Tuesday, May 22, 2012

Pencinta Terbaik 8

“Huh… Lepas aku bakar semua gambar, buang semua hadiah, delete semua benda yang ada kaitan dengan Lutfi Adam aku rasa lega. Fresh gila kut.” Airani bercerita dengan semangat tentang perasaannya kini sewaktu keluar ke pusat membeli belah dengan Syila keesokkan harinya.


“See… Aku dah bagi tahu. Kau tu jer yang lambat bertindak. Lembab!!” Ujar Syila sambil keningnya menari ronggeng.

Airani ketawa kecil. “Thanks sebab jadi kawan yang setia untuk susah dan senang aku.” Ucapnya jujur. Lengan kanannya melingkar ke tengkuk Syila yang berjalan disebelahnya menunjukkan betapa dia terlalu menghargai kehadiran Syila yang sentiasa bersama ketika dia gembira dan tidak pula meninggalkannya ketika dia sedang berduka nestapa. Sememangnya jika bukan kerana ketegasan Syila malam semalam, pasti dia melankolik lagi. Bayangkan semenjak putus dengan Lutfi dulu dia tidak pernah lagi masuk ke dalam McDonald hanya kerana Restoran Mcdonald selalu buat dia terkenang indahnya bercinta di zaman persekolahan kerana Mcdonald berhadapan Pasar Besar Ipoh itu adalah port tempat dia dan Lutfi selalu berdating.

“Well… You know me.” Balas Syila sambil keningnya hebat menari ronggeng.

Kali ini Airani sedikit jelik dengan tingkah Syila yang tidak habis-habis meninggi diri. Mentang-mentang kerana Syila, dia gembira hari ini, melebih-lebih pula. Inilah yang Airani malas kalau mahu memuji atau mengagumi Syila. Syila kalau sudah kembang payah untuk kincup-kincup kembali.

“Hari ni aku belanja kau, lagipun masa kau jadi kaunselor tak bertauliah aku hari tu aku tak bayar apa-apa pun.” Ujar Airani ketika mereka berdua sedang berbaris untuk membeli Mc Donald.

“Beb, khidmat aku mahal tau. McD jer. Itupun time lunch macam ni. Sah-sahlah time macam ni berger murah.” Komplen Syila.

Airani ketawa mendengar bebelan Syila itu. “Alahh.. Jadilah. Janji aku ikhlas.” Ujar Airani sambil mengejit sebelah mata. Sekarang giliran keningnya pula yang menari sakan.

Syila mencebek. “Yerlah.” Ujarnya panjang. Nadanya seperti tidak puas hati apabila atas usahanya mengembalikan kegembiraan Airani itu hanya berbalas dengan set BigMac besar yang dibeli ketika harga berger jatuh menjunam dari pukul 12 tengahari sehingga pukul 3 petang.

“Eh… nanti aku belanja kau sehelai tshirt dekat Dorothy Perkins okey.” Kata Airani ketika membawa dulang berisi berger kegemaran kami ke tempat duduk yang sedikit terceruk berdekatan dengan tempat mengambil sos. Mana-mana restoran makanan segera yang kami pergi, sememangnya kalau boleh kami berdua akan memilih ke tempat yang paling berdekatan dengan tempat sos. Senang, nak ambil kaedahnya.

“Yer ker. Baiknya kau.” Syila berteriak gembira ketika mendengar tawaran istimewa daripada Airani itu.

Airani melihat Syila yang gembira sakan. Mata Syila bersinar-sinar. Pasti sedang membayang blause bagaimana yang akan dibelinya di butik DP itu nanti. Dia tahu, Syila memang gila berfesyen.

“Tapi tak boleh lebih RM50.” Sempat Airani berpesan sebelum Syila berangan lebih-lebih. Memang dia dan Syila berkawan baik. Tapi disebabkan tengah bulan begini tidaklah pulak dia mahu menjadi kawan baik yang sangat baik sehinggakan mahu menghadiahi sehelai gaun makan malam berharga RM350 kepada Syila. Agak-agaklah sikit. Dia pun pakai baju beli di jalan TAR sahaja.

“Mana ada blouse harga RM50 dekat DP.” Gumam Syila. Keterujaannya bagai diragut apabila Airani mengenakan syarat tentang harga baju yang akan dia beli nanti.

“Kalau macam tu kau top up sendirilah berapa yang tak cukup.” Ujar Airani sekaligus memberi buah fikiran yang bernas. Matanya berkelip-kelip sambil membuat muka comel dengan harapan sahabat yang satu itu faham tentang keadaan manusia sepertinya di tengah bulan . Sesak!

Syila mengukir senyum sinis. “So sweet…” Ujarnya sambil dua-dua tangan diletakkan ke bahu sambil muka berpaling ke tepi.

“Okeylah tu. Janji aku ikhlas.” Ujar Airani tidak mahu Syila memperlekehkan RM50 yang ingin dia berikan kepadanya.

“Yerlah…Yerlah... RM50 pun aku terima. Janji kau ikhlas. Kan…..” Balas Syila. Serentak kemudian kami sama-sama ketawa sambil menikmati hidangan yang dari tadi hanya terbiar sahaja.

“Aira………” Airani hampir tersedak BigMac yang baru masuk ke dalam mulut. Dia kenal suara yang menyapa dari belakang itu. Affendi Imran!

“Macam mana pulak aku boleh terserempak dengan mamat ni dekat sini pulak.” Airani menggumam perlahan sambil memandang tepat ke mata Syila. Syila pula sudah tersengih-sengih.

“Itu namanya jodoh. Lagi kau cakap kau tak suka, lagi dia selalu datang dalam hidup kau.” Ujar Syila sambil mengekek menahan ketawa.

“Ini bukan jodoh. Ini musuh.” Balas Airani bengang. Bengang betul kala melihat Syila yang sudah ketawa begitu.

“Hello… Awak berdua bisik apa ni.” Tegur Fendi seraya terus menarik kerusi kosong di sebelah Airani. Dia tanpa segan silu terus sahaja melabuh punggung di situ.

“Eyhh…siapa suruh awak duduk dekat sini. Kan banyak lagi meja kosong.” Airani memarahi Fendi yang bermuka tembok dan selamba sahaja duduk bersebelahan dengannya. Seperti tidak tahu malu pula. Tiada siapa pun yang ajak Fendi join sekali di sini. Macam tak ada meja lain yang kosong. Huh!! Airani mengitari pemandangan di seluruh restoran ini. Time berger tengah murah, memang payah nak jumpa meja kosong. Ngee…

“Awak yang manis dan cantik, awak kisah tak kalau saya nak duduk sini. dengan awak dan kawan awak ni.” Fendi berkata selamba sambil memandang ke arah Syila.

Tingkah Fendi itu membuatkan Airani bertambah meluat. Bajet romeo jer kan. Syila yang berada di hadapannya pula tersipu-sipu malu apabila dipuji manis dan cantik oleh lelaki yang bernama Fendi Imran. Huh!! Menyampah menjadi berganda-ganda!

“Saya tak kisah. Duduklah. Lagipun meja ni terlalu besar untuk dua orang.” Syila memberi kebenaran sambil mengangguk perlahan.

Kata-kata Syila itu membuatkan Airani automatic mengeluaran dengusan kasar.

“Rambut dah kemas.” Gurau Syila sambil telunjuk menunjuk ke arah rambut Fendi yang bersikat kemas. Fendi tidak seperti ketika pertama kali dia bertemu di kampung Airani dahulu. Hari ini penampilan Fendi jauh lebih kemas, dan rapi. Lelaki ini juga kelihatan segak.

Fendi ketawa sambil memegang rambutnya. Ketika Fendi sedang ketawa, Airani dapat melihat lesung pipit yang melekuk di sebelah kanan pipi Fendi itu. Bertahun dia mengenali lelaki bermulut puaka ini, langsung dia tidak sedari yang Fendi mempunyai satu senyuman yang mampu mencairkan hati wanita-wanita di seluruh dunia. Errmm… Tapi bukan Dian Airani lah! Wanita lain.

“Tak nak pergi order ker.” Syila bertanya ramah.

Airani semakin pijar dengan sikap Syila yang terlalu peramah dengan Fendi itu. Keramahan yang Syila tunjukkan akan membuat Fendi akan terus menerus duduk semeja bersama kami. Airani tidak mahu ada Fendi di sini. Seleranya hilang bila melihat muka Fendi. Hey… Syila adalah sahabat dia. Semestinya Syila tidak boleh menjadi sahabat kepada musuh tradisi dia juga.

“Owh saya dah kenyang. Saya baru lepas makan dekat mapley tadi.” Balas Fendi sambil memegang perutnya. Ekspresinya menunjukkan dia begitu kenyang sangat selepas menikmati sepinggan nasi kandar dengan kari kepala ikan.

“Habis kalau dah kenyang buat apa duduk dekat sini.” Airani yang lebih banyak mendiamkan diri tiba-tiba mencelah.

“Eh…Takkan saya tak boleh nak duduk berborak dengan awak. Saya nampak awak dekat sini, jadi saya datanglah. Awak ni peliklah. Dengan orang kampung sendiri pun nak berlagak.” Sedas Fendi.

“Eh…Memang taklah. Kau tahukan yang aku alergic bila dekat-dekat dengan kau tak kiralah orang kampung ker tak orang kampung ker.” Jawab Airani pula tanpa memandang Fendi di sebelahnya.

“Kenapa, gatal-gatal ker badan awak bila dekat saya.” Balas Fendi sambil merapatkan sedikit kerusinya ke arah Airani. Tindakan Fendi itu membuatkan Airani cepat-cepat menjauhkan kedudukkan badannya dari bersentuhan dengan lelaki itu.

“Ngeee…” Airani menggenggam penumbuk. Geram! Tetapi, ada rasa yang berdetik di hati. Ya. Kenapa wangian yang Fendi pakai sangat-sangat dia kenali. Issey miyaki. Kegemaran Lutfi. Huh!!!

“Sayang….lama tunggu saya.” Fauzi menyapa tiba-tiba. Semua mata terarah ke arahnya.

“Bukan awak outstation ker Fauzi.” Airani menyoal. Fendi yang masih lagi dekat dengannya ditolak kasar. Lucu sedikit apabila Fendi hampir terjatuh dari duduknya. Padan muka.

“Memanglah saya baru sampai. Tapi sebab rindu sangat dekat Syila, terus datang jumpa dia dekat sini.” Balas Fauzi bersahaja lalu terus dia mengambil tempat di sebelah Syila.

Airani yang mendengar kata-kata Fendi sekadar mengangguk-angguk. Yerlah kan. Pasangan bahagia. Baru berpisah tiga hari terasa bagaikan tiga ratus tahun. Poyo jer!

“Errmm…Siapa ni.” Fauzi bertanya. Matanya dikerling ke arah Syila. Dia risau jika dibelakang Syila buat skandal dengan lelaki lain. Syila kan terkenal dengan sikapnya yang mesra rakyat. Sikap peramah Syila yang tidak kena tempat itu seringkali menimbul cemburu di hati lelakinya ini. Orang secantik Syila pasti akan menjadi rebutan mana-mana lelaki.

“Hey… Kotor okey. Awak ingat ini skandal saya ker. Saya setia okey.” Syila menyiku manja apabila Fauzi yang sudah menunjukkan tanda-tanda cemburu.

“Geli aku.” Ujar Airani sambil menayang muka meluat melihat tingkah Syila yang seperti mengada-ngada itu apabila ada Fauzi di sebelahnya. Kalau dia adalah sahabat yang jahat dia bagi tahu Fauzi yang baru sekejap tadi Syila begitu ramah dengan si Fendi ni.

“Betul ni.” Kata Fauzi inginkan kepastian.

Airani kembali menyambung menjamah kentang goreng. Malas mahu mengambil pusing perbualan manja sayang-sayang antara Fauzi dan Syila. Ketika ini, tangan Fendi juga jahat cuba mencuri kentang goreng yang telah dia longgokkan di dalam dulang. Serta merta tangan yang jahat itu Airani pukul. Kalau mahu, pergi beli sendiri. dia tidak sudi share kentang goreng yang dah sejuk bedi ini dengannya.

“Kedekut.”

Hati Airani bagai digeletek rasa lucu apabila mendengar Fendi menggumam perkataan itu.

“Sayang ini Fendi kawan Aira.” Syila memperkenalkan Fendi kepada Fauzi.

“Owhh…Awak tak cakap pun dekat saya Aira yang awak ada kawan lelaki yang lain selain Lutfi.” Lancar mulut Fauzi berkata membuatkan Airani tersentak. Kening Airani terangkat sebelah.

“Awak…” Pantas Syila menarik lengan Fauzi agar sedikit dengannya. “Lupa ker. Lutfi dah tak wujud lagilah dalam hidup Aira.” Ujar Syila sedikit berbisik di tepi telinga Fauzi.

“Opss…sorry. Saya lupalah. Badan penat lah sayang.” Kata Fauzi sambil tersengih-sengih.

“Jangan marah yer Aira.” Sambung Fauzi lagi. Fauzi masih lagi tersengih-sengih bagai kerang busuk dihadapan kami semua.

“Affendi Imran. Kawan Aira. Lelaki yang lebih baik, lebih hebat dan lebih kacak dari Lutfi Adam. Mungkin lelaki yang terbaik untuk Aira. Owhh yer… Saya ingin menjadi pencinta terbaik buat Dian Airani.” Ayat yang begitu panjang dan padat itu diluahkan dengan cara yang sangat gentleman oleh Fendi. Coke yang sedang Airani sedut pun nyaris-nyaris tidak tersembur. Pantas kepala Airani berpaling ke arah Fendi. Fendi tenang sahaja, tetapi dia pula yang rasa tidak tenang. Rasa seram sejuk.

Melongo Fauzi dan Syila mendengar kata-kata straigth to the point Fendi itu. Tidak lama kemudian mereka sama-sama tersenyum nakal sambil menjeling-jeling ke arah Airani yang sedang menahan geram terhadap Fendi. Fendi pula masih lagi berwajah selamba tanpa mengkhuatiri yang mungkin sikit masa lagi Airani akan bertukar menjadi raksasa besar yang akan memakan dirinya.

“Awak tolong jangan nak perasan boleh tak. Jangan nak bandingkan awak dengan Lutfi.” Airani cuba mengingatkan Fendi agar jangan sekali mahu menyama dirinya itu dengan Lutfi Adam yang beribu-ribu kali lebih baik dari dirinya. Hidup sentiasa menyakitkan hati aku ada hati mahu menjadi pencinta terbaik buat Dian Airani konon. Ayat drama tv sangat. Cemuh Airani di dalam hati.

“Tapi sekurang-kurangnya saya bukan macam Lutfi yang dah hancurkan hati awak.” Fendi menjawab bersahaja.

Airani merenung tajam ke muka bersahaja Fendi. Dia diam. Dia tidak ada modal untuk membalas balik kata-kata Fendi itu apatah lagi apa yang diucapkannya itu benar belakar. Lutfi Adam telah menghancurkan hati Dian Airani. Ah.. Fendi pun sama. Tiada beza antara hancurkan hati dan sakitkan hati. Sama jer.

Airani terus mencapai beg tangan lalu pergi dari restoran ini. Dia tidak kisah jika Syila mahu terus bersama Fauzi buat waktu ini, Dia boleh pulang sendiri.

“Ishh…Awak ni. Awak kalau suka, janganlah sakitkan hati dia.” Kali ini Syila memarahi Fendi yang ternyata memang agak bermulut puaka.

“Habis tu… Tak habis-habis Lutfi…Lutfi…Lutfi….” Kata Fendi bersama memek wajah yang jelas menunjukkan dia begitu jelik. Selamba dia menghabiskan kentang goreng yang berlonggok di dalam dulang. Air Airani pun selamba disedut.

Syila menggetus geram dengan sikap Fendi yang langsung tidak sensitive pada perasaan seorang wanita yang baru sahaja putus-sudah-kasih-sayang itu. “Memanglah Lutfi…Lutfi…Lutfi… Dah Lutfi tak macam awak, menyakitkan hati.” Marahnya lagi.

“Dahlah… Sayang, saya balik dulu yer. Awak lepaklah dulu dengan mamat ni. Kalau boleh awak tarbiyahkan sikit dia macam mana etika nak mengorat anak dara orang.” Kata Syila seraya mencapai tas tangannya. Dia mahu mengejar Airani.

“Laa… Habis kata rindu tadi.” balas Fauzi yang sedikit kabur dengan kejadian yang berlaku tadi. kenapa mesti Airani begitu tidak suka lelaki yang bernama Fendi ini. kata kawan sekampung.

“Esok kita jumpa yer. Saya tak boleh biar Aira balik seorang-orang. Emosi dia bukan stabil lagi tu.” Ujar Syila.

“Biar saya hantar Aira.” Kata Fendi memberi keputusan untuk menjadi sukarelawan untuk menghantar Airani pulang.

“Tak payah. Duduk sini belajar macam mana nak tackle perempuan.” Balas Syila laju terus berjalan. Beberapa langkah di hadapan dia kembali semula ke meja Fendi dan Fauzi. “Saya dendam dengan awak hari ni. sebab awak dah rosakkan mood Aira, dia tak jadi nak belikan saya blause dekat DP tau tak!!” Kata Syila. Telunjuknya naik hampir mengena ke biji mata Fendi. Kemudian dia terus meninggalkan mereka berdua yang terpinga-pinga.

“Perempuan…perempuan.” Fendi berkata sendiri sambil menggeleng-gelengkan kepala. “Bila nak kawen.” Dia menyoal Fauzi.

“tiga empat bulan lagi.” Jawab Fauzi.

Seketika kemudian mereka sama-sama ketawa apabila mengenangkan beginilah sikap orang perempuan. Emosi tak kena tempat!





3 comments:

Aziela said...

Nice.... Fresh..

aqilah said...

best...............
akak follow.............

Anonymous said...

cite ni x sambung lg ke????