Thursday, August 18, 2011

Langkah Izzara Bab 4

BAB 4
“Eyyhhh budak nama awak siapa?”  Cicik menyoal.
Aku tersenyum ke arah si lembut ini.  “Zara.”  Jawabku sepatah.
“Zara jer?”  Fuad yang duduk di hadapan tiba-tiba menyampuk.
Aku menggeleng perlahan.  “Tak.  Hannah Izzara.”  Aku menjawab.
“Ki…ki..ta nak pergi mana ni?”  Giliran aku pula menyoal mereka bertiga.  Dadaku masih berdegup kencang seperti tadi apatah lagi terpaksa berhimpit-himpit di dalam sebuah kereta Kelisa SE yang comel dan cinonet ni. 
“Kita orang nak bawak awak pergi ke satu tempat.  Aummmm!!!!” 
Mataku membuntang melihat si lembut ini mengaum bagai harimau jadian.  Wajah cuak yang cuba ku sembunyikan tadi kini jelas terlihat di muka.  Aku sudah seperti mahu menangis. 
“Cicik!!”  Marah Mala apabila Cicik sengaja menyakat budak Izzara ini.
Cicik mencebek.  “Alah Cik Mala ni.  Tak habis-habis ker anginnyer lagi.”  Getusnya tidak berpuas hati dengan sikap angin Cik Mala yang asyik hangin jer.
Mala yang melihat muka cemerut Cicik dari cermin depan sekadar diam sahaja.  Fuad yang kembali diam di sebelah dijeling.
“Owhh..  Awak, kita tak sempat nak berkenalan lagi.  Nama kita Cicik.  Yang depan tu Abang Fuad.  Yang tu…  ermm..  dah kenal kut kan.  Cik Mala a.k.a Normala Sulaiman.”  Kata Cicik dengan kepala yang digoyang-goyangkan ke kiri dan ke kanan seperti Madhuri Dixit yang sedang menyanyi sambil menari tarian klasik India seperti di dalam filem Dil To Pagal Hai.
Aku mengangguk apabila Cicik memperkenalkan setiap dari mereka seorang demi seorang.  “Cicik, awak cakaplah dengan kita, awak semua nak bawak kita pergi ke mana?”  Aku merayu.
“Tak payah takut.  Kami bukan nak pergi jual awak pun.  Kami cuma nak bawak awak pergi jumpa bos kami.  Sebenarnya awak, semalam bos kamilah yang langgar awak.  Lepas tu awak pengsan.  Dia terus bawak awak pergi rumah Cik Mala.”
“Bos??”  Dahiku berkerut.
Cicik mengangguk. 
Aku melemparkan pandangan ke luar.  Aku harap mereka ni orang-orang baik.  Lagipun tak patut nak berfikir mereka ni bukan-bukan, nampak macam mereka ni orang baik jer.  Cik Mala walaupun mukanya masam jer tapi dia tak nampak macam orang jahat.  Cicik lembut macam ni berani ke nak buat benda yang bukan-bukan.  Cuma Abang Fuad yang kadang bersuara dan kadang tidak tu yang buat hati tak senang sikit.  Tapi kalau Abang Fuad berani nak buat benda tak elok akan aku pukul sebelah lagi kakinya yang rengkat itu dengan kayu hoki.  Biar dua-dua rengkat dan tak boleh nak berjalan dah. 

p/s:  Saya suka en3 cinonit2.  Senang korang baca.  :)

4 comments:

cikdidasyuhada said...

haik. ape plak sng kami bace cinonit g2..kami suke yg complicated..heeeee

MOMOCHAN said...

xmola cinonet nak panjang2...hehhee :)

Anonymous said...

hisssssh,sangat pndek!..xpuas lar..

Anonymous said...

;] kami suke y pnjg2 bru ad feel..