Wednesday, August 18, 2010

YESS BOSS!! BAB 16

Ilham mengerling Aryana dan Harun yang masih tak mati senyum simpul mereka berdua. Sesekali dapat dilihat tangan kanan gadis ini menekup ke mulutnya bagai senang menahan ketawa yang hampir meletus. Harun juga. Kembang-kembang hidungnya menahan ketawa. Macamlah sekarang ini mereka bertiga berada di panggung Cinematic sedang menyaksikan rakaman Pi Mai Pi Mai Tang Tu. Beberapa minit berada di dalam keadaan senyap akhirnya ketawa Aryana dan Harun meletus jua. Ternyata Aryana dan Harun sudah tidak mampu menahan ketawa mereka. Selamba Aryana dan Harun mentertawakannya.
“Korang berdua kalau datang ke sini tak menyakitkan hati orang lain tak boleh ker?” Kata Ilham berbunyi geram. Mahu sahaja dilaga-lagakan kepala dua mangkuk ini. Setiap kali datang melawat dia di sini pasti mukadimah keduanya ini adalah ketawa terbahak-bahak sambil menekan perut. Perlu ker nak ketawa orang yang tengah sakit sampai macam tu sekali? Sekali lagi Ilham merengus geram apabila Aryana dan Harun masih lagi tidak menunjukkan tanda-tanda mahu berhenti ketawa.
“Rilekslah bos.” Jawab Harun.
“Haahlah bos ni. Baru seminggu pindah ke sini. Rileks la. Lama-lama mesti okey.” Sampuk Aryana. Lucu pula bila melihat bos kena kuarantin di dalam banglo mewah ini. Bila tinggal di sini apa lagi. Kaki tangan kena ikatlah. Takkan ada masa nak keluar berlibur sampai larut malam. Kalau buat juga alamatnya bos kena tidur di luar. Itu cara Datin Rokiah Kamsan mengajar anak yang dah besar tu.
Kusyen kecil dibaling ke arah Aryana. Namun si gadis ini pantas mengelak.
Kusyen yang jatuh dikutip. Diletakkan pada pehanya. “Okeylah tu bos. Duduk dengan Datuk dan Datin balik. Makan minum terjaga.” Sambung Aryana.
“Banyaklah awak. Ini awaklah punya pasal ni. Tak habis-habis dengan pakatan parti mama saya tu.” Getus Ilham. Semenjak dia dibawa ke sini, Aryana jenuh dimaki. Tetapi gadis ini tetap buat no hal sahaja. Makin geram Ilham jadinya. Tambah lagi Cik Aryana ini jugaklah dengan senang hati menyerahkan satu-satunya kunci apartment miliknya ke tangan mama. Tak berintergriti langsung. Orang bagi kunci tu suruh tolong tengokkan rumah. Ini pandai-pandai pula ‘melelong’ apartment syarikat tu pada mama. Sudahnya dia kena duduk di sini.
“Bos ni suka betul menyalahkan Yana. Salah bos sendirilah sebab tak reti nak guna kebebasan yang Datuk dengan Datin dah bagi.” Balas Aryana selamba.
Ilham mencebek mendengar bebelan Aryana yang menyakitkan hati itu “Ini datang sini lagi ni nak buat apa. Tak boleh ker tunggu minggu depan ajer kalau ada apa-apa hal pejabat. Nak berehat pun tak senang. Ada sahaja gangguan” Soal Ilham. Hari-hari muka yang sama sahaja datang melawat. Kalau bawa buah tangan best jugak. Ini datang melenggang kangkung.
“Sebenarnya saya ke sini nak bagi tahu bos, yang start minggu depan saya dah tak akan jadi driver bos lagi.” Beritahu Harun.
Ilham terlopong. “Kenapa Run.” Dia bertanya.
“Lepas ni Abang Harun kena jadi driver Datuk.” Sampuk Aryana tanpa diminta.
“Shut up…” Sela Ilham. Hatinya masih berbuku dengan Aryana yang menjadi punca utama kenapa dia terkurung di sini.
Aryana menarik muka.
“Pak Abu mana?”
“Pencen. Balik kampung.” Aryana mencelah lagi.
Ilham memandang Aryana. Mata dijegilkan.
“Just tolong jawabkan bagi pihak Abang Harun jer.” Kata Aryana laju apabila bos membulatkan mata ke arahnya.
Ilham mengeluh lemah. “Susahlah aku Run kalau kau tak ada.” Dia bersuara rendah.
“Alah.. Bos. Yana kan ada.” Balas Harun. Dia tahu yang bos akan mengalami rasa sangat sedih atas perpisahan yang tidak diminta ini tetapi sekurangnya masih ada Aryana yang boleh diharapkan.
Aryana mengangguk-angguk. Dia akan setia dengan bos dalam apa keadaan sekali pun. Percayalah!!
“Yana?” Ilham menaikkan kening. Agak was-was dengan usul Harun itu. Aryana? Huhh.. Tak mnugkinlah!!
“Tak payalah Run. Aku jadi macam ni pun sebab Yana nil ah.” Sambung Ilham lagi. Mulut dijuihkan pula kepada Aryana.
“Bos ni tak baik tau cakap macam tu. Yana buat semua ni untuk kebaikan bos tau.” Aryana berkata rendah. Besar sangatkah kesalahannya sampai terpaksa dihukum begini. Sampai bos nak boikot sampai macam tu sekali. Sampai bos dah hilang rasa percaya pada dia.
Kali ini Ilham pula yang dah mengukir senyum. “Alahh.. Merajuk pulak.” Usiknya. Dia suka menggiat Aryana. Kerana setiap kali kena giat pasti gadis ini akan menjuihkan muncungnya konon mahu lawan bibir Angelina Jolie yang cantik tu. Mungkin tak cantik, tapi boleh tahan comel jugaklah jika mata gatalnya ini yang melihat.
“Bos lah.” Gumam Aryana. Dia memeluk tubuh.
“Merajuk manja bos.” Giat Harun tak semena-mena.
“Abang Harun…” Aryana memberi tanda awas.
Akhirnya mereka sama-sama meletuskan tawa.



“Aryana.” Panggil Ilham.
Aryana mengalih pandang. “Ya.” Jawabnya sepatah.
“Taknak balik ker?” Ilham menyoal. Hari ini Aryana datang lagi ke sini. Bukan atas permintaannya. Kata Aryana dia sekadar mahu datang melawat.
Dahi Aryana berlipat empat. “Kenapa? Bos tak suka ker Yana dekat sini.” Aryana menyoal perlahan. Bos bertanya macam tak suka ajer dia berlama-lama di sini.
“Bukanlah tak suka. Tapi saya taknaklah awak sampai hilang masa untuk diri sendiri semata-mata nak menjaga saya dekat sini. Mama saya ada. Mak atun pun ada.” Balas Ilham.
“Yana cuma nak pastikan bos tu dah sihat ker belum.”
“Tak perlulah awak bersusah payah nak pantau kesihatan saya. Awak lupa ker. Dalam rumah ni pun ada doctor jugak.”
Aryana mencebek. Bos tu pasti sudah muak melihat muka dia di sini hari-hari. “Tak apalah kalau bos dah boring tengok muka Yana. Yana balik dulu.” Dia bersuara perlahan. kecik hatilah konon dengan kata-kata bos tadi. Beg dicapai. Namun baru nak melangkah tangan bos cepat menanggap pergelangan tangan ARyana.
Nyut!!! Renjatan dah sampai ke hati yang membawa effect terhadap jantung menyebabkan jantung berdegup dengan kelajuan yang sama laju macam enjin motobot polis marin.
“Duduk.” Arah Ilham sepatah. Matanya dihala pada tempat sofa yang masih kosong disebelahnya. Aryana akur. Dia duduk kembali.
“Saya taknak Yana habiskan masa yang Aryana ada untuk saya ajer. Hari ini kan cuti. Patutnya gunakanlah hari cuti macam ni untuk bersosial sikit. Kesian boyfriend awak kalau awak asyik dengan saya jer.” Terang Ilham jujur. Sedikit sebanyak kata-kata Kak Nani semasa di hospital tempoh hari melekat dalam kepala. Dia ni bukannya kejam sangat pun sampai nak menyusahkan orang sampai macam tu sekali. Kalau Aryana yang rela rasanya tak salah dia gunakan kesempatan yang ada.
“Bos, kalau Aryana ada boyfriend Yana pun takkan nak sibuk-sibukkan diri berkepit dengan bos dekat sini. Buat kecik hati anak orang jer. Yana belum ada special boyfriend lagi.” Lancar Aryana berkata. Nafas dihela buat menghilang lelah kerana bercakap tanpa henti. Dia menyambung lagi. “Buat masa sekarang ni bos lah boyfriend Yana.”
Errkkk… Bibir bawah digigiit. Aryana menelan air liur. Dia terlepas cakap. Adakah dia sudah terkantoi trang tang-tang sekarang ni..
“Apa dia?” Ilham bertanya. Matanya dikecilkan manakala cuping telinga didekatkan sedikit ke tepi Aryana.
“Tak ada apa-apa.” Aryana cepat-cepat menggeleng. Dia buat muka yang konon-kononnya macam comel sangatlah tu.
“Tak awak ada cakap something tadi. Boyfriend?” Ilham berkata sambil tersenyum sinis.
Aryana mencebek. Tu nak membahanlah tu…
“Yerlah. Bos tu bukan setakat bos Yana. Tapi bos kan boyfriend Yana. Kawan lelaki Yana.” Aryana cuba menyelamatkan diri sebelum dia dibahankan oleh bos.
“Owhh.. Ilham mengangguk. “Nasib kawan lelaki.” Ilham mengurut dada. Lega.
Aryana turut sama menarik nafas lega. Tapi eksrpesi bos seperti sangat-sangat telah berasa selamat kerana bukan menjadi boyfriend yang betul-betul boyfriend dalam istilah orang tengah cinta-cintun tu buat dia terseinggung sikit. Sikit jer. Takkanlah tak ada ciri-ciri yang menarik pada diri dia ni sampai bos tu takut untuk menjadikan dia ini girlfriend bos.
“Aryana…”
“Apa?” Aryana menjawab acuh tak acuh.
“Kalau lagi dua tahun saya masih lagi single dan awak masih lagi tak laku apa kata kita kahwin. Senang. Habis cerita.” Ilham mengutarakan usul yang membuatkan Aryana melopong luas.
“Tolong tutup sikit mulut tu.” Tegur Ilham.
Laju telapak tangan ditekap pada mulut.
“Setuju?” Kening Ilham menari jongkang jongket.
Aryana memandang bos. “Bos sanggup ker?” Dia sekadar bertanya.
“Sanggup jer kalau awak setuju.”
“Fine. Setuju.” Aryana angkat tangan tanda dia bersetuju. Janji terpateri.
“Gud. Semoga masa tu nanti tak adalah awak dibahankan kerana menjadi anak dara lanjut usia.” Ejek Ilham.
Aryana mengetus geram. Ada jer modal… “Haah kan. Semoga masa tu nanti tak adalah bos dibahankan kerana menjadi hantulasia.” Balas Aryana memulangkan paku buah keras kepada bos.
“Hantulasia?”
“A-N-T-U-L-A-S-I-A. Anak teruna lanjut usia.”
Pap!!
Melayang kusyen kecil ke muka Aryana. Walaupun kusyen lembut itu mengena pada mukanya Aryana tetap ketawa melihat muka bos yang menjadi merah akibat kena balik dengan dia. sengaja dia menyebut perkataan yang eja ruminya antulasia menjadi hantulasia. Lalala…

18 comments:

Unknown said...

cpt la dua taun,,,
hehehe,,,
nk yana ngan bos,,,

suke2,,,

nadia said...

hehehe...rajinya k.iela up-date cerita pg2 mcm ni. mcm tak cukup la, nak lagi bleh??? :)

newey, slmt menjalani ibadah puasa kak.

Strawberi Comei said...

hehehe..suke3..stuju ngn nadia..xcukuplaaa..nk lg..plzzz

miznza84 said...

bila la encik bos ni nk jatuh cintan ngn yana.. lama sungguh.. aduhaiii..

Unknown said...

waaaaaaaaaaaaaaaaa.....cpt la 2 thn!! nk ilham n yana kawen! ahahaha...yana 2 dh ske ilham kn? bgs2..ehehe..mao lg~~~

slmt berpose buat cik pnulis kite! :)

Nadiah said...

hahahahaha...cepat la 2tahun....best la...

bidadari cinta said...

haha..klakar..
bg cpat sikit ms 2 tahun tu..
hihihi.. :)

aqilah said...

mesti bila tiba tempoh 2 thn tu, ilham mengelabah............... hehheeeeeeeee

MaY_LiN said...

wawawa..
bos pun mule suke kat yana ke..
pandai nak selindung kate yana tak laku..

Miss Kira said...

cepatlah dua tahun..
hehehe

alreinsy said...

best2 citer... akak suka... luv it... x cukup la... pendek ngat... x sbr nk tau kisah seterusnya... sila la smbg lagi... sayang eila...

Niah said...

kalau bos dah suka juga tak payahlah tunggu dua tahun....kini pun boleh

Niah said...

kalau bos dah suka juga, tak payahlah tunggu dua tahun....

Anonymous said...

best2 cpt la 2 tahun x sabar nk tggu ape jadi...yana da suke kt bos die....


selamat berpuase...

sHeLaBeSh said...

kak ala ni kakak anis kan?
hmm..kite suke bace cite baju pengantin mak andam n 2x5..skrg yess boss mcm menarik je.. :)
keep it up!

naa said...

mne smbungan?? xsabr cam sonok jek...ngeeee...^^

Nadzeirra said...

nak sambungannnnnnnnn........bab 17 pleasssssseeeeeeeeeeee

Anonymous said...

sweetnye yana n ilham...:)