Wednesday, May 20, 2009

Surat Untuk Korang

Assalamualaikum...

Buat korang semua [pembaca budiman yang tak pernah jemu masuk blog ini] sangat-sangat berterima kasih sebab masih sudi lagi singgah ke sini. Seingat saya, saya tak pernah titipkan sebarang surat penghargaan untuk menghargai sokongan dan dorongan korang semua dalam membuat saya makin bersemangat menulis di sini. Percayalah kalau tak disebabkan ada korang yang masih sudi membaca karya-karya yang dirasakan sangat kecil ini, tak mungkin benda-benda ini diteruskan sampai sekarang. Besar sangat maknanya kehadiran korang semua tau :).

Dikesempatan ini jugak, saya nak menyusun sepuluh jari, andai ada cerita-cerita yang saya tulis tidak menepati kehendak dan citarasa korang. Ingin diingatkan disini, saya masih terlalu hijau dalam bidang ini. Secara tidak sengaja saya masuk ke bidang yang tidak pernah terlintas dalam kepala yang saya akan sama-sama join sekaki. Apatah lagi, tiada seorang pun dalam ahli keluarga saya yang terlibat sama ada secara langsung atau tidak langsung di dalam bidang penulisan ini [mak abah pun tak tau anak dia menulis]. Jadi dimana ada kesalahan, harap boleh maafkan.

Tau tak? Sangat-sangat bermakna kalau pagi-pagi bukak blog dan baca komen ada orang yang suka apa yang kita tulis. Sangat-sangat gumbiranya hari itu. Memang salah satu cara terapi diri agar satu hari suntuk duduk ofis buat diri tak rasa boring. Kerana itu saya juga ingin merakam ribuan terima kasih pada sesiapa yang sudi menjatuhkan komen setiap kali mereka usai membaca cerita saya. Dan akan rasa nak tergelak jugak kalau dapat baca mesej2 yg ditinggalkan pada chatbox kat tepi ni. Tapi andai saya tak dapat membalas mesej2 pada chatbox kat tepi ni janganlah pulak terus menerus kata saya ni sombong. Saya bukan sombong. Sebenarnya chatbox ni kat ofis tak boleh bukak. Telah diblok. Jadi faham2 ajerlah. Memang sedih bila benda ni diblok. Terasa terputus medium perhubungan yang menghubungkan saya dengan korang semua [kalau rajin bawak laptop pergi mana2 ceruk yg ada wyreless kat area putrajaya ni, insyaallah mesej korang akan saya balas]. Tapi insyaallah, yang mana ada masuk dalam YM saya, yang mana tegur, dan bagi tau dia dari mana, saya akan layan. Tak janjilah. Kalau masa tu saya terikat dengan kekangan kerja dipejabat dan tidak sempat melayan, harap maaf sekali lagi. Maklumlah komitmen kerja saya memerlukan saya sentiasa bersedia dengan setiap arahan yang dikeluarkan. Kira orang kata sedia berkhidmat. Untuk yang add dalam Facebook atau Friendster saya, terima kasih jugak. Biasanya saya akan say tq secara personally di sana.


Disini saya ingin memaklumkan pada korang semua, saya ini anak Perak. Memang lahir kat sana, membesar pun kat sana. Jadi tang mana yang tak faham dengan perkataan-perkataan negeri saya tu sorrylah tau. Saya dah terbiasa menyebut benda-benda ni semua. Lagi satu kalau ada yg terperasan setiap kali saya menulis pasti saya akan menamakan tempat2 yang lebih kurang sama ajer. Itu menunjukkan betapa saya ini tak berapa jauh lagi melangkah even satu semenanjung Malaysia ni pun [saya manusia spesies frog underground yang kerjanya hanya melepak dekat rumah sambil tgk tv ajer]. Heheheh... Lagi satu, tempat2 tu sebenarnya terlalu dekat dengan diri saya. Sangat mudah untuk digambarkan kalau nak dibandingkan meletakkan nama2 tempat yang langsung saya tak pernah jejak. Jadi kalau berulang kali dalam lain2 story saya sebut SMKKPPI , PSIS, Ipoh Parade, Stadium Indera Mulia, Pasir Putih Ipoh, Kg Sri Kinta, Taman Temara, GM tu kira2 memang tempat yang biasa saya pergilah. Yang sangat dekat dihati. Yang simpan 1001 memori.

Tentang menulis2 ni semua. Sungguh saya tak mula menulis cerpen ker novel ker sejak zaman sekolah [kecuali terpaksa menulis untuk subjek penulisan ajer]yang macam dilakukan oleh penulis2 e-novel yg lain. Pun tak pernah simpan cita2 nak jadi penulis. Mungkin sebab masa sekolah dulu memang bercita2 nak jadi wartawan majalah hiburan kut yang buat aura menulis tu datang dalam diri walaupun cara persembahannya ajer yang berbeza. Bermula hujung tahun 2007 benda ni semua start yang mana pada masa tu saya menulis cerpen bertajuk 'Cinta Itu, Milikku Akhirnya' untuk dedikasi pada seseorang [Siapa dia jangan ditanya. Biar terus benda ni jadi kenangan untuk saya]. Hajat nak hantar pada Majalah Remaja. Tapi sayang, sampai sekarang pun cerpen tu tak keluar2 lagi. Last2 lepas lama menunggu, saya pun hantar kat dalam blog Penulisan2u. Dan disitu saya kumpul pembaca yang boleh terima cara saya menulis yang sangat lintang pukang ni. Lepas tu, rasanya jari jemari terus menaip mengeluarkan idea utk menaip cerpen-cerpen lain pulak [semua cerpen yang saya tulis ada diupload disini]. Baik cerpen atau novel benda ni datang tanpa dirancang. Setiap kali menulis cerita, tidak ada langsung sebarang plot atau rangka. Main belasah ajer. Ada sesetengah senario dalam cerita2 saya betul2 terjadi, tapi biarlah rahsia tang senario yang mana satu. Hhehhehe..

Saya bukan siapa-siapa. Sekadar menulis untuk berkongsi rasa, berkongsi kegembiraan dengan korang semua. Yang masih lagi merangkak perlahan-lahan untuk buat sesuatu yang terbaik dan bermakna untuk semua orang. Yang masih lagi berusaha mengumpul duit untuk sambung belajar balik [benda ni tak tau bila boleh terlaksana sebab sampai sekarang borang u pun tak isi lagi]. Yang masih lagi kena tolong mak saya kat kedai makan dia setiap kali pulang ke kampung [sempat buat promotion]. Yang masih lagi simpan impian untuk menjadi insan yang berjaya. Saya menulis mengikut tahap kemampuan saya sahaja. Mengikut pengalaman saya sendiri. Yang mana saya tidak berapa nak pasti saya akan elakkan dari menulisnya. Bukan apa, takut salah tulis, memesongkan orang yang membaca. Ini yang saya mampu, jadi ini yang saya persembahkan.

Rasanya dah terlalu banyak sangat merepek dan merapunya saya di sini. Better berhenti ajerlah dulu. Kepada korang semua, terima kasih, terima kasih, terima kasih banyak2. Korang sumber inspirasi....

Salam sayang,
akubintangbiasa aka eila

5 comments:

Anonymous said...

salam..sya suka baca citer2 awak..menarik n x boring..
kdg2 leh tersenyum sorg2 dpn pc..nasib baik kwn2 opis x perasan..
teruskan berkarya...

~mamaizzya~

pembaca setia said...

salam eila
sya sgt suka semua karya eila
sepjg masa sya asyik tersenyum jer..
menarik sgt .. teruskan usaha eila
dgn karya2 terbaru..

Anonymous said...

sy pon suke bce cite awak..org perak rupenye..ptut la teror ckp perak..huhu..teruskn menulis ye..

-cheesecake-

cucuratap said...

huuuuuuuu~
i like~
ni nak puji sikit la (sikit aje)
akak sgt kelakar, apa akak tulis senang nak faham, storyline pun exciting..nak tau je next epi ada apa. but paling penting cerita memang semua kelakar gila. hehe. u go girl~

akubintangbiasa said...

mamaizzya - senyum cover2 tau, takut nanti orang naik pelik tgk awak senyum sorang2

pembaca setia - senyum tu kira senaman mukalah. tegang semacam. tak payah cocok botox..

cheesecake - hehehe..anak perak sejati...

cucuratap - sikit ajer? ahakss.. macam2lah cucuratap ni...cepat sambung stori nurindah dgn hud rezairil tu...:)