Friday, May 4, 2012

Pencinta Terbaik 4

“Airani….” Fendi menegur mesra apabila melihat kelibat Airani di dalam kedai runcit Pak Abu.


Airani pula entah mengapa apabila terpandangkan wajah Fendi terus sahaja moodnya lari tiba-tiba. Fendi dijeling tajam.

“Apa khabar.” Fendi menyoal. Sengaja dia mengekori Airani yang sedang mencari-cari barang di rak makanan ringan di dalam kedai runcit ini.

“Apa pendapat awak dengan nyanyian saya kelmarin. Cair tak.” Fendi menyoal lagi bersama kening yang sudah menari ronggeng. Jalan Airani cuba dihalang. Walaupun Airani masih lagi pasif tanpa memberi sebarang tindak balas, itu semua sedikit pun tidak mematahkan semangat Fendi. Alah… Aira sudah free. Anytime dia boleh masuk line. Desis hati Fendi nakal.

Kening Airani naik tinggi sebelah. Matanya juga dibulatkan menunjukkan dia sangat tidak suka diperlakukan sebegini, di dalam kedai Pak Abu. Fendi dari zaman gelapnya tidak pernah berubah. Selalu sahaja mahu menyakitkan hati Airani tidak kira tempat. Kedai Pak Abu pun jadi. Huhh.. “Ehy… Awak jangan nak halang jalan saya boleh tak. Tepilah!” Marah Airani. Badan sasa Fendi di tolak ke tepi.

Fendi sedikit pun tidak terkesan dengan suara Airani yang meninggi kerana memarahinya sebentar tadi. Hatinya sudah tertawan, jadi suara Airani yang sedang memetir itu pun dirasakan lembut di telinga. Terasa baru lepas dipuji menggunung tinggi. “Awak pergi tak kenduri Lutfi dengan Fiza nanti.” Fendi masih lagi berusaha untuk memancing minat Airani untuk memberi tindak balas kepadanya. Namun gadis itu masih lagi membatu. Dia dijeling lagi.

“Ehh… Takkanlah awak taknak pergi kan. Yerlah korang kan sahabat sejati. Fiza pun mesti nak awak yang jadi pengapit dia nanti.” Kali ini sengaja Fendi mahu mencurah minyak ke dalam hati Airani.

“Ehhh…sekejap..sekejap… Tapi awak nak ker jadi pengapit Fiza sedangkan rasa-rasanya dulu Fiza yang akan jadi pengapit masa awak bersanding dengan Lutfi kan.” Fendi cuba bermonolog sendiri, tetapi secara kuat-kuat. Dia mahu Airani mendengarnya.

“Saya confius lah sekarang ni. Dulu-dulu tu mesti awak yang syok sendiri dengna Lutfi kan. Tapi Lutfi tak suka dekat awak pun….” Fendi bersuara sinis pula.

“Heyy!! Kau ni kenapa hah. Ngee… Blahlah!” Airani memetir. Kali ini kuat dan lantang. Yang pasti kali ini, bersama mata yang berkaca. Semua barang runcit yang ada ditangan dihempas kuas ke atas rak kembali. Airani terus pergi dari kedai Pak Abu.

Airani tidak tahan lagi dengan kata-kata Fendi yang penuh dengan sindiran itu. Sudah cukup dia menjadi bahan sindiran dan umpatan seluruh penduduk kampung semenjak Lutfi berkahwin dengna perempuan lain. Dia tidak mahu lagi dijadikan bahan jenaka untuk mereka. Dia ada hati dan perasaan.

Di dalam perjalanan pulan kerumah, jenuh si Fendi meriam buluh itu dimaki oleh Airani. Rasa macam nak sumpah biar jadi mangkuk tandas. Rasa macam nak bunuh sahaja lelaki ini. Bencinya Airani kepada lelaki bermulut puaka ini membuak-buak.



Fendi terkulat-kulat melihat Airani pergi begitu sahaja. Dia sekadar memandang baying Airani yang semakin hilang dari pandangan.

“Kamu ni kan Fendi, memang tak pernah nak berubah kan. Kenapalah si Aira yang tengah patah hati tu jugak yang kau pergi kacau.”

Sapaan Pak Abu menyedarkan Fendi. Dia kemudian tersenyum.

“Alah… Saya main-main ajerlah Pak Abu.” Kata Fendi sambil ketawa kecil.

Pak Abu menggeleng-gelengkan kepala. “Kamu main-mainkan pelanggan Pak Abu. Tengok ni. Dah lari seorang pelanggan Pak Abu.” Marah Pak Abu.

Fendi ketawa besar melihat Pak Abu yang sudah tua itu marah-marah hanya kerana seorang pelanggannya lari. “Alah.. Kecoh lah pak Abu ni. Mehlah saya bayarkan barang-barang si Aira ni.” Balas Fendi. Barang-barang yang tidak jadi dibeli oleh Airani tadi diambil semula dan diletakkan di atas meja kaunter.

“Kamu suka dia ya. Pak Abu tahu Naz, dari zaman korang sekolah-sekolah dulu pak Abu dah nampak kamu sukakan si Aira.” Usik Pak Abu sambil-sambil jemarinya menekan kalkulator besar untuk mengira semua jumlah harga barangan ini.

“Hish… Pak Abu ni. Mana ada.” Balas Fendi sambil terkulat-kulat malu.

“Cara kamu duk asyik mengusik Aira tu Pak Abu dah boleh tahu.” Ujar Pak Abu pula.

“Dah lah Pak Abu. Saya beli.” Ujar Fendi sebelum cepat-cepat dia berlalu meninggalkan Pak Abu dan spekulasinya itu.





“Hah Fendi, naiklah.” Pelawa Mak Mah sebaik sahaja melihat gerangan tetamu yang datang ke rumahnya petang-petang begini.

“Eh.. Tak apa Mak Mah. Ni… Aira tertinggal barang yang dia beli dekat kedai Pak Abu tadi.” Kata Fendi penuh hormat.

“Owhh… Aira…Aira… Ni, Fendi tunggu dekat bawah. Katanya kamu tertinggal barang yang kamu beli dekat kedai Pak Abu tadi.” Mak Mah memanggil Airani.

Airani keluar dari rumah dengan muka yang masam mencuka. Sementara itu ibunya telah pergi ke dapur menyambung kerja yang tertinggal tadi.

“Meh sini.” Kata Airani seraya tangannya ganas terus merampas beg plastic dari tangan Fendi.

“Amboi. Main rampas macam tu jer. Dah lah saya yang tolong bayarkan barang awak ni. terima kasih pun tak.” Balas Fendi seperti sedikit terasa hati. Beberapa saat kemudian dia kembali bersama sengih nakalnya itu. Sengih yang selalu sahaja membuatkan hati Airani menggelegak panas.

“Nah… Duit.” Airani menghulurkan not RM5 itu kepada Fendi.

“Eyhhh… Tak payahlah. Saya belanja awak.” Fendi menolak. Ikhlas hari ini dia mahu belanja Airani di kedai Pak Abu sebagai tanda minta maaf di atas sikapnya yang selalu membuatkan hati gadis ini naik jengkel dengannya.

“Saya taknak termakan budi dengan orang yang saya tak suka.” Jawab Airani sombong. Fendi dijeling tajam. “Ambilah.” Not RM5 tadi diunjuk sekali lagi.

“Kenapa? Takut bila termakan budi nanti tergadai body.” Fendi membalas sarcastic.

Automatik bola mata Airani terjegil besar.

“Okey…okey…sikit-sikitkan nak jegil-jegilkan mata. Ini tak cukup lagi 30 sen ni. Semua ni harga RM5.30.” Kata Fendi malas lagi mahu menambahkan rebut taufan antara mereka berdua.

“Alah…30 sen jer kut.” Cemuh Airani dengan sikap Fendi yang kedekut 30 sen itu.

“Kalau awak nak termakan budi 30 sen saya ni, saya okey jer. Awak lah. tak takut ker nanti.” Kening Fendi sudah mula menari ronggeng. Ritma suaranya juga menjadi nakal kembali.

“Awak ni kan, memang menyakitkan hati kan. Tunggulah kejap.” Airani mendengus geram. Dengan perasaan sebal dia kembali naik ke atas rumah untuk membawa 30 sen lagi baki wang yang dia berhutang dengan Fendi tadi.

“Nah, 50 sen. Saya halal jer baki 20 sen tu. Tak payah nak takut nanti-nanti tu nak tergadai apa.” Syiling 50sen itu diletakkan di atas telapak tangan Fendi yang sudah tersedia ditadah.

“Alah awak ni. saya dah lama pun gadaikan hati saya ni untuk awak.” Ujar Fendi sambil mengekek ketawa.

Airani membuat muka jelik. Nak termuntah pun iya mendengar kata-kata Fendi itu. Entah-entah sudah berapa ramai anak gadis yang telah dipergunakan dengan menggunakan ayatnya itu. “Fendi, mari naik dulu. Mak Mah baru goreng cucur udang.” Mak Mah kembali ke hadapan untuk mempelawa Fendi naik ke atas. Hidangan minum petang cucur udang dan milo panas sudah tersedia di ruang tamu rumah.

“Rezeki jangan ditolak Mak Mah.” Ujar Fendi bersama senyum segaris.

“Mak tak…” Airani cepat menyampuk sebelum Fendi berlalu ke anak tangga untuk naik ke atas. Tangan kanannya didepa untuk menghalang Fendi dari membuka langkah. Fendi melihat tingkah Airani itu dengan pelik.

“Ermm.. dia kena balik. Se…karang…” Beritahu Airani sedikit gagap.

“Makanlah dulu, lepas tu baru balik.” Ujar Mak Mah sedikit memujuk Fendi agar menjamah sedikit hidangan yang telahpun tersedia itu.

“Tak mak.” Airani menyampuk laju sebelum sempat Fendi membuka mulut. “Dia kena balik sekarang jugak. Kalau dia balik lambat, nanti…ermm…nanti Haji Zaini pelupuh dia dengan batang paip.” Beritahu Airani. “Hah… Batang paip.” Katanya lagi dengan bersungguh-sungguh sambil kepala diangguk-angguk.

“Hai… Fendi. Takkan dah besar-besar pun kena pelupuh jugak kut.” Mak Mah ketawa kecil mendengar kata-kata Airani itu. Sememangnya kecil-kecil dahulu Fendi sering kali dirotan oleh ayahnya kerana perangai yang sedikit nakal.

“Kalau macam tu tunggu sekejap, Mak Mah pergi bungkuskan cucur udang untuk kamu bawak balik. Boleh makan dengan mak ayah kamu.” Mak Mah berlalu sekali lagi meninggalkan Airani dan Fendi untuk membungkus cucur undang buat Fendi dan keluarganya.

“Kejam betul awak ni Aira, malukan saya depan mak awak. Ada ker cakap saya yang dah besar ni masih kena pukul dengan Haji Zaini.” Kata Fendi sedikit bengang.

“Memang pun kan. Dahlah. Anyway terima kasih banyak-banyak.” Balas Airani sambil senyum mengejek kepada Fendi. Dia terus masuk ke dalam rumah dan membiarkan Fendi terkebil-kebil di bawah sementara menunggu ibunya membungkuskan cucur udang.