Monday, September 15, 2014

URUSAN HATI BAB 6

Bab 6


Syazlin lihat penampilan diri di cermin. Dia bersiap ala kadar sahaja. Cukup dengan seluar track suit dan T-Shirt lengan panjang. Kedua-dua hujung tudung bawal di pin di kiri kanan bahu. Selepas berpuas hati dengan penampilan diri, dia pergi ke bilik mama. Pintu bilik mama dibuka. Dia lihat mama sedang terbaring di atas katil. Dia dah mula suspek mama akan buat hal lagi. Macam kebiasaaannya. Mama dah ready dah masuk mood pelakon wanita terbaik.

“Mama, ni yang Lin malas ni. Setiap kali nak pergi rumah Babah jer mama sakit kepala lah, sakit lutut la, macam-macam sakit yang datang. Kalau tak elok ajer.” Gumam Syazlin di muka pintu bilik. Tak perlulah nak dengar dialog-dialog lakonan mama. Dia dah boleh agak apa yang mama nak cakap. Setiap kali menerima jemputan ke rumah Babah mama akan automatik sakit sana, sakit sini.

Che Ros mengetap bibir. Dia bangun dari baring dan terus duduk mengadap Syazlin yang sudah pun mengambil tempat di sisi katil. “Syazlin ni macam tahu-tahu ajer kan.” Kata Che Ros seraya menanggalkan koyok yang ditampal pada kiri kanan dahi. Helahnya tidak menjadi.

Automatik Syazlin ketawa kecil. “Please la mama. Dah lebih sepuluh tahun kut mama buat perangai macam ni.”

Che Ros senyum hambar.

“Kali ni kalau mama tak mahu pergi rumah Babah sekali dengan Lin, Lin pun malas nak pergi juga.” Kata Syazlin, bijak mengugut.

Che Ros mengeluh perlahan. Kepala Syazlin diusap lembut. “Lin pergi ajerlah. Lin pun dah lama tak jumpa Babah kan. Babah dah rindukan Lin sangat tu.” Dia memujuk. Anak daranya itu selalu sahaja menjauhkan diri dari bekas suaminya. Che Ros tak pernah mengajar anak-anak membenci ayah mereka.

Syazlin berdecit. Dia pandang wajah mama yang seperti berharap agar dia pergi memenuhi jemputan Babah malam ini. Dia memang lemah kalau mama buat muka sedih macam ni depan dia. “Nanti Syazlin bawakkan sambal jawa yang mama dah siapkan tu yer. Babah Lin suka sangat makan sambal jawa. Dah lama mama tak masakkan untuk dia.” Pesan Che Ros.

Dengan berat hati Syazlin paksa diri untuk pergi walaupun hakikatnya dia cukup malas nak bertemu dengan Babah. Sejak Babah dan mama bercerai, dia telah spesifikkan masa menemui Babah hanyalah pada pagi hari raya sahaja. Hari-hari lain dia memang malas melainkan kalau mama yang mendesak.

Syazlin bersalaman dengan mama sebelum keluar rumah. Tupperware berisi sambal goring Jawa untuk babah dibawa bersama.



“Assalamualaikum.” Syazlin memberi salam sebaik tiba di rumah Babah. Rumah Babah terletak tidak jauh dari rumah mama. Masih lagi dalam kawasan yang sama, cuma berlainan taman perumahan sahaja. Kalau naik kereta, dalam lima minit sudah sampai.

“Waalaikummusalam. Ibu, Kak Lin dah sampai ni.” Fasha menyambut kedatangan kakaknya itu dengan gembira.

Che Yam yang sedang menyiapkan hidangan makan malam di dapur bergegas mendapatkan Syazlin yang baru tiba. “Lin, lamanya ibu tak jumpa dengan Lin.” Ujar Che Ros seraya terus memeluk Syazlin.

Seperti biasa Syazlin tidak tunjuk sebarang riaksi dengan keramahan dan kemesraan Che Yam kepada dirinya. Biarlah bertahun-tahun Che Yam cuba membahasakan dirinya sebagai ‘ibu’ dengannya tetapi dia tak boleh nak sebut perkataan itu. Dia memang bermasalah betul dengan Che Yam. Pada Syazlin sebab Che Yam la mama dan Babah berpisah. Che Yam bukan setakat dah rampas suami mama, tetapi juga kasih sayang Babah pada anak-anak. Lepas ajer Babah ceraikan mama, babah terus kahwin dengan Che Yam.

“Mama bagi.” Syazlin cuba bermanis muka. Dia hulur Tupperware berisi lauk sambal jawa yang dimasak oleh Mama. Ini satu lagi hal. Syazlin tak faham mama ni manusia jenis apa. Sejak dulu mama macam tak kisah pun dengan Che Yam. Bila Syazlin cuba berkata buruk tentang Che Yam, mama akan cepat-cepat menasihatinya.

“Tak baik berkata buruk tentang Che Yam. Che Yam isteri Babah. Ibu Lin juga.” Itulah nasihat mama yang acap kali didengari bila Syazlin.

Dah banyak kali mama suruh dia menganggap Che Yam seperti ibu kandung sendiri tapi hatinya memang langsung tak boleh nak terima. Ibu kandung dia cuma mama seorang.

Che Yam bukak penutup Tupperware. Dia hidu bau aroma sambal jawa tersebut. “Sedap baunya. Babah Syazlin paling suka sambal jawa masakan mama Lin.” Tutur Che Yam. Tanpa perlu rasa pun dia dah tahu sambal jawa buatan Rose Yatimah memang sedap. Dia sendiri masih lagi tidak dapat memasak sambal jawa sesedap yang Rose Yatimah masak.

Syazlin senyum kelat. “Ada apa-apa yang nak Lin tolong ker.” Syazlin sekadar menyoal. Cuba tunjuk baik. Sebelum pergi tadi mama dah pesan, jangan nak buat perangai biadap depan Che Yam. Dari Syazlin kecil sampai dah besar macam ni pun mama tak putus-putus menasihati dan berpesan agar jangan sesekali bersikap kurang ajar dengan ibu tirinya itu. Syazlin fikirkan pasal mama sajer kalau tidak dari dulu lagi dia memang sekolahkan Che Yam sebab dah rampas Babah dari mama.

Che Yam hanya tersenyum sambil menggeleng perlahan. “Tak ada apa pun. Semua ibu dah siapkan. Lepas ajer Babah dengan yang lain balik dari masjid kita makan. Lin pergilah duduk-duduk dekat depan dulu.” Ujar Che Yam lembut.

Syazlin jungkit bahu. “Okey.” Ujar Syazlin sepatah sebelum berlalu ke raung tamu rumah menyertai Fasha yang sedang menonton drama korea di chanel 393.

“Kak Lin, layan tak cerita ni?” Soal Fasha merujuk kepada drama The Heirs yang sedang dimainkan di kaca tv.

“Bolehlah. Tapi tak lah layan sangat. Akak tak suka cerita-cerita melankolik macam ni. Mengantuk.” Jawab Syazlin.

“Fasha kalau tengok ajer oppa Lee Min Ho ni langsung tak mengantuk.” Tutur Fasha sambil mengekek ketawa.

Syazlin malas nak layan Fasha. Budak ni nak dekat PMR boleh pulak nak beroppa-oppa depan tv. Babah tak pulak tegur. Masa dia dulu, kalau ada peperiksaan besar, jangan harap dapat nak tengok tv. Memang diharamkan terus. Ada kala dia rasa Babah tak adil dalam mendidik anak-anak. Syazlin dan Abang Syah teruk kena tekan kalau malas belajar, tapi dengan anak-anak Babah dengan Che Yam ni, tak ada pula guna kekerasan.

“Kak Lin, bila nak pergi Korea lagi. Fasha nak ikut?”

“Fasha kan tengah belajar lagi. Ada duit ker nak pergi ke Korea tu?” Syazlin menyoal dengan nada yang sarcastik.

Fasha tersengih. “Babah dah janji kalau result PMR Fasha bagus Babah nak bawa Fasha pergi bercuti ke Korea. Boleh jumpa Abang Syah.” Ujar Fasha teruja dengan janji yang telah dilafazkan oleh Babah itu.

Syazlin mengetap bibir. Walaupun perbezaan umur sepuluh tahun dengan Fasha, tapi itu tak menghalang dia untuk rasa cemburu dengan adiknya itu. Masa zaman dia dulu, sebagus mana pun keputusan peperiksaan Babah tak pernah bagi apa-apa ganjaran. Sikit pun tak ada.

“Assalamualaikum.”

“Waalaikummusalam.” Syazlin dan Fasha jawab serentak.

Syazlin sekadar menjeling Fasha yang tergedik-gedik berlari mendapatkan Babah yang baru pulang dari masjid. Syazlin memang selalu cemburukan Fasha. Kadang-kadang dia teringin jadi macam Fasha. Boleh bermanja dengan Babah. Tapi dia tak berkemampuan nak dapat semua tu.

Syazlin bangun dari duduk dan mendapatkan Babah yang baru masuk ke dalam rumah. Matanya terpana pada jejaka yang berdiri di antara Babah dan Fadhil. Afzan? Hatinya menjerit. Dia betul-betul terkejut.

“Syazlin.”

Syazlin tersentak apabila Babah menyapanya. “Hah… Babah...” Syazlin terkulat-kulat. Dia yang baru perasan huluran tangan Babah segera bersalaman.

Syazlin lihat Afzan kelihatan tenang. Tidak pula tunjuk gaya terkejut beruk seperti dia. Mungkin Fasha sudah memperkenalkannya kepada Afzan melalui gambar-gambarnya yang ada di dalam simpanan adik tirinya itu. Kecilnya dunia. Dari jiran, sekarang dah jadi sedara pula.

“Kak Lin ini la abang baru kita orang. Abang Afzan.” Fasha memperkenalkan Afzan pada Syazlin.

“Syazlin.” Syazlin perkenalkan diri, berpura-pura tidak mengenali Afzan.

Afzan mengangguk sambil memberi segaris senyuman.

“Lin, Afzan ni anak ibu dengan bekas suami ibu dulu.” Tanpa di minta Che Yam memberitahu. Che Yam pandang tunak ke wajah Afzan. Anak lelaki yang telah lama tidak ditemuinya. Perlahan air mata Che Yam mengalir. Wajah Afzan dielus penuh kasih. Selepas bercerai dengan bekas suaminya dahulu, Afzan telah memilih untuk tinggal bersama bapanya di kota London. Tidak seperti bekas suami yang ingin menetap di sana, Afzan telah memilih untuk kembali pulang ke Malaysia selepas menerima tawaran kerja di salah sebuah firma arkitek di sini. Kata Afzan, tempat orang mana nak sama dengan tempat sendiri.

“Bila boleh makan yer. Lin kena balik awal la. Mama sorang dekat rumah.” Syazlin bersuara sambil buat muka boring. Rasanya semalam sewaktu Afzan datang ke sini pasti sudah ada episod Jejak Kasih. Tak perlulah nak buat part two pula. Dia datang untuk makan. Bukan untuk jadi penonton episod Jejak Kasih part two antara Che Yam dengan anak kandungnya itu.

Syazlin senyum kelat bila melihat mata Babah yang merenung tajam ke arahnya.

Che Yam baru tersedar dia terlebih emosi tadi. Air mata yang mengalir diseka dengan belakang telapak tangan. Kepalanya mengangguk. “Boleh-boleh. Semua dah siap. Jomlah kita makan.” Che Yam menjemput semuanya ke meja makan.

Syazlin menuju ke meja makan, mendahului yang lain. Gerun tengok renungan tajam Babah. Ni buatnya Babah mengadu pada mama ni, masaklah dia kena cuci dengan mama nanti. Salah ker apa yang dia cakap tadi? Ayat tu tak salah. Nada dan riak muka yang tak kena dengan keadaan tu yang salah Nurul Syazlin binti Rahman!







Selamat membaca dan semoga terhibur.  Kepada yang sudi jatuhkan komen, terima kasih banyak2.  :)

8 comments:

nisha aini said...

Makin best,, cepat2 smbg x sabar ni.. g mari g mari .. jumpa muka Afzan jer,,

areila sahimi said...

heheheh...tq nisha aini... tunggu tau...

MisRasa said...

Sian syazlin..tumpang sedih

areila sahimi said...

Hikhikhik ....ni belum cukup kesian lagi....tunggu k... tq for reading...

nomi said...

Best . Tp pendek sgt.

nomi said...

Best. Tp pendek sgt.

hajar said...

BEST3... HEHE

afeeqazara said...

Afzan!! Hehe. Menarik2.