip mata sudah menjadi popular satu Malaysia. 
Esok aku akan bekerja semula selepas dua hari bercuti.  Kemain fobia hampir diketuk dengan stereng lock sampai kena ambil cuti dua hari.  Mahu tak takut bayangkanlah kalau mamat muka ketat betul-betul melayangkan stereng lock ke kepalaku mahu arwah aku. 

Sebelum tidur aku tengok semula video yang telah trending satu Malaysia itu.  Aku ketawa kecil membaca satu persatu komen-komen di ruangan komen yang diberikan oleh penonton.  Rata-rata penonton mengecam tindakan lelaki yang agak keterlaluan mengugut seorang perempuan dengan stereng lock.  Aku rasa lelaki ini sudah terjun KLCC bila satu Malaysia telah sepakat menyelar tindakannya itu.  Hari tu bukan main buli aku sekarang satu Malaysia sedang buli emosi kau.   Padan muka kau!! 

No comments: