Friday, September 12, 2014

Yes Ma'am : Part 2 : Bab 1

Bab 1


Tiga bulan sudah berlalu. Hari ini Aryana bangun dari tidur dan menjadi Aryana yang baru. Dia sudah tidak mahu menangis lagi apatah lagi meratapi nasib diri. Aryana mahu jadi kuat dan cekal menempuh dugaan. Adib sudah pergi ke sekolah. Sejak tiga bulan lalu, Abang Harun yang menghantar dan mengambil Adib dari sekolah. Sejak diceraikan Aryana hidup macam zombie. Langsung tidak terurus kerana itulah mama menyuruh Abang Harun menghantar dan mengambil Adib dari sekolah sementara Aryana pulih seperti sediakala. Sejak berpisah dengan Ilham, memang mamalah yang selalu ambil peduli pasal Aryana.

“Yana, dah okey ker. Ya Allah syukur Alhamdulillah. Mama seronok sangat tengok Yana dah okey macam biasa.” Tutur Datin Rokiah Kamsan gembira apabila menyambut kedatangan Aryana pagi itu. Aryana nampak sudah pulih dari kesedihan.

“Mama, Yana datang ni sebab nak tumpang tinggalkan Baby dengan mama ya. Nanti mama cakap dekat Abang Harun, sementara Yana keluar ni, mintak Abang Harun hantar Adib ke sini yer.” Ucap Aryana seraya mengeluarkan beg Adalia dari dalam kereta.

Dahi Datin Rokiah Kamsan berkerut. “Yana nak pergi ke mana nih?” Soalnya pelik.

Aryana mengeluh perlahan. “Pergi mana lagi mama. Cari kerja la.” Katanya.

“Kerja??” Suara Datin Rokiah Kamsan naik sedikit kerana terkejut.

“Ya la mama. Takkan Yana nak duduk dekat rumah tunggu duit turun dari langit kut.” Balas Aryana.

“Am tak bagi nafkah pada Yana ker.” Datin Rokiah Kamsan mula bersuara tidak puas hati. Kalau benar Ilham sudah abaikan tanggungjawabnya tentang pemberian nafkah anak-anak dan jandanya ini memang nak kena sangat dah budak ni. Sudahlah senang-senang hati lafazkan talak, lepas tu abaikan pula tanggungjawab. Benar, sejak Ilham lafazkan talak pada Aryana dan langsung tak ada usaha bersungguh nak rujuk kembali, hatinya selalu bengang dengan Ilham. Buat senang. Hidup pun bukan main kembali enjoy. Bujang duda dengan bujang tak kahwin tu lain.

“Untuk anak-anak adalah dia masukkan duit dalam akaun Yana mama.” Jujur Aryana memberi tahu. Sejak kena tinggal Ilham tak pernah pun bekas suaminya itu lupa akan tanggungjawabnya. Setakat ni nafkah memang tak pernah terabai. Setiap bulan seperti biasa RM5000 automatik akan dimasukkan ke dalam akaun peribadinya. Duit bayaran kereta juga siap-siap sudah dibayar. Insurans untuk Aryana dan anak-anak juga siap berbayar juga. Semua sama seperti semasa mereka suami isteri.

“Habis untuk Yana?”

“Sekalilah tu mama.”

“Habis tu yang sibuk-sibuk nak kerja kenapa. Jaga ajerlah anak-anak dekat rumah.”

“Sampai bila Yana nak harap duit abang mama. Yana ni bukan isteri dia lagi. Yana kena juga belajar untuk berdikari.” Jelas Aryana.

“Yana, mama dengan abah masih boleh tanggung Yana dengan anak-anak Yana kalau Am tak bagi duit belanja. Berapa Yana nak. Yana cakap. Mama tulis cek sekarang juga.” Selar Datin Rokiah Kamsan tidak bersetuju dengan tindakan Aryana yang mahu bekerja semula.

Aryana mengeluh lagi. Dia tahu, mama dengan abah takkan biar dia hidup terkontang kanting tanpa duit, tapi takkanlah dia nak menagih duit dari mereka setiap bulan. Lagipun dia dah berazam nak mulakan hidup baru dan langkah pertama yang harus dia ambil adalah dengan kembali bekerja. Aryana yakin dengan bekerja dia dapat lupakan kenangan pahit yang dia alami.

“Tak payahlah. Kalau betul mama nak tolong Yana, mama tolong jagakan Baby dengan Adib sementara Yana pergi kerja ya mama.” Kata Aryana. Beg Adalia dihulurkan kepada Datin Rokiah Kamsan.

“Yana…” Panggil Datin Rokiah Kamsan lembut mahu memujuk dengan harapan Aryana berubah fikiran.

“Mama, please… Yana dah lewat nih. Yana pergi dulu yer…” Aryana cepat-cepat masuk ke dalam kereta selepas bersalaman. Lagi lama dia di sini, nanti macam-macam ayat sedih yang mama akan keluarkan. Dalam kereta, air mata Aryana jatuh. Ya Allah, kuatkanlah semangatku. Doanya dalam hati.

Aryana masih gigih turun naik bangunan-bangunan tinggi ini semata-mata untuk mencari kerja. Setakat hari ini adalah tiga empat syarikat yang dia pergi untuk temuduga tetapi nasib masih belum lagi menyebelahinya. Betullah cakap orang zaman sekarang makin sukar untuk mendapatkan pekerjaan apatah lagi kena bersaing dengan calon-calon yang muda-muda.

Aryana pandang jam di pergelangan tangan yang sudah menunjukkan pukul 3.00 petang. Cepat sangat masa berlalu hari ini. Biasa kalau duduk di rumah tidaklah pula cepat begini. Kaki Aryana sudah penat. Rasanya cukuplah untuk hari ini. Esok dia akan mencuba dan terus mencuba lagi. Masakan langsung tiada kerja kosong kan. Malaysia masih aman. Berpusu-pusu orang luar bekerja dekat sini. Takkanlah dia yang tidak pernah terlepas mengundi setiap lima tahun sukar benar nak dapat kerja. Aryana cuba positifkan diri.

Sebelum pulang Aryana singgah ke dalam sebuah restoran yang kebetulan terletak sederet dengan syarikat terakhir tempat dia temuduga tadi untuk melepaskan lelah setelah penat berjalan ke sana ke mari mencari lubang-lubang kerja.

“Aucchhh!!” Aryana terjerit kecil apabila badannya terlanggar dengan seseorang di hadapan kedai. Mujur Aryana dapat mengimbangkan badan kalau tidak pasti jatuh tergolek. Bukan main keras badan makhluk Allah yang melanggarnya tadi.

“Cik, Saya minta maaf.”

“Encik ni dah kenapa, lain kali kalau nak jalan tu tengok la depan bukan tengok handphone. Tengok nih.” Balas Aryana sedikit kasar. Jari telunjuk terarah kepada file sijil yang sudah jatuh di lantai. Tanpa menghiraukan lelaki tersebut dan juga beberapa pasang mata yang memandang ke arahnya, Aryana terus mengutip file tersebut. Sijil-sijil yang terkeluar dimasukkan semula ke dalam file.

“I’m sorry.” Balas lelaki tersebut turut sama membantu Aryana.

“Sorry…sorry….” Gerutu Aryana sebaik selesai memasukkan dokumen yang bertaburan ke dalam file.

Lelaki itu sekadar mempamer senyum manis.

Aryana yang terpandang senyuman manis lelaki itu segera buat muka jelik. Kau apahal?!! Aryana geleng-geleng kepala terus masuk ke dalam restoran. Macam geli geleman pulak bila budak muda macam tu sengih-sengih gatal pada dia. Huhh!!

“Lan, apahal tu?” Tegur Mastura apabila Chef Razlan menghampiri ke kaunter.

“Saya terlanggar dia tadi kak.” Razlan sekadar menjawab.

“Amboi terlanggar macam cedera parah ajer gayanya cara dia marahkan Lan tadi.” Gerutu Mastura yang kurang senang dengan sikap berlagak pelanggan yang berlaga dengan Razlan tadi. Tidak tahukah perempuan itu yang Razlan bukan setakat chef sambilan di sini, tetapi restoran ini juga adalah miliknya dan kalaulah perempuan itu tahu salasilah keluarga Razlan ini, pasti menyesal sebab biadap dengan beliau.

Razlan yang sedang mengikat tali apron pada pinggang hanya tersenyum mendengar omelan Mastura. “Biarlah kak. Customer kita tu kan. Bagi sini buku menu. Saya ambilkan order dia. Karang lambat ambil order bising lagi dia karang.” Ujar Razlan bersahaja. Buku menu yang dihulurkan oleh Mastura disambut. Dia menghampiri wanita yang berlanggar dengannya tadi. Wanita itu nampak sibuk mengemas dokumen-dokumen ke dalam filenya semula agar teratur.

“Order Cik.” Tutur Razlan.

Tangan Aryana yang rancak mengemas dokumen-dokumen ke dalam file berhenti seketika. Dia pandang muka budak yang mengambil order. Laa… Waiter dekat sini rupanya. Jalan kelam kabut sampai aku yang kecik sikit dari gergasi ni pun habis dilanggar mesti sebab dah terlambat masuk kerja. Desis Aryana di dalam hati.

“Bagi nilah.” Aryana menjawab. Telunjuknya diletakkan pada gambar kek tiramisu yang nampak begitu menyelerakan.

“Minum Cik?”

Cik…Cik… Alahai…Hemah sangat tutur kata lelaki ini. Akak ‘Puan’ dik! PUAN! Getus Aryana di dalam hati. Bukanlah nak perasan tapi dia memang kurang berkenan cara budak lelaki ini memandang ke arahnya. Tambah-tambah lagi memandang dengan senyum gatal pulak tu. Dari tadi tau! Dari tadi!

“Hot chocolate dan tiramisu ajerlah.” Cepat Aryana menjawab terus memberikan semula buku menu itu kepada pelayan gatal itu.



Setelah selesai makan, Aryana mengangkat tangan, memberi isyarat kepada pelayan restoran yang duduk di kaunter bayaran agar membawakan bil. Hatinya senang kerana pelayan gatal tadi sudah tiada di hadapan. Mungkin basuh pinggan di belakang barangkali.

“Bil.” Pinta Aryana sebaik sahaja pelayan menghampirinya.

“Tak payah bayar kak. Ada orang belanja.” Ujar pelayan itu mesra.

“Orang belanja?” Aryana pelik. Matanya melilau-lilau mencari kelibat siapa-siapa yang dia kenal di dalam restoran ini. Tidak ada. Aryana musykil. Serta merta timbul persoalan di hati.

“Terima kasih kak. Kalau tak sedap bagi tahu kami, kalau sedap bagi tahu rakan-rakan. Datang lagi yer kak.”

Aryana tayang sengih melihat semangat adik pelayan ini mempromosikan cogan kata restoran ini. Kalau tak sedap beritahu kami, kalau sedap beritahu rakan-rakan. Aryana membaca dalam hati cogan kata yang terpampang besar pada dinding restoran. Dia ketawa kecil. Pasti dia akan kembali lagi kerana rasa tiramisu di sini sangat sedap. Cair dimulut. Bila makan terasa terbuai-buai.

Ketika berlalu di hadapan bayaran, kaki Aryana berhenti seketika. Macam tak sedap hati pula tiba-tiba ada yang belanja hari ini. Kalau kenal tidak mengapalah. Memang dipanjatkan doa agar orang itu murah rezeki. Kalau tak kenal? Akan doakan jugalah tapi motif sebenar belanja tiramisu dan hot chocolate ni nak juga dia tahu.

“Hai, saya nak tanya, siapa ya yang bayarkan meja nombor sepuluh tu tadi.” Aryana bertanya.

“Owhh…Chef restoran ni.” Mastura sekadar menjawab soalan pelanggan yang bertanya ini.

Dahi Aryana berkerut. “Chef?” Soalnya pelik.

“Yang berlanggar dengan Cik Kak tadilah.” Balas Mastura agak sinis.

Dahi Aryana berkerut lagi.

“Tuu…” Panjang bibir Mastura menjuih ke arah dapur yang mana separuh daripada dinding dapur itu adalah terdiri daripada cermin telus pandang.

Mata Aryana menyorot pada arah yang ditunjukkan. Memandangkan restoran ini berkonsepkan open kitchen maka pelanggan yang berkunjung ke sini boleh melihat bagaimana tukang masak di sini menyediakan makanan.

“Owhh….Yang tu Chef…Ingat waiter.” Ujar Aryana sambil ketawa kecil.

“Tu Chef Razlan. Restoran ni dialah punya.” Beritahu Mastura tanpa diminta.

Mulut Aryana sedikit melopong. Wahh….Serta merta persepsinya pada pelayan gatal tadi berubah. Kagum sangat!

Dari balik cermin kaca Aryana lihat Chef Razlan melambai ke arahnya. Aryana sekadar melambai kembali sambil mulutnya mengucap terima kasih tanpa suara. Semoga Allah murahkan rezeki Chef Razlan!


Semoga terhibur buat yang sudi singgah blog saya!!!

Thursday, September 11, 2014

URUSAN HATI BAB 5

Bab 5


Che Ros letak mug Milo panas atas meja kopi. Anak dara tunggalnya yang sedang membelek telefon dipandang. Syazlin kalau pulang ke kampung dia bukan mahu keluar berjalan-jalan. Memang ini sahaja aktiviti yang suka dilakukannya. Duduk terperap di rumah sambil bermanja-manja dengan mama.

“Kenapa ni mama, pandang-pandang Lin macam tu.” Syazlin menyoal selamba. Dia bangun dari baring. Mug Milo atas meja dicapai lalu dibawa ke bibir. Dia meniup perlahan Milo yang berasap panas sebelum dihirup. Air tangan manusia yang bergelar ibu ini ajaib. Air Milo buatan mama ni rasanya sedap ya amat. Kalah Milo buatan Saif Ali Khan!

“Babah Lin telefon mama tadi. Kenapalah masa lalu depan rumah dia semalam Lin tak singgah. Babah ada dekat luar tau tengok ajer kereta Lin laju ajer lalu depan rumah dia.” Kata Che Ros.

Syazlin buat muka. “Malaslah mama. Nanti-nantilah.” Tuturnya malas. Kembali baring dan bermain dengan telefon bimbitnya.

“Nanti-nanti tu bila Nurul Syazlin? Raya? Pergilah Lin. Tak baik buat Babah macam tu.” Che Ros memujuk lembut.

Syazlin mengeluh perlahan. “Maaaa….jangan paksa.” Balas Syazlin panjang tanpa memandang mama yang sedang memandang ke arahnya.

“Assalamualaikum….”

Automatik Syazlin bangun dari baring apabila mendengar orang memberi salam dari luar. Cepat-cepat dia mendaki tangga untuk menyorok di dalam bilik tidur.

“Mama, cakap Lin keluar.” Sempat dia berpesan pada mama sebelum menyembunyikan diri di dalam bilik.

Che Ros mengetap bibir. Macam-macamlah Syazlin nih!!

“Waalaikummusalam…” Che Ros jawab salam. Dia buka pintu rumah. Dia ukir senyum manis apabila melihat wajah Fasha. Seperti biasa Fasha bersalaman dengan Che Ros.

“Che Ros, ibu bagi.” Fasha hulur Tupperware berisi pengat pisang kepada Che Ros.

“Terima kasih.” Ujar Che Ros sebaik bekas Tupperware bertukar tangan.

“Che Ros, Kak Lin mana?” Fasha bertanya.

Che Ros tidak terus menjawab. Dia cuma tersenyum sambil telunjuk menunjuk ke atas, isyarat di mana Syazlin berada.

Fasha mengangguk-angguk faham. Dia segera menaiki tangga untuk ke tingkat atas.



Di dalam bilik Syazlin hanya menikuskan diri. Takut benar kalau Fasha menemuinya. Dia rapatkan cuping telinga pada pintu bilik. Keadaan sudah senyap sunyi. Sudah tidak ada lagi suara kecoh di bawah. Syazlin ukir senyum lebar. Dia hela nafas lega. Pintu bilik terus dibuka.

“Kak Lin!!!”

“Oh mak kau!!” Terkejut beruk Syazlin apabila disergah oleh Fasha. Habis berterabur mulut melatah. Dia urut dada. Matanya mengecil memandang Fasha yang sudah ketawa besar.

“Kak Lin…Rindunya dekat Kak Lin.” Ujar Fasha terus memeluk erat Kak Lin. Sikit pun dia tidak takut pada pandangan Kak Lin yang mencerun itu.

“Fasha nih!! Nasib baik Kak Syazlin taka da sakit lemah jantung tau. Kalau tak dah arwah dah Kak Syazlin.” Syazlin menggetus geram sewaktu meleraikan pelukan Fasha. Terasa rimas betul bila berpeluk-peluk begini. Dia bawa diri ke katil. Novel di tepi meja katil yang masih tinggal separuh untuk dihabiskan itu.

Fasha masih ketawa. Dia mengekori langkah Kak Lin ke katil.

“Fasha nak apa nih?” Syazlin sekadar bertanya apabila Fasha duduk menempel disebelahnya. Rimas okey. Rimas! Nak feeling-feeling dengan hero novel ni pun terganggu apabila ada Fasha di sebelah.

Fasha mencebik. Seperti biasa Kak Lin selalu sahaja bersikap dingin dengannya. Bila dengan Kak Lin, nak rasa kemesraan adik beradik tu payah sangat. Dia teringin nak ada kakak yang boleh berkongsi cerita sama-sama. Kak Lin ni nama ajer kakak satu ayah berlainan ibu tetapi taraf layanan kepada dia macam orang asing. Langsung tak ada semangat adik beradik.

“Nak jumpa Kak Lin lah. Kak Lin kalau bukan hari raya memang taklah kan nak pergi rumah Fasha.” Rungut Fasha.

Syazlin cuma jeling Fasha disebelah dengan ekor mata.

“Ibu kirim salam.” Ujar Fasha.

“Waalaikummusalam.” Syazlin menjawab malas.

“Fasha ada bawakkan pengat pisang untuk Kak Lin. Ibu masak. Babah kata Kak Lin suka makan pengat pisang.” Ujar Fasha.

Hati Syazlin terusik sedikit. Setiap kali balik ke rumah mama, Babah pasti akan menyuruh Fasha menghantar pengat pisang kegemarannya itu ke sini. Che Yam punya pengat pisang memang sedap. Kalau pasal Che Yam punya pengat pisang dia jarang nak jual mahal. Walaupun dia tak suka pada Che Yam, tetapi dia tak boleh paksa lidahnya ini untuk tidak suka pada pengat pisang Che Yam yang sedap itu juga.

“Fasha datang sorang ajer ker. Fadhil mana?” Syazlin mula buat-buat ramah, bertanya tentang Fadhil, kembar Fasha. Anggap sahaja sikap ramahnya ini sebagai tanda terima kasih kerana Fasha sudah bersusah payah datang ke mari semata-mata mahu menghantar pengat pisang untuknya.

“Fadhil keluar dengan abang baru kita orang.” Fasha memberitahu sambil kening terjongket-jongket.

“Abang baru? Bila masa pula Fasha dengan Fadhil ada abang. Setahu Kak Lin, korang tu menempel dengan Abang Shah ajer kan. Siapa tu?” Syazlin bertanya. Novel di tangan ditutup. Dia tidak pernah mendengar tentang nama itu.

“Anak ibu dengan suami lama ibu dulu. Dia baru sampai semalam.” Kata Fasha lagi.

“Owhh…Okey.” Syazlin mengangguk-angguk kepala. Selama ini dia tidak pernah tahu yang Che Yam ada anak dengan suami pertamanya dulu. Ingat Che Yam tu dulu janda berhias yang vogue da vass.

Syazlin sambung membaca novel yang terhenti. Fasha dibiarkan sahaja. Mahu tergolek ker, mahu terlentang ker di atas katil ini suka hatilah.

Fasha rasa penat nak menarik perhatian Kak Lin lagi. Kakak yang seorang ini memang jenis hati ais. Dia bangun dari baring. Boringlah dengan Kak Lin nih! Boleh pulak buat-buat tak tahu dia di sini.

“Kak Lin, malam esok jangan nak pergi ke mana-mana yer. Babah suruh Kak Lin datang rumah makan malam ramai-ramai.” Ujar Fasha sewaktu mahu keluar dari bilik Kak Lin.

“Tengoklah kalau rajin.” Syazlin menjawab malas tanpa memandang muka Fasha.

“Tak ada tengok-tengok. Datang tau. Nanti boleh berkenalan dengan abang baru Fasha.” Jerit Fasha yang dah menuruni anak tangga ke tingkat bawah.

“Abang baru Fasha?” Syazlin ketawa sendiri. Entah apa yang bagus sangat entah tentang abang tiri si Fasha tu pun dia tak tahu sampai beria-ia benar budak seorang itu mahu dia berkenalan dengan mamat itu.

Syazlin cepat-cepat turun ke bawah sebaik sahaja mendengar enjin skuter Fasha yang sudah sayup-sayup meninggalkan kawasan rumah. Anak tekak ni dah meronta-ronta nak makan pengat pisang Che Yam!





Tuesday, September 9, 2014

URUSAN HATI BAB 4

Bab 4


Syazlin pandang kiri. Couple. Syazlin pandang kanan. Couple lagi. Tengkuk berpaling ke belakang. Owh…Semua orang datang dengan pasangan hari ini. Dah macam 14 Februari pulak. Couple ada di merata-rata. Dia seorang sahaja yang tercongok seorang diri sementara menanti makanan yang dipesan tiba. Kalau bukan kerana lapar dan malas nak masak di rumah dia tak kuasa nak singgah menapau makanan di restoran ini.

Syazlin keluar Samsung tab dari dalam totebag. Dalam keadaan keseorangan begini dia perlu buat-buat sibuk. Bila buat-buat sibuk begini tak adalah nampak macam loser sangat. Dah la dia seorang sahaja yang ganjil dalam restoran ni. Dari tadi dia perasan ada beberapa pasang mata memandang ke arahnya.

“Boleh saya duduk?”

Syazlin yang sibuk melayan Facebook mengangkat kepala untuk memandang wajah yang menyapa. “Afzan.” Hatinya berkata. Gulp. Dia telan air liur sebelum mata mengitari seluruh kawasan restoran. Memang tiada tempat kosong.

Perlahan Syazlin mengangguk kepala sambil buat muka.

Afzan tidak peduli dengan muka kerek Syazlin itu. Dia terus menarik kerusi di hadapan Syazlin dan terus melabuhkan punggungnya di situ. Tangan mengetuk-ngetuk meja sementara menanti adik waiter datang mengambil pesanan.

Syazlin buat-buat sibuk. Tangannya menari-nari di atas skrin tab, tanpa mempedulikan kehadiran Afzan. Sampai sekarang dia masih bengang dengan jiran yang dah tak berapa nak baru itu. Macam tak boleh blah betul bila sehingga ke hari ini, Afzan langsung tak tahu nak minta maaf atas kesalahannya dahulu. Dah sebulan lebih berlalu!

Syazlin terus menyibukkan diri membalas komen-komen di dalam Facebook. Konon-konon buat tidak hairan pada pemandangan di hadapannya.

“Dik lambat lagi ker nasi goreng chicken chop akak dik. Lama dah tunggu ni.” Syazlin menyoal apabila adik waiter datang mahu mengambil pesanan dari Afzan.

“Lambat lagilah kak. Orang ramai ni.” Balas adik waiter.

Syazlin mengeluh lemah.

“Order bang?” Adik waiter bertanya sambil menyerahkan kad menu kepada pelanggan yang baru tiba itu.

Afzan membelek kad menu yang sudah hampir lunyai itu. Matanya turun naik atas bawah membaca senarai menu yang sudah hampir pudar warna tulisannnya.

“Bagi nasi goreng chicken chop jugaklah. Bungkus ya.” Ujarnya seraya menyerah kembali kad menu itu.

Syazlin sengaja memasang telinga. Dari butir bicara lelaki ini sewaktu memberi pesanan kepada adik waiter yang bertugas, lelaki ini juga mahu membungkus menu makanan yang sama seperti dia. Order sama menu tu mesti sebab nak cepat siap la tuh!

Syazlin masih menanti makanan yang dipesan siap. Sesekali dia curi-curi pandang pada lelaki itu. Sepertimana apa yang dia sedang lakukan, lelaki ini juga begitu. Buat-buat sibuk main game dalam telefon bimbitnya. Lelaki ini memang ada aura yang boleh buat mata Syazlin tak habis-habis nak mencuri pandang ke arahnya sahaja. Mungkin sebab hidung yang mancung tu kut. Serius. Hidung mamat ni macam perfect sangat. Perfect yang original, bukan dibuat-buat. Lagi satu, senyuman. Serius. Masa dia nampak mamat ni senyum pada adik waiter yang comel tadi, memang manis tahap kena kencing manis.

Time-time ni juga, kepala Syazlin mula berfikir benda-benda di luar kotak. Kalaulah lelaki ini lebih bersifat gentleman, pasti dia akan pertimbangkan idea Cikgu Borhan yang konon-konon mahu kenen-kenenkan dia dengan mamat ni. Owhh….Tidak. Idea Cikgu Borhan tak boleh diterima langsung. Dia bukan desperado nak cari suami sampai dengan jiran sebelah rumah pun jadi. Okey, paling tidak pun dia akan hulur salam perkenalan kepada jiran baharu. Itu lebih sesuai. Kan.

Wajah Syazlin rasa beku bila Afzan memberi segaris senyuman saat dia sedang lagut memerhati lelaki itu. Apa-apa pun konsepnya di sini reputasi kena jaga. Jangan sebab hanya segaris senyuman manis itu dia jadi berlembut hati dan boleh melupakan kesalahan lelaki itu. Minta maaf dulu, baru dia akan okey!

Syazlin balas senyuman Afzan itu dengan muka jengkel.

Afzan hanya tenang sahaja. Dia cuma ketawa kecil sambil menggeleng-geleng kepala. Macam-macam betul perangai jiran yang seorang ini.

Syazlin menjeling tajam apabila mendengar suara halus manusia di hadapannya ini sedang ketawa. Tanpa ambil peduli pada ketawa sinis itu, dia pandang sekilas pada jam dipergelangan tangan. Ya Allah. Lambatnya nak siap. Nasi goreng chicken chop jer kot. Akhirnya dia tutup tab dan dimasukkan kembali ke dalam tote bag. Sambil menongkat dagu dia perhati keadaan sekeliling. Bilalah dia ada peluang macam diorang ni. Dari dulu sampai sekarang, kalau masuk soal cinta, dia selalu tidak bernasib baik.

Syazlin tersentak apabila mendengar telefon bimbitnya menjerit. Ada Whatssap dari Farissa. Syazlin terus membuka aplikasi Whatssap untuk melihat apa yang dihantar oleh Farissa. Dahinya berkerut. Euwww…Spontan mulut mengeluarkan bunyi itu. Dah jadi trend orang-orang zaman sekarang kan, taka da silu langsung berkongsi gambar pregnancy test yang ada double line tu pada orang lain. Benda alah tu dah kena air kencing kot!

Meskipun Syazlin redha dengan pengakhiran kisah dia dan Faris, tapi kadang-kadang timbul rasa iri bila tengok bahagia yang sedang dikecapi oleh Farissa selepas berkahwin dengan Faris. Ah…Masa deorang tengah masyuk bercinta dulu pun dia terasa iri juga. Cuma dia ni jenis yang pandai cover jer agar tak jelas di muka.

Dengan rasa malas Syazlin taip perkataan TAHNIAH. Sepatah jer. Kemudian apabila dia mendengar lagi bunyi Whatssap masuk yang sudah tentunya dari Farissa lagi, dia sekadar buat tidak tahu. Nanti akan berjela-jela pula cerita Farissa tentang kehamilan pertamanya itu.

Sekali lagi Syazlin tersentak apabila telefon bimbitnya kembali menjerit. Panggilan dari mama. Syazlin bangun dari duduk. Dia pergi ke tempat yang tenang sedikit untuk menjawab panggilan mama itu. Keadaan di dalam restoran ini agak bising dengan suara-suara riuh pelanggan yang sedang menonton perlawanan Piala Malaysia pada skrin projector yang dipasang di luar restoran.

“Assalamualaikum mama.” Syazlin memberi salam.

“Waalaikummusalam. Lin dekat mana ni. Riuh jer.” Che Ros bertanya.

“Lin dekat kedai makan ni. Tapau.” Jawab Syazlin.

“Cuti-cuti pun tak masak Lin? Apa nak jadi ni Lin. Kasihanlah laki Lin nanti. Asyik kena makan kedai ajer. Dah bini tak reti nak masak.” Che Ros dah mula membebel di hujung talian.

Syazlin mengeluh. Che Ros kalau sudah dapat membebel memang cair tahi telinga. “Mama, Lin belum nak kahwin lagi mama. Nanti kalau Lin nak kahwin, Lin belajar la masak. Tak pun Lin cari suami yang pandai masak. Senang.” Dia menjawab.

“Ada jer nak menjawab kan Lin ni.” Getus Che Ros.

“Mama nak apa telefon Lin malam-malam ni.” Syazlin bertanya.

“Takkan mama nak telefon anak mama sendiri pun tak boleh?” Suara Che Ros bertukar sarcastic.

Syazlin ketawa kecil. Dia dengan mama memang begitu. Kalau sembang memang macam kawan-kawan. Mungkin kerana dia terlalu rapat dengan mama. Kawan sejati dia hanya mama seorang. Mama selalu ada untuk dia bila-bila masa. Syazlin tak mampu nak bayangkan macam manalah kehidupannya andai satu hari nanti mama tiada lagi.

“Mama mesti telefon Lin ni sebab nak tanya bila Lin nak balik kampung kan? Sorry ya mama. Dua tiga minggu ni Lin sibuk sangat ni. Insyaallah minggu depan kalau Lin dah tak sibuk Lin balik kampung ya.” Balas Syazlin yang sudah dapat meneka tujuan mama menelefonnya malam ini. Gelabah la mama bila anak gadis kesayangan mama dah sebulan lebih tak balik kampung. Biasanya paling lama pun, dua minggu sekali Syazlin akan pulang ke kampung untuk melawat mama.

“Anak mama ni buzy mengalahkan YB ajer.” Sindir Che Ros.

Syazlin mengekek ketawa. “Minggu depan yer mama. Lepas ajer habis kerja hari Jumaat tu Lin terus balik kampung. Mama jangan risau.” Ujar Syazlin yang turut sama merindui mama. Rindu nak tidur sekatil dengan mama sambil main garu-garu.

“Eloklah tu kalau Lin balik minggu depan. Fasha tu dah berapa kali datang sini duk tanyakan Lin. Lin, kalau Fasha tu mesej ker, email ker, telefon ker, jawablah. Janganlah biar senyap macam tu ajer. Fasha tu adik Lin tau. Jangan nak kekwat tak kena tempat.”

Syazlin mengetap bibir bila mama mula membangkitkan hal-hal yang pada dia tidak penting itu. Fasha memang tiada kepentingan dalam kehidupan Syazlin. Geram pula dengan Fasha. Berani betul budak sorang ni mengadu domba dengan mama kan.

“Insyaallah mama. Mama okeylah mama. Lin rasa makanan Lin dah siap tu. Nanti-nanti kita sambung lagi lah yer.” Syazlin mahu tamatkan perbualan sebelum mama membangkitkan hal-hal lain pula.

“YErlah. Jaga diri. Assalamualaikum.”

“Waalaikummusalam. I love you mama.”

Sebaik menamatkan panggilan dengan mama, Syazlin kembali semula ke mejanya semula. Afzan sudah tiada di situ. Meja itu juga sudah diduduki oleh pelanggan lain. Pasti nasi goreng chicken chop nya sudah siap. Fikir Syazlin.

Segera dia ke kaunter untuk mengambil nasi goreng chicken chop yang dipesan.

“Adik, nasi goreng chicken chop akak dah siap?” Syazlin bertanya.

“Nasi goreng chicken chop?” Adik waiter bertanya kembali.

Air muka Syazlin berubah bila adik waiter balas dengan soalan balik. “Yerlah. Kan akak order nasi goreng chicken chop tadi. Dah siap ker belum?” Balas Syazlin cuba control nada suara.

“Abang yang duduk dengan akak tadi cakap akak cancel. Nak balik cepat sebab sakit perut.” Ujar adik waiter dengan muka serba salah.

“Hahh…” Biji mata Syazlin membuntang.

“Habis tu nasi goreng chicken chop?” Syazlin bertanya lagi.

“Saya bagi pada abang tu. Dia pun order menu yang sama juga. Maaf kak. Saya tak tahu akak sebenarnya ada dekat sini lagi. Saya tertipu kak.”

Syazlin tarik nafas dalam-dalam. Tak sampai hati nak bising-bising pada adik waiter yang tengah buat muka kasihan di depannya ini.

“Tak apalah dik. Kali ni akak betul-betul cancel la nasi goreng chicken chop akak tu.” Tutur Syazlin dengan suara yang dibuat-buat ramah dan senyum sinis dibibir. Terkulat-kulat adik waiter memandangnya.

“Kurang asam punya lelaki. Dah lah bulan lepas mandikan aku dengan air lopak, hari ni merompak nasi goreng chicken chop aku pulak!” Getus Syazlin sewaktu memanjangkan langkah menuju ke 7-Eleven yang terletak selang tiga lot kedai dari restoran tadi.

Malam ini Syazlin cuma mengisi perut dengan Maggie Cup sahaja. Dua kali tau lelaki ini buat dia kempunan. Pertama kali dulu, kempunankan roti canai Saif Ali Khan. Hari ini, kempunan nak makan nasi goreng chicken chop. Huhhh…..

Monday, September 8, 2014

URUSAN HATI BAB 3

Bab 3


Semalam memang heaven gila. Mana tidaknya Syazlin puas apabila dapat qada tidur yang tidak cukup sepanjang minggu lepas. Tambah-tambah lagi semalam dari siang bawa ke malam hujan turun tidak berhenti-henti. Memang bergulung dalam selimutlah jawabnya. Dia cuma bangun untuk solat dan mengisi perut sahaja.

Untuk hari ini dia nak buat aktiviti lain selain dari tidur. Semalam dah buat kuak lentang atas katil, hari ini nak jogging sambil menghirup udara segar pula. Setelah siap berpakai sukan, Syazlin keluar dari pagar rumah. Sebelum mula berjoging disekitar taman perumahan ini, dia buat senaman regangan terlebih dahulu.

“Amboi Cik Lin, awalnya bangun pagi. Nak pergi berjoging ker?”

Syazlin kalih pandang pada suara yang menyapa. Dia lihat Cikgu Borhan yang sedang mencuci kereta tersengih-sengih memandangnya. “Haah Cikgu.” Jawabnya ramah. Mata Syazlin terpandangkan rumah yang dahulunya kosong sekarang seperti sudah berpenghuni. “Cikgu, ada jiran baru ek…” Dia menyoal sambil memanjangkan tengkuk mengintai rumah yang bersebelahan dengan rumah Cikgu Borhan itu.

“Haah. Minggu lepas baru pindah. Cik Lin kan tak ada minggu lepas. Nanti-nanti berkenalanlah.” Jawab Cikgu Borhan.

Syazlin ukir senyum. “Keluarga ek?” Dia sekadar menyoal.

Cikgu Borhan pantas menggeleng. “Taklah. Bujang.” Ujar Cikgu Borhan. “Lelaki bujang.” Sambung Cikgu Borhan lagi sambil sengih nakal.

Dahi Syazlin berkerut. “Apasal Cikgu ni tersengih-sengih tengok Lin macam tu.” Syazlin menyoal, kurang senang dengan sengih mengada Cikgu Borhan itu.

“Tak adalah.” Cikgu Borhan jawab dengan nada meleret. Dia datang menghampiri Syazlin di tepi pagar. “Nanti Cik Lin cuba-cubalah kenal-kenal dengan jiran baru kita ni. Yang ni confirm bujang. Saya dah interview dah hari tu.” Ujarnya sedikit berbisik. Sengih nakal masih menghiasi bibir.

Syazlin ketawa kecil. “Amboi Cikgu ni. Macam makcik-makcik dekat kampung jer nak kenen-kenenkan orang. Sejak bila pulak Cikgu bukak agensi cari jodoh ni. Dah pencen dari mengajar ker?” Sindir Syazlin.

Cikgu Borhan mencebik. Dia kembali menyambung kerjanya tadi. Berus sabut diambil dari dalam baldi. Tayar Toyata Wish disental kasar. “Tak adalah. Saya ni kasihankan dekat Cik Lin. Single sampai sekarang. Dulu saya nak cuba adjust diri Cik Lin tolak mentah-mentah. Kalau tak, dah bahagia dah hidup Cik Lin. Bukan setakat dapat saya, pakej sekali seorang kakak dan tiga anak tiri lagi.” Ujar Cikgu Borhan rendah tanpa mengangkat wajah. Dia fokus menyental tayar kereta.

“Kak Noraa!!!!!!!!!!!!!” Automatik mulut Syazlin memekik berteriakkan nama isteri Cikgu Borhan serentak dengan itu jugak Cikgu Borhan tegak berdiri sambil meletakkan telunjuk pada bibir, memberi isyarat agar Syazlin diam.

“Hah Lin. Apahal Lin seru-seru nama Kak Nora pagi-pagi nih.” Nora terus menyapa sebaik keluar dari rumah.

Syazlin ukir sengih sambil kepala menggeleng laju. “Tak ada apa-apa. Sajalah. Minggu lepas kan Lin sibuk kursus rindu la Lin dengan Kak Nora.” Tipunya. Memang dia dah faham sangat perangai suka mengusik Cikgu Borhan ini tapi kalau dah kerap sangat kena usik dengan modal yang sama sebegitu dia memang tak selesa. Siapa yang nak suami orang kan!

“Yerlah kau ni Lin.” Suara Nora meleret. Mata menjeling pada suaminya yang sedang kusyuk menyental tayar kereta.

Syazlin ketawa apabila melihat Cikgu Borhan terkemut mencuci tayar kereta. Tadi bukan main lagi dengan gaya miang keladinya nak mengorat anak dara, kini terkemut-kemut seperti kucing parsi apabila ada Kak Nora di sini. “Kak Nora Lin pergi dululah yer…” Syazlin minta diri.

“Errmm….” Nora sekadar menjawab. Matanya masih lagi mengerling ke arah suaminya. Perlahan dia mendekati suaminya itu.

“Abang menggatal dengan Lin tu tadi yer?” Dia meneka.

“Eh mana ada. Tak adalah.” Laju Cikgu Baharom menjawab.

Mata Nora terus mencerun memandang Borhan yang sudah terkebil-kebil. Betul la tuh!!!



Sewaktu jogging Syazlin terserempak dengan Auntie May dan Makcik Sariah yang sedang berbual di tepi pintu pagar rumah sementara menanti van ikan Uncle Lim tiba. Dengan mesra Syazlin menyapa mereka berdua. Memang itulah kebiasaan yang selalu dia lakukan, apabila dapat jogging atau bersiar-siar di sekitar taman perumahan ini, dia akan mengambil peluang untuk beramah mesra dengan jiran-jiran tetangga. Kalau boleh sesiapa yang dia jumpa, dia pasti akan bertegur sapa. Tidak kiralah, Makcik Hasnah ker, Uncle Lim ker, Auntie Kamala ker semua dia tegur sehinggakan dia digelar Duta 1 Malaysia di taman perumahan ni.

Lin memang dah lama tinggal di sini. Sejak Abang Syah berhijrah ke Korea kerana mendapat tawaran kerja di sana, dia la yang menjaga rumah Abang Syah. Abang Syah tak percaya nak bagi penyewa duduk. Jadi Abang Syah suruh Lin yang tolong jaga rumah ni. Duduk free. Siapa tidak mahu kan.

Selepas berborak sebentar dengan Auntie May dan Makcik Sariah, Syazlin sambung jogging. Lariannya terhenti apabila melihat tali kasut sukannya terlerai dari ikatan. Dia duduk menunduk di tepi divider jalan untuk mengetatkan kembali tali kasut yang terlerai. Sebelum bangun dia teguk air miniral yang dibawa bersama untuk membasahkan tekak yang sudah kering. Ketika mahu menutup kembali botol air miniral dengan penutup, serentak dengan itu air dari lopak yang berada tidak jauh di depannya terus naik menyimbah ke muka. Macam rasa kena pukul ombak kut. Kurang ajar punya pemandu CRV!

“Oiii…Buta ker?!! Bodohlah!!!” Syazlin menjerit apabila kereta jenis Nissan Murano itu sudah jauh meninggalkannya. Dia lihat keadaan diri sendiri yang basah disirami air dari lopak ini. Dah la warna air teh susu! Hajat nak terus ke kedai mamak di seberang jalan terbantut. Kempunan nak sarapan pagi roti canai istimewa yang disediakan oleh anei yang mirip Saif Ali Khan itu!



“Eh Lin, setahu Kak Nora yang hujan tu malam tadi. Dah kenapa pagi-pagi ni Lin boleh basah macam ni? Beria sangat ker Lin jogging tadi? Berapa round?” Tegur Nora sewaktu melihat Syazlin pulang dari jogging dengan keadaan basah.

Syazlin menghampiri Kak Nora yang sedang menjemur baju pada pagar rumah. “Entahlah Kak Nora. Tengah-tengah Lin berehat tepi divider jalan kat simpang sana tu ada pemandu giler mana entah yang main langgar jer lopak air tak pandang kiri kanan. Habis dah Lin.” Syazlin menggetus geram. Berkerut-kerut dahinya menahan marah.

Automatik ketawa Nora meletus apabila mendengar cerita Syazlin itu. “Lin, pun Lin. Dekat tepi lopak tu jugaklah yang Lin nak berehat dah kenapa? Dah tak pasal-pasal kena mandi dengan air lecah.” Kata Nora.

“Nak buat macam mana, dah dekat situ jugak tali kasut Lin dah nak tercabut.” Getus Syazlin. “Bengang betul. Kempunan tau hari ni nak sarapan roti canai Saif Ali Khan tu.” Sambungnya lagi.

Nora cuma ketawa sambil menggeleng perlahan melihat muka masam Syazlin. Dia kembali menyambung menjemur pakaian.

Syazlin mengerling dengan ekor mata melihat Kak Nora kembali menyambung kerja. Kak Nora seperti sudah hilang minat mahu melayannya. Kemarahan yang masih bersisa jadi tidak terluah. Dia terus memeluk tubuh dan membuang pandang ke tepi. Matanya tertancap pada Harrier yang sangat dikenali itu berada di dalam garaj jiran baru mereka.

“Kak Nora, tu kereta jiran baru kita ker.” Syazlin bertanya ingin tahu. Telunjuknya menuding ke arah Harrier yang diparkir di dalam garaj rumah sebelah.

Nora sekadar mengerling dengan ekor mata ke arah yang ditunjuk oleh Syazlin itu. Kemudian dia mengangguk. “Haahlah. Kenapa?” Soalnya acuh tak acuh. Tangan masih ligat menjemur pakaian yang masih ada di dalam bakul besar.

Tanpa berfikir panjang, Syazlin terus pergi ke rumah tuan punya Harrier. “Assalamualaikum.” Dia memberi salam.

“Eh Lin, kut yer pun tak sabar nak berkenalan dengan jiran baru kita ni, pergilah mandi dulu. Wangi-wangi.” Nora menegur.

“Kak Nora, kalau Lin mandi, wangi-wangi, hilanglah bukti. Lin tak sabar sangat nak tengok muka tuan punya Harrier biadap ni. Harrier ni la punca Lin jadi macam ni.” Ujar Syazlin.

Belum sempat Nora memberi nasihat agar Syazlin melupakan sahaja kejadian tadi, tuan punya Harrier terlebih dahulu menjawab salam.

“Waalaikummusalam.”

“Kak Nora panggil saya ker tadi?” Afzan menyoal ramah.

Nora terpinga-pinga. Syazlin masih berwajah ketat. Dari gaya renungan Syazlin ini, bila-bila masa sahaja gadis ini boleh menyerang tuan punya Harrier itu.

“Hah…” Nora mengangguk laju.

Mata Syazlin membulat apabila mulut Kak Nora kumat kamit memberi isyarat kepadanya untuk bersabar dan bawa bertenang.

“Kak Nora nak kenalkan, ni Lin. Tuan rumah nombor 5. Sebelah rumah Kak Nora.” Ujar Nora memperkenalkan Syazlin kepada jiran baru mereka.

Syazlin mengetap bibir apabila melihat lelaki ini sedang memerhatinya atas bawah. Matanya mengerling ke arah Kak Nora.

“Hai…Afzan. Ahmad Afzan.” Afzan memperkenalkan diri sambil tersenyum manis kepada gadis yang bernama Lin itu.

Syazlin terpana sejenak apabila melihat senyuman 5000megawatt itu. Namun dia cepat-cepat tersedar apabila Kak Nora menepuk bahunya. Dia lihat kening Kak Nora menari ronggeng.

Tanpa mempedulikan Kak Nora dan lelaki yang bernama Ahmad Afzan itu, Syazlin terus berpaling dan masuk ke dalam rumah.

“Mesranya.” Tutur Afzan sepatah dengan nada yang sarcastic sebaik jiran yang baru dikenalinya itu masuk ke dalam rumah.

Nora hanya ketawa kecil. “Zan la punya pasal.”

Dahi Afzan berkerut. “Apa kena mengena dengan saya pulak Kak Nora?” Dia menyoal kurang faham.

“Yerlah. Yang Zan bawa kereta memecut sampai langgar lopak air tadi tu kenapa. Kesian dia Zan. Pagi-pagi dah kena mandi dengan air lopak.” Cerita Nora dengan ketawa masih bersisa.

Afzan turut sama ketawa. “Laa….dia ker yang kena air lopak tadi. Serius Kak Nora, tadi tu memang Zan tak perasaan ada orang tengah duduk tepi lopak air tu. Dah jauh baru Zan nampak ada orang dekat situ. Itu pun lepas budak tu kejar kereta Zan. Zan terus la jalan.”

“Laa…Bertuah punya budak. Zan tahu lah yang Zan dah mandikan orang dengan air lopak tadi?” Nora bertanya.

Tanpa rasa bersalah, Afzan mengangguk laju.

Nora tak boleh tahan bila tengok muka selamba Afzan itu. Afzan pula hanya tersengih sahaja. Tidak lama kemudian mereka sama-sama ketawa serentak. Ketawakan Syazlin yang sudah pastinya sekarang ini sedang mandi di dalam bilik air!







Friday, September 5, 2014

Yes Ma'am : Part 1 : Bab 10

Bab 10


Nadim menggeleng-gelengkan kepala sebaik sahaja Ilham menghabiskan ceritanya.

“Am…Am macam manalah kau boleh bagi mandat pada Aryana untuk control seluruh hidup kau.” Keluhnya seakan tidak percaya bagaimana seorang lelaki seperti Ilham begitu mudah dikawal oleh seorang perempuan bergelar isteri.

Ilham menjeling sekilas ke arah Nadim dihadapannya sebelum sudu yang berisi nasi putih bercampur dengan ikan pari di masukkan ke dalam mulutnya. Sebaik nasi selesai dikunyah dan ditelan, Ilham sambung bicara. “Control apa pulak. Ini semua pun berpunca daripada kau jugalah kan. Siapa suruh kau pandai-pandai bagi nombor telefon aku pada si Sherry tu.” Getusnya yang masih lagi geram dengan tindakan Nadim yang menjual nombor telefonnya kepada Sherry.

Serta merta Nadim ketawa kecil mendengar suara tidak puas hati Ilham itu. “Manalah aku tahu dia nak kacau kau malam-malam. Si Sherry ni pun satu, nak telefon orang tengoklah masa tu jugak.” Ujarnya seraya menyalahkan Sherry pula.

Ilham mencebek sebelum jus epal diteguk. Dia bersandar kekenyangan. Satu keluhan lemah keluar dari celah kerongkong. “Kalaulah aku tak ikut cakap kau yang suruh aku mengaku bujang depan Sherry tu, mesti aku masih lagi boleh pergi ke gym tu. Sebab idea bodoh kau tu, ma’am besar kat rumah aku tu mengamuk. Dah tak pasal-pasal aku kena mengayuh basikal bodoh dekat rumah aku tu balik untuk maintain aku punya fitness nih.” Tutur Ilham yang kesal kerana terlampau mengikut kata-kata Nadim. Memanglah seronok berlagak bujang dihadapan gadis-gadis cantik dan hot seperti Sherry dan teman-temannya tapi bila sekali rahsia dah bocor memang kena la dia dengan Aryana! Nasib baik juga semalam tu angin puting beliung Aryana tak masuk gelombang kedua selepas kes dengan Qistina beberapa hari lepas kalau tak sambung seminggu lagilah dia makan nasi bungkus.

Gelak Nadim semakin galak. Beberapa pasang mata di dalam restoran ini mula terarah kepada mereka yang duduk di bahagian luar restoran. Ilham dan Nadim sekadar buat tidak tahu dengan pandangan orang. Kebanyakkan pengunjung restoran ini pun adalah staff-staff Ilham yang memang sudah sedia maklum keadaan gamat jika Nadim dan Ilham bertemu. Tu belum masuk lagi kalau ada Harun dan Shuib. Selalunya jika mereka berempat duduk makan sekali, memang suasana akan menjadi havoc.

Tanpa menghiraukan Nadim yang masih lagi mahu mentertawakan dirinya Ilham bangun dan menuju ke kaunter bayaran. Selesai membayar harga makanan dan minuman dia berlalu keluar dari restoran untuk kembali ke pejabat.

“Tapi kau pun tak patut Am. Aku suruh kau tolong aku adjust Sherry tu untuk aku. Alih-alih si Sherry tu tertarik dengan kau pulak. Ilmu pengasih apa yang kau baca ni Am sampai aku yang dah lama usha dia pun dia boleh buat-buat tak nampak.” Ujar Nadim ketika menyaingi langkah Ilham.

Ilham tersengih. “Itu tandanya saham aku tak pernah turun walaupun ada anak dua.” Tuturnya bangga tanpa memandang muka Nadim di sebelah.

Giliran Nadim buat muka.

“Ilham!! Nadim!!”

Ilham dan Nadim sama-sama berpaling ke arah suara yang tiba-tiba menyapa mereka.

“Qistina.” Ujar mereka serentak.

“Teruk betul la awak berdua ni. Saya balik sini seorang pun tak mahu datang jumpa dengan saya.” Ujar Qistina.

Kata-kata yang keluar dari mulut Qistina itu membuatkan rahang Ilham dan Nadim serentak jatuh ke bawah.

“Ilham!! Nadim!! Apa hal nih?” Tegur Qistina sedikit kuat.

“Ehh…You cakap Bahasa Melayu penuh lah. Saya…Awak… Wah!!” Ujar Nadim sukar mempercayai bagaimana Qistina yang stok-stok urban, bertahun lama duduk di luar negara sekali balik sini masih pandai berbahasa Melayu. Sebelum terbang dulu pun, Bahasa Melayu bukanlah bahasa harian rasminya. Anak-anak VVIP la katakan. Tak English, tak urbanlah.

“You perli I yer…” Balas Qistina langsung buat muka. Niat nak terus berbahasa Melayu penuh terbantut seketika.

“Kami berdua kagum bukan perli.” Sampuk Ilham sebelum Qistina dan Nadim mula bertekak.

“Kagum?” Dahi Qistina berkerut.

“Mahu tak kagum. Sudahlah you cakap Bahasa Melayu lengkap dalam sebaris ayat lepas tu tengok nih… you pakai baju kurung. I don’t believe it yang berdiri depan I ni Qistina Zarra Tan Sri Burhanuddin.” Nadim ketawa mengejek.

Kecik besar kecik besar Qistina memandang Nadim. “Eh You ni dah kenapa ni Nadim. I lahir-lahir memang Melayu mestilah I boleh cakap Bahasa Melayu dan tahu pakai baju kurung.” Getus Qistina. “You tu!! Buaya!!!” Marah Qistina lagi.

“Eh… Apa kena mengena you yang boleh cakap Bahasa Melayu dengan I yang buaya.” Nadim tidak faham kaitan dua benda yang diutarakan oleh Qistina tadi.

Qistina menjeling tajam ke arah Nadim. Dia masih bengang dengan Nadim. Dari dulu dia memang bengang dengan lelaki yang tidak bertanggungjawab macam Nadim.

“Eh..Sudahlah. Kau orang berdua ni memang tak boleh nak berjumpa kan, kalau berjumpa mulalah jadi anjing dengan kucing. Sudahlah dekat tengah-tengah jalan macam ni. Tak malu ker.” Ilham menegur mahu menyedarkan dua makhluk ini tentang lokasi tempat mereka berdiri sekarang ini.

Qistina memeluk tubuh. Wajah dipaling ke tepi.

Nadim jugak berbuat perkara yang sama.

Ilham ditengah-tengah sekadar menjuling mata ke atas. “Kiki bukan I dengan Nadim tak mahu jumpa you, tapi takut manalah tahu you bawak mamat coucasion balik sekali karang tak pasal-pasal kami lebam sana sini.” Ujar Ilham yang sememangnya tahu benar taste Qistina yang begitu inginkan lelaki berdarah Coucasion dari benua Eropah untuk dijadikan suami.

“Eh…Am… I dah tukar taste lah. I dah tak mahu lelaki-lelaki Coucasion ni semua. I nak cari lelaki Melayu. Lelaki Melayu terakhir. Sebab tu I balik Malaysia.” Tutur Qistina bersahaja.

“See… I memang dah agak dah. You berubah macam ni mesti sebab sesuatu. Memang sesuatu sangat!!” Sampuk Nadim.

Qistina jeling Nadim lagi. Bencinya dia pada Nadim buat dia rasa lelaki ini seolah-olah macam semak ajer apabila berada di antara dia dan Ilham. “So? Ada masalah ker.” Ujarnya sarkastik.

“Okey. Kalau korang nak sambung bertekak korang sambunglah. Aku nak naik atas. Sekejap lagi aku ada meeting yang nak kena attend. Assalamualaikum…” Ilham berlalu untuk memberi lebih laluan kepada Qistina dan Nadim terus bertikam lidah. Ilham memang tak faham kenapa Qistina begitu anti dengan Nadim sedangkan dahulu kami bertiga memang rapat.

“Ehh…Am…” Qistina memanggil Ilham yang sudah jauh berjalan. Panggilannya tidak bersahut. Dia kerling Nadim yang masih lagi di sini.

“Huhh!! Assalamualaikum!!” Ucapnya kepada Nadim sebelum dia turut sama pergi dari sini.

“Waalaikummusalam.” Nadim sekadar menjawab.





“Ehh… Mana Kiki. Kenapa kau tak ajak dia naik atas sekali.” Ilham menegur sebaik melihat wajah Nadim terpacul di muka pintu pejabatnya. Dokumen-dokumen untuk mesyuarat sekejap lagi dimasukkan ke dalam fail sebelum dia duduk bersandar mengadap Nadim yang sudah mengambil tempat di kerusi bertentangan dengannya.

“Dah balik.” Jawab Nadim mendatar. Sebatang pen ditarik keluar dari bekasnya. Dia pusing-pusing pen tersebut sambil kepala masih lagi memikir apa benda yang membuatkan Qistina tidak puas hati sangat dengannya sampai bertahun-tahun.

“Aku dah tahu dah perempuan yang macam mana yang sesuai dengan kau Dim.” Tutur Ilham sambil menyuring senyum pada Nadim yang kelihatan kusut.

Tangan Nadim berhenti dari terus memusingkan pen ditangan. “Qistina? Huhhh… Tak mahu aku.” Nadim menggeleng laju. “Kalau aku kahwin dengan dia, hidup aku lebih sengsara dari kau Am.” Sambung Nadim lagi jelas menunjukkan rasa takut yang amat sangat jika apa yang berada di dalam kepala Ilham itu benar-benar berlaku di dalam hidupnya.

“Kau jangan cakap Dim, biasanya kalau mula-mula benci lama-lama boleh bertukar sayang kau tahu.” Ilham terus menggiat. Selama ini asyik Nadim sahaja yang membahankannya, hari ini dapat peluang memang dia mahu balas habis-habisan.

“Kau pun dah terjebak dengan Yana jugak ker ni. Pengaruh drama Akasia sangat.” Nadim bersuara mendatar.

“Tapi kenapa yer Dim lepas ajer kau pergi oversea dia terus macam anti dengan kau? Aku sampai sekarang tertanya-tanya.” Soal Ilham mula serius. Dia ingin tahu jika ada benda-benda lain yang pernah terjadi antara Nadim dan Qistina tanpa pengetahuannya.

“Itulah yang aku pelik sangat tu. Aku sampai sekarang memang tak faham apa masalah dia dengan aku.” Balas Nadim.

“Ker dia pernah syok dekat kau tapi kau tak layan. Sentaplah tu kena reject!” Ilham membuat andaian.

Dahi Nadim berkerut memikirkan tentang peratusan kebenaran pada andaian yang dibuat Ilham. Perlahan kepala menggeleng menidakkan andaian itu. “Tak mungkinlah. Kau pun tahu kan aku ni bukan termasuk dalam senarai lelaki idaman dia. Sah-sah kau yang pernah reject dia pun elok ajer dia layan kau. Baik ajer.” Ujar Nadim.

Giliran dahi Ilham pula berkerut halus. “Betul jugak kata kau tu. Boleh sakit kepala kalau fikir ni.” Tutur Ilham sebelum bangun dari duduk. Fail mesyuarat dicapai.

“Eh… Kau nak ke mana nih.” Nadim menegur apabila melihat Ilham sudah bersiap-siap mahu keluar dari pejabat.

“Aku nak masuk meetinglah. Abah aku bukan macam bapak kau yang tak kisah bila masa kau nak datang kerja. Kalau kau nak terus lepak sini, kau lepaklah. Kalau kau nak apa-apa, mintak Kak Midah. Tak pun kau arah ajer Shuib.” Balas Ilham sebelum meninggalkan Nadim seorang diri di dalam pejabatnya.

Nadim berdecit. Ilham pun dah masuk meeting. Aku nak buat apa lagi dekat sini. Perlahan dia mengangkat punggung. Balik pejabat sendirilah!

Yes Ma'am : Part 1 : Bab 9

Bab 9


“Kau orang berdua ni kalau tak bergaduh agak tak berwarna warni kan rumah tangga. Akak pun tak faham. Agaknya memang hobi laki bini kut suka mencari pasal dan dipasalkan…”

Aryana mencemik mendengar bebelan kakak iparnya dihujung talian. Ingat apabila menghubungi Kak Amani kebarangkalian nak mendengar bebelan yang mencairkan tahi telinga boleh dikurangkan sedikit, tetapi nampaknya semua orang sudah bosan dengan drama rumahtangganya dengan Ilham yang dari dulu sampai sekarang ada sahaja perkara yang hendak digaduhkan.

“Kak Nani, masalahnya adik kesayangan Kak Nani tu over. Yana merajuk dua hari ajer kak. Dia merajuk sampai dah masuk hari ke lima ni kak. Apa cerita?”

“Ceritanya lain kali jangan nak main serkap jarang ajer. Siasat dulu. Kalau Kak Nani pun Kak Nani bengang kena tuduh macam tu. Ada ker kata Qistina Zara tu teringinkan suami Yana. Sah-sahlah Qistina, Ilham dengan Nadim tu berkawan sejak dari sekolah lagi.”

“Masa tu manalah Yana tahu. Dah bercakap dengan suami Yana daring semacam ajer. Mestilah dalam kepala Yana ni asyik fikir yang bukan-bukan.” Selar Aryana tidak mahu mengaku kesalahanya.

“Cubalah percaya suami tu sikit.”

“Alahh…Kak Nani cakap senanglah, tak jadi pada Kak Nani. Cer kalau ada perempuan yang lagi hot dari Kak Nani berBuchuk-Buchuk dengan Abang Arman, apa perasaan Kak Nani?” Aryana menguji.

Amani diam di hujung talian. Mencerna kata-kata Aryana.

“Hah…Diam tu. Mesti tak tahu nak jawab apa kan.” Tangkas Aryana menjawab sendiri bagi soalannya tadi. Tidak perlu berlagak sok suci mahu redha bila tengok ada perempuan lain yang lebih hot bermanja-manja dengan suami sendiri. Aryana mengakui, dia tipikal isteri-isteri yang akan cepat melenting dan mudah cemburu kalau dah ada perempuan gedik menyendeng pada suaminya.

“Eh Yana ni. Ni masalah Yana dengan Ilham tau. Dah kenapa pulak nak serkap Kak Nani macam tu.” Getus Amani geram apabila tidak semena-mena Aryana menarik dia juga ke dalam masalah rumahtangga mereka.

Aryana mencebek. Mulutnya kumat kamit, ,mengajuk kata-kata Kak Amani tanpa mengeluarkan suara.

“Eh Kak Nani. Okeylah. Abang Am dah balik tu. Nanti kita sambung okey. Assalamualaikum.” Aryana cepat-cepat mematikan panggilan apabila mendengar deruan enjin kereta Ilham telah memasuki ke ruang garaj rumah. Rambut dikemaskan. Kain batik yang dipakai dibetulkan kedudukannya.

“Eh…Abang dah balik.” Aryana menyambut dengan senyuman mesra, namun respond yang diterima agak mengecewakan apabila Ilham sekadar berlalu tanpa menghiraukan dia di muka pintu.

Aryana urut dada. Dia tahan sabar.

“Abang dah makan. Hari ni Yana masak lauk kegemaran abang tau.” Tutur Aryana tidak mahu mudah mengalah. Kali ini biarlah Aryana yang memujuk Ilham. Ada benar kata Kak Amani, Ilham merajuk sebab salah dia juga. Main tembak terus tanpa nak siasat betul-betul.

Ilham masih membatukan diri. Dia naik ke atas.

Aryana buat muka. Dia pujuk hati supaya bersabar lagi. Langkah Ilham diekori dari belakang.

“Merajuklah sangat. Bila time nak tidur pandai pulak datang dekat!” Getus Aryana dalam hati.

“Abang….” Meleret-leret suara Aryana memanggil Ilham yang masih batu.

Ilham kekal seperti tadi. Dia mahu tengok bagaimana kesungguhan Aryana mahu memujuk dia kembali. Sesekali isteri kena diajar.

Ilham tarik tuala dari penyangkut, tanpa ambil kisah Aryana yang tersengih-sengih sambil buat muka comel terus dia melilit tuala tersebut separas pinggang sebelum seluar track ditanggalkan.

Aryana mengetap bibir. Bukan main besar-besaran tunjuk perasaan Ilham mengalahkan dia pulak. Memandangkan anak-anak semua sudah dieksport ke rumah mama agar tak ada gangguan untuk makan malam istimewa dia dan Ilham malam ini, rasanya inilah masa yang sesuai untuk dia guna cara yang terakhir untuk memujuk Ilham.

Melihat Ilham yang masih bersifat jual mahal, bibir Aryana menguntum sengih nakal. Ketika suaminya itu mahu membuka pintu bilik mandi pantas dua belah tangan merangkul erat pinggang Ilham dari belakang.

Ilham yang terkejut dengan tindakan Aryana itu meninggikan suaranya. “Apa ni Yana?” Soal Ilham sambil berusaha melepaskan rangkulan Aryana yang sangat kemas itu.

“Tak mahu lepas. Selagi abang masih nak merajuk, Yana taknak lepas.” Ujar Aryana.

Ilham mengetap bibir. Dengan sekuat tenaga dia leraikan juga rangkulan tangan Aryana yang kemas itu. Ilham berpaling sambil bercekak pinggang melihat muka selamba Aryana yang tersengih-sengih.

“Jadi ini taktik last lah nak pujuk abang?” Soalnya.

“Tak. Ada satu lagi taktik.” Kening Aryana menari ronggeng.

Dahi Ilham berkerut.

Cupp!!

Satu ciuman hinggap di pipi kanan Ilham.

Mata Ilham terbeliak. Tangan kanan meraba pipi yang baru dicium oleh Aryana.

“Tak cukup? Merajuk lagi?” Soal Aryana bertalu.

Cupp!!

Satu lagi ciuman hinggap di pipi kiri Ilham pula.

Dua belah tangan Ilham meraba pipinya.

“Abang mandi pakai sabun wangi-wangi dulu ya.” Suara Ilham nakal menuturkan sebelum dia masuk ke dalam bilik air untuk mandi.



Sementara menanti Ilham siap mandi Aryana sibuk membetul-betulkan rambutnya. Malam ini tiada kain batik ataupun baju kelawar. Sengaja Aryana mengubah gaya sedikit. Baju tidur masa mula-mula kahwin dulu sudah tersarung pada badan. Ketat sikit tapi masih muat. Fikir Aryana apabila melihat penampilan diri yang seksi di hadapan cermin. Harap-harap janganlah benang pada baju tidur ini tetas… Fikir Aryana sambil ketawa kecil.

Bunyi telefon bimbit Ilham yang berdering membuatkan Aryana berhenti menilik diri di hadapan cermin. Telefon bimbit suaminya dicapai. Dahi Aryana berkerut melihat nombor yang tidak dikenali naik di skrin telefon bimbit. Jari menolak lembut pada touch skrin sebelum telefon dipekap ke telinga.

“Assalamualaikum. Hello…” Ujar Aryana.

“Hello…Abang Am ada.”

Mendengar suara manja lemak merdu dihujung talian membuatkan mata Aryana automatik membulat. “Abang Am? Siapa nih?” Aryana bersuara agak garang. Kurang senang apabila ada perempuan lain nak berabang-abang dengan Ilham.

“Sherry.”

“Sherry mana pulak nih.”

“Sherry cikgu tarian sebelah gym yang selalu Abang Am pergi tu lah. You ni siapa. Orang gaji dia ker?”

Mulut Aryana ternganga luas. “What? Orang gaji. You tahu tak hanya orang yang gatal ajer yang sibuk telefon suami orang malam-malam. I wife Ilham.” Tutur Aryana garang.

“Owhhh… I tak tahu Am dah ada isteri. Dia tak pernah cakap pun. Maaflah. Kalau I tahu dia suami orang I pun tak teringin nak layan.” Tutur Sherry tergagap-gagap.

“Sekarang dah tahu kan, jadi jangan lagi nak telefon suami orang. Dah tak ada orang bujang lain lagi ker yang datang ke gym tu.” Aryana mula berceramah namun belum sempat dia menambah point-point penting untuk mengajar perempuan gatal itu talian telah dimatikan.

“Teetttttttt……………..”

Aryana pandang telefon yang sudah tidak bernyawa. “Dia letak? Letak sebelum sempat aku habiskan ceramah aku ni?” Aryana bercakap dengan telefon di telapak tangan.

“Siapa telefon tu Yana.” Ilham yang baru keluar dari bilik air menyoal sebaik melihat telefon bimbitnya berada di tangan Aryana. Tanpa mengesyaki apa-apa Ilham tersengih-sengih gatal sambil membuat senaman regangan badan.

“Sherry.” Aryana menjawab sepatah.

Ilham telan air liur. Serta merta senaman regangannya terhenti. Dia menghampiri Aryana. “Sherry mana?” Soalnya pura-pura tidak mengenali Sherry yang dimaksudkan Aryana itu.

“Abang tak payah nak pura-pura suci buat tak kenal. Patutlah sekarang ni rajin sangat abang pergi gym. Rupanya kat atas gym tu ada kelas tarian.”

“Yana abang tak pernah layanlah si Shery tu. Ni mesti kerja si Nadim tu.” Balas Ilham. Kurang ajar betul Nadim nih. Berani-berani jual nombor telefon aku pada si Sherry. Ilham mencemuh Nadim dalam hati. Kalau malam ni dia kempunan, memang siaplah Nadim dikerjakannya.

Mata Aryana mencerun memandang wajah Ilham yang terkebil-kebil sambil buat muka innocent. “Betul Yana. Ni memang kerja si Nadim. Abang tak pernah bagi nombor telefon abang pada perempuan lain.” Tutur Ilham bersungguh-sungguh.

“Tapi abang mesti pernah melayan juga kan. Kalau tak, takkanlah dia confident ajer nak telefon abang. Siapa berabang-abang bagai.” Selar Aryana.

“Takkanlah abang tak layan. Nanti dikatanya abang sombong.” Tanpa sedar automatik mulut Ilham menuturkan membuatkan bagai kilat Aryana berpaling memandangnya.

“Ehh… Yana ni. Mana ada.” Balas Ilham tergagap-gagap.

“Tengok tu. Tergagap-gagap. Betullah kan. Abang memang suka pergi ke sana sebab nak luaskan coverage kan.” Aryana cuba mengasak.

Ilham terkebil-kebil tidak mampu menjawab.

“Abang ingat Abang, abang jangan berani nak buat perangai lama abang tu balik.” Balas Aryana bernada sedikit skeptical.

“Yana ni. Takkanlah abang ni nak buat perangai lagi. Abang ni dah tua Yana.” Tutur Ilham.

Aryana mencebek. “Kalau dah tau diri tu dah tua baguslah. Abang jangan main-main dengan Yana tau abang. Kalau Yana dapat tau abang ada hubungan tak kiralah dengan Sherry ker Merry ker drebar lorry ker, siap abang Yana kerjakan.” Aryana bernada mengugut.

Ilham telan air liur. “Ya Allah Yana…. Takkan lah sampai macam tu sekali. Abang tak buatlah kerja-kerja tu semua. Abang dah pencen.” Balas Ilham.

Aryana sekadar menjeling tajam. Yer sangatlah tu dah pencen.

“Naa…Na…Yana percayakan abang kan…” Ilham memujuk. Aryana masih lagi tunjuk muka masam.

“Naa…Cepatlah Na. Abang dah wangi nih.” Suara nakal Ilham yang berbisik di tepi telinga membuatkan Aryana tergelak kecil.

“Ngee..Gatal.” Tangannya mengepit lengan Ilham.

Ilham mengaduh.

“Tunggu kejap. Nak tukar baju.” Balas Aryana seraya menarik baju kelawar yang dipakainya tadi dari penyangkut.

“Eh…Okey dah nih Yana.” Ilham menahan.

“Tak okey. Yana geli.” Balas Aryana ringkas sebelum cepat-cepat masuk ke dalam bilik mandi untuk menukar pakaian. Tadi tengah bengang-bengang dia dapat rasakan benang baju tidur seksi ini ada yang tertetas. Haih… Dari haru nanti lebih baiklah dia tukar ke baju kelawar balik.

Sebaik sahaja Aryana masuk ke dalam bilik air terus tangan mengurut dada dan melepaskan nafas lega.

“Huhh…Selamat..” Tutur Ilham perlahan.

“Abang jangan nak selamat sangat. Next time abang jangan lagi pergi gym dekat situ. Kalau nak bersenam, senam ajer dekat rumah.”

Mata Ilham terbeliak mendengar suara Aryan berteriak dari dalam bilik air.

“Haihh..Dasyat juga telinga bini aku ni.” Bisiknya sendiri. Bola mata juling ke atas.

Ilham mengajuk cakap Aryana yang memberi arahan berkuat kuasa serta merta itu.

“Yess ma’am!!!” Sengaja dia menjerit kuat biar satu rumah dengar. Huh!!









Yes Ma'am : Part 1 : Bab 8

Bab 8


Ilham mengetuk-ngetuk meja restoran sementara menanti pesanannya tiba. Sudah masuk hari ke lima dia makan di luar. Sekarang, bukan Aryana yang mogok tak nak masak, tapi dia sengaja nak tunjuk perasaan tak mahu menjamah masakan Aryana. Biar Aryana tahu, yang bukan Aryana ajer yang tahu macam mana nak lancar mogok, dia pun boleh.

“Ehhh…Bos. Makan sorang ajer ker. Aryana dengan anak-anak tak ikut sekali ker?” Tegur Harun yang kebetulan singgah ke restoran Seri Maju untuk membungkus kuewtiaw goreng untuk Leha.

“Aku sorang ajer. Dari pejabat. Singgah sini sekejap, isi perut.” Tutur Ilham malas. Nescafe ais disedut.

Dahi Harun berkerut. “Ehh… Aryana tak masak ker?” Soalnya.

“Masak……” Ilham menjawab malas.

“Habis tu?” Soal Harun lagi.

“Aku saja tunjuk perasaan. Cemburu sampai naik lemas aku jadinya.” Tutur Ilham.

Harun hanya senyum segaris. “Owwhhh….Tengah gaduh lah nih.” Dia sengaja menyoal.

“Yerlah. Gaduhlah. Apa lagi. Aku dengan Yana dalam sebulan kalau tak perang kan tak sah.” Balas Ilham geram.

Harun ketawa mendengar omelan Ilham. “Bos, bos kalau tengah bergaduh dengan Yana, tidur asing ker tidur sekali jugak bos.” Harun berbisik sedikit.

Soalan nakal Harun itu membuatkan Ilham ketawa. Telunjuknya menari memberi isyarat agar Harun datang dekat kepadanya.

“Aku ni Run ikut petua kau. Tiap-tiap malam, malam Jumaat.” Ilham berbisik sambil ketawa mengekek.

“Propa ajerlah mogok bos tu.” Balas Harun yang turut sama ketawa mengekek.

“Aku mogok makan dekat rumah ajer. Yang lain takkan aku nak mogok jugak. Rugilah aku Run.” Balas Ilham terus mengekek ketawa.

“Bos…Bos…” Harun menggeleng kepala. “Habis sampai bila nak makan dekat luar.” Harun menyoal.

“Tengoklah. Kalau lagi dua hari Yana tak pujuk aku, aku surrendar la. Tak lalu dah aku makan makanan kedai.” Ilham menggumam.

“Nasi pataya bang.” Adik pelayan datang membawa nasi pataya yang dipesan oleh Ilham.

“Terima kasih.” Ucap Ilham.

“Eh..Kau tak makan ker Run.” Ilham berkata acuh tak acuh ketika mahu menyuap nasi goreng pattaya ke dalam mulut.

“Boleh ker bos?” Tersengih-sengih Harun bertanya.

“Order ajerlah Run. Aku bayar. Dengan Leha punya pun nanti aku bayarkan. Apa ada hal. Aku bos kan!” Balas Ilham, tidak kisah.

Sengih Harun melebar sebelum berteriak memanggil adik pelayan.

“Adik!!”