Thursday, November 29, 2012

Kupilih Hatimu 7

Bab 7


“Ya Allah. Gila apa Mak Su kau tu buat kau macam ni.” Nadia melempias marah sewaktu dia dan Intan makan tengahari di belakang butik mama pada keesokkan harinya.

Intan diam. Hanya air mata yang mengalir sahaja jawapan yang dia ada untuk pertanyaan Nadia itu. Nasi campur di dalam polistrin dikuis-kuis dengan sudu. Simpati Nadia kepada temannya itu menggunung lagi.

“Yang lelaki good looking tu pulak, apa masalah dia hah. Sengaja nak cari pasal sampai kau boleh kena maki dengan Mak Su kau dekat kedai semalam. Muka ajer kacak, tapi perangan haprak!” Nadia menghala rasa marah kepada lelaki yang hampir-hampir berlanggar dengan mereka pagi semalam.

“Dia tu gila!!” Kata Intan keras. Kesal sungguh rasanya kerana semalam malang datang kepadanya bertimpa-timpa. Lepas satu, datang satu lagi.

“Habis macam mana ni. Telefon kau nak kena rampas dengan Mak Su kau. Sim card pulak dah patah.”

“Aku akan anggap telefon tu bukan rezeki aku.” Intan berkata sayu. Dia seka air mata yang mengalir. Nasi bungkus untuk makanan tengahari ini di jamah sedikit. Seleranya mati sejak pagi tadi. Kerana sedih dia hilang mood mahu makan.

“Sorrylah Intan. Aku tengah sengkek ni. Tak ada bajet nak bagi kau pinjam duit untuk beli telefon baru.” Balas Nadia.

Intan senyum pahit. “Tak apa. Selama ni pun aku mana ada telefon pun kan. Aku dah biasa hidup tak ada telefon.” Katanya lagi.

“Errmmm…” Nadia cuba berfikir panjang. Dahinya berkerut. “Bagi aku nombor Micheal. Call dia okey. Bagi tahu telefon kau tu ada masalah. Kalau ada apa-apa suruh dia terus telefon ke nombor aku.” Kata Nadia.

Intan buat muka serba salah. “Aku mana ingat nombor telefon dia apa. Nombor aku tu pun tak ingat. Aku kan baru lagi pakai telefon. Kau macam tak kenal aku, aku bab-bab nak mengingat nombor ni selalu fail.” Keluh Intan.

Nadia tepuk dahi. “Ya Allah, takkan nombor telefon boyfriend pun kau tak ingat.” Ujar Nadia sedikit geram.

Intan mengerut dahi. “Mana ada boyfriend. Kami teman tapi mesra.” Dia menjawab.

“Teman tapi mesra pun takkan kau tak ingat?!!” Nadia meninggi suara.

Intan terkulat-kulat. Dia menggaru kepala yang tidak gatal. “Kau jangan marah aku boleh tak. Aku semalam punya hal pun tak abis sedih lagi, hari ni kau nak tambah sedih aku pulak.” Katanya sayu.

“Okey..Okey.. Sory.” Nadia angkat kedua tangan. “Aku pun salah jugak dah kenapa pulak aku tak simpan nombor si Micheal tu jugak kan incase kalau ada kecemasan macam ni.” Dia turut menyalahkan dirinya sendiri. Nadia mengerut dahi. Beberapa ketika kemudian dia memetik jari. Matanya bersinar-sinar. Ada mentol yang menyala di dalam kepala otaknya kala ini. “Ermm.. Apa kata kita pergi tanya Auntie May. Lepas tu suruh Auntie May tanya Uncle Lee nombor Micheal.” Nadia memberi buah cadangan.

Mata Intan terbeliak. “Ehh…Kau gila. Malulah aku.” Katanya menolak cadangan Nadia itu.

Nadia mencebek. “Elehh… Mengada-ngadanya engkau. Malu tapi mahu.” Sedasnya.

“Nantilah.” Keluh Intan perlahan.

“Kau jangan nanti-nanti. Nanti Micheal ingat kau dah tak nak kawan dengan dia.” Nadia cuba menakut-nakutkan Intan pula.

Intan laju berdecit. “Ishh… Dia bukan jenis cepat berprasangkalah.” Tukasnya tidak mahu termakan momokan dari Nadia itu.

“Mana kau tau?” Kening Nadia sudah mula menari ronggeng. Bibirnya pula sudah mula mengulum senyuman nakal.

Intan memandang muka Nadia dengan perasaan bengang. Dia menutup kembali kotak polistrin dan membuangnya ke dalam tong sampah.

“Aku balik kedai Auntie May dululah.” Dia meminta diri.

“Jangan lupa tau!!” Jerit Nadia sambil ketawa besar.









No comments: