Wednesday, May 13, 2015

KERETA KANCIL, PROTON SAGA : BAB 7

Bab 7
Hari ini aku memang terlebih semangat.  Bukan aku sahaja, Naimah juga.  Makcik ni sanggup tuang kelas hari ini semata-mata nak teman aku pergi ke pejabat GTV.  Aku tahu, Naimah bukan nak sangat teman aku, tapi lebih kepada niatnya mahu mencuci mata melihat personaliti-personaliti GTV yang bersepah-sepah dekat sana.  Macamlah aku tak tahu perangai Naimah.
Aku sampai di GTV dalam pukul 7.30 pagi.  Nasib baik kami keluar awal, kalau tidak pasti akan tersekat di dalam kesesakan lalu lintas.  Aku parkir Kancil comelku itu di tempat parkir pelawat.  Semasa keluar dari perut Kancil mataku terlihat Proton Saga yang sangat aku kenali itu.  Aku cam sangat Proton Saga ini tambah-tambah lagi apabila melihat bumper belakang yang masih rongak dan masih terdapat kesan calar balar.  Gulpp…  Aku telan air liur.  Dah kenapa Saga ini pun turut ada di sini.  Aku tak mahu dah jumpa mamat stereng lock itu.  Aku harap haluan aku dan dia berbeza.  Ngee…  Aku panjat doa dalam hati semoga aku tak jumpa mamat tu di sini.

Sebaik sampai di lobi GTV aku dan Naimah disambut mesra oleh Encik Bon.  Encik Bon membawa aku dan Naimah naik ke tingkat lima.  Katanya penerbit program sudah tidak sabar mahu berjumpa denganku.  Sepanjang perjalanan ke pejabat penerbit, aku telah terserempak dengan beberapa orang selebriti GTV.  Aku sangkakan aku yang akan kelihatan jakun apabila bertemu dengan mereka tetapi keadaan terjadi sebaliknya.  Mereka pula yang terlebih excited bertemu denganku.  Bayangkanlah pembaca Berita Dunia Jam 12 Suhaimi Osman yang legend itu pun beriya-iya mengajak aku selfie bersama bila dia mengecam wajahku dengan gadis Kancil yang malang itu adalah sama.  Aku tengok Suhaimi Osman ni baca berita dekat tv dari aku kecil kut!
Aku sempat bergambar dengan empat lima orang staff lain juga.  Melihat kepada sambutan yang aku terima di sini, aku jadi terharu pula.  Aku dapat rasakan aku akan mempunyai masa depan yang cerah di GTV.  Mungkin impak populariti yang datang kepada ku secara mengejut ini membuatkan GTV berminat mahu menawarkan kerja di sini.  Kalau betul la seperti apa yang aku bayangkan, kecil tapak tangan, airport KLIA aku tadahkan.  Tangan dah tak sabar nak hantar surat resign ke Alaudin and Co. 

“Silakan.”  Encik Bon mempersilakan aku dan Naimah masuk sebaik sahaja dia membuka pintu bilik penerbit kepada kami. 
“Owhh….  Awek Kancil.  Silakan…  Silakan…”  Kedatanganku disambut dengan mesra.  “Saya Nancy.  Salah seorang penerbit yang selalu memberi ratings yang tinggi kepada GTV.”  Wanita itu memperkenalkan dirinya kepadaku. 
Aku cuma mengangguk-angguk padahal aku pun tidak tahu rancangan mana yang pernah wanita ini terbitkan.  Aku mana pernah kisah siapa penerbit sesuatu rancangan di tv tu. 
“Awek Kancil…”
“Dian…  Nama saya Dian.”  Aku memperkenalkan diriku kepadanya.  Apa kes duk Awek Kancil, Awek Kancil dengan aku dari tadi.  Kalau Awek Ferrari ker, Awek Lamboghini ker, Awek Porcshe ker, sedap juga aku dengar. 
“Owhh…  I’m sorry.  Lupa pula nak tanya nama you tadi.  You tahu tak Maimunah….”
“Cik Nancy, Dian.  Nama saya Dian Harlina.  Bukan Maimunah.” Sekali lagi aku betul kan namaku.  Suka-suka hati tukar nama aku sebagai Maimunah pulak dah.
“Tak kisahlah Maimunah ker, Fauziah ker, yang I tahu I excited sangat hari ni sebab I dapat juga jumpa dengan you, Latifah.”
Aku mengetap bibir apabila sekali lagi Nancy salah sebut namaku.  Kali ini namaku jadi Latifah pula.  Aku mengerling kea rah Naimah yang sedang berusaha menahan ketawa dari meletus kuat. 
“Come…come…  I know you mesti datang.  Siapa yang tak mahu jadi popular kan.”  Ujar Nancy.
Melihat kening Nancy yang sedang menari ronggeng itu membuatkan aku jadi penasaran mahu mengetahui projek yang ingin dia jalankan.  Aku tidaklah hadap sangat mahu jadi popular tapi kalau popular senang sikit nak buat duit.  Kut yer aku tidak ada apa-apa bakat, paling tidak dengan populariti yang aku raih, aku mungkin boleh dilantik menjadi duta sabun susu kambing!
“Cik Nancy nak bincang pasal projek apa dengan saya?”  Aku menyoal. 
Nancy ketawa devil.  Kuat.  Bergema di dalam bilik ini.  Dia mengajak aku dan Naimah duduk di atas sofa empuk di ruang tengah biliknya.  “Sabar.  Kita tunggu seorang lagi.  Dia keluar pergi tandas sekejap tadi.”  Ujar Nancy.  “Panjang umur.  Baru sebut dah datang.”  Sambung Nancy merujuk kepada seseorang yang baru masuk ke dalam bilik ini. 
Aku berpaling ke arah pintu bilik.  Mulutku ternganga luas melihat figura yang berdiri di hadapan pintu.  Doaku sewaktu melintasi proton saga tadi tak dimakbulkan tuhan.  Orang yang aku tak mahu sangat jumpa sekarang betul-betul berdiri di hadapanku.  Dia tenang.  Aku yang gelabah.  Apakah projek yang dimaksudkan oleh Nancy tadi adalah projek sidang media untuk memberitahu satu Malaysia kejadian yang sebenar??!!
“Encik Waliuddin, mari sini saya kenalkan dengan Cik Azizah…” 
“Cik Nancy, Dian Cik Nancy.  Dian Harlina.”  Aku menggetus geram.  Sekarang Azizah.  Aku tak tahu lepas ni nama siapa pulak yang Nancy akan sebut. 
“Wali.  Waliuddin.” 
Lelaki itu memperkenalkan dirinya kepadaku.  Gaya macho habis.  Aku sengaja tunjuk muka kekwat.  Lelaki itu masih lagi tenang.  Ewahh.. cool pulak dia.  Mementang dekat stesen tv pandai pulak buat cool.  Hari tu bukan main kau kan sanggup nak menghayun stereng lock pada seorang awek!! 
“Okey.  Memandang kamu berdua pun dah ada di sini, I pun tak sabar dah nak bincang pasal projek terbaru yang I nak terbitkan.”  Nancy memulakan mukadimah.  “I akan terbitkan satu program reality….”  Ujar Nancy.
“Program reality?”  Aku memintas kata-kata Nancy.  Nancy menganggukkan kepalanya. 
“Yes.  Program ini akan berkisahkan apa yang berlaku selepas peristiwa kereta kancil dan proton saga tempoh hari.  Dan I mahu kamu berdua yang menjadi teraju utama untuk program reality I ini.” Ujarnya lagi.
Mataku terbeliak tapi mamat kat sebelah aku ni relek ajer.  Mungkin dia relek sebab inilah masanya untuk dia nak bagi tahu satu Malaysia yang aku adalah pesalah yang sebenarnya. 
“Saya tak mahu. Saya tak setuju.”  Kataku tegas.  Serentak itu Naimah menyiku lenganku. 
“Kau lepak dulu boleh tak.  Tanya lah dulu berapa yang dia nak bayar.”  Dia berbisik ditepi telingaku.  Aku cuma buat tidak tahu pada bisikannya itu.  Siapa mahu kisah pasal duit.  Maruah diri lagi penting.  Lagipun program yang Nancy nak terbitkan itu tidak mendatangkan apa-apa manfaat pada penonton.  Lagi menambahkan program sampah yang sudah terlalu banyak lagi itu adalah!
“Kita akan buat program ini sebanyak 20 episod.  Dan both of you akan dibayar RM5000 untuk setiap episode.”  Tanpa diminta Nancy menjelaskan lagi.
Aku agak terdiam dengan jumlah yang dinyatakan oleh Nancy.  Satu episode RM5000.  Kalau 20 episod, bermakna aku akan dapat RM100000.  Aku mula membuat kira-kira.
 “Beb, RM100000 tu.  Takkan kau nak tolak.”  Naimah berbisik lagi di telingaku.  Nadanya seperti seorang penghasut.
“Saya setuju. Asalkan Cik Nancy boleh bagi saya RM30000 sebagai bayaran pendahuluan.”  Tenang Wali bercakap. 
Aku mengalih pandang pada Encik Stereng Lock itu.  Wahh!!!  Nampaknya lelaki ini bersungguh benar mahu terlibat dengan program sampah ini.  Tidak perlu fikir panjang pun terus bersetuju. 
“Saya tak mahu.  Saya taknak jadi bahan ketawa masyarakat.”  Aku bangun dari duduk dan terus berlalu menuju ke pintu pejabat.  Memang RM100000 cukup besar jumlahnya tapi kalau terpaksa mengadap muka mamat tu hari-hari tak dapat RM100000 pun tidak mengapa.  Aku bukan terdesak sangat nak pakai duit. 
“Dian sekejaplah.”  Naimah terkocoh-kocoh mengikut dari belakang.  “RM100000 beb RM100000.”  Hasut Naimah lagi.  Dian masih sempat mahu mengubah fikirannya sebelum RM100000 diberikan kepada orang lain. 
“Kau ingat aku hairan sangat ker dengan RM100000.”  Kataku sedikit angkuh sebelum tombol pintu aku pulas.  Sebaik pintu terbuka mataku terpaku melihat wajah yang muncul dihadapanku. 
“Sorry, Nancy.  I lambat sikit.  I harap discussion ni tak habis lagi.  Bila ajer I manager I bagi tahu you offer I untuk terlibat dengan projek you ni I terus tak sabar nak start shooting.  Siapa tak mahu kerja dengan penerbit yang hebat dan kreatif macam you ni kan.”  Katanya sambil berlalu dihadapanku.  Mataku menyorot pandang pada langkah lelaki itu.  Eddy Kencana a.k.a Suhardi Suparjo!!
“I pun tak sabar nak mulakan shooting program ni tapi nampaknya kita ada masalah.  Calon main cast kita baru tarik diri.”  Nancy bersuara sambil mata mengerling ke arahku.  Eddy Kencana pun terlibat sama?!!
“Cik Nancy, mana ada saya tarik diri.  Tadi tu saya Cuma nak ambil masa berfikir ajer sama ada setuju nak terlibat atau pun tidak.” 
Kening Nancy naik sebelah.  Aku tersengih-sengih sahaja.  “Sekarang saya dah habis fikir.  Saya setujulah untuk terlibat dengan program ni.”  Beritahuku sambil tersipu-sipu malu.
“Betul awak setuju.”  Nancy menyoal inginkan kepastian.
Pantas aku mengangguk laju.  Gila tak nak setuju.  Peluang untuk hari-hari bertemu dengan Eddy Kencana, haruslah aku setuju.
“Good.  Kalau macam tu kita boleh sign kontrak sekarang.  Minggu depan boleh mula shooting.  Kerja?”
“Kerja.”
“Mintak cuti dua bulan.”
“Okey!!”  Dan semudah itu aku setuju untuk semua arahan dan rancangan Nancy.  Tidak mengapalah kena hadap muka Mamat Stereng Lock tu selama dua bulan.  Aku tak rugi pun malah akan dapat keuntungan berganda.  Aku dapat RM100000 dan jugak dapat spent time banyak masa dengan Eddy Kencana!









2 comments:

Anonymous said...

Best!!! Ad sambungan tak cite nie? Bila nak sambung lagi?

MR.MAY

Obat Asli Indonesia said...

sangat menarik sekali, terimakasih banyak...