Thursday, September 29, 2011

Yang Original Lebih Baik Daripada Yang Klon

Semalam saya baca post dekat wall Meen Zulaikha.  Novel pun ada orang nak cetak rompak.  Ish...ish..ish...  Pekehal la.  Dah tak ada kerja sangat ker sampai nak rompak-rompak hasil karya orang lain lepas tu dapat duit pergi beli makanan.  Lepas tu bagi anak bini makan.  Lepas tu satu famili makan benda haram.  Tak tau dosa pahala betul la golongan-golongan macam ni.

Harap pihak penerbit perlu berjaga-jaga lepas ni.  Kami penulis just tahu siapkan manuskrip, hantar untuk edit, dan tunggu siap publish.  Hal-hal lain tak ambil tahu pun (penulis lain saya tak pasti, tapi kalau saya memang macam ni sebab saya ni kan pemalas serba serbi...hik3).

Proses penghasilan sebuah novel bukan senang.  Susah tau nak create cerita, berimaginasi, tak tidur malam lagi semata-mata nak tulis sebuah novel yang tebalnya 500++ pages tu (so korang boleh bayangkan berapa punyer hazab yang novelis-novelis yang menulis lagi tebal dari tu.  kesian dorang tau).  Lepas tu tempoh menunggu untuk editing, hazab hoccay, bukan hantar manuskrip hari ni minggu depan editor akan edit (penulis popular saya tak pasti, tapi kalau saya tetap jugak kena tunggu bulan2) , lepas tu tambah lagi dengan kos penerbitan, promosi tak ker semua tu makan banyak duit.  Lepas siap buku, korang golongan tak ada etika ni senang-senang pergi ciplak.  Haihh...  Dunia.. dunia...  Main senang jer nak untung atas angin.  Apalah maknanya dapat duit tak berkat yang sah-sahlah haram tu. 

Walaupun kes ni tak melibatkan novel-novel saya (harap taklah terjadi) saya tetap simpati pada mereka yang terlibat.  Mesti mereka yang terlibat ni rasa teraniaya.  Kalaulah terjadi pada saya (nauzubillah. mintak dijauhkan) tak tahulah nak buat macam mana.  Sudahlah penulis kecik, tulisan pun ada jer yang kritik (saya baca okey kritikan-kritikan tu...terima kasih....saya akan terus belajar untuk memperbaiki kelemahan) kalau itu pun nak ciplak, apalah nasibbbb....  Berkecailah angan-angan nak jadi kaya raya tu... hahahahah... 

Pesanan saya kepada peminat novel.  Hati-hati okey.  Jangan sampai terbeli yang cetak rompak.  Ingat kata CicakMan 'YANG ORIGINAL LEBIH BAIK DARIPADA YANG KLON'. 

Kepada kaki ciplak, insaf beb.  Tuhan tahu apa yang korang buat. 

~Nama saya Eila~

3 comments:

Unknown said...

makin susah nak cari makan la nanti kat malaysia kalau sampai buku pun nak ciplak.

Unknown said...

dun wory,...tader org brani ciplak kot karya akak writer. org cam la novel areila sahimi skrg,. haha
p/s: bil nk smbg langkah izzara???

Ohihihohohi said...

i love your boooks areila..