Friday, April 24, 2015

KERETA KANCIL, PROTON SAGA : BAB 2

Bab 2
Setiap kali dia tengok video itu hatinya serta merta menjadi panas.  Entah siapalah yang punya angkara merakam video sewaktu insiden itu.  Kalau nak rakam pun rakamlah dari awal kejadian barulah satu Malaysia tahu siapa salah siapa yang betul.  Ini rakam time dia betul-betul menghayun stereng lock memang nampak sangatlah dia yang bersalah padahal dia tak akan naik angin kalau awek Kancil tu tahu macam mana nak bawa kereta elok-elok.  Apa tak cukup jelaskah signal yang dia beri sampai nak juga rempuh bontot Saga kesayangannya itu.  Memang pantang kalau ada yang cuba mencederakan Saganya itu. 
Boleh pulak kan dalam keadaan tegang macam ada juga insan yang mengambil peluang merakam video untuk dijadikan viral di media social.  Awek Kancil tu happy la sebab sekarang sudah menjadi kesayangan satu Malaysia malah berapa ramai abang-abang sado yang menawar diri mahu menjadi bodyguard sedangkan dia terpaksa menyembunyikan diri buat sementara waktu kerana terpaksa menanggung malu atas keterlanjuran perbuatannya tempoh hari.  Walaupun di dalam video itu mukanya tidaklah nampak begitu jelas sangat tetapi muka Proton Saganya yang berwarna kelabu itu memang jelas sangat-sangat.  Pandai yang tukang rakam tu.  Zoom baik punya pada plet Saga itu.  Sudahnya sekarang ini Saga yang tercabut bumper belakang itu tersadai dalam garaj rumah sambil berselimut sepanjang masa.  Bukan setakat dia ajer, Saga kelabu itu pun sekarang sudah malu nak berdepan dengan masyarakat.  Sekali lagi diulang, sepatutnya video itu dirakam dari mula.  Awek Kancil tu yang bersalah asalnya!
“Sampai bila kau nak sembunyikan diri macam ni, Li.”  Soal Mat.  Nasi bungkus yang dipesan oleh Wali diletakkan atas meja kopi. 
“Ini semua sebab awek Kancil tu la.  Sakit pulak hati aku ni Mat bila ingat balik muka selamba awek tu.  Sudahlah dia yang langgar Saga aku tu, lepas tu main selamba ajer lari.  Bila aku halang jalan dia, dia boleh claim cakap aku ni samseng jalanan.  Macam mana aku tak naik angin.”  Wali bercerita dengan penuh emosi. 
“Kau pun satu Li.  Kut yer pun angin masa tu, kenapa sampai perlu keluar stereng lock.  Tengok sekarang, tak pasal-pasal famous satu Malaysia.  Kena bayar denda pulak tu.”  Selar Mat sambil ketawa kecil. 
Wali mengeluh perlahan.  “Itu yang aku bengang tu.  Kalau famous pasal benda-benda baik tak apalah juga ni satu Malaysia kecam aku Mat.”  Ujar Wali tak habis emosi.
“Salah kau Li.  Siapa suruh guna kekerasan terhadap kaum wanita.  Ni aku nak sampaikan pesan bos pada kau.  Ah Tuck suruh juga kau masuk kerja esok.”  Kata Mat.
“Alah….  Ah Tuck ni.  Aku baru ingat nak sambung lagi cuti dalam sehari dua.”  Tutur Wali lemah.
“Banyak cantik kau nak sambung cuti lagi sehari dua.  Dekat bengkel tu kemain banyak kereta yang nak kena siapkan.  Kau datang.  Aku pun dah tak kuasa hari-hari kena hantar nasi bungkus untuk kau.”  Kata Mat.

Wali terus mengeluh lemah.  Kalau dia jumpa lagi awek Kancil tu memang dia picit-picit budak tu!!!

No comments: