Friday, September 5, 2014

Yes Ma'am : Part 1 : Bab 10

Bab 10


Nadim menggeleng-gelengkan kepala sebaik sahaja Ilham menghabiskan ceritanya.

“Am…Am macam manalah kau boleh bagi mandat pada Aryana untuk control seluruh hidup kau.” Keluhnya seakan tidak percaya bagaimana seorang lelaki seperti Ilham begitu mudah dikawal oleh seorang perempuan bergelar isteri.

Ilham menjeling sekilas ke arah Nadim dihadapannya sebelum sudu yang berisi nasi putih bercampur dengan ikan pari di masukkan ke dalam mulutnya. Sebaik nasi selesai dikunyah dan ditelan, Ilham sambung bicara. “Control apa pulak. Ini semua pun berpunca daripada kau jugalah kan. Siapa suruh kau pandai-pandai bagi nombor telefon aku pada si Sherry tu.” Getusnya yang masih lagi geram dengan tindakan Nadim yang menjual nombor telefonnya kepada Sherry.

Serta merta Nadim ketawa kecil mendengar suara tidak puas hati Ilham itu. “Manalah aku tahu dia nak kacau kau malam-malam. Si Sherry ni pun satu, nak telefon orang tengoklah masa tu jugak.” Ujarnya seraya menyalahkan Sherry pula.

Ilham mencebek sebelum jus epal diteguk. Dia bersandar kekenyangan. Satu keluhan lemah keluar dari celah kerongkong. “Kalaulah aku tak ikut cakap kau yang suruh aku mengaku bujang depan Sherry tu, mesti aku masih lagi boleh pergi ke gym tu. Sebab idea bodoh kau tu, ma’am besar kat rumah aku tu mengamuk. Dah tak pasal-pasal aku kena mengayuh basikal bodoh dekat rumah aku tu balik untuk maintain aku punya fitness nih.” Tutur Ilham yang kesal kerana terlampau mengikut kata-kata Nadim. Memanglah seronok berlagak bujang dihadapan gadis-gadis cantik dan hot seperti Sherry dan teman-temannya tapi bila sekali rahsia dah bocor memang kena la dia dengan Aryana! Nasib baik juga semalam tu angin puting beliung Aryana tak masuk gelombang kedua selepas kes dengan Qistina beberapa hari lepas kalau tak sambung seminggu lagilah dia makan nasi bungkus.

Gelak Nadim semakin galak. Beberapa pasang mata di dalam restoran ini mula terarah kepada mereka yang duduk di bahagian luar restoran. Ilham dan Nadim sekadar buat tidak tahu dengan pandangan orang. Kebanyakkan pengunjung restoran ini pun adalah staff-staff Ilham yang memang sudah sedia maklum keadaan gamat jika Nadim dan Ilham bertemu. Tu belum masuk lagi kalau ada Harun dan Shuib. Selalunya jika mereka berempat duduk makan sekali, memang suasana akan menjadi havoc.

Tanpa menghiraukan Nadim yang masih lagi mahu mentertawakan dirinya Ilham bangun dan menuju ke kaunter bayaran. Selesai membayar harga makanan dan minuman dia berlalu keluar dari restoran untuk kembali ke pejabat.

“Tapi kau pun tak patut Am. Aku suruh kau tolong aku adjust Sherry tu untuk aku. Alih-alih si Sherry tu tertarik dengan kau pulak. Ilmu pengasih apa yang kau baca ni Am sampai aku yang dah lama usha dia pun dia boleh buat-buat tak nampak.” Ujar Nadim ketika menyaingi langkah Ilham.

Ilham tersengih. “Itu tandanya saham aku tak pernah turun walaupun ada anak dua.” Tuturnya bangga tanpa memandang muka Nadim di sebelah.

Giliran Nadim buat muka.

“Ilham!! Nadim!!”

Ilham dan Nadim sama-sama berpaling ke arah suara yang tiba-tiba menyapa mereka.

“Qistina.” Ujar mereka serentak.

“Teruk betul la awak berdua ni. Saya balik sini seorang pun tak mahu datang jumpa dengan saya.” Ujar Qistina.

Kata-kata yang keluar dari mulut Qistina itu membuatkan rahang Ilham dan Nadim serentak jatuh ke bawah.

“Ilham!! Nadim!! Apa hal nih?” Tegur Qistina sedikit kuat.

“Ehh…You cakap Bahasa Melayu penuh lah. Saya…Awak… Wah!!” Ujar Nadim sukar mempercayai bagaimana Qistina yang stok-stok urban, bertahun lama duduk di luar negara sekali balik sini masih pandai berbahasa Melayu. Sebelum terbang dulu pun, Bahasa Melayu bukanlah bahasa harian rasminya. Anak-anak VVIP la katakan. Tak English, tak urbanlah.

“You perli I yer…” Balas Qistina langsung buat muka. Niat nak terus berbahasa Melayu penuh terbantut seketika.

“Kami berdua kagum bukan perli.” Sampuk Ilham sebelum Qistina dan Nadim mula bertekak.

“Kagum?” Dahi Qistina berkerut.

“Mahu tak kagum. Sudahlah you cakap Bahasa Melayu lengkap dalam sebaris ayat lepas tu tengok nih… you pakai baju kurung. I don’t believe it yang berdiri depan I ni Qistina Zarra Tan Sri Burhanuddin.” Nadim ketawa mengejek.

Kecik besar kecik besar Qistina memandang Nadim. “Eh You ni dah kenapa ni Nadim. I lahir-lahir memang Melayu mestilah I boleh cakap Bahasa Melayu dan tahu pakai baju kurung.” Getus Qistina. “You tu!! Buaya!!!” Marah Qistina lagi.

“Eh… Apa kena mengena you yang boleh cakap Bahasa Melayu dengan I yang buaya.” Nadim tidak faham kaitan dua benda yang diutarakan oleh Qistina tadi.

Qistina menjeling tajam ke arah Nadim. Dia masih bengang dengan Nadim. Dari dulu dia memang bengang dengan lelaki yang tidak bertanggungjawab macam Nadim.

“Eh..Sudahlah. Kau orang berdua ni memang tak boleh nak berjumpa kan, kalau berjumpa mulalah jadi anjing dengan kucing. Sudahlah dekat tengah-tengah jalan macam ni. Tak malu ker.” Ilham menegur mahu menyedarkan dua makhluk ini tentang lokasi tempat mereka berdiri sekarang ini.

Qistina memeluk tubuh. Wajah dipaling ke tepi.

Nadim jugak berbuat perkara yang sama.

Ilham ditengah-tengah sekadar menjuling mata ke atas. “Kiki bukan I dengan Nadim tak mahu jumpa you, tapi takut manalah tahu you bawak mamat coucasion balik sekali karang tak pasal-pasal kami lebam sana sini.” Ujar Ilham yang sememangnya tahu benar taste Qistina yang begitu inginkan lelaki berdarah Coucasion dari benua Eropah untuk dijadikan suami.

“Eh…Am… I dah tukar taste lah. I dah tak mahu lelaki-lelaki Coucasion ni semua. I nak cari lelaki Melayu. Lelaki Melayu terakhir. Sebab tu I balik Malaysia.” Tutur Qistina bersahaja.

“See… I memang dah agak dah. You berubah macam ni mesti sebab sesuatu. Memang sesuatu sangat!!” Sampuk Nadim.

Qistina jeling Nadim lagi. Bencinya dia pada Nadim buat dia rasa lelaki ini seolah-olah macam semak ajer apabila berada di antara dia dan Ilham. “So? Ada masalah ker.” Ujarnya sarkastik.

“Okey. Kalau korang nak sambung bertekak korang sambunglah. Aku nak naik atas. Sekejap lagi aku ada meeting yang nak kena attend. Assalamualaikum…” Ilham berlalu untuk memberi lebih laluan kepada Qistina dan Nadim terus bertikam lidah. Ilham memang tak faham kenapa Qistina begitu anti dengan Nadim sedangkan dahulu kami bertiga memang rapat.

“Ehh…Am…” Qistina memanggil Ilham yang sudah jauh berjalan. Panggilannya tidak bersahut. Dia kerling Nadim yang masih lagi di sini.

“Huhh!! Assalamualaikum!!” Ucapnya kepada Nadim sebelum dia turut sama pergi dari sini.

“Waalaikummusalam.” Nadim sekadar menjawab.





“Ehh… Mana Kiki. Kenapa kau tak ajak dia naik atas sekali.” Ilham menegur sebaik melihat wajah Nadim terpacul di muka pintu pejabatnya. Dokumen-dokumen untuk mesyuarat sekejap lagi dimasukkan ke dalam fail sebelum dia duduk bersandar mengadap Nadim yang sudah mengambil tempat di kerusi bertentangan dengannya.

“Dah balik.” Jawab Nadim mendatar. Sebatang pen ditarik keluar dari bekasnya. Dia pusing-pusing pen tersebut sambil kepala masih lagi memikir apa benda yang membuatkan Qistina tidak puas hati sangat dengannya sampai bertahun-tahun.

“Aku dah tahu dah perempuan yang macam mana yang sesuai dengan kau Dim.” Tutur Ilham sambil menyuring senyum pada Nadim yang kelihatan kusut.

Tangan Nadim berhenti dari terus memusingkan pen ditangan. “Qistina? Huhhh… Tak mahu aku.” Nadim menggeleng laju. “Kalau aku kahwin dengan dia, hidup aku lebih sengsara dari kau Am.” Sambung Nadim lagi jelas menunjukkan rasa takut yang amat sangat jika apa yang berada di dalam kepala Ilham itu benar-benar berlaku di dalam hidupnya.

“Kau jangan cakap Dim, biasanya kalau mula-mula benci lama-lama boleh bertukar sayang kau tahu.” Ilham terus menggiat. Selama ini asyik Nadim sahaja yang membahankannya, hari ini dapat peluang memang dia mahu balas habis-habisan.

“Kau pun dah terjebak dengan Yana jugak ker ni. Pengaruh drama Akasia sangat.” Nadim bersuara mendatar.

“Tapi kenapa yer Dim lepas ajer kau pergi oversea dia terus macam anti dengan kau? Aku sampai sekarang tertanya-tanya.” Soal Ilham mula serius. Dia ingin tahu jika ada benda-benda lain yang pernah terjadi antara Nadim dan Qistina tanpa pengetahuannya.

“Itulah yang aku pelik sangat tu. Aku sampai sekarang memang tak faham apa masalah dia dengan aku.” Balas Nadim.

“Ker dia pernah syok dekat kau tapi kau tak layan. Sentaplah tu kena reject!” Ilham membuat andaian.

Dahi Nadim berkerut memikirkan tentang peratusan kebenaran pada andaian yang dibuat Ilham. Perlahan kepala menggeleng menidakkan andaian itu. “Tak mungkinlah. Kau pun tahu kan aku ni bukan termasuk dalam senarai lelaki idaman dia. Sah-sah kau yang pernah reject dia pun elok ajer dia layan kau. Baik ajer.” Ujar Nadim.

Giliran dahi Ilham pula berkerut halus. “Betul jugak kata kau tu. Boleh sakit kepala kalau fikir ni.” Tutur Ilham sebelum bangun dari duduk. Fail mesyuarat dicapai.

“Eh… Kau nak ke mana nih.” Nadim menegur apabila melihat Ilham sudah bersiap-siap mahu keluar dari pejabat.

“Aku nak masuk meetinglah. Abah aku bukan macam bapak kau yang tak kisah bila masa kau nak datang kerja. Kalau kau nak terus lepak sini, kau lepaklah. Kalau kau nak apa-apa, mintak Kak Midah. Tak pun kau arah ajer Shuib.” Balas Ilham sebelum meninggalkan Nadim seorang diri di dalam pejabatnya.

Nadim berdecit. Ilham pun dah masuk meeting. Aku nak buat apa lagi dekat sini. Perlahan dia mengangkat punggung. Balik pejabat sendirilah!

No comments: