Thursday, November 8, 2012

Kupilih Hatimu 3

Bab 3


Nadia melirik Intan yang duduk di sebelah.Kelihatan temannya itu begitu ralit dengan Blackberry baru yang dihadiahkan oleh Micheal semalam.Sambil-sambil menaip BBM mulut Intan mengukir senyuman.Senyuman bahagia yang penuh bunga-bunga.

“Setahu aku kau lah manusia paling buta teknologi tapi cepat pulak kau belajar macam mana nak pakai BBM kan.” Nadia memerli.

“Kau ni, lepak-lepak lah. Kasilah chance dekat aku. Aku ni baru nak rasa perasaan sedang ingin bercinta.”Ujar Intan sambil ketawa. “Lagipun dekat rumah aku tak ada peluang nak bersembang dengan dia. Aku takut kantoi dengan Mak Su.” Ujar Intan dengan nada yang sedikit bimbang jika Mak Su dapat tahu dia sudah memakai telefon bimbit.

“Yerlah. Yerlah. Tapi kau kalau bercinta janganlah sampai lupakan aku. Dah macam aku ni driver kau pula. Aku sibuk-sibuk memandu kereta untuk menghantar kau ke tempat kerja, kau pulak senang-senang berBBM dengan Mike.” Selar Nadia.

Intan menyambung ketawa lagi.“Olololo… Takkanlah dengan Mike pun kau nak cemburu. Okey, aku simpan ya.” Katanya terus mematikan BBMnya dengan Micheal. Telefon itu disimpan semula di dalam beg. Dia mula memberi perhatian kepada Nadia.

“So, Mike propose kau jadi girlfriend dia ker?”Nadia menyoal ingin tahu.

“Ishh… Takkanlah secepat tu.”

Nadia mencebek. “Elelelele… Dah sampai bagi kau Blackberry, haruslah dia nak ikat kau jadi girlfriend dia. Apa-apa pun kau kena ingat Intan, dia bagi kau telefon ni dah kira macam dia menabur budi tau, jangan nanti bila tiba masa dia minta macam-macam kau terus bagi.”Ujar Nadia serius seterusnya memberi nasihat.

“Aku tahu. Aku pun takut jugak bila dia bagi aku telefon ni. Takut nanti dia minta kat aku macam-macam.Macam yang kau kata.Termakan budi, nanti tergadai body.Lagi satu, kalau Mak Su aku taulah aku pakai telefon, mesti dia marah.Mesti dia rampas dari aku.Kau tahulah Mak Su aku tu. Dialah manusia yang dah buat aku ni menjadi manusia yang buta teknologi yang macam kau cakap tadi.” Luah Intan tentang apa yang bersarang di hatinya.

“Kau simpanlah elok-elok. Jangan sampai Mak Su kau tahu. Kau pun janganlah gatal-gatal berBBM dengan Mike depan dia. Cari nahaslah tu!”Kata Nadia.

Intan mencebek. Geram tau dengan Nadia. Macamlah dia ni bodoh sangat. Dah tahu tak nak Mak Su tercium dia ada telefon bimbit baru, takkanlah dia lagi mahu berBBM dengan Mike di depan Mak Su pula. Itu samalah macam korek lubang kubur sendiri.

Perjalanan menuju ke kedai Auntie May menjadi sepi bila perbualan tadi Intan dan Nadia mati macam tu ajer.Sekarang yang cuma kedengaran celoteh Johara Pagi Di Era terjerit-jerit di corong radio.

“Terima kasih ya Nad.” Ucap Intan sebaik sahaja kereta Nadia berhenti di petak parkir dihadapan butik ibunya.

“Ah. Tak ada hal lah.Eh…. Karang lunch sama tau.” Ujar Nadia sebelum mereka sama-sama membawa haluan ke tempat kerja masing-masing.

“Okey.” Intan sekadar menjawab bersahaja.





Walaupun jam baru menunjukkan pukul sebelas pagi, Nadia sudah tercongok di kedai bunga Auntie May untuk mengajak Intan keluar makan tengahari. Dia sebenarnya bosan duduk di butik mama. Tangannya terlalu keras untuk membantu Kak Zaiton menghias bakul hantaran untuk pelanggan mama. Dia tidak ada bakat seperti mama dan Kak Zaiton yang begitu kreatif menghias hantaran. Kerja seni bukanlah kelebihan yang ada di dalam dirinya.

Intan membiarkan sahaja Nadia seorang diri melayan kebosanan yang sengaja ditempahnya sendiri. Nadia berkerja dengan ibunya. Bolehlah suka-suka hati mahu keluar makan tengahari pukul berapa pun, dia pula bekerja dengan Auntie May. Walaupun Auntie May jenis orang yang boleh bertolak ansur, Intan tidak mahu menggunakan kebaikkan Auntie May itu untuk culas di dalam waktu kerja.

“Kau tak nak jumpa dia dulu ker sebelum dia balik ke London.”Soal Nadia sedikit berbisik apabila Intan sudah datang kepadanya.

“Nak jumpa macam mana.”Intan menyoal kembali.Tiga kuntum bunga ros dan sebiji teddy bear kecil diletakkan diatas meja.Tangannya mula lincah menghias jambangan bunga yang di pesan pelanggan awal pagi tadi. Beberapa tangkai bunga gerbera di susun elok-elok sebelum di ikat. Pada tangkai-tangkai bahagian bawah batang bunga-bunga tersebut diletakkan kapas basah dan di baluti dengan kertas timah. Ditengah-tengah jambangan tadi diletak pula teddy bear kecil yang terlebih dahulu sudah diikat pada batang belon.Intan menarik plastik pembalut berwarna biru dan ungu. Dia balut separuh jambangan bunga tersebut dengan plastik berwarna sebanyak dua lapisan dan memberi tone warna yang menarik.

Nadia menepuk dahi. “Kau keluarlah dating dengan dia sekali sebelum dia pergi. Luahkan perasaan kau pada dia. Baik kau cepat sebelum ada minah saleh yang rembat dia nanti.” Dia cuba mengajar. Sesekali mata Nadia melirik pada Auntie May yang berada tidak jauh dari mereka. Dia tidak mahu Auntie May tahu tentang Intan dan Micheal. Auntie May itu ibu saudaranya Micheal. Manalah tahu jika Auntie May tidak suka mempunyai bakal anak saudara dari keturunan Melayu pula. Walaupun hubungan Intan dan Micheal masih terlalu hijau, kemungkinan-kemungkinan yang bakal berlaku di masa hadapan perlu ambil kira juga. Fikir Nadia di luar kotak.

Tangan Intan berhenti bekerja sebentar.Nadia di pandang. “Kau ni cakap senangkan. Bila masa yang aku ada nak keluar dengan dia. Kau pun tahu kan aku ni sibuk mengalahkan Obama. Obama pun tak sibuk macam aku. Siang-siang aku dekat kedai bunga, malam-malam pulak aku kena tolong Mak Su dekat restoran. Tak ada masa.” Ujar Intan tentang jadual hariannya yang tidak pernah ada masa terluang. Pendek kata selagi belum masuk waktu sepatutnya untuk dia tidur, kerja…kerja..kerja…

Nadia mengangguk faham.Lupa pula yang Intan tu masa untuk diri sendiri pun dia kena curi-curi inikan pula nak adakan masa untuk keluar dating.Nadia mengeluh perlahan. Nampaknya memang BBM sahajalah yang akan menentukan sama ada perhubungan Intan dan Micheal berjaya atau pun tidak.

“Kalau sekarang?”Tiba-tiba satu suara datang mencelah antara mereka. Intan dan Nadia sama-sama berpaling lipat maut. Kedua mereka terpinga-pinga apabila melihat Micheal sedang berdiri di hadapan kedai sambil mempamer senyum 1000megawattnya itu.Intan menelan air liur.Senyuman itulah yang menjadi punca jantungnya berdegup kencang tatkala saling perpandangan dengan Micheal.

Hari ini Micheal tidak seperti selalu.Selalu Micheal datang menghantar bunga dengan hanya sekadar memakai tshirt lusuh dan berseluar steng.Tapi hari ini Micheal lebih perpenampilan kemas.Dengan seluar jeans dan tshirt polo berwarna biru gelap seperti melengkapkan ciri-ciri maskulin untuk seorang lelaki. Tidak keterlaluan jika dikatakan hari ini Micheal dan Lee Dong Wook macam kembar lain emak lain bapak. Biarlah Nadia mahu mencerca untuk kali ke seratus dua puluh pun yang Micheal dengan Lee Dong Wook tu langsung tidak ada persamaan, Intan tidak peduli. Suka hati dialah kan nak kata Micheal dan Lee Dong Wook itu sama.

“Kalau sekarang awak boleh keluar dengan saya?” Soal Micheal sekali lagi apabila dia sudah menghampiri Intan dan Nadia.

“Hah…” Mulut Intan melopong.Dia tidak ada jawapan. Bagus juga jika sekarang Auntie May menjadi ibu angkatnya kan. Bolehlah dia suka-suka hati keluar makan tengahari awal macam yang selalu Nadia lakukan.

Micheal masih setia menanti jawapan.Intan pula menggaru-garu kepala yang tidak gatal.

“Saya…”

“Pergilah Intan. Micheal dah minta izin semasa dia mahu datang ke mari tadi dengan Auntie May. Nanti kalau Micheal dah sampai ke London bila masa pula mahu berjumpa.” Auntie May mencelah seterusnya memberi lampu hijau untuk Intan keluar makan tengahari sedikit awal hari ini.

“Auntie May….”Intan menjadi serba salah.

“Tak apa. pergilah. Dari jauh Micheal datang tu.Takkan nak biar dia hampa. Lagipun lepas ni dah tak boleh jumpa lagi.”Ujar Auntie May sambil tersenyum.



“Haahlah. Pergilah Intan. Ini peluang.”Arah Nadia pula.

Hati Intan kembang berbunga.“Tunggu sekejap. Saya ambil beg saya.” Ujarnya.

“Jom Nad. Kau teman aku.” Intan menarik tangan Nadia untuk sama-sama menyertai dia dan Micheal keluar makan tengahari bersama-sama.

“Ngeee… Mana boleh aku teman. Kalau aku teman bukanlah dating namanya.” Kata Nadia separa berbisik. Dia melepaskan tangan Intan.

“Takkan aku nak keluar berdua ajer dengan dia. Agak-agaklah sikit.” Intan berkata dari celah-celah gigi yang dikatup rapat. Dia tersengih-sengih memandang Micheal dan Aunty May.

“Pergi ajer…” Kata Nadia. Bahu Intan ditepuk-tepuk perlahan.

Intan menarik muncung apabila Nadia tidak sudi menemaninya keluar bersama Micheal. Intan bukan apa kalau Nadia ikut, bolehlah Nadia menjadi pencetus suasana. Selama ini pun, Nadialah yang memeriahkan perbualan antara dia dan Micheal kerana jika kami hanya berdua sahaja masing-masing akan diam seribu bahasa.

“Pergilah. Kau tunggu apa lagi ni. Buat macam biasa ajer. Lagi satu kau janganlah cover-cover ayu pulak. Be yourself.” Sempat Nadia menitip pesan.

“Yerlah. Yerlah.” Intan menjawab.

“Auntie May pergi dulu ya.” Dia kemudian meminta diri dan dibalas dengan anggukan dan senyuman Auntie May.



Selepas selesai makan, Micheal membawa Intan keluar berjalan-jalan di sekitar Taman Polo. Asalnya Intan sangat tidak sedap hati untuk keluar berjalan-jalan selepas makan tadi, tetapi Micheal telah memberitahu Intan yang Auntie May memberi pelepasan untuk Intan separuh hari dengan dibayar gaji penuh. Micheal telah berpakat dengan ibu saudaranya itu untuk memberi sedikit ruang antara dia dan Intan untuk bersembang lebih lama dan tanpa gangguan kerana esok pagi-pagi lagi dia akan ke Kuala Lumpur dan malamnya dia akan terus terbang ke London.

Intan terpaksa bersetuju apabila Micheal sendiri telah menelefon Auntie May dan meminta Auntie May untuk bercakap sendiri dengan Intan, kerana Intan memang tidak selesa mahu mengulat di waktu dia sedang bekerja. Selepas mendengar sendiri kata-kata Auntie May yang memberi kebenaran kepadanya, barulah Intan berasa sedikit lega untuk keluar bersama Micheal. Itu pun setelah Micheal berjanji untuk menghantarnya pulang sebaik waktu kerja sebenarnya tamat. Dia tidak mahu Mak Su tercium yang hari ini dia pergi bersuka ria dan tidak bekerja.

“Intan, terima kasih kerana sudi keluar dengan saya.” Ujar Micheal sebaik mereka berdua melabuhkan punggung di kerusi batu di hadapan taman permainan.

“Awak kena berterima kasih dengan Auntie May. Kalau Auntie May tak izinkan saya keluar dengan awak tak mungkin kita dapat makan bersama-sama. Lain kali janganlah buat macam ni. Segan saya dengan Auntie May nanti.” Kata Intan seakan memberi peringatan pula.

“Lain kali maknanya kita boleh keluar lagilah?” Micheal cuba mengusik.

Intan gigit bibir bawah. Adakah lain kali lagi di dalam episod mereka. “Ermm.. Mungkin. Tapi awak kan nak balik London. Mungkin takkan ada lain kali lagi kut…” Kata Intan mendatar.

“Intan saya suka berkawan dengan awak.” Ucap Micheal jujur.

“Saya pun suka berkawan dengan awak.” Balas Intan.

“Boleh tak sebelum saya pergi, saya nak minta izin awak.” Micheal bertanya dengan penuh hemat.

Intan mengerut dahi. “Minta izin apa.” Soalnya.

“Saya nak minta izin untuk menjadi lebih dari sekadar kawan dengan awak.” Ucap Micheal jujur seterusnya meluahkan hasrat hati.

Intan terpinga-pinga dengan permintaan Micheal itu. Gentleman sungguh Micheal. Puji Intan di dalam hati.

“Saya suka pada awak sejak kali pertama saya ternampak awak semasa menghantar bunga di kedai Auntie May dulu. Saya pun tak tahu macam mana tiba-tiba saya boleh terjatuh hati pula pada gadis melayu macam awak.Yang saya tahu, sekarang saya memang sudah jatuh cinta dengan awak Intan.” Luah Micheal apa yang dirasakan sejak kali pertama bertentang mata dengan Intan.

Intan mengambil sedikit masa sebelum dia berkata. “Tapi Micheal…..” Namun kata-katanya cepat dipotong oleh Micheal.

“Awak pun kan. Saya tahu awak pun suka pada saya. Saya boleh nampak.” Ujar Micheal penuh yakin.

Intan mengukir senyum. “Micheal saya gadis Melayu, Islam. Awak dengan saya berbeza.” Kata Intan.

Micheal mengerut dahi pula. “Kenapa. Sebab awak melayu. Sebab awak islam. Saya tak kisah dengan semua tu. Andai kata suatu hari nanti saya akan berkahwin dengan awak, saya sanggup peluk islam semata-mata untuk bersama awak.” Kata Micheal yang sudah mula membayangkan perkenalan yang masih hijau ini akan menemui kesudahan yang sempurna.

Intan menelan air liur. Tidak sangka Micheal bersungguh-sungguh seperti ini. Dia memang menyukai Micheal tetapi dia tidak lagi mahu fikir sejauh itu. Dia dan Micheal datang dari dua dunia yang berbeza kerana itu dia masih perlukan masa untuk menilai Micheal secara keseluruhannya. Jodoh pertemuan di tangan tuhan. Jika sekuat mana pun hari ini dia dan Micheal merancang kalau Allah sudah menetapkan jodohnya dengan lelaki lain dia harus terima juga. Buat masa sekarang ini berkawan adalah yang terbaik.

“Micheal… janganlah berniat untuk memeluk islam semata-sama untuk berkahwin dengan seorang yang beragama Islam. Islam itu indah. Berniatlah meemeluk islam kerana kesucian agamanya.” Ujar Intan lembut. Micheal mengeluh lemah.

“Micheal, terlalu awal untuk awak luahkan perasan cinta awak pada saya. Kita pun baru sahaja berkenalan. Bagilah ruang untuk diri kita mencari keserasian.” Kata Intan lagi tidak mahu lelaki itu kecewa dan terasa dia telah ditolak sementah-mentahnya.

“Awak tolak saya.” Micheal berkata. Matanya cuba mencari anak mata gadis itu tetapi Intan cepat-cepat mengalih ke tempat lain.

“Apa yang saya katakana tadi tidaklah bermakna saya menolak awak. Cuma saya minta kita sama-sama memberi peluang kepada diri masing-masing untuk cuba mencari keserasian. Lagipun awak tak rasa ker, semua ni terjadi macam terlalu pantas. Saya baru kenal awak sebulan dan hari ni awak cakap awak cintakan saya.” Balas Intan tenang.

“Micheal, jujur saya katakan, saya pun suka pada awak juga. Jadi tolonglah jangan buat muka sememeh macam tu.” Kata Intan lagi. Serta merta muka sugul Micheal kini bertukar menjadi ceria kembali apabila kata-kata Intan itu membawa makna peluang untuk dia cuba bertahta di hati gadis itu masih ada.

“Sememeh? Apa tu.” Micheal bertanya.

Soalan dari Micheal itu membuatkan terbit ketawa kecil dari Intan. “Macam muka awak tadi. Masam ajer.” Katanya memberi penjelasan.

“Esok saya akan ke Kuala Lumpur pergi ke rumah abang saya. Lusa saya akan fly. Tak sabar nak tunggu cuti yang seterusnya. Lepas ni saya nak cuti lama sikit.” Beritahu Micheal.

Intan mengangguk. “Okey. Saya tunggu awak. Nanti kalau cuti jangan lupa datang hantar bunga dekat kedai Auntie May.”

“Mestilah.” Jawab Micheal girang. Hatinya sudah mula membilang hari untuk bercuti lagi di Malaysia. Mahu cuti lama-lama. Kalau boleh mahu pindah duduk di sini balik. Tidak lagi mahu bekerja di sana.

“Micheal, telefon ni macam mana. Betul awak bagi pada saya?” Intan tunjuk telefon bimbit hadiah dari Micheal semalam.

“Telefon ini memang hadiah dari saya untuk awak. Awak pakai sahaja.” Ulang Micheal lagi tentang perihal hadiah telefon bimbit ini.

Intan sekadar mengukir senyum.

“Awak gunakanlah. Bukankah awak dan saya nak mencari keserasian. Mana tahu teknologi boleh mendekatkan kita. Lagipun saya ikhlas hadiahkannya untuk awak.” Ujar Micheal.

Intan sekadar mengangguk. Bila Micheal berkata begitu dia menjadi sedikit lega.

Hari ini mereka berdua telah bersembang panjang lebar tentang diri masing-masing. Intan gembira sangat apabila Micheal begitu sporting bercerita tentang dirinya. Dari pada cerita tentang hobi terus ke makanan kegemaran terus kea lam pekerjaannya sebagai jurutera perisian. Perbualan mereka berdua sering kali diselang seli dengan gelak ketawa. Ah… Terasa seakan-akan hati sedang ingin bercinta!



“Lambat kau datang tolong aku hari ni.” Soal Mak Su Maria ketika Intan melintasinya di hadapan kaunter restoran.

Intan menelan air liur. Dek kerana begitu asyik berbual dengan Micheal di taman tadi dia jadi lupa yang dia harus menolong Mak Su Maria di kedai. “Tadi ada kerja sikit Mak Su.” Intan cuba berbohong. Cepat-cepat dia ke bahagian dapur untuk menyimpan beg di dalam locker pekerja.

Khalil yang memerhati tingkah isterinya itu terpinga-pinga. “Sayang, apa yang saya cakap tadi tu betullah. Saya nampak Intan keluar dengan jantan Cina mana entah dekat Taman Polo tu.” Khalil mengadu lagi.

“Saya tahu apa yang saya buat.” Ujar Maria tenang. “Tu ada pelanggan. Ambil order.” Maria mengarah suaminya pula sementara dia masih lagi menekan-nekan kasar kalkulator di atas meja. “Kau dah pandai menipu aku sekarang ya. Sampai masa taulah macam mana aku kerjakan kau nanti.” Maria menggumam di dalam hati.

No comments: