Monday, September 8, 2014

URUSAN HATI BAB 3

Bab 3


Semalam memang heaven gila. Mana tidaknya Syazlin puas apabila dapat qada tidur yang tidak cukup sepanjang minggu lepas. Tambah-tambah lagi semalam dari siang bawa ke malam hujan turun tidak berhenti-henti. Memang bergulung dalam selimutlah jawabnya. Dia cuma bangun untuk solat dan mengisi perut sahaja.

Untuk hari ini dia nak buat aktiviti lain selain dari tidur. Semalam dah buat kuak lentang atas katil, hari ini nak jogging sambil menghirup udara segar pula. Setelah siap berpakai sukan, Syazlin keluar dari pagar rumah. Sebelum mula berjoging disekitar taman perumahan ini, dia buat senaman regangan terlebih dahulu.

“Amboi Cik Lin, awalnya bangun pagi. Nak pergi berjoging ker?”

Syazlin kalih pandang pada suara yang menyapa. Dia lihat Cikgu Borhan yang sedang mencuci kereta tersengih-sengih memandangnya. “Haah Cikgu.” Jawabnya ramah. Mata Syazlin terpandangkan rumah yang dahulunya kosong sekarang seperti sudah berpenghuni. “Cikgu, ada jiran baru ek…” Dia menyoal sambil memanjangkan tengkuk mengintai rumah yang bersebelahan dengan rumah Cikgu Borhan itu.

“Haah. Minggu lepas baru pindah. Cik Lin kan tak ada minggu lepas. Nanti-nanti berkenalanlah.” Jawab Cikgu Borhan.

Syazlin ukir senyum. “Keluarga ek?” Dia sekadar menyoal.

Cikgu Borhan pantas menggeleng. “Taklah. Bujang.” Ujar Cikgu Borhan. “Lelaki bujang.” Sambung Cikgu Borhan lagi sambil sengih nakal.

Dahi Syazlin berkerut. “Apasal Cikgu ni tersengih-sengih tengok Lin macam tu.” Syazlin menyoal, kurang senang dengan sengih mengada Cikgu Borhan itu.

“Tak adalah.” Cikgu Borhan jawab dengan nada meleret. Dia datang menghampiri Syazlin di tepi pagar. “Nanti Cik Lin cuba-cubalah kenal-kenal dengan jiran baru kita ni. Yang ni confirm bujang. Saya dah interview dah hari tu.” Ujarnya sedikit berbisik. Sengih nakal masih menghiasi bibir.

Syazlin ketawa kecil. “Amboi Cikgu ni. Macam makcik-makcik dekat kampung jer nak kenen-kenenkan orang. Sejak bila pulak Cikgu bukak agensi cari jodoh ni. Dah pencen dari mengajar ker?” Sindir Syazlin.

Cikgu Borhan mencebik. Dia kembali menyambung kerjanya tadi. Berus sabut diambil dari dalam baldi. Tayar Toyata Wish disental kasar. “Tak adalah. Saya ni kasihankan dekat Cik Lin. Single sampai sekarang. Dulu saya nak cuba adjust diri Cik Lin tolak mentah-mentah. Kalau tak, dah bahagia dah hidup Cik Lin. Bukan setakat dapat saya, pakej sekali seorang kakak dan tiga anak tiri lagi.” Ujar Cikgu Borhan rendah tanpa mengangkat wajah. Dia fokus menyental tayar kereta.

“Kak Noraa!!!!!!!!!!!!!” Automatik mulut Syazlin memekik berteriakkan nama isteri Cikgu Borhan serentak dengan itu jugak Cikgu Borhan tegak berdiri sambil meletakkan telunjuk pada bibir, memberi isyarat agar Syazlin diam.

“Hah Lin. Apahal Lin seru-seru nama Kak Nora pagi-pagi nih.” Nora terus menyapa sebaik keluar dari rumah.

Syazlin ukir sengih sambil kepala menggeleng laju. “Tak ada apa-apa. Sajalah. Minggu lepas kan Lin sibuk kursus rindu la Lin dengan Kak Nora.” Tipunya. Memang dia dah faham sangat perangai suka mengusik Cikgu Borhan ini tapi kalau dah kerap sangat kena usik dengan modal yang sama sebegitu dia memang tak selesa. Siapa yang nak suami orang kan!

“Yerlah kau ni Lin.” Suara Nora meleret. Mata menjeling pada suaminya yang sedang kusyuk menyental tayar kereta.

Syazlin ketawa apabila melihat Cikgu Borhan terkemut mencuci tayar kereta. Tadi bukan main lagi dengan gaya miang keladinya nak mengorat anak dara, kini terkemut-kemut seperti kucing parsi apabila ada Kak Nora di sini. “Kak Nora Lin pergi dululah yer…” Syazlin minta diri.

“Errmm….” Nora sekadar menjawab. Matanya masih lagi mengerling ke arah suaminya. Perlahan dia mendekati suaminya itu.

“Abang menggatal dengan Lin tu tadi yer?” Dia meneka.

“Eh mana ada. Tak adalah.” Laju Cikgu Baharom menjawab.

Mata Nora terus mencerun memandang Borhan yang sudah terkebil-kebil. Betul la tuh!!!



Sewaktu jogging Syazlin terserempak dengan Auntie May dan Makcik Sariah yang sedang berbual di tepi pintu pagar rumah sementara menanti van ikan Uncle Lim tiba. Dengan mesra Syazlin menyapa mereka berdua. Memang itulah kebiasaan yang selalu dia lakukan, apabila dapat jogging atau bersiar-siar di sekitar taman perumahan ini, dia akan mengambil peluang untuk beramah mesra dengan jiran-jiran tetangga. Kalau boleh sesiapa yang dia jumpa, dia pasti akan bertegur sapa. Tidak kiralah, Makcik Hasnah ker, Uncle Lim ker, Auntie Kamala ker semua dia tegur sehinggakan dia digelar Duta 1 Malaysia di taman perumahan ni.

Lin memang dah lama tinggal di sini. Sejak Abang Syah berhijrah ke Korea kerana mendapat tawaran kerja di sana, dia la yang menjaga rumah Abang Syah. Abang Syah tak percaya nak bagi penyewa duduk. Jadi Abang Syah suruh Lin yang tolong jaga rumah ni. Duduk free. Siapa tidak mahu kan.

Selepas berborak sebentar dengan Auntie May dan Makcik Sariah, Syazlin sambung jogging. Lariannya terhenti apabila melihat tali kasut sukannya terlerai dari ikatan. Dia duduk menunduk di tepi divider jalan untuk mengetatkan kembali tali kasut yang terlerai. Sebelum bangun dia teguk air miniral yang dibawa bersama untuk membasahkan tekak yang sudah kering. Ketika mahu menutup kembali botol air miniral dengan penutup, serentak dengan itu air dari lopak yang berada tidak jauh di depannya terus naik menyimbah ke muka. Macam rasa kena pukul ombak kut. Kurang ajar punya pemandu CRV!

“Oiii…Buta ker?!! Bodohlah!!!” Syazlin menjerit apabila kereta jenis Nissan Murano itu sudah jauh meninggalkannya. Dia lihat keadaan diri sendiri yang basah disirami air dari lopak ini. Dah la warna air teh susu! Hajat nak terus ke kedai mamak di seberang jalan terbantut. Kempunan nak sarapan pagi roti canai istimewa yang disediakan oleh anei yang mirip Saif Ali Khan itu!



“Eh Lin, setahu Kak Nora yang hujan tu malam tadi. Dah kenapa pagi-pagi ni Lin boleh basah macam ni? Beria sangat ker Lin jogging tadi? Berapa round?” Tegur Nora sewaktu melihat Syazlin pulang dari jogging dengan keadaan basah.

Syazlin menghampiri Kak Nora yang sedang menjemur baju pada pagar rumah. “Entahlah Kak Nora. Tengah-tengah Lin berehat tepi divider jalan kat simpang sana tu ada pemandu giler mana entah yang main langgar jer lopak air tak pandang kiri kanan. Habis dah Lin.” Syazlin menggetus geram. Berkerut-kerut dahinya menahan marah.

Automatik ketawa Nora meletus apabila mendengar cerita Syazlin itu. “Lin, pun Lin. Dekat tepi lopak tu jugaklah yang Lin nak berehat dah kenapa? Dah tak pasal-pasal kena mandi dengan air lecah.” Kata Nora.

“Nak buat macam mana, dah dekat situ jugak tali kasut Lin dah nak tercabut.” Getus Syazlin. “Bengang betul. Kempunan tau hari ni nak sarapan roti canai Saif Ali Khan tu.” Sambungnya lagi.

Nora cuma ketawa sambil menggeleng perlahan melihat muka masam Syazlin. Dia kembali menyambung menjemur pakaian.

Syazlin mengerling dengan ekor mata melihat Kak Nora kembali menyambung kerja. Kak Nora seperti sudah hilang minat mahu melayannya. Kemarahan yang masih bersisa jadi tidak terluah. Dia terus memeluk tubuh dan membuang pandang ke tepi. Matanya tertancap pada Harrier yang sangat dikenali itu berada di dalam garaj jiran baru mereka.

“Kak Nora, tu kereta jiran baru kita ker.” Syazlin bertanya ingin tahu. Telunjuknya menuding ke arah Harrier yang diparkir di dalam garaj rumah sebelah.

Nora sekadar mengerling dengan ekor mata ke arah yang ditunjuk oleh Syazlin itu. Kemudian dia mengangguk. “Haahlah. Kenapa?” Soalnya acuh tak acuh. Tangan masih ligat menjemur pakaian yang masih ada di dalam bakul besar.

Tanpa berfikir panjang, Syazlin terus pergi ke rumah tuan punya Harrier. “Assalamualaikum.” Dia memberi salam.

“Eh Lin, kut yer pun tak sabar nak berkenalan dengan jiran baru kita ni, pergilah mandi dulu. Wangi-wangi.” Nora menegur.

“Kak Nora, kalau Lin mandi, wangi-wangi, hilanglah bukti. Lin tak sabar sangat nak tengok muka tuan punya Harrier biadap ni. Harrier ni la punca Lin jadi macam ni.” Ujar Syazlin.

Belum sempat Nora memberi nasihat agar Syazlin melupakan sahaja kejadian tadi, tuan punya Harrier terlebih dahulu menjawab salam.

“Waalaikummusalam.”

“Kak Nora panggil saya ker tadi?” Afzan menyoal ramah.

Nora terpinga-pinga. Syazlin masih berwajah ketat. Dari gaya renungan Syazlin ini, bila-bila masa sahaja gadis ini boleh menyerang tuan punya Harrier itu.

“Hah…” Nora mengangguk laju.

Mata Syazlin membulat apabila mulut Kak Nora kumat kamit memberi isyarat kepadanya untuk bersabar dan bawa bertenang.

“Kak Nora nak kenalkan, ni Lin. Tuan rumah nombor 5. Sebelah rumah Kak Nora.” Ujar Nora memperkenalkan Syazlin kepada jiran baru mereka.

Syazlin mengetap bibir apabila melihat lelaki ini sedang memerhatinya atas bawah. Matanya mengerling ke arah Kak Nora.

“Hai…Afzan. Ahmad Afzan.” Afzan memperkenalkan diri sambil tersenyum manis kepada gadis yang bernama Lin itu.

Syazlin terpana sejenak apabila melihat senyuman 5000megawatt itu. Namun dia cepat-cepat tersedar apabila Kak Nora menepuk bahunya. Dia lihat kening Kak Nora menari ronggeng.

Tanpa mempedulikan Kak Nora dan lelaki yang bernama Ahmad Afzan itu, Syazlin terus berpaling dan masuk ke dalam rumah.

“Mesranya.” Tutur Afzan sepatah dengan nada yang sarcastic sebaik jiran yang baru dikenalinya itu masuk ke dalam rumah.

Nora hanya ketawa kecil. “Zan la punya pasal.”

Dahi Afzan berkerut. “Apa kena mengena dengan saya pulak Kak Nora?” Dia menyoal kurang faham.

“Yerlah. Yang Zan bawa kereta memecut sampai langgar lopak air tadi tu kenapa. Kesian dia Zan. Pagi-pagi dah kena mandi dengan air lopak.” Cerita Nora dengan ketawa masih bersisa.

Afzan turut sama ketawa. “Laa….dia ker yang kena air lopak tadi. Serius Kak Nora, tadi tu memang Zan tak perasaan ada orang tengah duduk tepi lopak air tu. Dah jauh baru Zan nampak ada orang dekat situ. Itu pun lepas budak tu kejar kereta Zan. Zan terus la jalan.”

“Laa…Bertuah punya budak. Zan tahu lah yang Zan dah mandikan orang dengan air lopak tadi?” Nora bertanya.

Tanpa rasa bersalah, Afzan mengangguk laju.

Nora tak boleh tahan bila tengok muka selamba Afzan itu. Afzan pula hanya tersengih sahaja. Tidak lama kemudian mereka sama-sama ketawa serentak. Ketawakan Syazlin yang sudah pastinya sekarang ini sedang mandi di dalam bilik air!







1 comment:

iyads said...

Best!!!!.. nak lagi please..