Friday, May 4, 2012

Pencinta Terbaik 6

Pulang dari majlis kenduri pasangan doktor yang bijak pandai itu, Airani telah membuat senarai panjang tentang kelemahan majlis mereka. Macam-macam yang dia tulis di dalam kertas kajang bersaiz A4 itu. Daripada baju sanding yang tidak cantik, pelamin yang nampak sesak, solekan yang tidak kena, lauk yang tahap biasa-biasa sehinggalah kepada Cikgu Johar yang sudah tidak bergigi bagaikan terkena sawan microphone kerana asyik dia sahaja yang menyanyi di rumah pengantin tadi. Orang lain memang tak merasalah nak menyumbangkan lagu. Uff!!!


Sejenak dia kesal pula dengan tindakannya yang dirasakan agak tidak bijak dan agak kebudak-budakkan. Sudahlah dia tidak pernah mendoakan kebahagian mereka suami isteri, ini dengan sengaja pula mahu mencari kelemahan majlis orang. Macamlah majlis dia nanti akan menjadi wedding of the year. Macamlah majlis dia nanti akan menjadi majlis perkahwinan paling epic di dalam kampung ini. Kertas yang sudah diconteng-conteng dia renyuk lalu dijadikan sebiji bola dah di campak ke lantai.

Kenapa Dian Airani harus menjadi manusia yang busuk hati. Airani menempelak dirinya sendiri. Busuk hati bukanlah sifat dia yang bernama Dian Airani. Tapi, apa harus dia lakukan. Dia baru pulang dari majlis perkahwinan mantan kekasihnya. Dia baru pulang dari melihat persandingan kedua manusia yang telah mengkhianati kepercayaan dan kesetiaannya. Owhh…Tuhan. Tolonglah aku.

“Kalau Aira rasa jatuh, ingat, Allah itu ada, emak ada. Abah ada, abang-abang ada untuk Aira. Pergi ambil air sembahyang, buat solat hajat, baca al quran. Hati Aira akan tenang.” Airani teringat pesan emak. Setiap kali apabila dia berasa seperti seakan sudah mahu terjatuh terjelepok dek perasaan yang berselirat dijiwa emak pasti akan memberi nasihat yang sama. Lantas dia segera ke bilik air untuk mengambil wuduk. Dia mahu jiwanya kembali tenang. Dia juga mahu buang rasa dendam dan benci ini jauh-jauh. Dia harus redha dengan ketentuan Illahi yang Lutfi Adam bukanlah diciptakan untuk Dian Airani.

“Macam nil ah Aira, susah-susah sangat Aira pun kahwin. Emak tengok selagi Aira tak kahwin selagi tu lah Aira akan bersedih terkenangkan Lutfi.” Kata emak pada suatu hari. Airani yang sedang menonton senetron tergelak kecil mendengar usul emak itu. Emak tu mesti nak siap sedia mahu mengenenkan Afendi Imran untuk dia.

“Kalau hajat mak nak kenenkan Fendi untuk Aira lupakanlah mak. Memang taklah.” Balas Airani tegas untuk kesekian kalinya. Sudah dia katakan, biarlah sehingga habis semua lelaki bujang di Malaysia, namun untuk memilih Affendi Imran memang tidaklah baginya.

“Mak tengok Fendi tu okey jer. Tak ada cacat celanya.”

Airani berdecit mendengar kata-kata emak itu. Dia sudah mulai bosan dengan topic perbincangan yang kerap emak bangkitkan sejak dua tiga menjak ini. Kerana dia yang baru putus cinta wajarkah emak perlu terkocoh-kocoh mahu memadankan dia dengan mana-mana lelaki yang dia rasakan lengkap dengan segala pakej. Dia tak rasa Fendi lelaki yang cukup set dan cukup pakej.

“Aira, mak tengok Fendi dengan Aira sepadan sangat.”

Mak Mah masih lagi mencuba untuk mengumpan Airani.

“Emak, Aira tak ada feel la dengan Fendi.” Airani menjawab tidak minat.

“Inilah yang susahnya dengan Aira. Mula-mula memanglah tak ada feel, lama-lama nanti adalah. Fendi bukan macam dulu lagi tau. Takkan Aira tak mahu bersuamikan seorang jurutera. Cer cuba keluar sekali dengan Fendi. Nanti emak arrangekan yer.”

Mata Airani membulat mendengar cadangan emak itu. Masakan pihak perempuan pula yang harus menetapkan temujanji yang sekian-sekian. Hishh… Dia mula berasa tidak sedap hati apabila mendengar nada emak kali ini berbunyi lebih serius ritmanya.

“Nak kemana tu.” Mak Mah berteriak sebaik sahaja Airani mula mengangkat punggung.

“Nak sambung baca novel mak.” Airani membalas bersahaja. Inilah satu-satunya jalan penyelamat kala dia bosan apabila acap kali digasak dengan cadangan yang sama dari emak.

“Sambil-sambil itu, fikir-fikirkanlah yer Aira. Emak dapat rasakan, memang Fendilah yang paling sesuai untuk Aira.” Mak Mah berkata lagi.

Ahh… Tidak kuasa Airani mahu mengambil pusing kata-kata emak itu. Cadangan emak itu harus dibuang terus ke dalam tong sampah. Dia tidak mahu memikirkannya apatah lagi untuk menimbang semula. Sekali dia cakap dia tidak mahu, maknanya dia tidak mahu.

1 comment:

Anonymous said...

Terbaekkkk ;)))