Thursday, November 29, 2012

Kupilih Hatimu 10

Bab 10


Intan berdiri tegak. Berhadapan dengannya ada seorang wanita di dalam lingkungan separa abad duduk di atas kerusi roda dengan kain selimut menyelimuti bahagian kakinya. Dari renungan wanita itu, Intan tahu yang kedatangannya di sini tidak dialu-alukan. Wanita ini memandangnya seperti mahu menelan dia hidup-hidup.

Mak Wan telah meninggalkan Intan dengan wanita ini selepas tamat sessi perkenalan kami berdua. Ini Puan Rahimah. Ibu kepada Megat Imran. Menurut Mak Wan, Puan Rahimah sudah hampir lima tahun lumpuh. Puan Rahimah lumpuh akibat kemalangan jalan raya yang dialaminya. Mak Wan tidak bercerita banyak tentang Puan Rahimah. Cuma serba sedikit sahaja. Mak Wan kata bila dah lama bekerja dengan Puan Rahimah nanti, Intan akan tahu juga bagaimana sifat wanita ini.

“Intan boleh jaga orang lumpuh macam saya ni?” Puan Rahimah mula menyoal gadis dihadapannya ini. Ketika Mak Wan memberitahunya lewat subuh tadi yang Imran ada membawa seorang gadis untuk menjaganya Puan Rahimah menjadi sedikit curiga. Imran senang-senang sahaja membawa gadis entah dari mana datang ke rumah. Lagipun Puan Rahimah tidak suka Imran menggajikan mana-mana pembantu untuk membantu urusan sehariannya. Walaupun dia lumpuh, dia masih lagi boleh melakukan aktiviti seharian seperti biasa. Cuma bila perlu, Mak Wan ada. Mak Wan boleh membantu.

“Bo…bo…boleh.” Intan menjawab. Sedikit gagap.

“Semua yang Imran pernah bawak datang sini pun mula-mula cakap boleh, tapi bila dah mula kerja semua tak boleh. Itu tak boleh ini tak boleh. Itu tak sanggup ini tak sanggup. Lepas tu lari.” Puan Rahimah mula membebel. Dia sudah tidak percaya lagi dengan mana-mana pembantu yang Imran gajikan untuk menjaga dirinya. Mana ada budak-budak muda yang sanggup bekerja menjadi pembantu rumah dan menguruskan orang lumpuh sepertinya. Sebelum Intan ada tiga orang gadis mudah yang Imran upah telah melarikan diri. Ada tu, tak sampai seminggu sudah cabut. Semua tidak tahan!!

Intan menarik nafas. Mencari-cari jawapan yang baik yang boleh memuaskan hati Puan Rahimah yang begitu serius bila menyoal. “Saya akan cuba buat apa yang saya termampu puan. Lagipun saya datang sini memang nak berkerja. Mencari rezeki puan.” Jawabnya penuh hemat. Rasanya ini jawapan paling selamat.

Puan Rahimah menarik senyum. “Kalau macam tu baguslah.” Ujarnya mendatar.

Intan menarik nafas lega apabila ada sedikit senyuman kecil dari bibir Puan Rahimah.

“Yang awak tercegat lagi ni kenapa. Pergi keluar. Kalau saya nak apa-apa saya telefon dekat bawah. Takkanlah 24 jam awak nak tengok saya. Pergi buat kerja apa yang patut dekat bawah tu. Jangan tahu nak makan gaji buta ajer.” Kata Puan Rahimah. Tangannya mula menggerakkan kerusi roda dan menuju ke balkoni bilik untuk menghirup udara segar pada waktu pagi.

Intan mengerut dahi. Kemudian dia meninggalkan Puan Rahimah seperti yang diminta. Intan keliru. Dia ni kena menjadi orang gaji atau menjadi pengasuh.



“Encik…Encik…” Intan cuba menahan Imran yang baru hendak memasuki perut kereta.

“Ada apa ni? Saya dah lambat ni.” Kata Imran terkocoh-kocoh. Jam tangan ditala pada Intan menunjukkan dia benar-benar sudah terlambat.

“Encik cakap saya kena jadi orang gaji. Dah kenapa pulak saya kena menjaga emak Encik pula.” Intan bertanya. Semalam ketika di dalam perjalanan lelaki ini hanya berkata yang dia perlu melakukan tugas-tugas biasa seperti orang-orang gaji yang lain disamping menemani ibunya bila perlu sahaja. Tapi Imran tidak pula memaklumkan yang ibunya seorang wanita yang tidak mampu berjalan. Susahlah macam ni. Dia bukan pernah menjaga orang lumpuh. Dia bukan jururawat!

Imran merenung wajah Intan. Ada sedikit bimbang terlukis pada riak wajah gadis itu. Ini mesti awal-awal lagi umi sudah cuba psycho Intan. Fikir Imran yang sudah masak dengan perangai umi. Umi akan berusaha ‘mendera’ mana-mana gadis yang dia bawa untuk menjadi pembantu umi sehingga semua gadis-gadis itu lari kerana tidak sanggup meneladani umi. Umi selalu beranggapan dia mampu melakukan semuanya sendiri. Di dalam keadaan yang terbatas mana boleh umi melakukan semua perkara seorang diri. Nak menukar pakaian pun umi perlukan Mak Wan untuk membantu. Kerana itu Imran menggajikan seorang pembantu yang boleh membantu umi . Mak Wan dah tua. Mana larat. Pernah terjadi satu insiden di mana ketika Mak Wan cuba meletakkan umi di atas katil mereka berdua sama-sama jatuh ke lantai kerana Mak Wan tak mampu nak menampung berat umi.

“Memang awak akan berkerja sebagai orang gaji saya di rumah ni. Dalam masa yang sama awak juga perlu menjaga umi saya. Ada apa-apa masalah?” Imran menyoal.

Intan berdecit. “Tak adalah. Encik tak cakap pun, yang saya kena jaga orang yang yang berkerusi roda.” Luah Intan.

“Kenapa kalau umi saya berkerusi roda? Ada masalah?” Soal Imran lagi.

Intan mengeluh. “Tak adalah. Tapi saya bukan jururawat.”

“Umi saya tak mahu jururawat yang jaga dia. Lagipun umi saya tak sakit. Dia cuma tak boleh berjalan. Itu sahaja.” Imran cuba menerangkan keadaan sebenar uminya.

“Maknanya saya kena buat semua ker. Maksud saya, mandi, basuh berak. Saya jugak ker?” Intan menyoal.

Imran hampir tergelak mendengar soalan polos dari Intan. “Apa guna saya bayar awak kalau awak tak buat semua tu.” Ujarnya seperti mahu menyakat.

Intan cepat-cepat menggeleng. “Ngee….Tak mahulah saya.”

“Kalau awak tak kerja dekat sini awak nak kerja dekat mana. Awak kena ingat, awak ada hutang ubat awak dengan saya.” Imran cuba mengugut.

Mata Intan membuntang. Semalam hatinya baru sahaja memuji lelaki mulut cabul ini mempunyai hati yang suci apabila sanggup membantu seorang gadis malang dari terpaksa tidur di surau atau di kaki lima. Huh… Tarik balik pujian semalam tu!

“Dengar sini. Dekat sini awak boleh dapat tempat tinggal percuma, makan minum percuma, dapat gaji lagi. Apa lagi yang tak cukup.”

Intan berdecit. “Tapi umi encik tu macam nak telan saya ajer.” Intan bersuara laju terus meluahkan rasa bimbang.

Imran tersenyum. Benarlah telahannya tadi. Umi sudah mula merencanakan agenda untuk ‘mendera’ Intan pula. “Awak boleh.” Katanya ringkas, cuba memberi semangat.

“Tapi Encik Imran….” Intan masih lagi mahu mencuba nasib.

“Saya dah lewat ni. Apa-apa tunggu lepas saya balik kerja karang baru kita cakap balik.” Balas Imran terus memasuki kereta.

Intan melepaskan keluhan lemah apabila kereta Imran sudah meninggalkan rumah. Dia berdiri sejenak di luar. Memikirkan masa depannya di dalam rumah banglo ini.

“Intan!!!!!”

Intan cepat-cepat berlari masuk ke dalam rumah apabila mendengar pekikan Puan Rahimah dari tingkat atas. Ahhh!! Tak sempat nak fikir masa depan dah kena tempik macam ni. Getus Intan di dalam hati.

















No comments: