Monday, April 27, 2015

KERETA KANCIL, PROTON SAGA : BAB 3

Bab 3
“Cik Nancy saya rasa tak patut la Cik Nancy buat macam ni.  Teruk dah saya tengok mamat tu kena bash dengan satu Malaysia.”  Ujar Abon yang sememangnya kurang bersetuju dengan idea Nancy yang mahu menghebahkan video yang dirakam sewaktu dalam perjalanan pulang dari lokasi pengambaran program ***** .  Memang menaya orang namanya.  Kut yer pun lelaki itu bersalah, manalah tahu kalau hal itu sudah setle.  Ni bila video dah viral macam ni kes makin panjang jadinya. 
“Abon, you boleh rileks sikit boleh tak.  Ini permulaan baik untuk rancangan I.”  Tutur Nancy selamba.
Dahi Abon automatic jadi berkerut-kerut.  “Rancangan?  Apa yang Cik Nancy rancangkan.”  Soalnya ingin tahu.
Nancy senyum senget.  Badan disandarkan malas pada belakang kerusi.  Perlahan kerusi digerakkan ke kiri dan ke kanan.  “I nak gunakan peluang ni untuk terbitkan satu program baru.   Kereta Kancil, Proton Saga.”  Balasnya dengan senyum meleret. 
Dahi Abon masih berkerut.  “Terbit program baru?  Habis program Masak Sampai Hangus tu macam mana?  Cik Nancy kata program tu akan masuk musim ke dua.”  Dia terus menyoal.
“Owhh….  Program tu pihak Pengurusan sudah berikan tanggungjawab pada penerbit lain.  I pun dah tak sanggup nak terbit rancangan yang tak boleh dapat ratings yang tinggi macam tu.”
“Memanglah Cik Nancy.  Masak Sampai Hangus tu kan hanya tertumpu pada golongan makcik-makcik suri rumah yang tak tahu nak buat apa siang-siang hari ajer.”  Tutur Abon mengiyakan kata-kata Nancy tadi.  Sememangnya rancangan itu tidak mampu mendapat ratings yang tinggi pun.  Lainlah kalau slot Akasia.  Siaran waktu orang nak sembahyang Maghrib pun ratings boleh cecah sampai angka empat juta penonton.
“Kali ni I nak terbitkan satu program tv yang boleh menarik penonton  untuk menonton.  Aku dah lama dahagakan ratings.  Jadi untuk dapatkan ratings aku perlukan sesuatu yang baru, yang unik, yang tak pernah dibuat oleh station tv lain.”  Tutur Nancy dengan semangat.
Abon mula faham agenda tersembunyi Nancy.  “Maksud Cik Nancy, Cik Nancy nak manfaatkan Kereta Kancil dan Proton Saga tu.  Nak jadikan diorang bintang?”  Suara Abon naik sedikit.
“Tepat sekali!”  Nancy petik jari dan terus pandang Abon.
“Cik Nancy sanggup ambil risiko?  Saya tak rasa ini idea yang brilliant Cik Nancy.  Kalau Cik Nancy betul-betul nakkan ratings, apa kata kali ni kita terbit drama ajer.   Drama adaptasi novel. Masuk slot tayang pukul tujuh. Confirm boleh dapat ratings sampai empat juta.”  Saran Abon yang agak kurang setuju dengan idea asal Nancy.
Nancy menggeleng kepala.  “Abon, you dengar tak apa yang I cakap tadi.  I nak buat sesuatu yang baru, yang fresh, yang tak pernah orang buat.  Setakat terbit drama adaptasi novel dah berapa banyak penerbit drama buat.  Storyline ulang-ulang yang sama.  Penonton pun dah naik muak tahu tak?”  Kata Nancy. 
“Tapi tindakan Cik Nancy nak terbitkan program Kereta Kancil, Proton Saga tu macam dah kira ambil kesempatan atas kesempitan orang lain tu Cik Nancy.  Lagipun setakat apa ajer yang boleh kita kembangkan dari insiden tu.”  Ujar Abon masih ragu-ragu dengan rancangan Nancy.
Nancy ketawa sinis.  “Abon…Abon…  Dalam kepala I ni dah ada macam-macam idea yang nak I laksanakan.”  Kata Nancy senang.
“Antaranya?”  Abon dah mula tunjuk minat.
“I nak buat sampai diorang boleh bercinta.”  Balas Nancy.
Ketawa Abon meletus kuat.  “Ini paling kelakar.  Cik Nancy, macam mana pulak kita nak buat diorang tu bercinta. Cik Nancy tak nampak ker macam mana awek Kancil tu nyaris-nyaris kena hentak dengan stereng lock tu.  Ada ker perempuan nak bercinta dengan lelaki yang hampir-hampir nak cederakan dia dengan stereng lock.”  Ujar Abon dengan ketawa masih bersisa.
Nancy tidak hiraukan ketawa Abon itu.  “Abon, semua tu kita boleh buat sampai jadi.  Asal diorang bercinta dalam skrin, itu sudah cukup.  Apa yang jadi disebalik tabir, itu belakang kira.”  Ujar Nancy.
Ketawa Abon mati.  Dia sudah nampak permainan Nancy di situ.  “Maksud Cik Nancy, Cik Nancy nak diorang berpura-pura depan kamera?”  Soalnya.
Nancy senyum senget lagi.  Keningnya menari ronggeng. 
Abon sudah faham seratus peratus rancangan Nancy.  Perempuan macam Nancy yang gilakan ratings memang sanggup lakukan apa sahaja asalkan programnya ditonton oleh berjuta orang.  “Tapi macam mana kita nak dapatkan diorang ni Cik Nancy?  Kalau diorang tak mahu macam mana?”  Soal Abon. 
“Itulah kerja yang you kena buat untuk I, Abon.  I nak you cari mereka berdua sampai dapat kemudian bawak diorang datang ke mari.  Soal diorang setuju atau tidak untuk sama-sama terlibat dalam program ni itu biar I sahaja yang uruskan.”  Ujar Nancy seterusnya memberitahu tindakan pertama yang perlu team dia lakukan.
Abon mengangguk faham dengan arahan Nancy.  Nancy pula tersenyum puas.  Owhh…ratings!!!



No comments: